آموزشی, قطعه شناسی خودرو

سیلندر خودرو چیست ؟

سیلندر خودرو

سیلندر خودرو قسمتی از موتور خودرو است که در هسته مرکزی آن قرار دارد.با انفجار سوخت در این مکان نیروی محرکه اتومبیل تامین می‌شود (محفظه روغن موتور زیر بدنه موتور قرار دارد). این قطعه، همانند استوانه­ توخالی می‌باشد که در بدنه بلوکه ساخته شده است ،یکی از عواملی که در بهبود عملکرد سیلندرها موثر می‌باشد، صیقلی بودن سطح داخلی سیلندر است. دیواره ­های این قطعه معمولا از آلومینیوم و چدن است که با وجود تماس با پیستون و اصطکاک میان آن­ها لازم است، صیقل زده شود.

انواع سیلندرخودرو

  • سیلندر با بوش جدانشدنی (خشک) : این قطعه از طریق ریخته ­گری ساخته می‌شود. در داخل آن ها با دقت بالا، تراشکاری و سپس از روش آبکاری استفاده می‌شود، داخل این قطعه از اندازه حقیقی ریخته­ گری شده، کوچک­تر می‌­باشد. در این نوع ، بلوکه سیلندر را آبکاری و ماشین­کاری می­کنند، که به این نوع ، سیلندر با بوش جدا نشدنی و یا خشک می‌گویند.

علت نامگذاری سیلندر خشک، دیواره سیلندر خودرو می‌­باشد، که با توجه به ضخامت مشخص دیواره این قطعه به طور مستقیم با آب خنکاری نمی­ شود. هنگامی که این سیلندرها را تعمیر می‌کنند، تراشیده می­شود و قطر آن­ها زیاد می‌شود و باید پیستون­‌های بزرگ­تر و هم اندازه قطر سیلندر خودرو تهیه کرد.

  • سیلندر با بوش جداشدنی (تر) : امروزه با پیشرفت تکنولوژی در ساخت موتورهای پیشرفته از بوش­هایی استفاده می‌کنند که قابل جدا شدن هستند و ضخامت این بوش­ها دو تا سه میلی متر می‌باشد.

این بوش­ها با آبکاری مستقیم تماس دارند. در این روش به هنگام تعمیر، دیگر نیاز به تعویض پیستون نخواهد بود، این در حالیست که در تعمیر آن حتما باید پیستون تعویض گردد. با توجه به مقاوم بودن بوش­های تر در برابر نیروی سایشی، به روش خاصی ساخته می‌شوند،  و از واشر نازک غیر فلزی برای جلوگیری از نفوذ آب خنکاری شده به محفظه کارتل استفاده می‌شود.

ساختار سیلندر خودرو

سیلندرها از استوانه‌های توخالی هستند که محل بالا و پایین رفتن پیستون می‌باشند. لیکن چگونگی و کیفیت سطح داخلی آنها که در تماس با پیستون است بسیار مهم است.

دیواره‌های چدنی یا آلومینیمی  به منظور فراهم آوردن یک سطح صاف برای حرکت پیستون‌ها باید صیقل زده شود. صیقلی بودن سطح داخلی آن به خاطر کم کردن اصطکاک میان پیستون و جداره سیلندر است.البته بدیهی است که اصطکاک باعث تولید حرارت اضافی و هدر رفتن انرژی می‌شود که می‌بایست تا حد امکان از آن جلوگیری کرد.

اجزای تشکیل دهنده سیلندر خودرو

 یکی از قطعات خودرو است که در موتور قرار دارد و بسیار مهم و کاربردی می‌باشد. سیلندرها با پیستون هم اندازه هستند و قطر هر دو یکی است، و پیستون نیز در این قطعه حرکت می‌کند. در برخی از مواقع جنس آنها از چدن خاکستری یا آلیاژی از چدن می‌سازند. موادی که برای ساختن آلیاژ به کار می‌روند، شامل: نیکل، کرم، مس، مولیبدن، وانادیم و تیتان می‌­باشد.

پیستون : پیستون یکی از قطعات مهم موتور و سیلندر خودرو محسوب می‌­شود و چهار وظیفه اصلی بر عهده آن می‌باشد. برخی از افراد تصور می‌­کنند که پیستونی که به حالت استوانه ­ای شکل است از ایده ­آل برخوردار است، در واقع اینگونه نیست و پیستون اصلی به شکل دایره و یا کمی مایل به بیضی شکل است  هنگامی که در مقابل گرما و حرارت قرار می‌گیرند، به شکل دایره ­ای می‌شوند.عملکرد پیستون برای موتور مهم است، به همین دلیل برای سهولت حرکت پیستون باید لقی بین پیستون وسیلندر برطرف شود و مابین آن ­ها روغن­کاری گردد تا فاصله برطرف بشود.

سرسیلندر : یکی از قطعات خودرو می‌باشد که محل قرارگیری آن در موتور خودرو است و به همراه پیچ و مهره به موتور متصل شده است. جنس آن از چدن می‌باشد و در برخی از موتور خودروها نیز از چدن استفاده می‌کنند. این فلز در برابر چدن ویژگی­های مثبتی دیگری نیز دارد، مانند، ضریب انبساطی حرارتی بالا که یکی دیگر از ویژگی­های فلز آلومینیوم است. 

واشر سرسیلندر :این قطعه برای آب بندی، گازبندی و روغن­ بندی کردن محفظه احتراق و مجاری آب و روغن بین سرسیلندر و سیلندر خودرو قرار می‌­دهند، زیرا هر قدر سرسیلندر و بلوک سیلندر صافکاری شوند، باز هم قدرت آب بندی و روغن­کاری را ندارند. یکی از ویژگی­های واشر سرسیلندر ، داشتن ضریب انتقال حرارت و قابلیت تراکم پذیری است.

سیلندر8
سیلندر9

جنس واشر سرسیلندر خودرو

جنس آن باید به این صورت باشد که میزان حرارت دریافتی را در خود نگه ندارد و به بیرون بفرستد، به همین دلیل جنس آن از مس و فولاد و همچنین آزیست می‌­باشد.

علل سوختن واشر سرسیلندر خودرو

  • زمانی که موتور بیش از اندازه حرارت تولید می‌کند.
  • خالی بودن رادیاتور از آب، در هنگام روشن بودن موتور
  • هنگامی که موتور گرم است، ضربه ­ای به آن وارد شود.
  • خیلی سفت و یا شل بستن پیچ­های سر سیلندر

انواع آرایش قرارگیری سیلندر خودرو

آرایش خطی با زاویه :دلیل طراحی این زاویه  این است که از قابلیت دور گیری بسیار بالای موتورهای مورب ( خورجینی ) استفاده شود. این موتورها در عین کوچکی و کم حجمی قابلیت دور گیری سریعی داشته و نیز دارای گشتاور سرعتی می‌باشند (منظور اینکه شتاب دهی خودرو را در دورهایی پایین نیز به راحتی میسر نمایند)

 آرایش خورجینی V شکل : این موتورها در مواردی استفاده می‌گردند که مهندسان نیاز به موتورهای سرعتی دارند. چرا که موتورهای خورجینی دارای سرعت بسیار مناسبی بوده و عملا به این موتورها، موتورهای سرعتی می‌گویند.

آرایش جناغی خطی  VR  :  این کلمه  نشان دهنده کمپانی عظیم فولکس واگن می‌باشد . این خودرو ساز در ساخت خودروهای بسیار کوچک که دارای موتورهایی با قابلیت تقویت بی نهایت معروف است و توانسته طراحی قدیمی موتورهای V شکل را از حالت عادی و سنتی خویش خارج نموده و تبدیل به سیستم VR نماید.

آرایش  جناغی دو ردیفه یا W : این موتور از ترکیب دو موتور VR8 به یکدیگر بوجود آمده است ، بنابراین در اصطلاح فنی و تخصصی به این موتورها WR گفته می‌شود ( البته این نام کاملا تخصصی بوده و  اصطلاح رایج  آن  همان موتورهای W است) این موتورها به نسبت ابعاد و حجم خود  دارای قدرت و سرعتی بسیار بالا  می‌باشند.

سیلندر4
سیلندر5

آرایش W شکل : این موتورها در خودروهای خیابانی کمتر استفاده می‌شوند و تنها در مواردی خاص و بر روی خودروهای مسابقه‌ای خاص قرار گرفته اند و دارای تمام خصوصیات و معایب موتورهای خطی و خورجینی می‌باشد در مجموع می‌توان گفت که این موتورها دارای قدرت بالا و سرعت مناسبی هستند، پس در این موتوها  قدرت و دورگیری مناسب موتور را تجربه می‌نماییم.

آرایش تخت، موتور تخت :  موتور تخت ( Flat Engine) و یا به اصطلاح موتور بوکسوری (Boxer Engine‏) ، نوعی موتور احتراق داخلی است که پیستون‌‌های آن در امتداد صفحه افق جابجا می‌شوند قطعه  استفاده شده در این آرایش در دو طرف میل لنگ قرار دارند و هر یک از پیستون‌‌ها توسط یک پین میل لنگ کنترل می‌شوند.

موتور تخت ارتفاع کمتری نسبت به سایر موتورها از جمله موتور خطی دارد، که باعث پایین آمدن مرکز ثقل خودرو و در نتیجه پایداری بهتر خودرو می‌شود.

آرایش رادیال یا ستاره ای : این نوع از نحوه قرارگیری سیلندر تنها برای موتورهای هوایی (موتورهایی که تنها بر روی انواع هواپیماها نصب می‌شوند) بوده و موتورهایی هستند که باید توسط هوا خنک کاری بشوند.

 آرایش موتورهای وانکل یا دوار :  موتور دورانی وانکل یا موتور دوار که به‌خاطر مخترع آن فلیکس وانکل موتور وانکل نامیده می‌شود، نوعی موتور درون‌سوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها، از یک طراحی دوار با دایره‌ای که خارج از مرکز خویش حرکت دوار یا همان حرکت چرخشی دارد برای تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به انرژی جنبشی چرخشی استفاده می‌کند.

اجزای اصلی این موتور عبارتند از: روتور، محفظه روتور، محور خروجی، شمع جرقه زنی و قطعات آب بندی

سیلندر6
سیلندر7

علل سوختن سیلندر خودرو

  • چک نکردن آب رادیات
  • چک نکردن سلامت واتر پمپ
  • خرابی مجاری و رسوب گیری های بسیار شدید
  • سوراخی و یا تراشیدگی شدید در آن
  • خنک نشدن به وسیله روغن ( که در این مورد یا پمپ روغن خراب است و یا روغن بسیار کم است )

سیلندر واحد قدرت پیشرانه به حساب می‌آید. در داخل سیلندر ماشین است که سوخت می‌سوزد و به انرژی لازم برای حرکت خودرو تبدیل می‌شود. تعداد سیلندرها در خودروهای معمولی می‌تواند چهار، شش یا هشت باشد. سیلندر ماشین از فلز و آلیاژ آلومینیومی یا چدنی ساخته می‌شود هرچند آلیاژهای گوناگون دیگری نیز در ساختار آن وجود دارند

پیستون ، سرسیلندر، واشر سر سیلندر،رینگ پیستون ،بوش

سیلندر تر

سیلندر خشک

سیلندر خودرو در واقع قلب پیشرانه محسوب می‌شود و فرایند مخلوط شدن سوخت و هوا درون آن انجام می‌شود. سیلندر خودرو  در داخل بلوکی فلزی قرار می‌گیرد و استوانه‌ای توخالی است که پیستون درون آن به بالا و پایین حرکت می‌کند. اشتعال سوخت و هوا موجب تولید گازهای مختلفی می‌شود و پیستون نیز نیروی تولیدی را از طریق شاتون به میل‌لنگ انتقال می‌دهد تا نهایتاً نیروی تولیدی به چرخ ها برسد.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات