آموزشی, قطعه شناسی خودرو

علت ساییده شدن لاستیک خودرو

لاستیک خودرو عکس شاخص عکس 1

لاستیک سایی خودرو به حالتی گفته می‌شود که بخشی از آج لاستیک خودرو از بین رفته و تایر صاف شده است. در این زمان رانندگی با خطر زیادی همراه خواهد بود و احتمال سر خوردن در مسیرهای لغزنده و حتی آسفالت‌های معمولی خیابان را به همراه دارد ،در این حالت اصطکاک دائمی بین لاستیک خودرو و سطح سخت جاده وجود دارد که گرمای زیادی را تولید می کند که این گرما به سایش بیشتر لاستیک‌ها کمک می‌کند. و شدت ساییده شدن هم به سرعت رانندگی و همچنین هموار یا ناهموار بودن مسیرهایی که در آنها تردد می‌کنید بستگی دارد.

 پس در ادامه نوشتار با مجله یدک مال همراه باشید 

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید
    عکس لاستیک شماره 2

    اجزا تشکیل دهنده لاستیک خودرو

    عکس لاستیک عکس 3

    راه تشخیص لاستیک سایی خودرو

    برای تشخیص لاستیک سایی خودرو سه روش وجود دارد : 

    ۱_نیاز به بازدیدهای دوره ای است چرا که اولین علائم عینی این مشکل در لاستیک خودرو نمود پبدا خواهد کرد . به عبارتی هر گاه در سطح عاج لاستیک ها خوردگی غیر متقارنی رخ داد حتما خودروی شما لاستیک سایی دارد. بدین منظور هر از چند گاهی به عاج های لاستیک خودرو نگاهی بیاندزید و اگر متوجه شدید قسمتی از لاستیک سالم است اما در سمت دیگر عاج های لاستیک کمتر شده و یا بطور کامل خورده شده است بدانید که با پدیده لاستیک سایی روبرو شده اید

    ۲_راه کار پیشگیرانه دیگر نیز وجود دارد که می توانید پیش از ظهور علائم مشکل روی لاستیک متوجه شوید که خودروی شما دچار  لاستیک سایی شده و بزودی لاستیک های آن آسیب خواهند دید . برای این منظور بهتر در مکانی خلوت و مسطح  با سرعت پایین حرکت کرده و فرمان خودرو را رها کنید. اگر خودرو در مسیر مستقیم حرکت کرد هیچ مشکلی نیست اما اگر به سمت راست و یا چپ کشیده شده ،قطعا بزودی لاستیک های شما ،آسیب خواهند دید.

    ۳_از دیگر عوامل هشدار دهنده در خصوص لاستیک سایی خودرو به لرزش فرمان خودرو باز خواهد گشت. اگر در هنگام رانندگی در سرعت های متوسط به بالا ،فرمان در دستان شما می لرزد ،جایی مشکلی وجود دارد که این مشکل به لاستیک سایی خودرو منجر خواهد شد.همچنین اگر فرمان خودرو به فرامین شما بصورت دقیق پاسخ نداد و یا به اصطلاح با گیجی فرمان روبرو شدید ،لاستیک سایی خودرو صورت گرفته است

    عکس لاستیک شماره 5

    انواع لاستیک سایی و علائم خرابی لاستیک خودرو

    لاستیک سایی  خودرو به شکل ها مختلفی اتفاق می افتد گاهی اوقات کناره‌های لاستیک ساییده می‌شود و گاهی هم از وسط آن شاهد از بین رفتن آج لاستیک هستیم.

     در ادامه با انواع لاستیک سایی و دلایل آن آشنا می شویم : 

    • لاستیک سایی از وسط: اگر لاستیک پر باد باشد، بخش مرکزی آن فشار بیشتری به سطح جاده می‌آورد و زودتر از کناره‌ها ساییده می‌شود.
    • لاستیک سایی در لبه بیرونی: چنانچه چرخ‌ها دارای زاویه کمبر مثبت، کستر یا Toe (زاویه‌هایی مربوط به محور چرخ‌ها) باشند، سایش در لبه بیرونی اتفاق می‌افتد.
    • لاستیک سایی در لبه درونی: زاویه کمبر منفی و Toe موجب سایش در لبه داخلی می‌شوند. همچنین حمل بارهای سنگین یا مشکلات مربوط به سیستم فنربندی نیز باعث این نوع سایش می‌شوند.
    • تیز شدن لبه‌های تایر: در صورت تنظیم نبودن چرخ‌ها و زاویه آنها رخ می‌دهد.
    • پله شدن لاستیک: در اثر نقص سیستم فنربندی و همچنین بالانس نبودن چرخ‌ها به‌ وجود می‌آید. علت پله پله شدن تایر عقب خودرو معمولا به ایراد کمک‌های عقب برمی‌گردد.

     یکی ار علائم مهم تشخیص ساییدگی تایر ،نگاه کردن به سطح آج دار تایر است اگر سطح آج ها به طور  غیر متقارن ساییده شده باشد یکی از علائم مهم ساییدگی لاستیک  به حساب می آید  .

    عکس لاستیک شماره 7
    عکس لاستیک شماره 8
    عکس لاستیک شماره 6

    ۶ نشانه لاستیک سایی خودرو

    گاهی لاستیک سایی نشان از وجود مشکلی جدی در بخش‌های دیگر خودروست

    مشکلاتی مثل نقص در سیستم فرمان خودرو ،  فنر بندی خودرو ،  هم راستایی لاستیک ها ، جلوبندی خودرو ، زوایای کمبر و کستر زاویه چرخها ، عدم بالانس بودن چرخ  میتواند موجب ساییدگی خودرو شود،  که در ادامه به توضیح کامل هر مورد میپردازیم:

    فرمان خودرو

    یکی از مهمترین بخش‌های خودرو، سیستم فرمان است که راننده از طریق آن، خودرو را هدایت می‌کند. چنانچه نقصی در سیستم فرمان وجود داشته باشد، امکان دارد که هنگام رانندگی، خودرو به یک سمت کشیده شود. کشیده شدن به یک طرف باعث می‌شود که لاستیک‌های همان طرف دچار ساییدگی شوند؛یا زمانی که فرمان را رها می‌کنید، شاهد انحراف خودرو از مسیر خود باشید

    فنربندی خودرو

    فنربندی خودرو هم در ایمنی و رانندگی راحت با آن نقش مهمی دارد. این فنرها هستند که از ضربه‌ها در دست‌اندازها جلوگیری می‌کنند. اگر فنرها خراب شوند و آسیب ببینند، به بخش‌های دیگر خودرو از جمله لاستیک‌ها فشار وارد می‌شود.

    جلوبندی خودرو

    یکی دیگر از بخش‌های مهم خودرو که ارتباط مستقیمی هم با چرخ‌ها دارد، جلوبندی است. هر گونه مشکلی که در جلوبندی به‌وجود بیاید، به‌طور مستقیم روی عملکرد چرخ‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث ساییدگی تایر‌ها خواهد شد و هر وقت صدای  غیر عادی مانند تق تق  شنیدید به مکانیک مراجعه نمایید

    زوایا ی کمبر و کستر زاویه چرخ ها

    اصطلاحات کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخ می باشد.در واقع هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است.این موضوع موجب می شود که فرمان دهی خودور به راحتی باشد و از ساییدگی لاستیک ها جلوگیری شود.زاویه کستر میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخ هاست.تنظیم بودن زوایه کستر سبب می شود که چرخاندن فرمان خودرو راحت تر باشد. وحرکت خودرو بر روی جاده  هم از ثبات بهتری برخوردار خواهد بود و برگشتن فرمان هم در زمان پیچیدن بهتر صورت می گیرد.

    هم راستایی

    یکی دیگر از این موارد هم راستا بودن چرخ  خودرو است که برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از ساییدگی لاستیک ها امری ضروری است.این کار باعث می شود که از ساییدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخ ها جلوگیری شود.ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنر بندی کاسته می شود و هدایت خودرو راحت تر می باشد.برای همراستایی و تنظیم چرخ های خودرو سه نوع تنظیم وجود دارد: زوایای کبر، کستر و تفارب و تنافر زاویه چرخ ها

    بالانس نبودن چرخها

    چرخهای خودرو نیز باید بصورت مجزا کاملا بالانس باشد و لنگی نداشته باشد. اما بالانس بودن به چه معناست باید گفت رینگ و لاستیک های استاندارد خودرو اگر در تمامی نقاط یک چرخ به  صورت متوازن توزیع نشده باشد باعث ایجاد ارتعاش و بالانس نبودن در چرخ ها  میشود  که عدم بالانس بودن لاستیک ها منجر به آسیب به جلو بندی و پلوس ها خواهد شد، که در نتیجه موجب  لاستیک سایی تایر می شود .

    عکس لاستیک شماره 4

    روش های جلوگیری از لاستیک سایی خودرو :

    ۱_ بررسی منظم لاستیک های خودرو :

     وقتی که لاستیک های خودرویتان را مرتبا بررسی کنید ، در صورت بروز کوچکترین ساییش و تغییر پوشش لاستیک می شوید و از لاستیک سایی گسترده تر جلوگیری نموده و در صدد برطرف کردن مشکل بر می آیید.

    ۲_اطمینان از فشار مناسب تایر خودرو  در فصول مختلف:

    لازم به ذکر است که در آغاز فصول مختلف باد لاستیک هایتان را در تعمیرگاه مورد نظرتان تغییر بدهید ،علت این کار انقباض و انبساط داخل تایر می باشد که در صورت مناسب نبودن سبب لاستیک سایی می شود .

    ۳_رانندگی با سرعت بالا:

    رانندگی با سرعت مناسب عمر خودرو را بالا می برد زمانی که با سرعت زیادی رانندگی می کنید و ناگهان ترمز می کنید لاستیک ها برای توقف خودرو دچار اصطحکاک زیادی با زمین میشوند که نتیجه آن ساییدگی و فرسودگی لاستیک را به دنبال دارد .

    ۴_جابجایی لاستیک های محور عقب و جلو خودرو :

    برای پیشگیری و ساییدگی لاستیک های خودرو  بهتر است در سال، دو بار لاستیک های محور جلو را با محور عقب عوض  کنید  چرا که لاستیک های جلو برای ترمز با دیسک و لنت  استفاده شده و لاستیک های عقب برای ترمز دستی استفاده می شود از این رو لاستیک های جلو خودرو زودتر دچار ساییدگی و فرسودگی میشوند.

    خسارت های ناشی از عوامل سایش لاستیک خودرو:

    ۱_لاستیک خودرو بیش از حد باد کرده یا تورم پیدا می کند 

    عوامل سایش لاستیک خودرو می توانند آنچنان تاثیر منفی رو تایرها داشته باشندکه آنها را به حالت کرده یا متورم شده در می آورند . تورک بیش از حد لاستیک در نهایت ، منجر به پاره شدگی آن خواهد شد. وقتی لاستیک ها بیش از حد متورم یا باد کرده باشند ، با کوچکترین فشار هنگام حرکت در پیچ و خم ها ، حمل بار یا رانندگی در زمین های ناهموار از بین می رود. خسارت ها و صدمات ناشی از آسیب لاستیک در این حالت ، گاهی بسیار شدید و جبران ناپذیر است!

    ۲_کاهش نامعقول باد لاستیک ها 

    وقتی عوامل سایش لاستیک اثر منفی روی تایر خودرو داشته  باشند به طور قابل کنترل ، آسیب هایی را به آن وارد می کنند و در نتیجه ، باد اسناندارد لاستیک خودرو ، هر لحظه کاهش پیدا می کند . که  یکی از این عوامل ساییدگی آج لاستیک می باشد. وقتی قسمت های سطح تایر خودرو به صورت ناهموار ساییده شود ،بار وارد شده روی قسمت های مختلف غیر متعادل بوده ،و باعث می شود بخش های بیشتری از لاستیک ساییده شده خودرو اسیب ببیند که  سایش لاستیک ها سبب می شود تنظیم باد تایرها به هم بخورد 

    ۳_پوسته پوسته شدن لاستیک

     از عوامل سایش لاستیک خودرو همچنین به از بین رفتن آج لاستیک و فرو رفتگی های غیر متداول روی سطح آن می توان اشاره کرد. این ساییدگی ها آن چنان ادامه پیدا می کندتا از اطراف آج لاستیک به حالت پوسته پوسته درآید هر چه  این فرایند  بیشتر پیشرفت کند به احتمال زیاد به قسمت های اطراف سرایت کرده و در نتیجه تا مرکز لاستیک پیش خواهد رفت ، نتیجه نهایی این عوامل سایش لاستیک خودرو این است که نیروی وارد شده به لاستیک از طریق نیروی مرکز محور نمی تواند به کل تایر منتقل شود

    ۴_حمل بار اضافه

    بارهایی که در قسمت عقب خودرو قرار می گیرند فشار مثبت و منفی را روی لاستیک های جلو و عقب وارد می کنند ، بار اضافی باعث ساییدگی آج لاستیک خودرو می شود اگر ساییدگی در قسمت بیرونی یا داخل آج لاستیک اتفاق بیفتد به طور غیر یکنواخت ، گسترش پیدا می کند و در نهایت کل لاستیک خودرو را در بر می گیرد 

    عکس لاستیک شماره 10

    برای به روز شدن اطلاعات خود سایت یدک مال را دنبال کنید و برای راهنمایی بیشتر خود به فروشگاه یدک مال مراجه نمایید

    لاستیک سایی خودرو به حالتی گفته می‌شود که بخشی از آج لاستیک خودرو از بین رفته و تایر صاف شده است. در این زمان رانندگی با خطر زیادی همراه خواهد بود و احتمال سر خوردن در مسیرهای لغزنده و حتی آسفالت‌های معمولی خیابان را به همراه دارد ،در این حالت وقتی اصطکاک دائمی بین لاستیک و سطح سخت جاده وجود دارد، گرمای زیادی تولید می‌شود که این گرما به سایش بیشتر لاستیک‌ها کمک می‌کند. و شدت ساییده شدن هم به سرعت رانندگی و همچنین هموار یا ناهموار بودن مسیرهایی که در آنها تردد می‌کنید بستگی دارد.

    زمانی که مشکلی در سیستم فرمان  خودرو ،عدم بالانس بودن چرخ‌ها ،مشکل در فنربندی خودرو،وجود نقص در جلوبندی  لاستیک خودرو به بوجود می آید ،ساییدگی لاستیک خودرو اتفاق می افتد  پس هر کدام از این موارد زنگ خطری برای ساییدگی و فرسودگی  لاستیک خودرو هستند .

    بررسی منظم لاستیک ها خودرو ، اطمینان از فشار مناسب تایر در هر فصل، رانندگی با سرعت مناسب ، و جابجایی به هنگام لاستیک های جلو و عقب خودرو با هم 

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات