آموزشی

کلاس خودرو چیست : آشنایی با انواع بدنه خودرو

بدنه و کلاس خودرو Car classification

کلاس خودرو چیست ؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    امروزه که دیگر عصر استاندارد ها و طبقه بندی است؛ دولت ها و سازمان های خصوصی طرح های مختلف  طبقه بندی خودرو را ارائه کرده اند. که برای اهداف مختلف از جمله تنظیم، توصیف و اصلی ترین آنها یعنی دسته بندی خودرو ها استفاده می شود.

    طبقه‌بندی خودرو‌ها بر اساس کلاس، روشی برای دسته‌بندی انواع خودروها است. این دسته‌بندی‌ها اصولاً بر پایه مواردی مانند ابعاد و سایز خودرو، حجم موتور، کاربرد یا شکل ظاهری آن‌ها صورت می‌گیرد. بعضی از این کلاس‌ها در طول زمان به‌ صورت استاندارد مشخصی درآمده‌اند که در تمام جهان شناخته می‌شوند؛ اما برخی دیگر، تنها ملاک دسته‌بندی خودرو در کشوری خاص به شمار می‌آیند. بعضی کلاس‌ها نیز به صورت ترکیبی ازحروف یا نام با یک عدد است که همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است، از ترکیب چند کلاس مختلف به‌دست آمده‌اند.

    در این نوشتار به طور اختصاصی و کامل به بررسی کلاس خودرو ها می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

    کلاس خودرو بر اساس ابعاد

    خودروها براساس اندازه، در یک طبقه‌بندی تک‌حرفی در قالب ۶ کلاس زیر قرار می‌گیرند:

    • کلاس A (مینی یا کوچک)
    • کلاس B (شهری کوچک)
    • کلاس C (خانوادگی کوچک)
    • کلاس D (خانوادگی بزرگ)
    • کلاس E (نیمه لوکس)
    • کلاس F (لوکس و لاکچری)

    در ادامه مطلب، هر یک از کلاس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

    انواع کلاس خودرو

    سگمنت آ ( A-Segment )

    در این کلاس خودرو، خودروهایی با کوچک‌ترین سایز کابین قرار دارند. این خودرو‌های جمع‌و‌جور با تقریبا ۳.۵ متر طول، اغلب حجم موتوری کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی دارند. خودرو های کلاس A مانند دوو ماتیز یا محصول جمع و جور کیا موتورز یعنی پیکانتو، در تعداد سیلندر و مصرف سوخت نیز در پایین‌ترین رده قرار دارند.

    این کلاس را همچنین خودرو های شهری می نامند.

    کلاس خودرو کیا پیکانتو سگمنت آ A-Segment
    کلاس خودرو کیا پیکانتو سگمنت آ A-Segment

    سگمنت بی یا سوپر مینی ( B-Segment )

    خودروهای این کلاس، کمی از خودرو‌های دسته قبلی بزرگ‌تر هستند. علاوه ‌بر سایز کابین، خودرو‌های این کلاس مصرف بنزین بالاتری نیز دارند و از لحاظ امنیت نیز وضعیت بهتری نسبت به خودرو‌های کلاس A دارند. تفاوت اصلی این کلاس خودرو با کلاس قبلی، این است که با خودرو‌های این سگمنت می توان به مسیر‌های خارج از شهر نیز تردد داشت. معمولا حجم موتور خودروهای کلاس B، بین ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ سی‌سی است. از خودرو‌های این دسته می‌توان به پژو ۲۰۶ یا پراید هاچ‌بک اشاره کرد.

    کلاس خودرو کیا ریو سگمنت بی B Segment
    کلاس خودرو کیا ریو سگمنت بی B Segment

    سگمنت سی یا خانوادگی کوچک ( C-Segment )

    خودرو‌های حاضر در این کلاس، برای مصارف خانوادگی مناسب هستند و اولین رده از خودرو‌هایی هستند که مناسب ۵ سرنشین ساخته شده‌اند. اغلب این خودرو‌ها فضای صندوق عقب بزرگ و استاندارددارند و حجم موتور و مصرف سوخت آن‌ها نسبت به دو کلاس قبلی بالاتر است. حجم موتورخودروهای این دسته نیز معمولا بین ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی است. مزدا ۳ و هیوندای ورنا در این کلاس قرار دارند.

    کلاس خودرو کیا سید سگمنت سی C Segment
    کلاس خودرو کیا سید سگمنت سی C Segment

    سگمنت دی یا خانوادگی بزرگ ( D-Segment )

    خودروهای حاضر در این کلاس خودرو نیز برای خانواده طراحی شده‌اند؛ اما از لحاظ ابعاد و حجم موتور از دسته قبلی متمایز هستند. خودرو‌های کلاس‌ D بسیار جا‌دار هستند و مناسب مسافرت‌های طولانی طراحی شده‌اند. حجم موتوراین خودروها ۱۶۰۰ تا ۲۸۰۰ سی‌سی است و امکانات و آپشن‌های رفاهی آن‌ها در وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به کلاس‌های قبلی قرار دارد. از نمونه‌های این کلاس، خودروهایی نظیر تویوتا کمری و کیا اپتیما هستند.

    کلاس خودرو کیا اپتیما سگمنت دی D Segment
    کلاس خودرو کیا اپتیما سگمنت دی D Segment

    سگمنت ئی یا نیمه لوکس ( E-Segment )

    خودروهای این دسته که با عنوان خودرو‌های نیمه‌لوکس شناخته می‌شوند، از نظر اندازه، طول و عرض بیشتری نسبت به خودروهای کلاس D دارند. حجم موتورخودروهای کلاس E بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سی‌سی است. توان خروجی بالاتر، مصرف سوخت بیشتر و البته امکانات رفاهی متنوع‌تر، تفاوت‌های اصلی خودرو‌های کلاس E با کلاس قبلی است. در این کلاس خودرو، می‌توان به خودروهایی نظیر بی ام و سری ۵، هیوندای آزرا و بنز E کلاس اشاره کرد.

    کلاس خودرو هیوندای آزرا گرنجور سگمنت ئی E Segment
    کلاس خودرو هیوندای آزرا گرنجور سگمنت ئی E Segment

    سگمنت اف یا لوکس ( F-Segment )

    این کلاس خودرو، آخرین دسته خودرو‌های چهاردرب محسوب می‌شود. سایز کابین خودروهای این دسته، بزرگ‌تراز  سایر خودرو‌های چهار‌درب است و حجم موتورآن‌ها اغلب بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی است. طراحی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی خودروهای این سگمنت، در بهترین سطح قرار دارد. تمامی خودروهای حاضر در این کلاس خودرو، از ‌نظر امنیت بهترین هستند و انواع تست‌ها را با بهترین نمره بپشت سر گذاشته‌اند. اکثر خودروهای این لیست اصطلاحاً راننده‌محور نیستند؛ زیرا به لحاظ کاربردی، مالکین این خودروها اغلب راننده اختصاصی دارند. رولزرویس فانتوم، بی ام و سری ۷ و بنز S کلاس در همین طبقه قرار دارند.

    کلاس خودرو کیا کوریس سگمنت اف F Segment
    کلاس خودرو کیا کوریس سگمنت اف F Segment

    کلاس خودرو J (J-segment) مربوط به مجموعه خودرو‌های شاسی‌بلند و کلاس خودرو M یا (M-segment) مربوط به خودرو‌های نفربر است. در کلاس S (S-segment) نیز انواع خودروهای اسپرت، کوپه و کروک قرار دارند.

    کلاس خودرو بر اساس فرم اتاق و بدنه

    طبقه‌بندی رایج بعدی، کلاس‌بندی خودروها بر اساس فرم اتاق و بدنه است. برخی از مهم‌ترین کلاس‌‌های خودرو بر اساس فرم به شرح زیر است:

    سدان – Sedan

    خودرو‌های کلاس سدان که به خودرو‌های Saloon نیز معروف هستند، در واقع پر‌طرف‌دار‌ترین خودرو در جهان است. این کلاس خودرو‌، شامل خودروهایی ۴ درب با صندوق عقب کاملا مجزا است که دو ردیف صندلی دارند و ۴ نفره هستند. سدان‌ها به دلیل فضای تقریبا مناسب و جا‌دار کابین، خودروهایی خانوادگی محسوب می‌شوند و مورد توجه تمام اقشار جامعه قرار دارند.

    سدان متداول‌ترین نوع طراحی خودرو در کل دنیا به حساب می‌آید و علامت اختصاری SD روی بدنه و دفترچه خودروها، نشانه تعلق خودرو به این کلاس است. خود سدان‌ها نیز به انواع مختلفی نظیر سدان شهری، سدان متوسط، سدان نیمه‌لوکس یا حتی سدان لوکس دسته‌بندی می‌شوند. خودروهایی چون پژو ۴۰۵، سمند و هیوندا ورنا، در کلاس سدان قرار دارند.

    کلاس خودرو هیوندای سوناتا سدان
    کلاس خودرو هیوندای سوناتا سدان

    هاچ‌بک – Hatchback

    خودروهای هاچ‌بک به خودروهایی می‌گویند که در قسمت پشتی آن‌ها یک درب شیشه‌ای بازشونده به سمت بالا قرار دارد. بر خلاف تصور عامه، این خودروها بدون صندوق نیستند و لزوما در سایز کوچک تولید نمی‌شوند. درب پشت هاچ‌بک‌ها به جای درب صندوق عقب قرار دارد و معمولاً از آن‌ها به‌عنوان اتومبیل سه‌درب یا پنج‌درب یاد می شود. هاچ‌بک‌ها زمانی یکی از محبوب‌ترین کلاس‌‌های خودرو محسوب می‌شدند و در اروپا بسیار مورد توجه ‌بودند. به عنوان نمونه، می‌توان از پژو ۲۰۶ و تیبا ۲ به عنوان خودروهای هاچ‌بک نام‌ برد.

    کلاس خودرو هیوندای i20 هاچبک Hyundai i20 Hatchback
    کلاس خودرو هیوندای i20 هاچبک

    فست‌بک – FastBack

    این کلاس خودرو، جایگاهی میان کلاس سدان و هاچ‌بک دارد. فست‌بک‌ها خودرو‌هایی هستند که سقف آن‌ها در قسمت پشت با شیب ملایمی تبدیل به صندوق عقب می‌شود. طراحی کلی فست‌بک‌ها بر پایه سدان انجام می‌گیرد و تنها در قسمت پشتی، شاهد طراحی متفاوتی هستیم. پورشه پانامرا و بنز  CLS نمونه‌هایی از خودروهای فست‌بک هستند.

    کلاس خودرو کیا استینگر فست بک Kia Stinger FastBack
    کلاس خودرو کیا استینگر فست بک

    لیفت‌بک – Lift Back

    کلاس لیفت‌بک از نظر مفهومی طراحی جدیدی را نشان نمی‌دهد و تنها یک برچسب جدید برای انواع خودروهایی است که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به سدان هستند. تنها تفاوت لیفت‌بک‌ها با سدان، در قسمت صندوق عقب این خودرو‌ها است. جایی که درصندوق با شیشه عقب یک‌جا بالا می‌رود. این اتفاق در مورد سدان‌ها رخ نمی دهد؛ زیرا شیشه عقب به‌صورت ثابت طراحی شده است. تویوتا پریوس و سیتروئن زانتیا نمونه‌های از خودرو‌های لیفت‌بک به حساب می‌آیند.

    کلاس خودرو تویوتا پریوس لیفت بک Toyota Prius Liftback
    کلاس خودرو تویوتا پریوس لیفت بک

    کابریولت و کانورتیبل – Convertible، Cabriolet

    خودرو‌های این دسته که در ایران به کروک معروف هستند، خودروهایی هستند که سقف آن‌ها می تواند از حالت باز به حالت کاملاً بسته تبدیل شود. کانورتیبل ها در اواسط دهه ۲۰ وارد بازار خودرو شده‌اند و گاهی با نام‌های دیگری چون کابریولت یا رودستر و… نیز شناخته می‌شوند. تفاوت این نام‌ها به دودرب یا چهار درب بودن آن‌ها، ظرفیت یا جنس سقف بستگی دارد؛ مثلا کلاس خودرو رودستر، خودروهایی با ظرفیت دو نفر را شامل می‌شود یا اگر جنس سقف پارچه‌ای یا برزنت باشد، سافت‌تاپ و اگر فلزی باشد، هارد تاپ نامیده ‌می‌شود.

    کلاس خودرو پورشه 911 کابریولت و کانورتیبل Convertible Cabriolet
    کلاس خودرو پورشه ۹۱۱ کابریولت و کانورتیبل

    کوپه – Coupe

    کلاس بدنه کوپه به خودروهای سدان دودرب نسبت داده می‌شود. درب خودرو‌های کوپه دودرب معمولا کمی بزرگتر است و خودرو به صورت دو یا چهار صندلی طراحی می‌شود. اگرچه صندلی عقب در برخی مدل ها موجود است، اما سایز آن‌‌ از صندلی های متوسط کوچک‌تر است و فقط می‌توان از طریق کشویی صندلی‌های جلو از آن استفاده کرد. این اتومبیل‌ها که اغلب ماهیتی اسپرت دارند، دارای یک صندوق عقب معمولی هستند که به سمت بالا باز می شود.

    کوپه‌ها به دلیل شیب‌داربودن سقف های عقب، به شیک‌ترین انواع بدنه خودرو معروف هستند و در مواردی مانند تسلا مدل S ، آئودی A5 Sportback و BMW 6 به‌ صورت چهاردرب نیز دیده می‌شوند. تفاوت اصلی این کلاس خودرو با سایر کلاس‌ها، طراحی اسپرت آن‌ها است.

    کلاس خودرو آئودی آ5 کوپه Audi A5 Coupe
    کلاس خودرو آئودی آ۵ کوپه

    اس یو‌ وی – SUV

    کلاس Sport Utility Vehicle یا به ‌صورت مخفف SUV، به خودروهایی اطلاق می‌شود که قابلیت‌های آفرود فوق‌العاده‌ای مانند ارتفاع زیاد از زمین، چرخ‌های بزرگ، شاسی مستقل، فاصله زیاد دو محور، سیستم تعلیق‌های بسیار مستحکم و ویژگی چهار چرخ متحرک را ارائه می دهند. به‌ طور کلی، خودرو‌های شاسی‌بلند به این کلاس خودرو تعلق دارند.

    در بسیاری از کشورها‌ SUV ها به عنوان خودرو‌های آفرود یا چهار چرخ متحرک (۴WD) شناخته می‌شوند. 

    کلاس خودرو هیوندای سانتافه 2020 SUV اس یو وی
    کلاس خودرو هیوندای سانتافه ۲۰۲۰ SUV اس یو وی

    کراس‌اوور – Crossover

    کلاس کراس‌ اوور، SUV هایی هستند که برای بهبود سواری، راحتی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت روی یک پلتفرم یک‌پارچه ساخته شده‌اند؛ به این معنی که بدنه و شاسی خودرو از یک ساختار واحد تشکیل شده‌اند. به زبان کلی، کراس‌اوورها مانند‌ SUV های کوچک به نظر می‌رسند ولی از راحتی بیشتری برخوردار هستند و به دلیل مرکز ثقل پایین تر، ثبات بهتر، در مقایسه با‌ SUV ها مصرف سوخت پایین‌تری دارند.

    لازم به ذکر است که یا همان خودرو‌های کراس‌اوور، قابلیت‌های آفرود کمتری دارند. تفاوت اصلی یک  SUV با کراس‌اوور، در شاسی آن‌ها است.SUV ها بر اساس شاسی‌های مستقل، شبیه چیزی که در کامیون‌ها به کار رفته است، ساخته شده‌اند؛ در حالی که CUV ها بر اساس پلتفرم خودروهای سدان یا هاچ‌بک ساخته شده‌اند که همین موضوع، دلیل ایده آل نبودن کراس‌اوورها برای آفرود است.

    کلاس خودرو هیوندای توسان ix35 کراس اوور Crossover
    کلاس خودرو هیوندای توسان ix35 کراس اوور Crossover

    استیشن واگن – Wagon

    خودروهای کلاس واگن یا استیشن، تقریباً مشابه سدانی هستند که صندوق عقب آن‌ تا سقف خودرو ادامه پیدا کرده است. در نگاه اول، ساختار بدنه یک خودرو کلاس استیشن، کمی به هاچ‌بک نیز شبیه است؛ اما به‌طورکلی، در مقایسه با سدان و هاچ‌بک، کلاس واگن دارای ستون D است. طول بیشتر خودرو نسبت به سدان و فاصله کم آن از زمین، پایه و اساس طراحی کلی این کلاس خودرو است. برخلاف ایران خودرو های استیشن واگن، در کشورهای اروپایی بسیار پر‌طرف‌دار هستند.

    کلاس-خودرو-کیا-سید-استیشن-واگن-Kia-Ceed-SW
    کلاس-خودرو-کیا-سید-استیشن-واگن-Kia-Ceed-SW

    ون – Van

    ون متداول ترین نوع وسیله نقلیه برای حمل‌ونقل است که عمدتاً برای جابه‌جایی کالا یا افراد استفاده می‌شود. ون‌ به طور کلی، خودرویی مکعبی‌شکل، بلندتر و بزرگ‌تر از خودروهای معمولی، اما کوچک‌تر از کامیون است. این کلاس خودرو در دسته‌بندی خودروهای شخصی قرار نمی‌گیرد و مصارف کاملا تجاری دارد.

    کلاس خودرو مرسدس بنز ون Mercedes Benz Van
    کلاس خودرو مرسدس بنز ون

    چند منظوره – MPV

    خودرو‌های کلاس چندمنظوره (MPV) یا مینی ون ها به طور کلی برای جابه‌جایی تعداد بیشتری از افراد طراحی شده‌اند. این خودروها دارای ظرفیت ۷-۵ صندلی هستند؛ اما ارتفاع آن‌ها از زمین به اندازه یک SUV بلند نیست. از نظر طراحی، MPV ها دارای ظاهری کوچک‌تر از خودروهای ون هستند. این خودروها سه ردیف صندلی، درب عقب با لولای بالا و درب کشویی مسافر برای نسخه‌های بزرگ‌تر را دارند.

    کلاس خودرو مینی ون MPV
    کلاس خودرو مینی ون MPV

    پیک‌ آپ – Pick-up truck

    خودروهای کلاس پیک آپ، در واقع همان خودروهای وانت هستند که دارای یک کابین محصور و یک قسمت بار در قسمت عقب هستند. در برخی مدل‌ها، به منظور راحتی بیشتر، پیک‌ پ‌ها به ‌صورت دوکابین طراحی می‌شوند. خودروهای این کلاس تقریباً از ساختار بدنه یکسانی با خودروهای SUV برخوردار هستند؛ اما بخش انتهایی بدنه فاقد سقف است و فضایی برای قراردادن اجسام سنگین و حجیم در نظر گرفته شده است؛ علاوه‌‌براین، پیک اپ‌ها از نظر قیمت ارزان‌تر از SUV ها هستند. نیسان پیک اپ، آمیکو آسنا و تویوتا هایلوکس نمونه‌های این کلاس خودرو هستند.

    کلاس خودرو جک تی 8 وانت Pick Up
    کلاس خودرو جک تی ۸ وانت Pick Up
    فیلم معرفی انواع کلاس خودرو

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی انواع کلاس بندی خودرو ها در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات انواع خودرو ها را تهیه کنید.

    فهرست منابع

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات