آموزشی, قطعه شناسی خودرو

یاتاقان چیست و چه کاربردی دارد؟

یاتاقان

یاتاقان (Bearing) یکی از قطعات بسیار مهم در پیشرانه خودرو است که اگر به هر دلیلی آسیب ببیند عملکرد موتور را مختل می‌کند ؛ در صورتی که دمای این قطعه بیش از حد مجاز بالا برود دیگر نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه بین قطعات اصطکاک به وجود آمده و به اصطلاح ، موتور خودرو یاتاقان می‌زند .

این قطعه ورقه‌ای نیم دایره‌ ای شکل و تقریبا نازک است که در جایی بین ” میل لنگ و سیلندر ” و ” میل لنگ و شاتون ” قرار داده می‌شود . در واقع یاتاقان با همراهی روغن موتور برای روان کردن حرکت این قطعات در کنار هم و برای جلوگیری از اصطکاک و خوردگی آن‌ها ساخته شده است . همچنین این قطعه برای محکم نگه داشتن قطعات در کنار یکدیگر نیز به کار می‌رود .

دو قطعه دیگر به نام « بلبرینگ » یا « رولبرینگ » از اجزای تشکیل‌ دهنده یاتاقان محسوب می‌شوند . در واقع این قطعه از دو حلقه و ساچمه‌ هایی در اندازه‌ های مختلف تشکیل شده است که اگر این ساچمه‌ ها گرد و توپی باشند به آن بلبرینگ و اگر از نوع سوزنی یا مخروطی باشند به آن رولبرینگ گفته می‌شود .

مواد یاتاقانی از متریال‌های نرم تهیه می‌شوند تا نقش ضربه‌گیر را نیز برای میل‌ لنگ بازی کنند . لایه‌ های مواد سازنده این قطعه به ترتیب زیر ، روی پوسته قرار می‌گیرند :

  • لایه‌ آلیاژ مس و سرب
  • لایه‌ نیکل
  • لایه‌ آلیاژ سرب و قلع
  • مواد پودری قلع

بلبرینگ و انواع آن

بلبرینگ ها بخش های مکانیکی هستند که به چرخش اجسام کمک می کنند . به دلیل گرد بودن ساچمه ‌ها ، فشار وارده بر بلبرینگ ، در نقطه ی تماس دو سطحی که بر روی هم حرکت می کنند کوچک می شود . از این طریق برای آن دو حرکتی بسیار نرمی را ایجاد می کند .

از مهمترین کاربردهای بلبرینگ ، کاهش شدت اصطکاک بین سطوح در حال حرکت می باشد .  محور یا شفت در حال چرخش و محفظه بلبرینگ ، مانع از کشیده‌ شدن این سطوح بر روی هم می شود . این عمل به وسیله ساچمه های کرد و دو کنس با سطوح صیقلی و صاف ، سطح تماس آنها را کاهش می‌دهد .

اجزای بلبرینگ

۱-  قفسه

۲- ساچمه

۳- رینگ خارجی

۴- کاسه نمد فلزی

۵- رینگ داخلی

انواع بلبرینگ

۱-بلبرینگ تماس زاویه ای : این نوع بلبرینگ از شیارهایی در داخل رینگ درونی و بیرونی خود تشکیل می شوند و نسبت به هم در زاویه مشخصی قرار می گیرند . با وجود این ویژگی می توانند بارهای محوری و شعاعی را همزمان تحمل کنند .

۲-بلبرینگ شیار عمیق و محوری : این نوع بلبرینگ یکی از قدیمی ترین مدل ها و طرح های بلبرینگ و رولبرینگ است . شیار عمیق را به دو صورت تک ردیف و دو ردیف تولید می کنند . بلبرینگ شیار عمیق تک ردیف قابل تفکیک نیست و طراحی بسیار ساده ای دارد ، در عین حال کارایی بسیار زیادی در سرعت های دورانی بالا دارد .

رولبرینگ

رولبرینگ از ساچمه‌ هایی به شکل رول ( استوانه‌ ای ) ساخته شده‌اند . جنس رولبرینگ‌ ها عموما از فولاد سخت است و به همین دلیل عمر بالایی دارند .

رولبرینگ‌ ها بر اساس شکل ظاهری و کاربردهایشان ، به چهار دسته زیر طبقه‌ بندی می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ ها می‌پردازیم :

  • رولبرینگ استوانه‌ ای : پرکاربردترین نوع رولبرینگ ، رولبرینگ‌های استوانه است ، زیرا به خوبی می‌تواند بارهای شعاعی را کنترل و هدایت کند .
  • رولبرینگ مخروطی : این محصول دارای شیار داخلی و خارجی و غلتک های مخروطی بوده و قادر به تحمل بار محوری و شعاعی می باشد .
  • رولبرینگ سوزنی : به دلیل قطر کم ، تنها قادر به تحمل بارهای شعاعی است .
  • رولبرینگ کروی : رولبرینگ کروی می‌تواند صداها و لرزش های خودرو را به حداقل برساند .

علائم خرابی این قطعه در خودرو

  1. اگر هنگام گاز دادن و شتاب گرفتن خودرو متوجه صدای تق تق شوید ، احتمال اینکه خودروی شما یاتاقان زده باشد زیاد است . این اتفاق معمولا در دور موتور بالا به وجود می‌‌آید و صدای به هم خوردن قطعات فلزی به گوش می‌رسد .
  2. اگر موتور ماشین قفل شده باشد و به هیچ وجه موتور روشن نشود ، باید گفت ماشین یاتاقان زده است و دلیل آن هم اصطکاک شدید قطعات است .
  3. یکی از نشانه‌های دیگر برای پی بردن به خرابی یاتاقان خودرو روشن شدن چراغ موتور و یا چشمک زدن آن می‌باشد .

وظایف این قطعه

کاهش دادن اصطکاک بین میل لنگ و سیلندر و پیشگیری از خوردگی آن‌ها

کاهش دادن اصطکاک میل لنگ و شاتون و پیشگیری از خوردگی آن‌ها

جلوگیری از لرزش قطعات مکانیکی و سروصدای ناشی از آن

یاتاقان ها را به چهار دسته تقسیم بندی میکنند :

یاتاقان لغزشی : مدل لغزشی را می‌توان تکیه گاهی برای قسمت های چرخنده در جهت های شعاعی و محوری تعریف کرد .

یاتاقان غلتشی : مدل غلتشی از دو عدد ریگ و چند ساچمه تشکیل شده است . این ریگ و ساچمه ها بین حلقه ها و به شکل مماس قرار گرفته اند .

یاتاقان ثابت : یاتاقان ثابت در واقع به بخش ثابت میل لنگ متصل است و از خوردگی آن جلوگیری می کند . میل لنگ‌ها علاوه بر حرکت دورانی ، گاهی حرکت رفت و برگشتی دارند که در اصطلاح لقی میل لنگ نیز نامیده می‌شود . مدل ثابت این قطعه این لقی را کنترل می‌کند و از ضربه‌ هایی که ممکن است به آن وارد شود پیشگیری می‌نماید . 

هر میل لنگ دارای حداقل دو یاتاقان ثابت می‌باشد . در موتور هایی که ۴ سیلندر دارند ، میل لنگ توسط ۵ یاتاقان ثابت نگه داشته شده است .

یاتاقان متحرک : یاتاقان متحرک بین شاتون و میل لنگ قرار دارد و باعث می‌شود شاتون لق نشود . به این نوع ، یاتاقان شاتون نیز گفته می‌شود و شباهت بسیار زیادی به یاتاقان ثابت دارد اما در این نوع ، میل لنگ آزاد است و حرکت رفت و برگشتی به دورانی تبدیل می‌شود .

دلایل یاتاقان زدن خودرو چیست؟

  1. کیفیت پایین روغن موتور
  2. خالی شدن رادیاتور
  3. خراب بودن پمپ روغن
  4. کم بودن گریس موتور
  5. عدم تعویض فیلتر روغن
  6. شل بودن شاتون
  7. رانندگی با دور موتور بالا

در مرحله نخست اگر هنگام گاز دادن صدای اضافی میشنوید باید به این مورد شک کنید . اگر این موضوع در مراحل ابتدایی نباشد قفل شدن موتور و روشن نشدن خودرو میتواند مشاهده شود . علاوه بر این چراغ چک خودرو روشن خواهد شد .

در واقع این قطعه با همراهی روغن موتور برای روان کردن حرکت این قطعات در کنار هم و برای جلوگیری از اصطکاک و خوردگی آن‌ها ساخته شده است .

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات