آموزشی

اشتباهی که اغلب راننده ها درباره زمان تعویض روغن موتور مرتکب می شوند

تعویض روغن موتور

به گزارش پایگاه خبری ” یدک مال ” تعویض روغن موتور یکی از اساسی‌ترین کارها است برای نگهداری مناسب از خودرو، هر بار قبل از روشن کردن خودرو باید روغن موتور خودرو  راچک کنید، سالم بودن روغن در کارکرد ماشین تأثیر بسیار زیادی دارد و صاحب و راننده یک خودرو باید همیشه به آن توجه کند.

در تمام خودروها برای روان‌سازی قطعات از روغن‌موتور استفاده می‌شود که بعد از مدتی کارکردن فواید خود را از دست می‌دهد و سریعاً باید آن را تعویض کنید

وظیفه روغن‌موتور

یکی دیگر از وظیفه‌های آن خنک‌کردن قطعات موتور خودرو است و کاهش رسوبات داخل محفظه احتراق موتور، جلوگیری از کف کردن، آب‌بندی کامل و… از دیگر وظایف روغن‌موتور است.

زمان تعویض روغن‌موتور خودرو

تعویض روغن‌موتور بر اساس معیارهای مختلفی اندازه‌گیری می‌شود، بر اساس میزان مصرف، نوع روغن و نوع موتور خودرو.

زمان تعویض روغن‌موتور بر اساس نوع آن

روغن مصنوعی: این نوع روغن از کیفیت بالایی برخوردار است، در بین مدل‌های مختلف گران‌قیمت‌ترین روغن بازار محسوب می‌شود، کسانی که دارای ماشین‌های اسپرت هستند از این مدل بیشتر استفاده می‌کنند، در مقابل کثیفی و گرما مقاومت بالایی دارد و به موتور آسیب نمی‌رساند، زمان مناسب تعویض آن در کیلومتر پیشنهادی کارخانه است.

روغن معدنی: این مدل یکی از ارزان‌‌ترین نوع روغن‌موتور است، اگر از این مدل استفاده کرده باشید باید بدانید که کیفیت بسیار پایینی دارد و به‌سرعت فاسد می‌شود و شما باید هر از چند وقت یکبار آن را بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض شود.

روغن ترکیبی: این مدل با ترکیب روغن مدنی و مصنوعی به وجود آمده است، در اکثر ماشین‌های سنگین مانند: اتوبوس، کامیون و  از این نوع استفاده شده، این روغن از کیفیت تقریباً خوبی برخوردار است، از این روغن برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود و نیازی نیست به‌سرعت آن را تعویض کنید کیلومتر پیشنهادی شرکت نیز برای آن مناسب است؛ حتماً اگر قصد دارید با ماشین مسیر طولانی را رانندگی کنید از این نوع روغن‌موتور تهیه کنید.

تعویض روغن موتور

زمان تعویض روغن بر اساس نوع موتور

موتور گازوئیلی: اگر ماشینتان از موتور گازوئیلی برخوردار است، باید بدانید بر اساس کارخانه باید هر ۱۵,۰۰۰ کیلومتر روغن تعویض شود، اما زمان مناسب هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر است تا آسیبی به موتور و قطعات خودرو وارد نشود.

موتور توربو: اکثر خودروهای که امروزه وارد بازار می‌شوند از موتورهای توربو برخوردار هستند و پیشنهاد کارخانه برای تعویض روغن این موتور‌ها هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر است اما اگر بر روی خودروتان حساس هستید و می‌خواهید به‌خوبی از آن نگهداری کنید بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ برای تعویض روغن اقدام کنید.

موتور دیزلی: بهترین زمان تعویض روغن‌موتور دیزلی هر ۵۰۰۰ کیلومتر است اما کارخانه بر این باور است که شما می‌توانید تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر از روغن استفاده کنید که همان‌طور که می‌دانید بستگی به نحوه مصرف شما از خودرو دارد.

علائم رسیدن زمان تعویض روغن موتور

۱-روشن ماندن چراغ روغن : هنگامی که خودرو را روشن می‌کنید در کیلومتر چراغ روغن روشن می‌شود و بعد از چند ثانیه باید خاموش شود اگر این چراغ خاموش نشد و روشن ماند بدانید که برای روغن مشکلی پیش‌آمده است و باید آن را به یک تعویض روغنی نشان دهید اما اگر در هنگام رانندگی این چراغ روشن شد حتماً ماشین را متوقف کنید که احتمال آسیب رسیدن به موتور در این مواقع بسیار بالا است.

۲-بررسی رنگ و چسبندگی : اگر روغن شما به رنگ قهوه‌ای سیاه تغییر کرده و هیچ چسبندگی ندارد زمان تعویض روغن شما فرارسیده است، اما اگر رنگ آن روشن بود و چسبندگی بالایی داشت بدانید که روغن تازه است و می‌تواند به‌خوبی کار کند و هیچ نگرانی وجود ندارد

نکات مهم در مورد تعویض روغن موتور

بهتر است هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن هم تعویض گردد.

در موتورهای با تکنولوژی بالا نباید از روغن های موتور با سطح کارآیی پایین تر استفاده شود .

 در موتورهای قدیمی برای استفاده از روغن موتورهای باکیفیت می‌بایست جانب احتیاط را نگه داشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد.

با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگر کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد، توصیه می‌گردد.

در زمان تعویض روغن ، از دستگاه های مکش که روغن را از بالای موتور، می نمایند استفاده نکنید. چون که به خاطر تجمع رسوبات و آلودگی ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و دیگر آلاینده ها خواهد شد.

 استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین تر خواهد بود.

هنگام خرید روغن موتور همواره باید به خاطر داشت الزاما گرانترین روغن همیشه مناسب ترین نمی‌باشد .

روغن موتور در هر صورت باعث آسیب به پوست می‌شود ، از تماس طولانی مدت با آن باید اجتناب کرد

تعویض نکردن روغن‌موتور در زمان مناسب باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در استفاده طولانی‌مدت از روغن به وجود میاید بالارفتن مصرف سوخت ماشینتان است.

اگر قطعات روانکار نکنند بعد از یک‌زمان کوتاهی باعث ازبین‌رفتن موتور و قطعات آن می‌شود و شاهد سروصداهای وحشتناکی از موتور خودروتان خواهید بود.

تعویض روغن موتور

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات