آموزشی

علت لرزش ماشین در هنگام نیم کلاچ چیست ؟

نیم کلاچ

به گزارش پایگاه خبری “یدک مال” در نیم کلاچ و لرزشهای ماشین دلایل های متعددی وجود دارد، که  به یکی از این دلایل میتوان به مشکل موتور و سیستم اکسل اشاره کرد که موجب لرزش خودرو میشود، یکی دیگر ازدلایل لرزش ماشین سیستم کلاچ است کلاچ خودرو یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ دنده است .درواقع زمانی‌که شما پا را بر روی پدال کلاچ قرار می‌دهید با وجود آن‌که موتور روشن است، نیروی حاصل از آن به چرخ‌دنده‌ها منتقل نمی‌شود.  ابتدا باید پا را بر روی کلاچ نگه داشته و سپس خودرو را در دنده ۱ قرار دهید و پا را به آرامی عقب بکشید تا صدای موتور عوض شود، درواقع خودرو در این حالت در وضعیت نیم‌کلاچ قرار می‌گیرد و وقت آن است که پا را به‌طور کامل از روی کلاچ برداشته و بر روی پدال گاز قرار دهید.در خلال همین نیم‌کلاچ شاید لرزش‌های شدیدی در ماشین احساس کنید که به احتمال زیاد مشکل از اجزای کلاچ است که در ادامه به آن اشاره داریم

دلایل لرزش ماشین در هنگام نیم کلاچ

۱-فرسودگی فنرهای خورشیدی علتی برای لرزش خودرو : فنرهای خورشیدی که در اصطلاح به آن‌ها فنرهای سه شاخه نیز گفته می‌شود مسئول انتقال نیرو به دیسک هستند. این فنرها پس از کلاچ‌های پی‌درپی، کارکرد مفید خود را تا حدودی از دست می دهند؛ چنین مشکلی می‌توانند هنگام حرکت منجر به لرزش خودرو شود؛ حتی گاها تعویض دنده نیز سخت شده و در هنگام تعویض دنده، راننده نیز این لرزش‌ها را حس خواهد کرد.

۲-چرب بودن کلاچ :خود کلاچ یک علت برای لرزش ماشین است؛ چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد.. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارند.

۳-تمام شدن صفحه کلاچ :یکی از مهم‌ترین علائم تمام شدن صفحه کلاچ، لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام حرکت است. از دیگر نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ می‌توان به عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده، نیاز به استفاده از دنده‌های سنگین در سربالایی‌های نیمه‌شدید  اشاره کرد.

نیم کلاچ
نیم کلاچ

۴-مشکل در فلایویل : نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از گذر از فلایویل به جعبه‌دنده منتقل می‌شود؛ اختلال در عملکرد این قطعه که تحت چرخ لنگر یا طیار نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به لرزش خودرو در هنگام حرکت بیانجامد.

۵-خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی:از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ، فنرهای ضدپیچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و می‌توانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانه‌های این اختلال، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است

نیم کلاچ
نیم کلاچ

۶- بالانس نبودن چرخ ها : در برخی موارد بالانس نبودن چرخ ها و یا مشکلاتی در ان ها می تواند علت لرزش های خودرو شما باشد ، مهره های چرخ را چک کنید که شل نشده باشند ، در دوره های مشخص بلبرینگ چرخ ها را چک کنید، در هنگام تعویض بلبرینگ ها سیبک را نیز چک کنید که دچار مشکل نشده باشند

۷_لرزش خودرو به دلیل مشکل در سیستم اکسل : یکی از قطعاتی که موجب حرکت نرم خودرو شما میشود اکسل خودرو است که در صورت ایجاد مشکل در این قطعه شما در سرعت های بالا احساس لرزش در خودرو می کنید اگر این لرزش را درسرعت های بالا در خودرو حس کردید حتما میل گردان و توپی چرخ را چک کنید که دچار مشکل نشده باشد.

۸-خراب شدن خنک کننده رادیاتور : زمانی که خنک کننده خراب شود، خیلی ناجور می شود، همچنان برای روشن شدن تلاش می کند، اما لنگ می زند و اگر خنک کننده رادیاتورتان خراب شده باشد، خودرو شما به خصوص زمانی که سرعت بالا دارید تکان می خورد .

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات