آموزشی

چه قطعاتی در خودرو نیاز به تعویض دارند ؟

تعویض قطعات خودرو

به گزارش پایگاه خبری “یدک مال ” تعویض قطعات خودرو زمانی اتفاق می افتد که قطعات قابل تعویض فرسوده می شوند و به مرور کارایی خود را از دست می دهند فرسودگی طبیعی باعث می شود بعضی قطعات خودرو با نرخ نسبتا قابل پیش بینی فرسوده شوند، در حالی که عوامل دیگر مانند این که شما چگونه وسیله نقلیه خود را می رانید و این که کجا وسیله نقلیه خود را می رانید می تواند سرعت در فرسودگی ابزار های خاص که باید جایگزین شوند را افزایش یا کاهش بدهد. حتی سبک رانندگی شما می تواند یک عامل باشد.

زمان تعویض قطعات خودرو

۱-روغن و فیلتر روغن : هر سه تا شش ماه، و یا هر۴۸۰۰تا۸۰۰۰کیلومتر.

۲_فیلتر هوا : هر شش یا هشت ماه، یا ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر. عمر فیلتر می تواند خیلی کمتر باشد اگر وسیله نقلیه در جاده های شنی با گرد و خاک رانده شود

۳-لنت های ترمز : هر یک تا دو سال، یا ۱۸۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ کیلومتر. دفعات جایگزینی می تواند تا حد زیادی بسته به نوع وسیله نقلیه(وسایل نقلیه بزرگ تر و سنگین تر لنت ترمز خود را با سرعتی بیشتر از وسایل نقلیه کوچکتر فرسوده می کنند)، نوع تجهیزات اصلی لنت های ترمز (لنت های نیمه فلزی و سرامیکی معمولا بسیار طولانی تر از لنت های بدون آزبست آلی دوام می آورند)، نوع رانندگی که شما انجام می دهید (رانندگی توقف-حرکت در شهر به طور چشمگیری سایش لنت را افزایش می دهد)، و سبک رانندگی شما متغیر باشد.

تعویض قطعات خودرو
تعویض قطعات خودرو
تعویض قطعات خودرو

۴- باتری : باتری خودرو  هر چهار تا پنج سال (مسافت پیموده شده مهم نیست). در آب و هوای واقعا گرم کمتر (شاید تنها سه سال)

۵-لامپ چراغ های جلو و/ یا عقب ماشین : پنج تا هفت سال، بستگی دارد که شما چقدر در شب رانندگی می کنید. رانندگی در جاده های ناهموار و پر از دست انداز نیز می تواند عمر لامپ های معمولی رشته ای را کوتاه کند (هیچ تاثیری بر لامپ های زنون که رشته داخلی ندارند و یا چراغ های عقبLEDندارد)

۶-تایر ها: لاستیک خودرو هر سه تا پنج سال، بسته به مسافت های طی شده در سال، نوع رانندگی که انجام می دهید، و درجه خوردگی بر تایر  (عدد درجه خوردگی بالاتر به معنی عمر طولانی تر تایر می باشد). پیچ های سخت و رانندگی تهاجمی می تواند سایش تایر را به طور چشمگیری افزایش دهد

تعویض قطعات خودرو
تعویض قطعات خودرو
تعویض قطعات خودرو

۷-شمع ها: شمع های پلاتین و ایریدیوم به طور معمول باید ۲۵۰۰۰ کیلومتر دوام بیاورند، یا حدود ۲ سال اگر شما ۱۹۰۰۰ کیلومتر در سال رانندگی کنید. ممکن است مجبور شوید شمع ها را زودتر تعویض کنید اگر رانندگی کوتاه باعث شود آن ها کثیف شوند، یا با توجه به فرسودگی حلقه ها یا درزگیر های هادی سوپاپ.

۸-تسمه ها : تسمه دینام ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر یا حدود شش سال دوام دارد، و تسمه تایمینگ (اگر موتور شما دارد) باید ۸۰۰۰۰ کیلومتر یا حدود ۵ سال دوام داشته باشد.

۹-دینام : ممکن است به اندازه عمر وسیله نقلیه شما دوام بیاورد، یا ممکن است پس از ۵ تا ۶ سال رانندگی شما خراب شود.‌ دینام باطری را شارژ نگه می دارد، و ولتاژ را برای سیستم الکتریکی خودروی شما تزریق می کند. کاربرد های تقاضای بالا معمولا عمر دینام را کوتاه می کنند. دینام ها معمولا یک قطعه که اغلب تعویض می شوند هستند، و همچنین یک قطعه خودروی که اغلب اشتباه تشخیص داده می شوند

تعوض قطعات خودرو
تعویض قطعات خودرو
تعویض قطعات خودرو

۱۰-پمپ آب : ممکن است به اندازه عمر وسیله نقلیه شما دوام بیاورد، یا ممکن است پس از ۶ یا ۸ سال رانندگی خراب شود. درزگیر شفت در داخل پمپ آب خورده می شود، و در نهایت شروع به نشت می کند. از دست دادن مایع خنک کننده باعث خواهد شد موتور خودروی شما بیش از حد گرم شود.

۱۱-سنسورهای موتور : عمر مفید سنسورهای موتور ۲۴۰ هزار کیلومتر است 

۱۲-عوض کردن فیوزها :فیوزها اضافه بار را کنترل می‌کنند و از این طریق عمر طولانی‌تر ماشین را تضمین خواهند کرد.  برای فیوز عمر مفیدی تعریف نشده است، بلکه با بروز مشکل نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. گاهی هم ممکن است فیوزها تا آخر عمر ماشین پا‌به‌پایش فعالیت کنند.

 

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات