آموزشی

فیس لیفت خودرو چیست و شامل چه بخش هایی می شود؟

فیس لیفت خودرو چیست و شامل چه چیز هایی می شود Facelift

اگر تا به حال اقدام به خرید و یا فروش خودرو بخصوص از نوع خارجی اش کرده باشید؛ حتما با اصطلاح فیس لیفت برخورد کرده اید. در بسیاری از موارد پیش می آید که خریداران فیس لیفت یک خودرو را حتی با قیمت بالاتر به نسخه ی قدیم ترجیح می دهند؛ درحالی که شاید تفاوت چندانی هم میان نسخه ی اصلی با فیس لیفت یا نسخه تغییر چهره داده شده نباشد. اکنون سوال اینجا است که فیس لیفت خودرو چیست؟‌ و چرا خودروها را فیس لیفت می کنند؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این نوشتار به آنها پاسخ خواهیم داد. در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    فیس لیفت چیست؟

    در واقع با توجه به اینکه ساخت یک خودروی جدید، امروزه فرآیندی بسیار پر هزینه برای خودروسازان است؛ شرکت ها ترجیح می دهند به جای ایجاد تغییرات بزرگ و عرضه ی محصولی کاملا جدید، تغییراتی کوچک در خودرو اعمال و محصول فیس لیفت را روانه بازار کنند. فیس لیفت خودرو، معمولا شامل قطعاتی همچون جلوپنجره، چراغ‌ها و سپر می‌شود؛ هرچند ممکن است سازنده تصمیم بگیرد دامنه ی تغییرات را افزایش دهد و برای خودرو، خطوط طراحی جدید یا رینگ‌های متفاوت در نظر بگیرد؛ مانند تغییراتی که ایران خودرو روی دنا معمولی اعمال کرد تا به دنا پلاس تبدیل شود.

    فیس لیفت خودرو چیست و شامل چه چیز هایی می شود Facelift فیس لیفت رنج روور

    تغییرات فیس لیفت، در پاره‌ای از اوقات بسیار محدود هستند؛ بنابراین، شما باید یک متخصص واقعی در خرید خودرو باشید تا تفاوت بین نسخه ساده و نسخه تغییر چهره داده شده ی یک خودرو را تشخیص دهید. برای نمونه تفاوت میان نسخه اصلی و نسخه فیس لیفت مرسدس بنز کلاس S ، آن‌قدر محدود است که اکثر مشتریان قادر نیستند تفاوت‌های میان این دو نسخه را تشخیص دهند.

    فیس لیفت مرسدس بنز کلاس S

    آیا فیس لیفت فقط در ظاهر صورت می گیرد ؟

    اعمال یک فیس لیفت، تنها منحصر به نمای ظاهری خودرو نیست و بخش‌هایی از طراحی داخلی را هم در بر می گیرد. ممکن است در یک فیس لیفت موارد بسیار داخلی مثل دریچه‌های سیستم تهویه یا تودوزی داخلی تغییر کنند یا برخی المان‌های تزئیناتی به خودرو افزوده شوند. گاهی هم، خودروسازان، فضای داخلی نسخه های فیس لیفت را با سیستم سرگرمی جدید،‌ صفحه نمایش‌گر بزرگ‌تر یا حتی یک داشبورد کاملا جدید به بازار عرضه می‌کنند.

    در برخی مواقع، ممکن است فیس لیفت خودرو، بخش فنی را هم شامل شود و شاهد بروز تغییراتی در این قسمت باشیم. استفاده از پیشرانه های جدید یا گیربکس های بهینه، بخشی از فیس لیفت خودرو محسوب می‌شوند و این مورد در بازار های اروپا و آمریکا که قوانین زیست محیطی به طور مکرر به روزرسانی می شوند، کاملا مرسوم است.

    فیس لیفت از چه زمانی مرسوم شد ؟

    هنری فورد، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی در جهان محسوب می شود و نخستین لیفت به نام او ثبت شده است. محصول شناخته‌شده این شرکت، فورد مدل T، حدود ۱۹ سال روی خط تولید قرار داشت و به‌طور مداوم، به روزرسانی هایی روی این خودرو اعمال می شد. تاثیر این تغییر چهره، آن قدر قابل توجه بود که آخرین نسخه از فورد مدل T که در سال ۱۹۲۷ به تولید رسید، با نسخه اولیه این خودرو که در سال ۱۹۰۸ ساخته شد ظاهر کاملا متفاوتی داشت. سایر خودروسازان آمریکایی نیز از رویه ابداع شده توسط فورد پیروی کردند و از آن زمان، تغییراتی را به طور سالانه در محصولات خود اعمال می کنند؛ به همین دلیل است که خودروهای آمریکایی، با مدل سال تمایز داده می‌شوند.

    فیس لیفت فورد مدل T

    رویه خودرو سازان آمریکایی به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرد و سایر خودروسازان جهانی نیز انجام لیفت و تغییر چهره ی خودرو را به‌عنوان بخشی از فرآیند خودروسازی در نظر گرفتند؛ هرچند انجام لیفت‌ آن‌ها برعکس خودروهای آمریکایی، منظم نیست. برای مثال، خودروهای ژاپنی در نیمه‌عمر خود یعنی سه یا چهار سال پس از عرضه، مورد فیس لیفت قرار می‌گیرند.

    معمولا در طول هر نسل از یک خودرو، حداقل یک فیس لیفت صورت می‌گیرد و اگر عمر این نسل در حدود شش یا هفت سال باشد، شاید این تعداد بیشتر شود. برای مثال، میتسوبیشی ASX‌ از سال ۲۰۱۰ تاکنون، روی خط تولید قرار دارد و هم‌اکنون چهارمین نسخه ی تغییر چهره داده شده ی آن به بازار عرضه شده است.

    البته این قانون، توسط همه خودروسازان اجرا نمی شود و برخی خودروها در طول عمر طولانی خود، به‌سختی تغییر می کنند. برای نمونه، نیسان GT-R‌ از سال ۲۰۰۷ با همین چهره در بازار حضور دارد؛ هرچند ایرادات فنی آن، به طور مداوم توسط مهندسان نیسان بررسی و رفع می‌شود.

    هزینه فیس لیفت چقدر می شود ؟

    معمولا تغییراتی که طی عملیات فیس لیفت خودرو اجرا می‌شوند، در مناطقی اعمال خواهند شد که انجام تغییرات و به‌روزرسانی آن‌ها کم‌هزینه و راحت باشد. ضربه گیرها، سپرها، چراغ ها و جلوپنجره، در دسترس‌ترین قطعات خودرو برای انجام فیس لیفت هستند.

    با این حال، اعمال همین تغییرات محدود هم پر هزینه است و به همین دلیل، خودروهای فیس‌‌لیفت قیمت بیشتری نسبت به نمونه اولیه خود دارند. در بازار خودروی جهان، این هزینه تابعی از تغییرات انجام‌شده روی خودرو است و بین چندصد تا چندهزار دلار به ازای هر دستگاه خودرو، خواهد بود. با این وجود، در برخی موارد خودروهای فیس‌‌لیفت هیچ‌ تفاوت قیمتی با نسخه پیشین خود ندارند.

    فیس لیفت لکسوس NX

    آیا خرید خودروهای فیس لیفت منطقی است؟

    در پاسخ به این سوال باید گفت : بله، خرید خودروهای فیس لیفت منطقی است. تغییرات صورت گرفته در نسخه لیفت شده خودرو هرقدر هم اندک باشند، باز هم نسبت به نسخه اولیه پیشرفت کرده‌اند و ارزش پرداخت بهای بیشتر را دارند. از سوی دیگر، شما آخرین مدل از یک خودرو را خریداری می‌کنید و از این نظر، رضایت شما بیشتر جلب خواهد شد.

    با ورود نسخه فیس لیفت خودرو به بازار، معمولا قیمت نسخه ساده کاهش می‌یابد و بازار خرید و فروش آن، تا حد زیادی افت می کند؛ بنابراین برای مشتریانی که به دنبال خریدی مقرون به صرفه هستند، خرید نسخه ساده ارزش افزوده قابل‌توجهی به‌همراه خواهد داشت

    نمونه‌هایی از فیس لیفت در بازار ایران

    انجام فیس لیفت خودرو در بازار ایران مانند سایر بازارها، امری مرسوم است و با توجه به آنکه خودروسازان ایرانی عادت به تولید طولانی مدت یک خودرو دارند، تلاش می‌کنند با انجام لیفت های متعدد، همواره توجه مشتریان را به محصولات خود جلب کنند. در ادامه، نگاهی به برخی فیس لیفت های انجام شده در صنعت خودروی کشور خواهیم داشت:

    ۱. پژو پارس

    شاید بتوان موفق ترین و مشهورترین فیس لیفت خودروی انجام شده در ایران را مربوط به پژو پارس دانست. این خودرو که نسخه تغییر چهره داده شده ی پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود، با نگاهی به پژو ۴۰۶ طراحی شده است و از ابتدای دهه هشتاد خورشیدی تاکنون، روی خط تولید قرار دارد. فرمول موفق طراحی خارجی و داخلی پژو پارس سبب شده است که ایران خودرو تمایلی برای انجام تغییر بیشتر در این خودرو نداشته باشد و هم چنان تولید همین محصول را ادامه دهد.

    ۲. پیکان

    خودروی محبوب پیکان نیز یکی از بادوام‌ترین محصولات در خط تولید ایران خودرو بوده است و به همین دلیل، نسخه‌های فیس لیفت آن نیز پس از مدتی به بازار عرضه شدند. پیکان چراغ بنزی که با لامپ‌های مکعبی شکل بزرگ خود شناخته می شد، و پیکان سپرجوشن که از سپر پلاستیکی به جای سپر کرومی استفاده می کرد؛ نمونه های لیفت شده ی پیکان در دهه ۶۰ و ۷۰ خورشیدی بوده‌اند.

    ۳. سورن

    سورن سومین نسل از محصولات خانواده سمند محسوب می‌شود و حاصل اجرای یک فیس لیفت گسترده روی نسل اول و دوم سمند بوده است. این نسخه، مسیری کاملا مخالف با پژو پارس را طی کرد و نتوانست توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. سورن بعد از عرضه دنا، به طور کلی فراموش شد و به نظر می‌رسد ایران خودرو نیز تمایلی به حفظ این محصول نداشته باشد.

    ۴. ساینا

    ساینا حاصل اجرای یک تغییر ماهرانه بر روی تیبا است که بسیاری از نواقص ظاهری خودروی ملی سایپا را بهبود بخشید و همینطور سبب شد تا سهم سایپا از بازار خودروی کشور افزایش یابد. ساینا نیز هم‌چون پژو پارس، یک فیس لیفت موفق بود؛ تا حدی که نسخه اصلی یعنی تیبا، هم‌اکنون در سایه ساینا قرار گرفته است.

    ۵. رانا پلاس و دنا پلاس

    هر دو محصول، حاصل اجرای تغییر جزئی روی محصولات رانا و دنای معمولی هستند که البته با تجهیزات بیشتری نیز همراه شده‌اند. رانا پلاس به‌تازگی عرضه شده است و امکاناتی هم‌چون پژو ۲۰۷ را در اختیار خریدار خود قرار می‌دهد. دنا پلاس نیز نسخه به‌روزشده دنا است که با استقبال خوبی در بین مشتریان مواجه شده است و اکنون یکی از محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو محسوب می‌شود.

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات