آموزشی, قطعه شناسی خودرو

نحوه کارکرد انژکتور خودرو و نقش آن در سیستم سوخت رسانی خودرو

انژکتور خودرو

انژکتور خودرو قطعه ایست که در ورودی سیلندر خودرو قرار داشته و وظیفه آن تنظیم و پاشش (دقیقا مانند یک سرنگ) سوخت به درون سیلندر بوده که نهایتا این سوخت طی فرایند احتراق به انرژی تبدیل و باعث به حرکت در آمدن خودرو می گردد. بنابراین یکی از قطعات مهم خودرو که می بایست جهت نگهداری صحیح از خودرو و افزایش عمر مفید خودرو به آن توجه داشت، انژکتور می باشد.انژکتور خودرو یکی از قطعات سیستم احتراق در خودرو است و نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها در خودرو دارد. بروز مشکل در انژکتور باعث  ریپ زدن خودرو شده و این امر باعث خاموش شدن خودرو و خوب حرکت نکردن آن خواهد شد

اجزای اصلی انژکتور خودرو

  • فیلتر ورودی
  • سوزن انژکتور
  • سلونوئید
  • اورینگ
  • درپوش محافظ
  • بدنه انژکتور
  • سوراخ خروجی
انژکتور خودرو
انژکتور خودرو

انواع انژکتور خودرو

۱- سیستم انژکتوری مکانیکی : این نوع انژکتور سوخت را به صورت مستمر به درون سیلندر می‌پاشد و قابلیت تنظیم فشار و زمان پاشش آن را ندارد.

۲-سیستم انژکتور الکترونیکی: این نوع سیستم با کمک اجزای الکترومغناطیسی فرآیند پاشش مداوم سوخت را صورت می‌دهند.

۳-انژکتوری الکترومکانیکی : این نوع سیستم علاوه بر مجهز بودن به سنسور و کنترلر های مختلف با کمک دریافت سیگنال سنسور ها عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند.

۴-سیستم انژکتوری یک نقطه ای : یک واحد کنترل الکتریکی و یک انژکتور الکترومغناطیسی در بالای دریچه گاز این سیستم قرار دارد.

۵-سیستم انژکتوری چند نقطه ای : در این نوع سیستم، با توجه به تعداد سوپاپ های ورودی سیلندر، پاشش سوخت توسط انژکتور انجام می‌شود.

تقسیم بندی انژکتور ها بر اساس نوع پاشش سوخت

۱- سیستم پاشش سوخت تک نقطه ای : در این نوع سیستم ها تنها یک انژکتور هر چهار سیلندر را تغذیه می‌کند و سوخت مورد نیاز موتور را به درون منیفولد می‌پاشد. کیفیت انتقال سوخت در این نوع سیستم ها همانند کاربراتوری است اما کیفیت بهتر و مطلوب تری به واسطه وجود حضور واحد کنترل الکتریکی را شامل می‌شوند.

۲- پاشش سوخت چند نقطه ای :در این نوع سیستم ها برای هر سیلندر یک انژکتور در نظر گرفته شده که بر روی ریل سوخت ها سوار شده اند. سوخت مورد نیاز موتور به صورت مستقیم در پشت سوپاپ های سوخت تزریق شده و در این فاصصله سوخت از زمان پاشش تا احتراق دچار تغییرات کمی شده و به صورت بهتری درون سیلندر می‌ریزد. این نوع سیستم امروزه بیشتر در خودرو های مورد استفاده قرار می‎گیرد.

۳-سیستم پاشش سوخت مستقیم : همانطور که از نام این سیستم پیداست، سوخت از زمان پاشش تا احتراق دچار کمترین میزان تغییر شده و انژکتور این میزان سوخت را به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه ای به درون سیلندر تزریق می‌کند.

انژکتور خودرو
انژکتور خودرو

وظیفه انژکتور خودرو

 انژکتور در واقع جایگزینی برای کاربراتور محسوب شده که در خودرو های قدیمی تر از اجزای سیستم سوخت رسانی بوده است. همانطور که می‌دانیم، مخلوط متراکم و انفجار یافته سوخت و هوا تامین کننده انرژی کلی مورد نیاز خودرو برای حرکت است، و در صور عملکرد ناقص و نادرست انژکتور، خودرو دچار مشکل شده و اصطلاحا ریپ می زند هر گونه نقصی در عملکرد درست و صحیح انژکتور می‌تواند در مواقعی موجب منفجر و یا خاموش شدن خودرو نیز بشود.

برخی از مهم ترین وظایف انژکتور خودرو عبارتند از:

  • تنظیم میزان دقیق پاشش سوخت
  • تنظیم فشار پاشش سوخت
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش سطح آلایندگی خودرو
  • استارت خوردن بهتر خودرو در هوای سرد
  • بالا رفتن راندمان موتور

انژکتور در کجا قرار دارد؟

محل دقیق قرار گیری انژکتور در ورودی سیلندر و قبل از سوپاپ است و عمل تزریق سوخت را در محفظه احتراق انجام می‌دهد. البته بسته به طراحی سیستم فنی خودرو این قطعه می‌تواند در درون محفظه احتراق نیز قرار گیرد. انژکتور یک قطعه الکتریکی-مکانیکی است و عمل تزریق سوخت را در درون محفظه سیلندر به انجام می‌رساند.

علاوه بر این، ممکن است تعداد یک یا دو انژکتور در هر سیلندر یک خودرو بکار رود.

انژکتور خودرو
انژکتور خودرو

علائم خرابی انژکتور خودرو

۱- افزایش مصرف سوخت

۲- کاهش عملکرد و عمر کاتالیست

۳- کاهش عمر و عملکرد درست سنسور اکسیژن

۴- افزایش آلایندگی های خارجی

۵- کاهش توان موتور

۶- استارت خوردن بد خودرو

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات