آموزشی

علت کم شدن روغن موتور خودرو

علت کم شدن روغن موتور

علت کم شدن روغن موتور، یکی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی رانندگان خودرو است که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد. این در حالی است که بسیاری افراد فکر می‌کنند این اتفاق طبیعی بوده و برای تمامی خودروها پیش می‌آید؛ اما این باور صحت ندارد و اگر کاهش روغن خودرو بیش از حد باشد، امکان وجود برخی مشکلات فنی تشدید می‌شود. البته بدیهی است که روغن موتور در طی مدت طولانی، کاهش می‌یابد و نمی‌توان این اتفاق را انکار کرد؛ اما منظور از کم شدن روغن موتور، کاهش زودهنگام و بی‌دلیل این روغن است. زیرا در موارد بسیاری مشاهده شده که روغن موتور تازه تعویض شده نیز هر روز در حال کاهش بوده و مقدار آن به صورت غیر طبیعی کم می‌شود.

علت کم شدن روغن موتورخودرو

۱-نشت روغن موتور :اصلی‌ترین دلیل کم شدن روغن موتور، نشتی آن از زیر خودرو باشد؛ در این صورت، می‌توان علائم نشتی روغن موتور را به راحتی تشخیص داد. کافی است کف زمین مکان‌هایی که مدتی طولانی در آن‌‎ها پارک کرده‌اید را بررسی کنید و به دنبال اثری از ریزش روغن موتور باشید.

۲- روغن سوزی خودرو : یکی از دلایل کم شدن روغن موتور خودرو  است و می‌توان بروز پی در پی این مشکلات در خودرو را مشاهده کرد. زمانی که مشکل روغن سوزی در موتور خودرو وجود داشته باشد، روغن موتور کم کم کاهش می‌یابد و غلظت بیشتری پیدا می‌کند. خبر روغن سوزی خودرو، بدترین خبری است که یک راننده می‌تواند بشنود؛ زیرا این اتفاق می‌تواند مشکلات و هزینه‌‌های بسیاری به دنبال داشته باشد.

علت کم شدن روغن موتور
علت کم شدن روغن موتور

۳- مستهلک شدن رینگ پیستون : رینگ پیستون خودرو اگر فرسوده شده باشد، مقدار روغن موتور اضافی به داخل سیلندر وارد شده و با احتراق از بین خواهد رفت. در صورت مستهلک شدن رینگ پیستون، سریع‌تر اقدام به تعویض آن کنید تا مشکل کاهش روغن موتور در خودرویتان رفع شود.

۴- روغن موتور بی‌کیفیت

عوارض کم شدن روغن موتور

۱- به حداقل رسیدن راندمان خودرو 

۲-افزایش مصرف سوخت خودرو

۳-افزایش آلایندگی موتور خودرو

۴- افزایش استهلاک خودرو

دلایل نگران کننده کم کردن روغن موتور خودرو

  1. افزایش دمای روغن خودرو موجب تبخیر بیش از اندازه آن شده و عدم رفع این مشکل، کاهش سطح روغن به صورت غیرطبیعی را در پی دارد.
  2. افزایش سطح روغن در موتور از محدوده مجازش، باعث نشتی آن به دیگر بخش‌ها و بروز پدیده سوختن روغن می‌شود. در این شرایط باید روغن اضافی را از موتور خارج نمود.
  3. کاهش روغن موتور به سبب سائیدگی یا چسبندگی رینگ پیستون، منجر به قفل شدن قطعات پیشرانه می‌شود. بنابراین باید رینگ و پیستون را تعویض کنید.
  4. ایراد در آب‌بندی و سوپاپ‌های ماشین نیز باعث نشت روغن به درون محفظه احتراق می‌شود. در چنین شرایطی باید سوپاپ‌ها و محل قرارگیریشان را بررسی نمایید.
  5. هم‌راستا نبودن روغن مورد استفاده در خودرو با استانداردهای موردنظر سازنده باعث کاهش راندمان موتور می‌شود. برای حل این مشکل، باید روغن قبلی به‌طور کامل تخلیه شده و از روغن موتور استاندارد استفاده کنید.
  6. گاهی علت کم شدن روغن موتور، چسبندگی سوپاپ‌ها و گایدهاست. در این شرایط باید قطعه‌های آسیب‌دیده را تعویض نمایید.
  7. روغن موتور مخلوطی از روغن پایه و افزودنی‌های مختلف نظیر هیدروکربن‌هاست. این هیدروکربن‌ها محدوده گسترده‌ای دارند. برخی از آن‌ها کوتاه و برخی دیگر بزرگ‌اند. معمولا هیدروکربن‌های کوتاه‌تر، سریع‌تر تبخیر می‌شوند. بنابراین روغن موتور با حجم بیشتری از هیدروکربن‌های کوتاه، سریع‌تر تبخیر می‌شود.
  8. رانندگی با دور موتور بالا، فشار زیادی به خودرو وارد کرده و باعث مصرف بیشتر روغن در موتور می‌شود.
  9. عدم حل مشکل نشت روغن از طریق آب‌بندهای میل‌لنگ و میل سوپاپ نیز باعث کاهش سطح آن می‌شود.
علت کم شدن روغن موتور
غلت کم شدن روغن موتور

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات