معرفی خودرو, هیوندای

هیوندای توسان : بررسی مشخصات و تمام مدل ها

هیوندای_توسان

معرفی هیوندای توسان

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    در دنیای امروز شاید کمتر کسی باشد که نام توسان و شرکت خودروساز بزرگ کره ای “هیوندای موتورز” را نشنیده باشد؛ هیوندای که فعالیت خود را از سال ۱۹۶۷ شروع کرده بود در طول سال ها فعالیت، خودرو های بسیار زیاد و با کیفیتی را به دنیا معرفی کرد که یکی از محبوب ترین و پر فروشترین آنها “هیوندای توسان” است.

    سال ۲۰۰۴ بود که هیوندای از شاسی بلند یا SUV جدید خود یعنی توسان رونمایی کرد؛ نام گذاری توسان در آن زمان برای بسیاری عجیب به نظر می رسید؛ البته با توجه به سابقه ی هیوندای در نام گذاری سانتافه شاید خیلی هم عجیب و دور از انتظار نبود که هیوندای برای نام گذاری خودرو های خود از نام های غیر کره ای استفاده کند.

    توسان نام یک شهر در ایالت آریزونای ایالات متحده آمریکاست؛ حال علت این نام گذاری چیست ؟ آنچه که به نظر می رسد این است که احتمالا دلیل این نام گذاری آشنایی بیشتر مشتریان آمریکایی با برند هیوندای و در نتیجه فروش بیشتر این شرکت در ایالات متحده باشد.

    شاید روزی که از توسان رونمایی شد کسی فکرش را هم نمی کرد که این خودرو در سال های بعد به یکی از محبوب ترین خودرو های هیوندای تبدیل شود.

    توسان تا به امروز در قالب چهار نسل تولید شده است که سه نسل نخست آن به بازار کشورمان ایران راه پیدا کرده اند.

    در این نوشتار قصد داریم تا تمام مشخصات و مدل های هیوندای توسان را بررسی کنیم پس با مجله ی یدک مال همراه باشید.

    هیوندای_توسان_hyundai_tucson

    نسل اول ( JM - 2004 )

    هیوندای در سال ۲۰۰۴ نسل اول این خودرو را روانه ی بازار ایالات متحده کرد و بعد برای فروش آن به بقیه ی کشور ها، دست به کار شد.

    حضور رسمی‌ توسان JM در ایران به سال ۲۰۰۷ یعنی اواخر ۱۳۸۵ بر می گردد. توسان نسل اول، در واقع نسخه ی دستکاری‌ شده سانتافه نسل اول بود و هیوندای، آن را با قالب یا به عبارتی پلتفرم ارتقا یافته النترا XD (یا همان آوانته) تولید کرد و همچنین با کیا اسپورتیج KM (مدل‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در ایران) شباهت فنی بسیاری داشت.

    هیوندای روی این خودرو سرمایه‌گذاری عظیمی کرده بود. علتش هم این بود که غیر از خط تولید کره جنوبی، هندوستان، برزیل، چین، مصر، اوکراین و تایوان نیز این شاسی‌ بلند زیبا را مونتاژ می‌کردند.

    دو سال بعد از آمدن توسان به ایران و به‌صورت دقیق‌تر در سال ۲۰۰۹ نیز این نسل، قابل اعتمادترین خودرو بازار آمریکا لقب گرفت؛ شاید به این دلیل که توانسته بود تمام ستاره‌ها را از سوی موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) بگیرد.

    عمده JM های وارداتی از مدل ۶ سیلندر بودند و با سه رنگ مختلف داشبورد (کرمی، نوک مدادی و مشکی) عرضه می شدند؛ مدل‌ های فول آن هم با سپر مشکی و همچنین با سپر هم‌ رنگ بدنه تحویل مشتریان می‌شد. در برخی توسان‌های ۲۰۱۰ نیز چندین تغییر مختصر در کابینشان اعمال شد مانند حذف آمپر آب، اضافه‌شدن جالیوانی (بجای زیرسیگاری) و افزوده‌شدن پورت USB. البته تعداد انگشت شماری از توسان‌ های وارداتی از نوع ۴ سیلندر و دیفرانسیل جلو بودند.

    از نظر زیبایی شناسی، این شاسی بلند کوچک دارای طراحی خشن با چشم ها یا همان چراغ های بزرگ و خطوطی که شخصیت دمدمی مزاج آن را نمایان می کنند است؛ که آن را به عنوان یک خودرو شرکت هیوندای کاملا قابل شناسایی می کند.

    در داخل ، فضا کاربردی و ساده طراحی شده است؛ صندلی های راحت با پارچه یا روکش چرمی هم از دیگر محاسن فضای داخلی خودرو است؛ البته به پلاستیک های بی کیفیتی که داخل خودرو مورد استفاده قرار گرفته اند نقد بسیاری وارد است.

    توسان JM به لطف سیستم چهار چرخ متحرک برای همه شرایط آب و هوایی مناسب است و همچنین به لطف فاصله ی ۱۹۹ میلی متری از سطح زمین، عملکرد خوبی در آفرود و مقابله با گل و برف دارد.

    از آپشن های نسل اول میتوان به سیستم تهویه مطبوع، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ، دستگاه پخش سی دی، چرخ های آلیاژی، ورودی بدون کلید از راه دور و صندلی های پارچه ای ممتاز اشاره کرد.

    توسان JM همچنین فضای بار متوسطی را ارائه می داد که البته صندلی های عقب که قابل جمع شدن بودند می توانستند این حجم را گسترش دهند.

    نسل اول به لحاظ ایمنی در تمامی آزمایش های مربوط به سرنشینان موفق ظاهر شده و نمرات بسیار خوبی از معیارهای ایمنی به دست آورده است. برای مثال مدل ۲۰۰۹ توسان در کشور آمریکا تحت آزمایش و ارزیابی ایمنی قرار گرفت و نمره های زیر را کسب کرد :

    • ایمنی راننده در صورت تصادف از روبرو : نمره ۵ از ۵
    • ایمنی تمام سرنشینان در صورت تصادف از روبرو : نمره ۵ از ۵
    • ایمنی راننده هنگام تصادف از طرفین : نمره ۵ از ۵
    • ایمنی تمام سرنشینان هنگام تصادف از طرفین : نمره ۵ از ۵

    تا سال ۲۰۰۹، سه مدل از این نسل معرفی شد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

    انواع مدل های نسل اول

    مدل GLS

    توسان GLS در ابتدا فقط با پیشرانه چهار سیلندری و موتور ۲.۰ لیتری عرضه می شد و تا پایان نسل اول تغییرات آنچنانی را شاهد نبود.

    مدل SE

    مدل SE یا همان GL سابق با طراحی متفاوت آلیاژ، دارای پخش کننده رادیو، کاست، سی دی، گرم کن صندلی و همچنین چراغ های مه شکن بود.

    مدل GLX

    مدل GLX دارای روکش های رنگی ، کنترل خودکار آب و هوا و سیستم صوتی با کارایی بسیار بالا بود.

    مشخصات فنی نسل اول

    عنوان شرح فنی
    محور محرک دو دیفرانسیل هوشمند با قفل الکترونیکی
    گیربکس ۴ دنده اتومات با اوردرایو
    پیشرانه ۶ سیلندر
    حجم موتور ۲.۷ لیتر
    قدرت ۱۷۵ اسب بخار
    گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌ متر
    شتاب ۱۰.۵ ثانیه
    سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۱۰.۹ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۶۲۹ میلی متر
    وزن ۱۶۶۷ کیلوگرم
    حجم باک ۶۵ لیتر

    نسل دوم ( LM - 2009 )

    نسل دوم یا همان LM در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاهی در فرانکفورت آلمان رونمایی شد. و نامش از توسان به ix35 تغییر کرد.

    ویژگی های خروجی نیرو ، بهره وری سوخت ، راحتی و ایمنی بیشتر، برخی از موارد اصلاح شده در این نسل بودند. پروژه ی طراحی و تولید نسل دوم LM حدود ۳۶ ماه زمان برد و مبلغی درحدود ۲۲۵ میلیون دلار هزینه به هیوندای تحمیل کرد.

    ix35 LM در مقایسه با نسل قبلی خود یک رویکرد کاملا جدید برای بازار SUV داشت. در حالی که اقتصاد جهانی هنوز در رکود بود؛ ix35 از یک پلت فرم تازه توسعه یافته استفاده کرد و به بازار هجوم آورد.

    این خودرو با قیمت نسبتا ارزان در زمان عرضه توانست بخش بزرگی از بازار را به تصاحب هیوندای در بیاورد. ( مقاله ی اختصاصی یدک مال را درباره ی هیوندای توسان ix35 بخوانید. )

    طراحی نسل دوم

    سبک آی ایکس ۳۵ بر اساس مفهوم هیوندای اونیک طراحی شد که بعدتر در سال ۲۰۱۶ به بازار معرفی شد. طراح هیوندای، “چاتو های” ix35 LM را در سال ۲۰۰۷ و تحت راهنمایی طراح سابق بی ام و، توماس بورکل در اتاق طراحی هیوندای در آلمان انجام داد و زبان طراحی شرکت که “مجسمه سیال” نامیده می شود را ادامه داد.

    در نمای بیرونی ، ix35 با ظاهری جسورانه و جوان، خود را در گرد و غبار رها کرده است. زبان طراحی جدید با خطوط سیال و زاویه های تیز ظاهر کلاسیک نسل قبلی را به خود اختصاص داده است.

    در داخل، داشبورد بهبود پیدا کرده و فضای نشستن سرنشینان بهتر شده است.

    iX35 با انتخاب موتورهای بنزینی و دیزلی ، با چهار چرخ متحرک و با جعبه دنده ۵ یا ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک در دسترس بود.

    مشخصات فنی نسل دوم

    عنوان شرح فنی
    محور محرک دو دیفرانسیل هوشمند با قفل الکترونیکی
    گیربکس ۶ دنده اتومات
    پیشرانه ۴ سیلندر
    حجم موتور ۲.۴ لیتر
    قدرت ۱۷۶ اسب بخار
    گشتاور ۲۲۸ نیوتن‌ متر
    شتاب ۱۰.۴ ثانیه
    سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۹.۶ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۶۳۹ میلی متر
    وزن ۱۵۹۸ کیلوگرم
    حجم باک ۵۸ لیتر

    نسل سوم ( TL - 2015 )

    فوریه ۲۰۱۵ بود که هیوندای اولین جزئیات مربوط به نسل سوم را منتشر کرد. این مدل در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ به عنوان مدل ۲۰۱۶ وارد بازار شد هیوندای نام این محصول خود را از ix35 به توسان برگرداند و آن را در سطح جهانی عرضه کرد. طول نسل سوم ۶۵ میلی متر بلندتر و عرض آن نسبت به نسل قبل ۳۰ میلی متر بیشتر است؛ فضای بار عقب نیز بزرگ تر و فضای صندلی ها نیز جادار تر شده است.

    شرکت هیوندای در نمایشگاه ژنو دو مدل این خودرو را با نام‌های توسان هیبرید الکتریکی و هیبرید پلاگین دیزل پاور معرفی کرد.

    مشخصات فنی نسل سوم

    عنوان شرح فنی
    محور محرک دو دیفرانسیل
    گیربکس ۶ دنده اتومات
    پیشرانه ۴ سیلندر
    حجم موتور ۲ لیتر
    قدرت ۱۵۵ اسب بخار
    گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌ متر
    شتاب ۱۱.۸ ثانیه
    سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متر
    وزن ۱۴۳۵ کیلوگرم
    حجم باک ۶۲ لیتر

    نسل چهارم ( NX4 - 2020 )

    نسل چهارم در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ رونمایی شد. طراحی کاملاً جدید از مشبک هیوندای که “شکل نگین” نامیده می شود همراه با چراغ های روشنایی در روز است که در طراحی NX4 به کار گرفته شده است. تیم طراحی هیوندای ، به سرپرستی سانگیوپ لی ، معاون ارشد او و رئیس مرکز طراحی جهانی هیوندای مسئولیت طراحی این نسل را به عهده داشتند، گلگیرهای برآمده ، رینگ های چرخ زاویه دار ، سقف سطح هموار و برآمدگی های کوتاه ، توسان را تبدیل به یک خودرو ی فوق مدرن کرده است.

    در واقع میتوان گفت توسان NX4 سلام هیوندای به آینده است.

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی توسان در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای توسان را به راحتی، با کمترین قیمت و بهترین کیفیت تهیه کنید.

    قطعات اختصاصی مدل های مختلف را ازطریق لینک های زیر تهیه کنید :

    قطعات هیوندای توسان JM

    قطعات هیوندای توسان LM

    قطعات هیوندای توسان TL

    فیلم منتشر شده توسط هیوندای از معرفی نسل چهارم توسان NX4

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات