آموزشی

نشانه های وجود آب در باک بنزین خودرو

باک بنزین

یکی از مشکلاتی که رانندگان با آن روبرو هستند ، وجود آب در باک بنزین می باشد . از طریق راه های متنوعی نظیر بارندگی، شستشو و … آب وارد باک بنزین می شود . زمانی که تشخیص دادید در باک بنزین ماشینتان آب وجود دارد ، هر چه سریعتر اقدام به تخلیه آن کنید تا از خسارت بر انژکتورها و پمپ سوخت جلوگیری شود . بعضی از افراد به این عامل اهمیت نمی دهند و آنقدر رانندگی می کنند تا باک خالی شده و یا همه آن وارد موتور شود. این کار اصلا درست نیست و نباید انجام داد .

آب از دو نوع گاز هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است و همان‌طور که اطلاع دارید ، قابلیت اشتعال هم ندارد . مسلما هنگامی که این ماده غیر قابل‌ اشتعال با بنزین موجود در باک خودرو مخلوط شود ، نه‌ تنها از کیفیت انفجارات درون محفظه سیلندر خواهد کاست ، بلکه به‌ تدریج موجب آسیب‌ رسیدن به قطعات حساس سیستم سوخت‌ رسانی نظیر انژکتورها ، لوله‌های سوخت یا برخی از قطعات حساس موتور نظیر رینگ پیستون‌ها ، سرسیلندر و … خواهد شد .

شایع‌ترین نشانه‌های وجود آب در باک بنزین :

  • بد استارت‌ خوردن
  • شتاب‌گیری نامطلوب
  • زنگ‌ زدگی انژکتورها و شمع‌ ها
  • کارکرد غیرعادی موتور
  • خروج بیش‌ ازحد آب از اگزوز
  • روشن‌شدن چراغ چک
  • کارکرد نامناسب موتور در حالت درجا 

بداستارت‌ خوردن : در زمان استارت زدن خودرو، مخلوط سوخت باید به طور کامل در اختیار خودرو قرار گیرد و در صورتی که مخلوط سوخت / هوا در چنین لحظه‌ای کامل و خالص نباشد ، شمع‌ های جرقه‌ زن قادر به ایجاد انفجار در سیلندر نیستند و در نتیجه ، مدت‌ ها زمان می‌ برد که خودرو استارت بخورد . اگر در هر بار روشن کردن خودرو ، در مرحله استارت زدن به مشکل بر می‌خورید ؛ شاید در مخزن سوخت خودرویتان آب وجود دارد .

شتاب‌گیری نامطلوب : به سختی شتاب گرفتن و یا آنچه به زبان عامیانه زور زدن خودرو در هنگام فشردن پدال گاز آن اشاره می‌شود ، یکی از شایع‌ ترین نشانه‌ های وجود آب در باک بنزین است . هنگامی که بنزین با آب مخلوط شده باشد ، از کیفیت انفجار درون سیلندر کاسته شده است و انرژی حاصل از سوختن این ماده ، نسبت به قبل کاهش می یابد ؛ بنابراین ، میزان گشتاور و انرژی منتقل شده به سر چرخ ها کم می شود و درنتیجه ، شتاب خودرو نیز تقلیل خواهد یافت .

زنگ‌ زدگی انژکتورها و شمع‌ ها : یکی از نشانه‌های بارز و دیداری وجود آب در بنزین ، می‌تواند زنگ‌ زدگی سرسوزن انژکتور یا سر شمع‌ ها باشد  

کارکرد غیرعادی موتور : هرچه کیفیت سوختن بنزین درون محفظه احتراق پایین‌تر باشد، مسلما عملکرد موتور نیز از حالت عادی فاصله می‌گیرد و اصطلاحا با ریپ‌ زدن همراه خواهد شد .

خروج بیش‌ازحد آب از اگزوز : خارج شدن آب از اگزوز ، امری نگران کننده نیست . اما اگر متوجه شدید مقدار زیادی آب از اگزوز خودرو خارج می شود ، به وجود آب در باک بنزین پی ببرید.

روشن‌شدن چراغ چک در زمان استارت زدن خودرو : روشن شدن چراغ چک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما وقتی که آب به دورن باک بنزین نفوذ کند ، چراغ هشدار زرد رنگ ، روشن می شود . احتراق نامناسب به دلیل نفوذ آب در بنزین ، موجب حساس‌شدن سنسورهای مربوطه شده و به کنترل گر خطاهای لازم منتقل می شود . این سیستم نیز جهت ارسال هشدار به راننده ، چراغ چک پشت آمپر را روشن خواهد کرد.

کارکرد نامناسب موتور در حالت درجا : وقتی که اتومبیل در حالت درجا قرار دارد و شما متوجه شدید موتور به خوبی کار نمی کند ، نشان از مخلوط شدن آب با سوخت ماشین است.

وجود کمی آب در مخزن سوخت طبیعی است و این مقدار کم باعث بروز علائم فوق نمی شود .

چگونه آب را از باک بنزین خودرو خارج کنیم؟

شاید در برخی موارد ، نفوذ آب به درون باک خودرو غیرقابل‌ اجتناب باشد ؛ اما به هر حال، لازم است همواره از جایگاه‌ های سوختی که نسبت به کیفیت بنزین آن‌ ها اطمینان دارید ، سوخت‌گیری کنید و هم‌ چنین از خالی‌ نگه‌ داشتن محفظه باک تاحد امکان دوری کنید . چون آب از بنزین سنگینتر است همیشه در کف باک زیر سوخت جمع میشود و اولین چیزی که توسط پمپ سوخت خودرو مکیده شده و به موتور فرستاده میشود آب است . اگر به وجود آب در باک بنزین پی بردید، بهتر است با متخصصان مشورت کرده و از بروز مشکل جلوگیری کنید .

راه‌حل‌های مختلفی برای خارج کردن آب از باک بنزین خودرو وجود دارد، بر اساس میزان آب موجود در مخزن سوخت، می‌توانید از این دو روش استفاده کنید :

  • باک خودرو را خالی کرده و فیلتر بنزین را تعویض کنید و دوباره باک پر کنید : بهترین راه برای خارج کردن آب از باک بنزین این است که باک خودرو را با دستگاه وکیوم خالی کنید و سپس فیلتر بنزین را تعویض کرده و دوباره باک را پر کنید.
  • استفاده از متانول یا مواد افزودنی مخصوص سوخت : این روش تنها برای خارج کردن مقدار کمی آب از مخزن سوخت کارایی دارد و برای حجم زیاد آب کارساز نیست.

در صورت عدم تعویض فیلتر باک بنزین اتومبیل چه اتفاقی می ‎افتد ؟

فیلتر سوخت تنها بر وضعیت سوخت اتومبیل تاثیر نمی ‎گذارد ، بلکه باعث آسیب رسیدن به موتور و سایر قطعات دیگر خودرو نیز می ‎شود . بنابراین در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر بنزین ، موتور اتومبیل ، همانند گذشته قادر به کار کردن نخواهد بود ، و فرآیند انتقال سوخت به اتومبیل نیز دچار مشکل خواهد شد .

بنابراین حفظ فیلتر بنزین ، بسیار مهم است . این بدان معناست که شما باید فیلتر سوخت اتومبیل خود را به طور سالانه تعویض کنید ، حتی اگر مشکل جدی با آن نداشته باشید .

فیلتر بنزین توسان ۲۰۱۰ | OEmax | 311121R000

۴۷۵,۰۰۰ تومان لینک فروشنده

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات