آموزشی, معرفی برند

به چه قطعاتی افترمارکت گفته می‌شود؟

افتر مارکت

افتر مارکت به کلیه قطعاتی که OEM نباشند اشاره میکند، یعنی توسط تولید کننده‌ی خودرو تولید نشده باشند . برخلاف OEM ، قطعات افترمارکت آنهایی هستند که توسط شرکتی ساخته می شوند که سازنده اصلی خودرو شما نیست.

 بسیاری بر این باورند که قطعات افترمارکت خودرو، قطعات دست دوم هستند ، اما واقعاً اینطور نیست . قطعات افترمارکت کاملاً نو هستند و به عنوان قطعات جایگزین کاملاً جدید تولید می شوند ، نه به عنوان قطعات کارکرده . این قطعات بسته به خودرو و قطعه مورد نظرمان، ممکن است دقیقاً مانند OEM ها یا حتی بهتر کار کنند.

در ادامه این مقاله در سایت یدک مال به بررسی مزایا و مشکلات استفاده از این نوع قطعات میپردازیم .

چرا از قطعات افتر مارکت استفاده می‌شود؟

قطعات افترمارکت معمولاً از نظر کارایی و طول عمر مشابه قطعات خودروهای OEM هستند.  و بسیاری از ما ترجیح می دهیم قطعات افترمارکت که مقرون به صرفه تر هستند را انتخاب کنیم.

لوازم افترمارکت برای تمام خودروهای تولیدشده در دنیا وجود دارد.

برخی برندهای پرطرفدار قطعات افتر مارکت :

قطعات OEM چیست ؟

برخی از قطعات پر مصرف که کارخانجات سازنده به سفارش شرکت موبیس تولید می کنند که با لگوی هیوندای و کیا در بسته بندی هیوندای و کیا به بازار عرضه می شود را می توان در بسته بندی و لگوی کارخانه سازنده هم تهیه کرد .به این دسته از قطعات OEM گفته می شود.

بنا به ادعای شرکت هیوندای محصولات OEM کیفیتی برابر با ۶۰ الی ۷۰ درصد محصولات اصلی جنیون پارت هیوندای می باشند. ولی با قیمتی بسیار ارزانتر حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد پایین تر عرضه می شود.

مزایای استفاده از قطعات افتر مارکت چیست ؟

قطعات افترمارکت دارای مزایا و معایب زیادی هستند . دلیل اصلی اینکه چرا ممکن است قطعات افترمارکت را انتخاب کنیم این است که به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر از OEM هستند .

  • گارانتی : تولید کنندگان افتر مارکت معمولا گارانتی بهتری نسبت به تولید کننده اصلی ارائه میدهند . تولید کنندگان OEM معمولا قطعه تولیدی خود را به مدت یک سال و به همراه محدودیت کیلومتری ارائه میکنند . در صورتی که تولیدکنندگان افتر مارکت گزینه های مختلفی را برای گارانتی پیش روی خریدار قرار میدهند.
  • در دسترس بودن : بدون شک تعداد تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات افترمارکت از تعداد نمایندگی ها بیشتر است . شما حتما قطعه مورد نظر خود را از یکی از فروشگاه های قطعات افترمارکت پیدا خواهید کرد.  در صورتی که نمایندگی ها محدود به حجم انبار خود هستند . 
  • قیمت : قطعا قیمت لوازم مصرفی خودرو میتواند نقش مهمی در مخارج شما داشته باشد . قطعات افترمارکت در مقابل کیفیت مشابه به قطعات اصلی قیمت مناسب تری دارند .  با خرید این قطعات می توان در کل هزینه اکثر تعمیرات و بدنه خودرو صرفه جویی کرد. 
  • کیفیت : تولیدکنندگان قطعات افترمارکت گزینه‌های کیفیتی مختلفی را ارائه میکنند. قطعه ای که نیاز به تعویض دارد را می توان با قطعات افترمارکت جایگزین کرد که معمولا کیفیت آنها مطابق با نسخه OEM یا از آن بیشتر است.

 

مشکلات خرید قطعات افتر مارکت چه هستند ؟

با وجود اینکه خرید قطعات افتر مارکت میتواند انتخاب خوب یا برتری مخصوصا برای تعمیرکاران باشد خودروسازان به کاربران توصیه می کنند سازنده تجهیزات اصلی مثل قطعات هیوندای جنیون پارتس و کیا جنیون پارتس و موبیس را برای خودروهای خود خریداری کنند ;

چراکه قطعات اصلی قابل اعتماد، پوشش، دارای گارانتی و در نمایندگی های مجاز در دسترس هستند. همچنین برخی قطعات افترمارکت قیمت پایینی دارند، زیرا که آن‌ها با کیفیت و استاندارد پایین تری نسبت به قطعه اصلی یا جنیون ساخته شده اند .

نتیجه گیری

همان‌طور که خواندید مزایای افترمارکت نسبتاً زیاد بوده به همین دلیلی هم کارخانه‌های زیادی در دنیا وجود دارند که لوازم افترمارکت خودروها را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

این قطعات نه تنها مشکلی در عملکرد خودرو ایجاد نمی‌کنند بلکه در بعضی مواقع باعث بهبود عملکرد خودرو نیز می‌شوند.

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات
سیاوش مرادی
1 سال قبل

ازیک مال متشکریم که این اطلاعات مفید را بدون چشمداشت به کاربران عرضه میکنند.باز هم تشکر.

1 سال قبل
پاسخ به  سیاوش مرادی

با سلام و احترام ، ممنون از لطف و توجه شما جناب مرادی بزرگوار