قطعه شناسی خودرو

فیلتر هوای خودرو چیست و چه نقشی در خودرو دارد ؟

فیلتر هوای موتور engine air filter

همانطور که می دانید خودرو های دارای موتور درون سوز برای فرایند احتراق به هوای زیادی نیاز دارند. مکش هوا ورود آلاینده های مختلف مثل شن و ماسه و دوده به داخل موتور را به همراه دارد. این آلاینده ها می توانند مشکلات و آسیب های جدی را برای موتور خودرو بوجود بیاورند؛ به این منظور برای تصفیه ی هوا و جلوگیری از ورود ذرات مضر به داخل موتور از فیلتر هوا استفاده می شود. در ادامه ی این نوشتار از مجله یدک مال به بررسی نقش فیلتر هوای موتور خودرو و عملکرد این قطعه می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

فیلتر هوا چیست ؟

 همانطور که گفته شد، نقش هوا در عملکرد خودرو های دارای موتور درون سوز یا احتراق داخلی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع بدون وجود هوای کافی، فرایند احتراق به خوبی انجام نمی شود و در نتیجه بازدهی خودرو کاهش می یابد. در این نوع خودروها، با ورود هوا به داخل محفظه احتراق و از سوی دیگر پاشش سوخت همزمان با جرقه زدن شمع ها موجب احتراق و در نتیجه کارکرد موتور خودرو می شود.

با توجه به اینکه هوای ورودی به داخل محفظه احتراق، از محیط حرکت خودرو مکش شده است؛ طبیعتا در این هوا علاوه بر اکسیژن، ذرات مختلفی مانند شن، ماسه، گرد و غبار، ذرات ریز، دوده، رطوبت، گرده گیاهان و… وجود دارد که در صورت ورود به محفظه موتور می تواند ضمن کاهش بازدهی فرایند احتراق، آسیب های جدی به خودرو وارد کند. برای همین به منظور تصفیه ی هوای ورودی به داخل محفظه و جلوگیری از ورود ذرات مضر از قطعه ای به نام فیلتر هوای موتور استفاده می شود.

اولین کسی که ایده ی استفاده از این قطعه را داد  یک خوروساز با نام  Packard بود که از فیلتر هوا در تولیداتش استفاده کرد.

فیلتر هوای موتور engine air filter چیست

اهمیت فیلتر هوا

تصفیه و فیلتر نشدن هوای ورودی به محفظه احتراق و در نتیجه ورود آلاینده های موجود در هوا می تواند مشکلات و نقایص مختلفی مانند خوردگی پیستون و دیوار سیلندر را در موتور ایجاد کند. به علاه آلاینده های جامد می توانند موجب خوردگی و پارگی اجزای مختلف موتور شوند.

معمولاً مالکین خودرو علی رغم اینکه فیلتر هوا نقش بسیار مهمی در افزایش عمر و عملکرد مفید موتور خودروی آنها دارد به این قطعه توجه زیادی نمی کنند و شاید مدت ها در تعویض آن تاخیر کنند. فیلتر های هوا از آنجایی که قطعه ای مصرفی به حساب می آیند عمر محدودی دارند و با توجه به محیط کارکرد خودرو، ذرات موجود در هوا بر روی کاغذ فیلتر انباشته شده و با بالا رفتن مقاومت فیلتر در مقابل جریان هوای ورودی، عملکرد موتور خودرو دچار اختلال می شود. همچنین ممکن است افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور را به همراه داشته باشد.

اهمیت فیلتر هوای موتور engine air filter

تعویض فیلتر هوا

تاخیر در تعویض فیلتر هوای موتور می تواند مصرف سوخت خودرو را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. فیلتر‌ های هوا در خودرو دارای انواع مختلفی هستند؛ بنابراین به هنگام تعویض خودرو باید دقت کرد که کدام یک از آنها برای خودرو مناسب تر هستند. پیشنهاد می شود اگر در مناطق پر گرد و غبار زندگی می کنید فیلتر هوا هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود اما در هوای معمولی فیلتر هوا تا ۷ الی ۱۰ هزار کیلومتر نیز می تواند به صورت مناسبی وظیفه ی خود را انجام دهد.

نکته ی قابل توجه دیگر محل استقرار فیلتر هوا است که در خودروهای مختلف متفاوت است و در صورتی که این فیلتر به خوبی در جای خود قرار نگیرد فرایند فیلتر و تصفیه به خوبی انجام نشده و می تواند خساراتی را برای خودرو به همراه داشته باشد.

فیلتر های هوا دارای ظرفیت مشخصی هستند و می توانند میزان مشخصی گرد و غبار و آلاینده را جذب کرده و در خود نگه دارد. این فیلترها با پر شدن ظرفیتشان باید تعویض شود. برخی تصویر می کنند با شستشوی فیلتر می توانند مجدداً از آن استفاده کنند اما حتی در صورت شستشو نمی توانید ذراتی که با بافت فیلتر ترکیب شده را از آن جدا کنید.

تعویض فیلتر هوای موتور engine air filter

جنس فیلتر هوا

بسیاری از فیلترهای هوا به واسطه استفاده از کاغذ نامرغوب موجب ایجاد خسارتهای جدی و هزینه های سنگین تعمیر موتور می شوند. از مهمترین مسائل قابل توجه نوع کاغذ مصرفی در فیلتر است. در طراحی و ساخت فیلتر ها از کاغذهای متفاوتی استفاده می شود که دارای شکل و ظاهری یکسان با بازدهی متفاوت هستند. این کاغذها از الیاف خاصی ساخته می شوند که تشخیص میزان فیلتراسیون و جدا سازی ذرات هر یک از آنها تنها از طریق دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته و بسیار دقیق ممکن است.

زمان تعویض فیلتر هوای موتور engine air filter

استفاده از کاغذنا مرغوب به دلیل نداشتن استحکام لازم، باعث کاهش عمر فیلتر می شود. همچنین قطر نامناسب منافذ کاغذ ها می تواند منجر به عبور ذرات از فیلتر شود. نکته دیگر این است که کاغذ مناسب برای فیلتر هوا دارای مقاومت مشخصی در برابر گازها و رطوبت موجود در هواست که در صورت عدم استفاده از کاغذ مرغوب در ساخت فیلتر می تواند موجب ورود آنها به موتور و در نتیجه آسیب رسیدن به آن شود. علاوه بر اینها استفاده از الیاف نامناسب در تولید فیلتر باعث نارسایی هوا به موتور شده و ضمن کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات