قطعه شناسی خودرو

میل موجگیر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

خودروها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام از آنها وظایف ویژه خود را دارند. هر کدام از این قطعات برای به حرکت درآمدن یک خودرو باید به خوبی کار کنند و عدم عملکرد درست آنها می تواند مشکلاتی را برای خودرو و سرنشینان آن به وجود آورد. یکی از این قطعات که از اهمیت بالایی در خودرو برخوردار است میل موجگیر (به انگلیسی Anti Roll Bar) یا همان میله تعادل است. در این نوشتار به معرفی قطعه ی میل موجگیر و بررسی نقش آن در عملکرد خودرو می پردازیم. در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    میل موجگیر چیست؟

    میل موجگیر بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که به پایداری خودرو در پیچ های تند یا حرکت های مارپیچی کمک می کند.  این قطعه یک میله فولادی است و در دو سر خود دارای بوش است که معمولاً زیر کاپوت وصل شده و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند. در خودروهایی که از سیستم تعلیق مستقل بهره می برند، این میله در زیر بازوها نصب می شود. بسیاری از خودروهای امروزی، در قسمت جلو دارای میله موجگیر هستند.

    میل موجگیر چیست Anti Roll Bar

    میل موجگیر چه نقشی در عملکرد خودرو دارد؟

    هنگام حرکت خودرو در پیچ های شدید گشتاوری بر بدنه و دیگر قطعات سیستم تعلیق ایجاد می شود؛ در این حالت میل موجگیر وارد عمل شده و با ایجاد گشتاوری در جهت مخالف گشتاور ایجاد شده از سرنگونی خودرو جلوگیری می کند. این عمل همچنین باعث افزایش ایمنی و آسایش سرنشینان خودرو نیز می شود. این قطعه کمک می کند تا حد امکان تماس میان لاستیک خودرو با سطح جاده در پیچ های تند قطع نشود.

    محل قرار گیری میل موجگیر

    میل موجگیر اغلب در قسمت زیرین کاپوت خودرو وصل شده و سر فنر های موجود در طرفین خودرو را به یکدیگر وصل می‌کند. البته جای میله موجگیر در خودرو های مختلف ممکن است متفاوت باشد؛ برای مثال، در خودرو هایی که از سیستم تعلیق بهره می‌برند، این میله در قسمت زیرین بازو ها نصب می‌شود.

    این قطعه معمولا از طریق دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می‌شود و جهت بالا بردن تعادل اتومبیل و جلوگیری از واژگونی آن به کار گرفته می‌شود، در نتیجه باید گفت این میله وسیله ای است که می توان از طریق آن ثبات خودرو را هنگام حرکت سریع در پیچ های تند حفظ نمود. میل موجگیر در بیش از ۶۰ درصد خودرو های امروزی در قسمت جلو نصب شده و بعضی از خودروهای اسپرت نیز در قسمت عقب خود از وجود این میله بهره مند می‌باشند.  

    نقش میل موجگیر چیست Anti Roll Bar

    با وجود اینکه برخی خودروسازان در طراحی محصولات خود، لاستیک ها را با زاویه ای اندک نسبت به سطح جاده نصب می کنند تا پایداری خودرو را افزایش دهند اما در شرایطی که پیچ تندتر یا سرعت حرکت در پیچ بیشتر از مقدار معینی باشد این میل موجگیر است که به کمک خودرو و سرنشینان آن می آید تا از واژگونی خودرو جلوگیری کند.

    در برخی از خودروها لاستیک ها به صورت استاندارد با زاویه ی اندکی نسبت به سطح جاده نصب می شوند تا در پیچ ها، پایداری خودرو را افزایش داده و به نوعی گشتاور پیچ جبران شود. با این وجود در شرایط بحرانی، مایل بودن چرخ ها هم کمک چندانی برای جلوگیری از واژگونی خودرو نمی کنند و اینجاست که اهمیت نصب میله تعادل بیش از پیش آشکار می شود.

    میل موجگیر معمولا بین دو طبق پایین خودرو نصب می شود و زمانی که خودرو پیچی را طی می کند و اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود طبق های پایین در جهت مخالف حرکت می کنند و میله موجگیر را می پیچانند اما میله موجگیر در برابر پیچش مقاومت می کند. این عمل سبب سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو می شود، در نتیجه اتاق خودرو کمتر کج می شود یا غلتش پیدا می کند.

    انواع میل موجگیر

    اجزای میل موجگیر

    میل موجگیر، میله ای از جنس فولاد می باشد که دارای دو بازوی اهرمی است. این دو بازوی اهرمی میل تورشن یا میل پیچشی را به چرخش در می‎آورند. در هر تکان چرخ ها، هر دو اهرم در یک جهت مشخص حرکت می‌کنند که در این حالت میل موجگیر هیچ تاثیری در حرکت آنها ندارد.

    رابط موجگیر در قسمت دو سر خود دارای سیبک بوده و این سیبک همچون دیگر اجزای خودرو طول عمری دارد که پس از گذشت مدتی باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

    علائم خرابی میل موجگیر

    این قطعه تحت فشار و بار زیادی است و در صورتی که در مناطق ناهموار یا با سرعت های بالا مورد استفاده قرار گیرد طبیعتا زودتر مستهلک شده و ممکن است علائم خرابی آن ظهور کنند. میله موجگیر توسط دو عدد بوش محکم نگهداری می شود و در صورتی که این بوش ها به هر دلیلی خراب شوند، غربلیک فرمان به لرزش در می آید و اصطلاحا فرمان می زند. بوش های تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق خودرو نقش زیادی خواهند داشت.

    علائم خرابی میل موجگیر

    همچنین گردگیر های استفاده در دو سر این قطعه نیز ممکن است در اثر گذر زمان دچار پارگی شوند. همچنین ممکن است بر اثر استفاده طولانی مدت از این قطعه سیبک های آن دچار لقی یا شل شدگی شوند. در صورتی که در هنگام چرخیدن فرمان خودرو صدایی تق تق یا ضربه در  فرمان احساس می کنید حتما میله موجگیر را مورد بررسی قرار دهید.

    5 1 رای
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    1 دیدگاه
    تازه‌ترین
    قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات
    تک گیربکس
    7 ماه قبل

    سلام.
    میل موجگیر نقش مهمی در حفظ و کنترل خودرو دارد. من یک خودرو لیفان داشتن که هنگام رانندگی لرزش شدید داشت و از چند نفر پرسیدم گفتن علت لرزش مربوط به گیربکس خودرو هستش.
    بعد از مراجعه به تعمیرگاه تک گیربکس، کارشناسان و تعمیرکاران تک گیربکس خودرو لیفان را تست و بررسی کردند گفتند که مشکل لرزش خودرو از میل موجگیر میباشد. میل موجگیر تهیه و تعویض کردم لرزش خودرو اوکی شد.