آموزشی, قطعه شناسی خودرو

کلید دیجیتال , گوشی آیفون را به سوئیچ خودرو تبدیل می‌کند

کلید دیجیتال

در کنفرانس اخیر اپل , کلید دیجیتال به عنوان قابلیتی جدید رونمایی شد که با استفاده از آن، می‌توان سوئیچ خودرو را کامل کنار گذاشت .

یکی از سرویس‌های جذابی که اپل در مراسم خود معرفی کرد، امکان استفاده از آیفون به‌جای سوئیچ خودرو است که با استفاده از آن می‌توان کاملا سوئیچ را کنار گذاشت. از‌این‌ پس، مالکان خودرو‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کند، می‌توانند خودرو خود را بدون نیاز به همراه ‌داشتن سوئیچ باز و حتی خودرو را روشن کنند .

این برنامه اپل را به نخستین شرکتی تبدیل می‌کند که ماژول‌های مرتبط با سیستم کلید دیجیتالی را به عنوان یک برنامه استاندارد در تلفن همراه خود جای داده است .

براساس اطلاعات ارائه‌شده ، بی ام و نخستین شرکتی است که کلید دیجیتالی اپل را در خودروهای خود ادغام خواهد کرد . مالکان خودروهای بی ام و با استفاده از برنامه BMW Digital Key  که در Apple Wallet قرار دارد ، قادر به بازگشایی اتومبیل خود خواهند بود .

کلید دیجیتال بسیار امن است ؛ چرا که اطلاعات مربوط به کلید دیجیتال در تراشه‌ای ذخیره می‌شود که اطلاعات کیف‌ پول و فیس‌ آیدی در آن ذخیره شده‌اند . به‌ بیان‌ بهتر ، از ذخیره‌ شدن اطلاعات مربوط به کلید دیجیتال در فضای ابری خبری نیست و همه‌ ی داده‌ ها روی گوشی قرار می‌گیرند.

دیگر مزایای این کلید دیجیتالی آیفون چیست ؟

از دیگر مزایای کلید آیفون این است که مالکان می توانند از طریق iMessage کلید را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند . بدین‌ ترتیب ، کاربر می‌تواند با استفاده از اشتراک‌ گذاری کلید دیجیتال ، امکان استفاده از خودرو را برای دیگران فراهم کند . البته باید به این نکته اشاره کنیم که امکان محدود‌ کردن دسترسی‌ ها نیز در زمان اشتراک‌ گذاری وجود دارد .

مالک هر دستگاه خودرو بی ام و قادر است تا اتومبیل خود را با پنج نفر به اشتراک بگذارد در حالی‌که می‌توان محدودیت‌ های مختلفی همچون میزان قدرت موتور خودرو ، میزان گشتاور، میزان دسترسی به رادیو و موارد دیگر را برای هر فرد اعمال نمود .

ویژگی‌ های کلید دیجیتالی خودرو

کارایی CarKey به انتظار کارشناسان در زمینه‌ی قفل و بازکردن درِ خودرو یا روشن‌کردن آن با استفاده از آیفون به‌جای کلید فیزیکی یا ریموت معمولی است. کلیدهای مجازی خودرو در Wallet آیفون مدیریت خواهند شد و با تأیید بدون رمز ورود یا Face ID کار می‌کنند تا در زمان صرفه‌ جویی شود .

همچنین کلید های مجازی از طریق پیام امکان اشتراک‌ گذاری خواهند داشت و شما می‌توانید اطلاعات لازم برای بازکردن درِ خودرو را از طریق پیام ارسال کنید .

اپل در ویژگی کلید دیجیتالی  ( CarKey ) نیز از دو روش پشتیبانی می‌کند : یکی نیاز به تماس نزدیک دارد و دیگری امکان استفاده بدون تماس نزدیک را برای کاربر فراهم می‌کند و کاربر می‌تواند بدون بیرون‌ آوردن گوشی آیفون خود از آن استفاده کنید .

برای مثال رانندگان خودروهای بی‌ ام‌ و قادر هستند بدون بیرون‌ آوردن گوشی از کیف یا جیب از طریق CarPlay بی‌سیم به‌ طور خودکار در خودرو را باز یا موتورش را روشن کنند.

در نسخه دوم کلید دیجیتالی , تکنولوژی NFC برای برقراری اتصال در فواصل کم و بدون تماس بین دستگاه‌ها مثل گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کارایی دارد .

کلید دیجیتالی نسخه‌ی سوم نسبت به مدل قبلی با اضافه‌شدن دسترسی بدون کلید بهبود می‌یابد و برحسب موقعیت و بدون انجام کار خاصی از سوی کاربر و کاملا خودکار وظیفه‌ی خود را انجام خواهد داد.

بنابراین، نیازی نیست که کاربران گوشی هوشمند خود را برای دسترسی به خودرو از جیب درآورند، بلکه می‌ توانند فقط با نزدیک‌ شدن به خودرو و درحالی‌ که موبایل در جیب یا کیفشان است در‌ها را باز کنند یا خودرو را روشن کنند . این دسترسی منفعلانه علاوه‌ بر سهولت در استفاده ، تجربه‌ی بهتری نیز برای کاربران فراهم می‌کند ؛ همچنین برای وسایل نقلیه ویژگی‌های موقعیت‌ یابی جدیدی به ارمغان می‌آورد .

استفاده از کلید دیجیتال

برای استفاده از کلید دیجیتال خودرو ، راننده می‌بایست آیفون یا اپل واچ خود را با خودرویی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند ، متصل نماید . پس از آن کاربر می‌تواند به طیف وسیعی از ابزارهای ایمنی کلید دیجیتالی اپل دسترسی داشته باشد که از اثر انگشت تا NFC را شامل می‌شوند .

نیازی نیست که نگران تمام شدن شارژ موبایل خود باشید . با تشکر از ویژگی ویژه ذخیره انرژی ، BMW می گوید که حتی اگر آیفون بخاطر باتری کم خاموش شود ، این کلید همچنان تا پنج ساعت کار خواهد کرد . با بروز مشکلاتی دیگر ، این کلید با Apple Watch سازگار خواهد بود .

نتیجه گیری

اپل در حال حاضر در تلاش است تا این سیستم را با بیشتر اتومبیل ها سازگار سازد و با کمال تعجب ، این مسئله تمرکز عمده ای روی امنیت دارد. این شرکت در حال اجرای سخت افزار ایمن برای اطمینان از کلیدهای رمزنگاری شده است. این بدان معنی است که هیچ کس به این داده ها دسترسی ندارد. همچنین کلیدهای دیجیتالی مستقیماً از طریق تلفن غیرفعال می شوند و در صورت گم شدن تلفن شما ، دسترسی به وسیله نقلیه از طریق iCloud قابل لغو است.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات