معرفی خودرو, هیوندای

مشخصات نسل اول هیوندای توسان JM مدل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

مشخصات هیوندای توسان JM مدل 2004 تا 2009 Hyundai Tucson JM

سال ۲۰۰۴ بود که شرکت هیوندای موتور از کراس اوور سایز متوسط جدید خود یعنی هیوندای توسان رونمایی کرد.

توسان در واقع دومین کراس اوور هیوندای بعد از سانتافه بود که پا به عرصه ی رقابت شاسی بلند ها می گذاشت.

توسان در ابتدا روانه ی بازار آمریکا و پس از آن به بازار های دیگر عرضه شد.

نام توسان، برگرفته از شهر توسان در ایالت آریزونای آمریکاست.

توسان تا امروز در چهار نسل تولید شده است که نسل دوم این خودرو با نام هیوندای ix35 در ایران معرف شد.

توسان پرفروش ترین خودروی شاسی بلند هیوندای است که از زمان عرضه نسل اول در سال ۲۰۰۴ تا الان بیش از ۷ میلیون دستگاه از این خودرو در سراسر جهان فروخته شده است.

نسل اول این خودرو که بر اساس پلتفرم هیوندای آوانته (النترا XD) توسعه یافته، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ تولید می شد.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی مشخصات هیوندای توسان JM می پردازیم؛ در ادامه با یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    طراحی

    نمای بیرون

    هیوندای توسان JM بسیار شبیه به برادر هموطن خود یعنی کیا اسپورتیج KM است و شکل چراغ‌ها به ویژه در جلو به طوری است که اگر به لوگو دقت نکنید، ممکن است در تشخیص خودرو دچار اشتباه شوید. در طراحی این خودرو خلاقیت خاصی دیده نمی شود و در واقع بسیار ساده طراحی شده است.

    همانطور که گفته شد طراحی بیرونی هیوندا توسان تا حد زیادی ساده و فاقد هیجان جلوه می‌کند. قسمت جلو کاملا مطابق زبان طراحی‌های کمپانی هیوندای در آن سال‌ها شکل گرفته است. این بخش از هیوندای توسان نسل اول، با چراغ‌های درشت و جلوپنجره‌ای کوچک جذابیت چندانی ندارد و در حال حاضر نمی‌تواند در جذب خریدار موفق عمل کند. نمای جانبی هیوندای توسان به‌واسطه برخورداری از گلگیرهای پف‌کرده و همین‌طور برخورداری از یک خط شانه‌ای که چراغ عقب را به سپر جلو متصل می‌کند، اندکی بهتر ارزیابی می‌شود و حالتی عضلانی و اسپرت دارد.

    نمای جلو هیوندای توسان JM مدل 2004 تا 2009 Hyundai Tucson JM
    نمای جلو هیوندای توسان JM مدل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

    در نمای عقب هیوندای توسان JM همچنان با یک طرح قدیمی و ساده مواجه هستیم و تنها نکته قابل‌توجه در آن، دو خروجی اگزوز است که باعث افزایش جذابیت بصری شده و تا حدودی خودرو را اسپورت کرده. ناگفته نماند که شیشه عقب توسان قابلیت باز شدن به‌صورت مستقل از صندوق‌عقب را دارد که این یکی از مزایای این خودرو محسوب می‌شود.

    نمای عقب هیوندای توسان JM مدل 2004 تا 2009 Hyundai Tucson JM
    نمای عقب هیوندای توسان JM مدل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

    نمای داخل کابین

    کابین هیوندای توسان از نظر طراحی حرف چندانی برای گفتن ندارد و با مدل‌های امروزی، فرسنگ‌ها فاصله‌ دارد. در یک نگاه کلی حتی اگر هیوندا توسان را با خودروهای هم‌ سن و سال خود مانند تویوتا پرادو، سوزوکی ویتارا یا میتسوبیشی پاجرو نیز مقایسه کنیم، به‌سختی می‌توان نقطه قوتی را برای طراحی کابین هیوندا توسان ذکر کرد.

    غربیلک فرمان به هیوندای آوانته شباهت فراوانی دارد، ولی روکش چرمی آن را باید به‌عنوان یک نکته مثبت عنوان کرد. بدترین قسمت کابین قطعا کنسول مرکزی و دسته‌دنده هیوندای توسان خواهد بود؛ در این قسمت توسان بیشتر به خودروهای مینی ون شباهت دارد و هیچ جذابیتی در آن مشاهده نمی‌شود.

    با وجود نمره پایین در طراحی، کیفیت کابین هیوندای توسان نسل اول را می‌توان بالاتر از متوسط ارزیابی کرد. از نظر فضاسازی نیز توسان چندان بد نیست و فضای مناسبی را با توجه به ابعاد خود در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

    نمای داخل کابین هیوندای توسان JM مدل 2004 تا 2009 Hyundai Tucson JM
    نمای داخل کابین هیوندای توسان JM مدل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

    مشخصات فنی

    توسان های JM موجود در بازار ایران عمدتا به یک پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی با حجم ۲.۷ لیتر مجهز شده اند که قادر به تولید ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور هستند. نیروی حاصل از پیشرانه مذکور نیز توسط یک جعبه دنده چهار سرعته خودکار و دو دیفرانسیل به سوی تمامی چرخ‌های خودرو ارسال می‌شود.

    شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه‌ای این خودروی ۱۶۶۷ کیلوگرمی خبر از چالاکی نسبتا مناسب هیوندا توسان JM می‌دهد؛ با این وجود استعمال سوخت به میزان ۱۰.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز به پرمصرف بودن این کراس اوور کره‌ای اشاره دارد. بیشینه سرعت هیوندای توسان نسل اول نیز به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

    سواری تقریبا نرم و راحت، بازار دست دوم مناسب، چالاکی و توان فنی مطلوب، کابین جادار و قابلیت نسبی آفرود، از جمله نقاط قوت هیوندای توسان جی ام به شمار می‌روند. با این حال جعبه دنده چهار سرعته تا حدودی مانع بهره‌گیری کامل از توان پیشرانه ۶ سیلندر شده است که می‌توان آن را به عنوان نقطه ضعف این خودرو در نظر گرفت.

    عنوان شرح فنی
    نام خودرو هیوندای توسان JM ( با کد رسمی ix35 )
    نسل نسل اول ( JM ) - تولید از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹
    محور محرک دو دیفرانسیل هوشمند با قفل الکترونیکی
    گیربکس ۴ دنده اتومات با اوردرایو
    پیشرانه ۶ سیلندر
    حجم موتور ۲.۷ لیتر
    تنفس موتور تنفس طبیعی
    قدرت ۱۷۵ اسب‌ بخار
    گشتاور ۲۴۱ نیوتن متر
    شتاب ۱۰.۵ ثانیه
    سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۱۰.۹ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۶۲۹ میلی متر
    وزن ۱۶۶۷ کیلوگرم
    حجم باک ۶۵ لیتر
    استاندارد آلایندگی یورو ۴
    مشخصات فنی هیوندای توسان JM مدل 2004 تا 2009 Hyundai Tucson JM
    موتور هیوندای توسان JM مدل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

    امکانات رفاهی

    از جمله مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات نسخه فول آپشن هیوندای توسان جی ام می توان موارد زیر را نام برد: کروز کنترل، حسگر پارک عقب، حسگر باران، اتولایت، مه شکن جلو و عقب، روکش چرمی، نمایشگر، دوربین عقب، پشت سری فعال، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک، گرم‌کن صندلی‌ها، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن.

    امکانات این خودرو با توجه به زمان خود مناسب ارزیابی می‌شود. در کابین توسان JM همچنین مواردی مثل سانروف برقی سه حالته، تیپ‌ترونیک گیربکس،سنسور نور و باران، فرمان با تنظیم چهار جهته، چنجر ۶ تایی سی دی، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، مانیتور سفارشی، قطب نمای دیجیتالی، تهویه خودکار (آپشن)، صندلی راننده برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشوی برقی و شیشه‌های دودی عقب مشاهده می‌شوند. این لیست امکانات در زمان خود، توسان را به خودرویی مجهز و آماده رقابت با سایر کراس‌اوورهای بازار تبدیل کرده بود.

    نمای جانبی هیوندای توسان JM مدل 2004 تا 2009 Hyundai Tucson JM
    نمای جانبی هیوندای توسان JM مدل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

    ایمنی

    هیوندای توسان جی ام جزو خودرو های ایمن به‌حساب می آید. از تجهیزات ایمنی این خودرو باید به شش عدد کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، سنسور دنده عقب، هشدار فشار باد تایر، ترمز ضد بلوکه، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و پشت‌سری‌های فعال اشاره کرد. با بهره‌مندی از چنین تجهیزاتی، هیوندای توسان نسل اول در سال ۲۰۰۹ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا شد.

    تست تصادف و ایمنی هیوندای توسان JM

    ورود به ایران

    هیوندای توسان در سال ۲۰۰۷ میلادی، برای اولین بار توسط شرکت آسان موتور در بازار ایران عرضه شد. توسان نسل اول را باید جزو اولین کراس‌اوورهای مدرن بازار ایران دانست و در واقع می توان گفت این خودرو از نسل خودرو هایی است که به مرور ذائقه ی خریداران ایرانی را از خودروهای سدان به سمت خودروهای شاسی‌بلند تغییر داد. هیوندای توسان JM که در مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ در بازار کشور موجود است.

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای توسان JM در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای توسان JM را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

    گالری تصاویر

    منبع : Car news.ir و mashin 3 و باما

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    1 دیدگاه
    تازه‌ترین
    قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات
    صابر
    4 ماه قبل

    واقعا عالیه،هر کی داره بی خیالش نمیشه،