آموزشی

چرا نباید باک بنزین را کاملا پرکرد ؟

پرکردن باک بنزین

به گزارش پایگاه خبری “ یدک مال ” پرکردن باک بنزین و بنزین زدن  یکی از کارهایی است که هر راننده‌ای بارها آن را انجام می‌دهد؛اما بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمی‌کنند و اصرار عجیبی به پرکردن کامل باک بنزین  دارند. غافل از اینکه این‌ کار چه مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد.

پرکردن باک بنزین

پر کردن باک بنزین خطراتی را به دنبال دارد که عبارت‌اند از : 

۱-پرکردن بیش از حد باک بنزین به خودرو شما اسیب میزند : در خودرو قطعه‌ای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بی‌اطلاع‌اند. نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو، درواقع از کنیستر محافظت می‌کند. کنیستر نوعی فیلتر است که در آن پر از زغال فعال‌شده است. زغال فعال‌شده به‌صورت دائمی بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن را به مسیر سوخت برمی‌گرداند. بنزین مایع روی کنیستر اثرات منفی می‌گذارد. این تأثیرات مخرب پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر می‌شود و مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید که هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد.

۲-بخارهای بنزین برای افراد و محیط‌زیست زیان‌آور هستند : اگر کنیستر آسیب ببیند، سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. به‌همین‌دلیل این بخارات مضر به محیط وارد می‌شوند و هوا را آلوده می‌کنند که برای سلامتی افراد خطرناک است. علاوه بر آن پرکردن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شود که نه تنها محیط را آلوده و لباستان را کثیف می‌کند، بلکه ممکن است خطر آتش‌سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت‌گیری به دنبال داشته باشد.

۳-با اتلاف زیاد بنزین پولتان را دور نریزید: وقتی باک بنزین بیش‌ازحد پر می‌شود، راهی برای جا دادن بنزین بیشتر در آن وجود ندارد. متأسفانه عده‌ای از افراد پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع می کنند ، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند، شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند با این تصور که بنزین بیشتری در باک جا می‌شود. اما وقتی که باک پر می شود و نازل جریان را قطع می‌کند، پمپ مقدار اضافی سوخت را به‌سمت مخزن برمی‌گرداند. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که اطمینان حاصل شود بخارهای اضافی بنزین فرار نمی‌کنند و وارد محیط نمی‌شوند.

پرکردن باک بنزین
پرکردن باک بنزین

روش صحیح بنزین زدن

پس از وارد شدن به جایگاه و قرار گرفتن در کنار یکی از پمپ‌های سوخت، ماشین را خاموش کنید و پیاده شوید. کارت سوخت را در کارتخوان مربوطه قرار دهید و سرپوش باک را باز کنید. نازل را بردارید و به شکل ایمن درون باک خودرو قرار دهید. آن را کمی فشار دهید تا به خوبی در جای خود قرار بگیرد. سپس باید ماشه نازل را فشار دهید تا بنزین را به درون باک پمپاژ کنید. امروزه در تمام پمپ‌بنزین‌ها نازل‌ها دارای مکانیسم متوقف کردن خودکار جریان بنزین هستند. به این صورت که وقتی باک به اندازه مجاز پر شد، با یک صدای کلیک خودبه‌خود جریان سوخت قطع می‌شود. دیگر ماشه نازل را فشار ندهید.

نازل را از باک خارج کنید و اجازه بدهید آخرین قطره‌ها هم درون باک بریزند.و نازل را سرجای خودش قرار دهید.

درپوش باک را ببندید و کارت سوخت را بردارید. 

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات