آموزشی, قطعه شناسی خودرو

کلاچ خودرو

کلاچ خودرو

کلاچ خودرو وسیله ایست برای انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر. در واقع یک وسیله قطع کردن و یا وصل کردن است که در سیستم‌های انتقال نیرو بکار می‌رود. اصولاً در سیستم‌های انتقال نیرو، توان و نیروی تولید شده در موتور برای استفاده به شکلی دیگر و یا استفاده در جایی دیگر نیاز به جابجایی و انتقال دارد.  در واقع کلاچ  خودرو یک اتصال اصطحکاکی میان موتور اتومبیل به عنوان منبع تولید توان و جعبه دنده اتومبیل برقرار می‌کند. در حالی که کلاچ خودرو درگیر است توان از موتور به جعبه دنده و از آنجا به چرخها انتقال می‌یابد. 

بنابراین کلاچ  خودرو را می‌توان یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال نیرو دانست که در یک مسیر مشخص و روندی منظم، نیروی چرخشی را از میل لنگ دریافت کرده و به سمت چرخ‌ها هدایت می‌کنند.

در ادامه این مقاله جامع با انواع نرم کننده کلاچ بخصوص نرم کننده کلاچ مبتکران هم آشنا می شوید پس تا آخر این نوشتار همراه همیشگی  مجله یدک مال باشید 

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید
    ساختار کلاچ و اجزای تشکیل دهنده آن
    عکس 1 کلاچ

    کلاچ  خودرو در واقع اولین بخش از سیستم انتقال قدرت است. این بخش که نیروی چرخشی میل‌لنگ را دریافت و به گیربکس منتقل می‌کند خود از اجزای مختلفی تشکیل شده است 

    عکس 3 کلاچ

    ۱_صفحه (دیسک) کلاچ

    ۲_صفحه‌ی فشار و پوشش کلاچ

    ۳_فنر دیافراگمی

    عکس 2 کلاچ

    ۴_ دیسک اصطحکاک 

    ۵_یاتاقان رها شده

    ۶_پدال کلاچ

    انواع کلاچ خودرو

    ۱_کلاچ بدون لغزش : این قطعه بدون لغزش دو حالت کلی دارد؛ حالت خلاصی و حالت کاملا درگیر و همانطور که از اسم این قطعه مشخص است، هیچ اصطکاک و سایشی و یا لغزشی در آن وجود ندارد.

    ۲_کلاچ یکطرفه : به این دلیل به این کلاچ ها یکطرفه می گویند چون انتقال گشتاور فقط از یک طرف انجام می شود. این مدل  به این شکل هستند که در گردش از یک طرف به مانند کلاچ های بدون لغزش می باشند ولی در جهت برعکس و چرخش از سوی دیگر، انتقال هیچ گونه نیرویی انجام نمی شود و ۲ صفحه بر روی هم می لغزند.

    ۳_کلاچ اصطحکاکی :مبنای عملکرد این نوع اصطکاک بالا آن است . به این شکل که دو صفحه دارای ضریب اصطحکاک بالایی هستند و این اصطکاک و درگیری زیاد منجربه انتقال نیرو از یک صفحه به صفحه دیگر خواهد شد. انواع مورد استفاده این نوع کلاچها شامل دیسکی، مخروطی، صفحه ای و تسمه ای می باشد.

    عکس 7 کلاچ اصطحکاکی

    ۴_کلاچ هیدرولیکی : همانطور که از اسمش مشخص است، در این مدل نیرو از یک صفحه به سیال انتقال می یابد و سپس از سیال به متحرک مورد نظر انتقال می یابد.

    دو نوع آخر کلاچ های بالا تنها مدلهایی هستند که امروزه در خودروها کاربرد دارند.
    کلاچ های اصطکاکی به پنج مدل کلاچ مخروطی، کلاچ تک صفحه ای، کلاچ چند صفحه ای، کلاچ نیمه گریز از مرکز و کلاچ گریز از مرکز

    عکس 6 کلاچ هیدرولیکی

    ۵_کلاچ مخروطی : مخروط یا con clutch یکی از انواع کلاچ خودرو می باشد و همانطور که از اسم آن پیداست دارای سطوح اصطحکاکی به شکل مخروطی هستند. در نوع مخروطی زمانی که کلاچ خودرو درگیر می شود، گشتاور از طریق فلایویل که سطح داخلی آن به شکل مخروطی است به سطح مخروطی دیگری که درون فلایویل جای می گیرد منتقل می شود. برای خلاص کردن کلاچ نیز سطح مخروط خارجی کمی از درون فلایویل بیرون کشیده می شود تا تماس دو سطح قطع شود.
    کلاچ تک صفحه ای: در این مدل  بین صفحه فشارنده و فلایویل، صفحه فشارنده سطوح را به هم می چسباند. این نیرو هم همانطور که می دانیم توسط پدالی که راننده می فشارد به وجود می آید. این نیرو همانطور که مشخص است باعث می شود انگشتی متصل به صفحه فشارنده فشرده شود. و به این شکل نیرو از طریق پای راننده به سمت صفحه اصطکاکی منتقل می شود.

    وظیفه کلاچ خودرو

    کلاچ خودرو  سه وظیفه اصلی به عهده دارد که عبارتند از:

    ۱_تعویض دنده : کار با کلاچ وظیفه پای چپ می باشد و بهتر است که پنجه یا سینه پا روی کلاج و پاشنه پا چسبیده به کف اتومبیل باشد  برای تعویض دنده
    وقتی کلاج را تا انتها می گیریم دریچه همه دنده ها باز شده و ما می توانیم دسته دنده را درون هر دنده ای که می خواهیم قرار دهیم .

    ۲_ وصل کردن و برقراری ارتباط موتور با چرخ : وقتی ما گاز می دهیم در حال تولید نیرو هستیم نیروی تولیدی روی درجه دور موتور مشخص شده مثلا وقتی دور موتور روی ۵/۱ قراردارد ( ۱۰۰۰* ۵/۱ ) یعنی ۱۵۰۰ دور دقیقه میل لنگ در داخل موتور در حال چرخش است.

    و اما زمانی که اتومبیل را درون دنده قرار می دهیم و می‌خواهیم کلاچ را بالا بیاوریم و در اصل داریم این نیروی تولید شده توسط گاز و موتور را بوسیله گیربکس به چرخ منتقل می کنیم اگر این انتقال به صورت ناگهانی و سریع انجام شود باعث ایجاد شوک به چرخها شده و موجب پرت شدن اتومبیل به جلو می شود . لذا برای اینکه به آرامی حرکت کنیم و اتومبیل ما رو به جلو پرت نشود بایست عمل بالا آمدن کلاج را نیز به آرامی انجام دهیم تا عمل اتصال دیسک و صفحه کلاچ به آرامی صورت گیرد، در این صورت حرکت ما نیز در کمال آرامش و به نرمی خواهد بود . 

    ۳_خلاص کردن دنده : وقتی کلاچ را تا انتها می گیریم ارتباط بین چرخ و موتور قطع می شود یعنی صفحه کلاچ از دیسک جدا می شود و به صورت موقت دنده خلاص می شود و به صورت موقت دنده خلاص شد بایستی دسته دنده را به محوطه خلاص انتقال دهیم تا بتوانیم کلاچ خودرو را رها کنیم .

    دلایل خرابی کلاچ خودرو

    ۱_استفاده بی مورد از کلاچ خودرو

    ۲_  درست تعویض نکردن دنده

    ۳_ متوقف کردن خودرو در سربالایی با استفاده از کلاچ

    ۴_اضافه کردن قدرت به محفظه

    ۵_آلودگی کلاچ خودرو

    ۶_سوزاندن کلاچ خودرو

     

    علائم نشان دهنده ضعیف شدن صفحه کلاچ

    ۱_سفت و خشک شدن پدال کلاچ و از دست دادن حالت ارتجاعی و فنری خود

    ۲_افزایش دور موتور در هنگام حرکت و افزایش نیافتن سرعت

    ۳_پله پله شدن کلاچ به دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ

    ۳_عقب پرت شدن سریع پا هنگام رها کردن کلاچ

    ۴_صدا دادن دنده ها هنگام جا زدن

    زمان تعویض کلاچ خودرو

    ۱_یکی از نشانه‌های زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما خودرو را در دنده یک گذاشته و کلاچ را رها می‌کنیم موتور و اتاق خودرو به لرزه می‌افتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است. این یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.
    ۲_وقتی خودرو در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها می‌کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است.
    ۳_نشانه‌ای دیگر برای تعویض صفحه کلاچ خودرو این است که در سر بالایی نیمه شدید، اگر نیاز به تعویض دنده به شماره‌های سنگین زیاد باشد، باید صفحه آن را تعویض کنید.

    سیم کلاچ خودرو

    پدال کلاچ خودرو ، تنها تجهیز از سیستم کلاچ است که در ارتباط مستقیم با راننده قرار داردپس از پدال کلاچ، سیم کلاچ قرار داشته و نیروی اعمالی از پای راننده توسط سیم کلاچ به کیت کلاچ منتقل می‌شود. زمانی‌که راننده پای خود را برروی پدال کلاچ قرار داده و فشار می‌دهد، دیسک کلاچ آزاد شده و خودرو در حالت خلاص قرار می‌گیرد؛ درواقع توان تولید موتور در این لحظه دیگر به جعبه‌دنده منتقل نشده و راننده فرصت کافی برای تعویض دنده را دارد.

    سیم کلاچ  خودرو عملکردی همانند سیم ترمز دوچرخه دارد و همانند آن نیز در داخل یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته است که با فشردن پا بر روی پدال کلاچ، همانند ترمز دوچرخه، فشار وارده اهرم متصل به صفحه کلاچ را حرکت داده و در نتیجه دنده‌ها آزاد می‌شوند.

    عکس 9 کلاچ
    علائم خرابی سیم کلاچ خودرو

    شل و سفت شدن پدال کلاچ: در این حالت یا پدال کلاچ بیش از حد سفت بوده و به سختی بالا و پایین می‌رود یا به شدت شل بوده و با کوچکترین فشار به سمت پایین می‌رود.

    لرزش کلاچ: چنانچه سیم کلاچ خراب باشد پس از برداشتن پا از روی پدال، کلاچ کماکان درگیر بوده و اندکی نیز دچار لرزش می‌شود.

    کار نکردن کلاچ: در صورت بریده شدن سیم، کلاچ در اصطلاح خالی شده و کار نخواهد کرد.

    جا نرفتن دنده‌ها: در این حالت، دنده به‌صورت کامل خلاص نشده و در نتیجه دنده یا جا نرفته یا به سختی جا می‌رود.

    بالا یا پایین بودن کلاچ: چنانچه مجبور هستید که پای خود را بیش از حد روی پدال قرار دهید یعنی به احتمال زیاد سیم کلاچ دچار مشکل شده است. همچنین اگر کلاچ خودرو بالاتر عمل کند و مجبور شوید مجدد با پا آن را بالا بکشید؛ حکایت از خراب بودن سیم کلاچ دارد.

    تنظیم نمودن (رگلاژ) سیم کلاچ

    یکی از بخش های مهم در کلاچ تنظیم کردن سیم کلاچ خودرو  است ، تنظیم سیم کلاچ خودرو کار آن‌چنان پیچیده‌ای نیست و اگر سررشته‌ای از خودرو داشته باشید؛ می‌توانید شخصا این کار را انجام دهید. برای این کار ابتدا سیم کلاچ  خودرو را پیدا کنید، در انتهای سیم کلاچ دو مهره وجود دارد که با جابه‌جا کردن آن، می‌توانید طول سیم کلاچ را کم و زیاد کرده و در نتیجه پدال کلاچ بالاتر یا پایین‌تر آزاد می‌شود.

    علائم تعویض سیم کلاچ

    ۱-رشته رشته شدن سیم کلاچ

    ۲_پاره شده روکش پلاستیکی

    ۳_خشک شدن بیش از حد سیم

    ۴_بریدگی برخی رشته‌ها

    ۵_تابیدگی سیم

    چگونگی تشخیص تمام شدن صفحه کلاچ

    یکی از نشانه های تمام شدن دیسک و صفحه کم شدن شتاب اولیه خودرو و شتاب گرفتن های ناگهانی خودرو می باشد چرا که اگر عمر این قطعات تمام شود نمی توانند به درستی تمام قدرت موتور را به گیربکس یا همان جعبه دنده انتقال دهد و در نتیجه باعث افت شتاب در ماشین می شود  از همین رو بخشی از قدرت موتور بصورت هرزگردی بین فلایویل و دیسک و صفحه به هدر می رود. این شرایط بیشتر در زمانی اتفاق می افتد که راننده در حال رانندگی بوده و ناگهان پای خود را روی پدال گاز می فشارد در این حالت به دلیل تمام شدن صفحه قدرت موتور تماما به گیربکس منتقل نمی شود و خودرو شتاب لازم را نخواهد داشت پس  اگر زمانی که در حال حرکت هستید و متناسب با فشردن پدال گاز ،خودرو کشش نداشته باشد باید به تمام شدن دیسک و صفحه شک نمایید.

    دومین راه برای تشخیص این که صفحه کلاچ خودرو تمام شده است یا نه این است که ماشین را خاموش کرده و آن را در دنده ۱ قرار دهیم و سپس آن را روشن کنیم.پای خود را به تدریج از روی کلاچ برمیداریم اگر بدنه خودرو به لرزش در آمد این گویای این مسئله است که صفحه و دیسک هردو تمام شده اند و لازم است به مکانیک مراجعه کرده و آن را تعویض کنیم. لرزش های کم عادی می باشد ولی اگر لرزش ها از یک حدی بیشتر شد نشان می دهد که صفحه و دیسک تمام شده است. علت این لرزش ها هم این است که به دلیل این که قدرت موتور به طور کامل به چرخ ها منتقل نمی شود و چرخ ها توان کافی غلبه بر وزن خودرو را ندارند.

    یکی دیگر از این تست ها که می توان آن را انجام داد تا از سالم بودن صفحه کلاچ اطمینان حاصل کردن این است که ماشین را در دنده ۲ قرار دهیم و پای خود را به ناگهان از روی کلاچ برداریم اگر ماشین شروع به حرکت کرد نشانگر این موضوع است که عمر صفحه کلاچ شما تمام شده است و نیاز به تعویض صفحه کلاچ دارید ولی اگر ماشین خاموش شد و حرکت نکرد باشد خوشحال باشید چرا که نیازی نیست صفحه کلاچ را تعویض کنید و هنوز صفحه کلاچ شما نو و سالم است.

    همچنین وقتی که  صفحه و کلاچ به طور کامل روبه اتمام باشد دنده های خودرو علی الخصوص دنده ۱ و دنده عقب به خوبی جا نمی رود . در این حالت دیگر نباید زیاد با خودرو رانندگی کرد چرا که قطعا دیسک و صفحه آخرین روزهای خود را سپری می کند و ممکن است

    عکس کلاچ عکس 5
    تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ

    تفاوت دیسک و صفحه کلاچ چه از نظر ظاهری و چه از نظر کاربردی شامل موارد متعددی می شود؛ به طور کلی، صفحه کلاچ خودرو  : قطعه گرد و فولادی شکلی است که لنت در وسط آن قرار می‌گیرد و هر دو سطح آن دارای ضریب اصطکاکی بالایی است.

    در مقابل

    دیسک کلاچ خودرو : شبیه به یک صفحه خورشیدی مانند است که صفحه در آن قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن انتقال نیرو است، دیسک کلاچ به ندرت دچار فرسودگی و خرابی می‌شود اما با توجه به وظیفه صفحه کلاچ و مصرفی بودن آن معمولا بعد از هر زمان مشخصی نیاز به تعویض دارد چرا که با اتمام لنت آن دیگر کارایی قبل را نخواهد داشت و باید به فکر تعویض لنت صفحه کلاچ باشید، پس بدیهی است خرابی صفحه کلاچ خیلی زودتر از خرابی دیسک آن اتفاق می افتد.

    بلبرینگ کلاچ چیست ؟

    به طور کلی بلبرینگ قطعه ای دایره شکل است که در فاصله بین صفحه و دیسک قرار می‌گیرد، وظیفه بلبرینگ کلاچ در واقع این است که میزان اصطکاک را به کمترین مقدار کاهش دهد، روانکاوی در این بخش از جمله مهم ترین اقداماتی است که باید انجام داد چرا که در صورت عدم رعایت این موضوع، اصطکاک بین چرخ دنده ها زیاد شده و باعث خرد شدن آنها می‌شودکار اصلی بلبرینگ کلاچ چرخاندن دیسک کلاچ است، در صنعت برای کاهش اصطحکاک در حرکت های چرخشی عموما از انواع بلبرینگ استفاده می‌شود، بلبرینگ از طرفی به صفحه کلاچ و از طرفی دیگر به دو شاخ کلاچ متصل می‌شود، با فشردن پدال کلاچ، عمل چرخیدن دیسک کلاچ به کمک بلبرینگ کلاچ از طریق دوشاخ کلاچ صورت می‌گیرد، پس می توان نتیجه گرفت کاربرد بلبرینگ کلاچ خودرو این است که اصطحکاک ایجاد شده به دلیل حرکت چرخشی را بسیار کم کند.

    کیت کلاچ شامل چه مواردی می شود ؟

    به کنار هم قرار گیری دیسک، صفحه و بلبرینگ کیت کلاچ می‌ گویند،محصولات و قطعات فروشی دیسک و صفحه کلاچ معمولا با نام کیت کلاچ در بازار شناخته می‌شود، در واقع، درصد بالایی از دیسک و صفحه کلاچ ها به صورت کیت هستند و کیت اصطلاحا به قطعاتی گفته می‌شود که شامل چند قطعه دیگر در یک بسته بندی هستند.

    علت لرزش ماشین در شروع حرکت و در زمان نیم کلاچ چیست؟

    یکی از اولین دلایل لرزش ماشین، سیستم کلاچ است. کلاچ یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ‌دنده است.درواقع زمانی‌که شما پا را بر روی پدال کلاچ قرار می‌دهید با وجود آن‌که موتور روشن است، نیروی حاصل از آن به چرخ‌دنده‌ها منتقل نمی‌شود. نحوه به حرکت درآوردن خودرو به این صورت است که ابتدا باید پا را بر روی کلاچ نگه داشته و سپس خودرو را در دنده ۱ قرار دهید و پا را به آرامی عقب بکشید تا صدای موتور عوض شود، درواقع خودرو در این حالت در وضعیت نیم‌کلاچ قرار می‌گیرد و وقت آن است که پا را به‌طور کامل از روی کلاچ برداشته و بر روی پدال گاز قرار دهید.

    در خلال همین نیم‌کلاچ شاید لرزش‌های شدیدی در ماشین احساس کنید که چندان به مذاقتان خوش نیاید. همانطور که عنوان شد به احتمال زیاد، مشکل اصلی از برخی اجزای کلاچ است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

    ۱_فرسودگی فنرهای خورشیدی علتی برای لرزش خودرو در زمان شروع حرکت

    ۲_چرب بودن کلاچ

    ۳_تمام شدن صفحه کلاچ

    ۴_مشکل در فلایویل

    ۵_خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی

    کلاچ خودرو چگونه کار می کند ؟
    نرم کردن کلاچ خودرو

    گاهی اوقات کلاچ  خودرو به‌قدری سفت است که راننده در هنگام تعویض دنده احساس ناراحتی می‌کند. در این صورت باید برای نرم کردن کلاچ خودرو اقدام کنیداگر سیستم کلاچ و گیربکس را بررسی کنید، خواهید دید که اگر فضای اطراف پدال کم باشد، چنگال کلاچ به‌خوبی عمل نمی‌کند؛ درنتیجه پدال سفت شده و دنده به‌راحتی تعویض نمی‌شود. از طرفی اگر فضای اطراف پدال زیاد باشد، عملکرد کلاچ پایین آمده و پس از تعویض دنده ماشین به سمت جلو پرتاب می‌شود. پس برای رگلاژ کلاچ خودرو اول‌ازهمه باید از وجود یک فضای مناسب در اطراف پدال اطمینان حاصل شود. اگر این روش مؤثر واقع نشد، از روش تنظیم به‌صورت دستی استفاده کنید.

    تاثیرات نرم کننده کلاچ خودرو

    ۱_پیشگیری از درد سیاتیک ناشی از رانندکی زیاد

    ۲_پیشگیری از درد گردن  و گرفتگی عضلانی در ناحیه کتف و گردن

    ۳_تاثیرات نرم کننده کلاچ در سردردهای مزمن ناشی از فشار رانندگی نیز دیده میشود

    ۴_عواملی همچون درد زانو ، درد کمر و آسایش سلب شده از شما پیشگیری و رفع میشود

    ۵_تسلط بیشتر به رانندگی نتیجه کلی تاثیرات نرم کننده کلاچ میباشد

    معرفی بهترین برند برای نرم کننده کلاچ

    کیت نرم کننده کلاچ مبتکران یکی از بهترین کیت های کلاچ می باشد زیرا که

    ۱_با نصب کیت نرم کننده کلاچ هنگام رانندگی در ترافیک و مسافت های طولانی در طی مسیر احساس خستگی نمی‌کنید.
    ۲_پیشگیری از زانو درد 
    ۳_تسلط بیشتر در رانندگی 
    ۴_کلاچ به قدری نرم می‌شود که با فشار یک انگشت هم می توانید کلاچ بگیرید!
    ۵_مهم ترین ویژگی کار ما نسبت به سایر روش ها و قطعات حفظ کامل حالت استاندارد و فابریک خودروی شماست.

    ویژگی کیت های نرم کننده کلاچ در سایت یدک مال

    از مهم ترین ویژگی های کارامد این کیت میتوان به نرم کنندگی بسیار بالای کلاچ های سفت و طاقت فرسا اشاره کرد، با رعایت اصول استاندارد و حفظ کامل فابریک بودن خودرو ، کاهش مصرف سوخت ، نصب سریع و راحت ، و هزینه بسیار پایین آن می توان اشاره داشت .

    در ادامه تعدادی از انواع کیت های  نرم کننده برند مبتکران در سایت یدک مال برای شما نشان داده شده است که برای سفارش خود به سایت یدک مال مراجعه نمایید و برای اطلاعات بیشتر خود به فروشگاه یدک مال مراجعه کنید 

    کلاچ خودرو در واقع یک وسیله قطع کردن و یا وصل کردن است که در سیستم‌های انتقال نیرو بکار می‌رود. اصولا در سیستم‌های انتقال نیرو ، توان و نیروی تولید شده در موتور برای استفاده به شکلی دیگر و یا استفاده در جایی دیگر نیاز به جابه‌جایی و انتقال دارد. حال برای آنکه بتوان بر روی این انتقال نیرو کنترلی را اعمال کرد.

    کلاچ بدون لغزش 

    کلاچ یکطرفه

    کلاچ اصطحکاکی

    کلاچ هیدرولیکی 

    کلاچ مخروطی

    واژه کلاچ clutch در زبان انگلیسی به معنی « محکم گرفتن » می‌باشد، در علم مکانیک وسلیه ای که قطع و وصل انتقال نیرو را ممکن میکند، کلاچ می‌نامند.

    دلیل این نامگذاری این است که کلاچ باید در زمان انتقال نیرو، اتصال دو محور جدا از هم را برقرار کند، و این برقراری اتصال صرفا با حکم گرفتن دو محور ممکن است.

    کلاچ را از همان ابتدای کار باید بگیرید. در هنگام روشن کردن اتومبیل باید دنده خلاص باشد، پس در اولین قدم باید کلاچ را بگیرید، دنده را خلاص کنید و استارت بزنید. در ادامه باید کلاچ را بگیرید، دنده را عوض کنید و پای خود را به آرامی از روی کلاچ بردارید تا اتومبیل به حرکت درآید. به علاوه شما باید برای هر بار تعویض دنده دوباره کلاچ بگیرید اما توجه داشته باشید که به غیر از گرفتن کلاچ رها کردن آن هم مهم است.

    Valeo

    PHC Valeo

    luk

    عظام

    پایا کلاچ

    seko

    دایکن 

    مطالب مرتبط

    5 1 رای
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    1 دیدگاه
    تازه‌ترین
    قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات
    رضا
    1 سال قبل

    من کلاچ طبی مبتکران روی پزو ۴۰۵ نصب کردم خیلی کلاچ نرم شده فقط نمیدونم چرا پدال کلاچ خیلی بالا اومده و از پدال ترمز دو سه سانتی بالاتره راهکاری برای رفع این مشکل وجود داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید. سپاسگذارم