معرفی خودرو, هیوندای

معرفی و مشخصات هیوندای جنسیس BH مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

معرفی و مشخصات هیوندای جنسیس BH مدل 2009 تا 2013 Genesis BH

سال ۲۰۰۷ میلادی بود که شرکت خودروسازی هیوندای موتور در راستای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی و همچنین مطرح کردن خود برای رقبای قدرتمند اروپایی، خودرو هیوندای جنسیس را در نمایشگاه بین المللی نیویورک رونمایی کرد. خودرو ساز کره ای یکسال بعد یعنی در سال ۲۰۰۸ میلادی جنسیس را به تولید انبوه رساند.

جنسیس تا به امروز در قالب دو نسل تولید شده است نسل اول که با نام BH شناخته می شود از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ تولید شد و نسل دوم یا DH در سال ۲۰۱۵ با اعمال تغییرات بنیادی و طیف وسیعی از تکنولوژی و امکانات رفاهی به بازار معرفی شد.

هیوندای موتور در سال ۲۰۱۲ با اعمال تغییرات اندک در ظاهر و مشخصات فنی نسخه تغییر چهره داده شده (فیس لیفت) نسل اول را ارائه کرد.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی هیوندای جنسیس BH می پردازیم؛ در ادامه با مجله ی یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    طراحی

    نمای بیرون

    هیوندای جنسیس ظاهری بسیار پر ابهت و لوکس دارد که رگه‌هایی از سدان‌های آلمانی و ژاپنی به وضوح در آن به چشم می‌خورد. از آن‌جایی که در زمان تولید جنسیس، این خودرو به عنوان محصولی از برند هیوندای به بازار معرفی شده بود، کمتر کسی انتظار طراحی کاملا جدید و منحصر بفرد از آن داشت.

    اما پس از آن که جنسیس در سال ۲۰۱۵ به عنوان برند مستقل “جنسیس موتورز” و در واقع زیر مجموعه ی لوکس‌ساز هیوندای موتور معرفی شد، تغییرات بسیار بنیادی و زیادی در طراحی این خودرو بوجود آمد.

    در نمای جلو این خودرو چراغ‌های بزرگ و کشیده‌ای را مشاهده می‌کنیم که در طرفین جلو پنجره کرومی بزرگ نقش بسته‌اند. این طرح بیش از آنکه تصویری از یک سدان کره‌ای را در ذهن تداعی کند، شما را به یاد محصولات آلمانی از جمله مرسدس بنز خواهد انداخت. در ادامه، خطوط برجسته روی کاپوت که تا ستون A امتداد یافته‌اند؛ نقش موثری در با ابهت نشان دادن این خودرو دارند.

    نکته قابل توجه در این قسمت، عدم استفاده از نشان تجاری هیوندای است که در آن زمان این موضوع برای بسیاری جالب توجه بوده و شناسایی این خودرو را کمی دشوار می‌کرد.

    در نمای جانبی نیز شاهد طرحی ساده اما حجیم و عضلانی هستیم که رگه هایی از بی ام و سری ۵ با کد اتاق E60 در آن مشاهده می‌شود. در این قسمت زه کرومی نصب شده در قسمت زیرین درها و رینگ‌های ۹ پره ۱۸ اینچی بیش از هر چیز دیگری توجه را به خود جلب می‌کند.

    نمای جلو هیوندای جنسیس BH مدل 2009 تا 2013 Genesis BH
    نمای جلو هیوندای جنسیس BH مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

    در نمای عقب این خودرو نیز شاهد طرحی ساده و کلاسیک هستیم که چراغ‌های ال‌ای‌دی بزرگی را در دل خود جای داده است. این چراغ‌ها که شباهت زیادی با نمونه درنظر گرفته شده برای هوندا آکورد دارد؛ تفاوت زیادی با سایر محصولات هیوندای ایجاد کرده است و هویتی مستقل برای جنسیس ایجاد کرده‌اند. در این بخش هم مانند نمای جلو سپری ساده اما نسبتا حجیم را می‌بینیم که دو خروجی اگزوز را در طرفین خود جا داده است.
    زه کرومی نقش بسته روی سپر و دستگیره کرومی در صندذوق که دو چراغ را به هم متصل کرده است، چاشنی لوکس بودن را به ظاهر ساده جنسیس افزوده‌اند.

    نمای عقب هیوندای جنسیس BH مدل 2009 تا 2013 Genesis BH
    نمای عقب هیوندای جنسیس BH مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

    نمای داخل کابین

    با ورود به کابین جنسیس با فضایی بزرگ و جادار و در عین حال لوکس مواجه می‌شویم که استفاده اغراق شده از چرم و تزئینات چوبی در کابین، این موضوع را بارها به سرنشینان یادآوری می‌کند. اما با نگاهی دقیق‌تر و بررسی کیفیت جنس مصرفی داخل کابین، می‌توان دریافت که کابین جنسیس در مقایسه با رقبای اروپایی مخصوصا آلمانی‌ها، حرفی برای گفتن ندارد. چرا که طراحی آن بسیار ساده و قدیمی بوده و کیفیت متریال در مقایسه با اروپایی‌ها پایین‌تر است.

    همچنین می‌توان رگه‌هایی از طراحی ژاپنی را در کابین این خودرو مشاهده کرد. داشبورد بزرگ دو رنگ که در قسمت بالایی با چرم قهوه‌ای رنگ پوشانده شده است، طرحی ساده و نسبتا قدیمی دارد که با کمی زاویه، تجهیزات ناوبری و سرگرمی را در دل خود جای داده است. نکته جالب در طراحی کنسول مرکزی، جانمایی کلیدهای تنظیم سیستم تهویه و سیستم صوتی است که برخلاف انتظار، کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع در قسمت زیرین صفحه نمایشگر جا گرفته‌اند.

    نمای داخل کابین هیوندای جنسیس BH مدل 2009 تا 2013 Genesis BH
    نمای داخل کابین هیوندای جنسیس BH مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

    در ادامه با ساعت دیجیتالی مواجه می شویم که با داشتن نور پس زمینه آبی، در تضاد کامل با طراحی کلاسیک داشبورد است. در واقع انتظار می‌رفت در این بخش یک ساعت آنالوگ بکار می‌رفت که حس و حال لوکس‌تری به فضای کابین بدهد.

    از ویژگی‌های بارز و نکات مثبت داخل کابین این خودرو، می‌توان به پنجره‌های بزرگ اشاره کرد که میدان دید خوبی را از فضای اطراف خودرو در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

    یکی دیگر از بخش‌های جالب توجه در کابین این سدان لوکس کره ای، کنسول میانی صندلی عقب است که در خود پنل تنظیمات سیستم صوتی و همچنین تنظیم حالت‌های صندلی جلو شاگرد را جای داده است که این آپشن بیش از هر چیز دیگری ذات لوکس جنسیس را به خود می‌کشد.

    مشخصات فنی

    هیوندای جنسیس در دو نسخه سدان و کوپه تولید و عرضه شده است. نسل BH با دو پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ و ۳.۸ لیتری تولید و عرضه شده‌ است که با سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها یا همان CVVT قادر به تولید نیرویی معادل ۲۹۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۵۸ نیوتن متر است.

    این نیرو به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک ساخته شده توسط شرکت آیسین، به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد. گفتنی است نسخه کوپه این خودرو نیز از همین موتور بهره‌مند است. اما مهم‌ترین تفاوت میان نسخه سدان و کوپه، جعبه‌دنده ساخت شرکت ZF است که در نسخه کوپه بکار رفته است.

    شتاب صفر تا صد این سدان ۱.۹ تنی حدود ۸ ثانیه است. همچنین حداکثر سرعت آن ۲۱۰ کیلومتر در ساعت اعلام است. همچنین مصرف سوخت این خودرو حدود ۹.۵ تا ۱۰.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

    گفتنی است نسخه‌ فیس‌لیفت شده جنسیس که بعد از سال ۲۰۱۲ به بازار راه یافته‌ است، به دلیل تغییر در سیستم پاشش سوخت زریق مستقیم، قادر به تولید نیرویی معادل ۳۳۳ اسب بخار است.

    در ادامه با ابعاد، مشخصات، عملکرد فنی و مصرف سوخت مدل ۳.۸ لیتری که مدل وارد شده به ایران است آشنا شوید.

    عنوان شرح فنی
    نام خودرو هیوندای جنسیس BH
    نسل نسل اول ( BH ) - تولید از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴
    محور محرک دیفرانسیل عقب
    گیربکس ۶ دنده خودکار تیپ ترونیک
    پیشرانه ۶ سیلندر
    حجم موتور ۳.۸ لیتر
    تنفس موتور تنفس طبیعی
    قدرت ۲۹۰ اسب‌ بخار
    گشتاور ۳۵۸ نیوتن متر
    شتاب ۷.۶ ثانیه
    سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۱۰.۵ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۹۳۵ میلی متر
    وزن ۱۹۳۰ کیلوگرم
    حجم باک ۷۳ لیتر
    استاندارد آلایندگی یورو ۳

    تجهیزات و امکانات رفاهی

    همانطور که در ابتدا گفته شد، هیوندای در سال ۲۰۰۷ برای ورود به بازار خودروهای لوکس، جنسیس را به بازار جهانی معرفی کرد. به همین منظور طبق ادعای این کمپانی، جنسیس سدان به لحاظ امکانات رفاهی و آپشن‌ها چیزی کم از محصولات مرسدس بنز و ب‌ام‌و نداشته است که البته با بررسی این خودرو در می‌یابیم که این ادعا چندان هم عجیب نیست.

    از امکانات و آپشن‌های موجود در این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل:

    استارت دکمه‌ای، سیستم اتوهلد، در صندوق برقی، جک درموتور، برف پاک‌کن اتوماتیک مجهز به سیستم یخ زدایی، سیستم بخار زدائی اتوماتیک شیشه‌ها، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل، پرده عقب برقی، سیستم ضد سرقت، سانروف چهار حالته، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فرمان الکترونیک تلسکوپی.

    همچنین سیستم تطبیق چراغ‌های جلو با چرخش فرمان، چراغ‌های زنون به همراه چراغ شور، صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن و سردکن، صندلی راننده با امکان ذخیره وضعیت صندلی در دو حافظه و امکان تنظیم صندلی راننده در ۱۲ جهت، سیستم کنترل الکترونیکی فنرها، تنظیم ارتفاع اتوماتیک و دستی، دوربین نقطه‌کور جلو، دوربین دید عقب با سیستم راهنمای پارک، آینه‌های خارجی الکتروکرومیک گرمکن‌دار مجهز به حافظه، سیستم صوتی حرفه‌ای Lexicon مجهز به ۱۴ بلندگو و ساب ووفر و چنجر شش عددی با قابلیت اتصال iPod، USB و AUX و سیستم بلوتوث برای مکالمات تلفنی اشاره کرد.

    در ادامه به امکانات رفاهی این خودرو بطور کامل تر می پردازیم:

    عنوان امکانات
    ترمز و پایداری ESC - AFLS - TCS - ABS - EBD - ESP
    کیسه هوا یسه هوای سرنشینان جلو - جانبی - پرده ای - مجموعا ۸ کیسه هوا
    سیستم صوتی بلوتوث - سیستم صوتی Lexicon با شش DVD چنجر و ۱۷ اسپیکر - صفحه نمایش LCD لمسی- ورودی iPod و USB
    دیگر تجهیزات دوربین عقب و جلو - کنترل های سیستم صوتی و تنظیمات صندلی ها روی کنسول عقب- پرده عقب برقی - سیستم فرمان تطبیقی هوشمند - دکمه استارتر- سیستم ورود بدون کلید (Keyless Go)- برف پاک کن حساس به باران- چراغهای اتوماتیک جلو - ۲ حافظه برای صندلی راننده و آینه های جانبی و فرمان - درب صندوق عقب و باک برقی - آینه جانبی برقی تاشو- سیستم بخار ضدایی اتوماتیک شیشه ها - خروجی تهویه روی ستون ها- شیشه جلو و عقب ضد اشعه - صداگیر شیشه جلو - سنسور پارک عقب - پشت سری فعال صندلی ها- کمک فنرهای گازی با قابلیت تنظیم ارتفاع برقی- جک هیدرولیک درب موتور

    امنیت

    یکی از نکات مهم درخصوص این خودرو، کسب ۵ ستاره ایمنی در تمامی فاکتورهای تست تصادف از موسسه معتبر NHTSA آمریکا است. بر این اساس از امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل ۹ کیسه هوا و سیستم‌هایی نظیر ESP,ABS,BAS,TCS,CBC اشاره کرد.

    فیلم تست تصادف هیوندای جنسیس ۲۰۰۹

    ورورد به ایران

    خودروهای سدان در بازار ایران همیشه با اقبال خوبی از سوی خریداران همراه بوده‌اند که همین موضوع سبب شده در طی سال‌های گذشته شاهد عرضه انواع مدل‌های خودروهای سدان لوکس و اقتصادی به کشور باشیم.

    علی رغم اینکه بازار خودرو در ایران بسیار محدود و انحصاری است و اعمال قوانین سخت‌گیرانه نظیر محدودیت واردات خودرو بر اساس حجم موتور و یا داشتن قیمت کمتر از یک مقداری از مواردی است که طی سال‌های گذشته سد بزرگی بر سر راه واردکنندگان بوده است.

    شرکت آسان موتور در سال ۲۰۱۰ اقدام به واردات این سدان لوکس و مجلل به بازار کشور کرد.

    گفتنی است نسل اول این محصول با دو پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ و ۳.۸ لیتری تولید و عرضه شده‌اند که نمونه‌های راه یافته به ایران از موتور ۳.۸ لیتری لامبدا با سیستم سوخت رسانی MPi برخوردار بوده‌اند. البته باید به این نکته اشاره کرد که نمونه‌های انگشت‌شماری نیز به صورت غیر رسمی به کشور وارد شده اند که از موتور ۶ سیلند GDi بهره‌مند هستند.

    جنسیس BH همانطور که گفته شد در دو مدل سدان و کوپه تولید شد که هر دو مدل هم به بازار ایران راه یافتند. نسل بعدی این خودرو اما به دلایل مختلف وارد بازار ایران نشد. البته نا گفته نماند که نسل دوم در مناطق آزاد کشور به تعداد محدودی وارد شده است که هر از چند گاهی با دریافت پلاک گذرموقت راهی خاک اصلی کشور می‌شوند.

    رقبای جنسیس BH در بازار

    جنسیس را به جرات می‌توان یکی از کره‌ای‌های لوکس و موفق در بازار ایران دانست که علاوه‌بر ارائه امکانات رفاهی و آپشن‌های متعدد، تجربه سواری لذتبخشی را نیز فراهم کرده است. این در حالی است که جنسیس در ابتدای عرضه خود به بازار ایران، به دلیل قیمت‌گذاری رقابتی و کمتر از رقبای اروپایی خودرو نظیر ب‌ام‌و ۵۳۰i و مرسدس بنز E350، توانسته بود فروش قابل توجهی داشته باشد.

    البته که شبکه خدمات پس از فروش گسترده و قطعات یدکی به مراتب ارزان‌تر از آلمانی‌ها در این موفقیت بی تاثیر نبوده‌اند.
    این سدان لوکس کره‌ای که در همین چند سال گذشته نه چندان دور قیمتی حدود ۱۵۰ میلیون تومان داشت، اکنون با گذشت بیش از یک دهه از عمرش، قیمتی حدود ۸۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دارد.
    از آنجایی که اصولا خودروهای کره‌ای از استهلاک کم برخوردار هستند، هنوز هم می‌توان گفت که انتخاب و خرید نمونه کارکرده این خودرو می‌تواند مناسب باشد.

    اما به شرط آنکه نمونه‌ای سالم و کم کارکرد از آن را یافت. در غیر این صورت باید هزینه زیادی را صرف تعمیر و نگهداری آن کرد. در کل اگر امکانا رفاهی و آپشن برایتان اهمیت داردفق جنسیس می‌تواند گزینه‌ای باشد که درکنار موتور قدرتمند، امکانات مناسبی را به شما ارائه کند. اما اگر برایتان لذت رانندگی و اعتبار برند از الویت بالایی برخوردار باشد، قطعا گزینه‌های دیگری از جمله ب‌ام‌‌و سری ۵ با کد اتاق E60 و یا مرسدس بنز E کلاس با کد اتاق W211 می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای خرید خودروی کارکرده باشند.

    نمای جانبی هیوندای جنسیس BH مدل 2009 تا 2013 Genesis BH
    نمای جانبی هیوندای جنسیس BH مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

    جمع بندی

    با نشستن پشت فرمان هیوندای جنسیس، به دلیل استفاده از جنس باکیفیت تر نسبت به سایر مدل‌های هیوندای، حس خوشایندی به شما دست خواهد داد. اما این بدان معنا نیست که احساس کنید پشت فرمان یک سدان لوکس و مجلل نشسته‌اید. با این حال زمانی که موتور V6 آن را روشن می‌کنید، صدای بسیار کمی به داخل کابین نفوذ می‌کند که این امر از نکات مثبتی است که می‌تواند در سفرهای طولانی مدت احساس رضایت را در شما برانگیزد.


    سیستم تعلیق به خوبی ضربات ناشی از ناهمواری مسیر را جذب کرده و سواری آرامی را فراهم می‌کند. شایان ذکر است سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو از نوع مولتی لینک و در عقب از نوع پنج اتصالی است.

    در حالت اسپرت، سیستم فنربندی خودرو کمی سفت‌تر شده و واکنش پدال گاز حساس‌تر از قبل می شود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشت، حرکت‌های عرضی و گهواره‌ای در مانورهای ناگهانی است که در صورت نداشتن تجربه کافی، ممکن است برای راننده کمی مشکل‌ساز باشد.

    سیستم فرمان این خودرو هم از نوع راک اند پینیون حساس به سرعت است که در حالت‌های مختلف رانندگی تفاوت چندانی میان آن‌ها مشاهده نمی‌شود. در واقع باید بگوییم که حتما پیش از انجام مانورهای ناگهانی و حرکت‌های مخاطره‌آمیز، تجربه رانندگی و راندن با آن را داشته باشید. چرا که نوع واکنش فرمالن ممکن است برای بار نخست کمی دور از انتظار باشد.

    از آن‌جا که انتقال قدرت در این خودرو به دیفرانسیل عقب صورت می‌پذیرد، انتظار می‌رود سواری اسپرتی از جنسیس دریافت شود. همچنین تقسیم وزن در این خودرو به گونه‌ای است ۵۲ درصد وزن در قسمت جلو و ۴۸ درصد آن در قسمت عقب قرار گرفته است که همین موضوع باعث می‌‍شود قسمت عقب خودرو در صورت تمایل بازی کند و برای اجرای حرکات نمایشی از قبیل دریفت و دونات آماده باشد. هرچند که کمتر کسی هیوندای جنسیس سدان را برای انجام چنین حرکاتی خریداری می‌کند.

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای جنسیس BH در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای جنسیس BH را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

    گالری تصویر

    فهرست منابع

    مطالب مرتبط

    5 1 رای
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات