آموزشی

انواع چادر خودرو

چادر خودرو

چادر خودرو، روکشی محافظ است که روی خودرو کشیده می‌شود تا آن را از آسیب‌های محیطی در امان نگه دارد. بدنه خودرویی که برای مدت طولانی در کنار خیابان‌ها پارک شود، در معرض نور مستقیم خورشید، باران‌ اسیدی، صمغ درختان، فضله پرندگان و حتی گرد و غبار قرار می‌گیرد. به همین دلیل احتمال آسیب به آن بسیار بالا است.

چادر خودرو که از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود، می‌تواند به صورت سطحی از آسیب‌هایی که ممکن است به بدنه وارد شود، جلوگیری کند. هر خودرو چادر مخصوصی دارد که از الگوی متفاوتی تهیه شده و می‌تواند جنس‌های مختلف با کاربردهای متفاوت داشته باشد.

جنس چادر خودرو

انتخاب جنس مناسب برای چادر خودرو اهمیت بسیاری دارد. بهتر است جنس چادری که انتخاب می‌کنید محکم بوده و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد تا کاملا بدنه را بپوشاند. از سوی دیگر جنس چادر ماشین باید طوری باشد که هوا هم به راحتی بتواند زیر کاور به جریان بیفتد تا هنگام بارندگی، رطوبت زیر آن به دام نیفتد و آسیبی هم به بدنه وارد نشود. معمولا چادر خودرو از جنس‌های برزنت، کنف، شمع، پلاستیک و کتان دوخته می‌شود.

انواع چادر خودرو

چادر تک فصل  :  چادرهای تک فصل، تنها مناسب فصل تابستان هستند و تقریبا نمی‌توان از آن‌ها در فصول دیگر استفاده کرد. این چادرها عمدتا پارچه‌ای هستند و فقط می‌توانند از خودروی شما در مقابل تابش اشعه خورشید، گرد و غبار و خط و خش محافظت کنند. از آنجا که این پوشش‌ها ضد آب نیستند و به راحتی یخ می‌زنند، معمولا جزو ارزان‌ترین چادرهای ماشین موجود در بازار به شمار می‌روند.

چادر دو فصل:  چادرهای دو فصل شبیه چادرهای تک فصل هستند با این تفاوت که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب دارند. اما باز هم از این چادرها نمی‌توان در زمستان و فصل سرد استفاده کرد چرا که در اثر رطوبت و سرما یخ می‌زنند و به راحتی تکه تکه می‌شوند.

چادر سه فصل : چادرهای سه فصل بیشتر مناسب فصل‌های سرما و بارندگی هستند. به دلیل ضد آب بودن این کاورها، مقاومت‌شان نسبت به رطوبت و باران بیشتر است و برای استفاده در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان به کار می‌آیند. باید بدانید این چادرها چندان در برابر آفتاب و گرما مقاوم نیستند.

چادر چهار فصل : بهترین و مناسب‌ترین چادر خودرو، چادر چهار فصل است، خصوصا برای افرادی که بیشتر اوقات ماشین‌شان را کنار خیابان پارک می‌کنند. دوام این چادرها بالا است و مقاومت بالایی در برابر بارندگی، یخ‌زدگی و تابش اشعه خورشید دارند

نگهداری از چادر خودرو

۱- اگر خودروی شما زمان پارک، نیازی به کشیدن چادر ندارد بهتر است از آن استفاده نکنید تا عمر بیشتری داشته باشد.

۲- چادر خودرو را از روی خودرو نکشید تا به زوایای تیز احتمالی گیر نکرده و پاره نشود.

۳- چادر خیس را به مدت طولانی داخل کاورش قرار ندهید چون طی مرور زمان باعث پوسیدگی خواهد شد.

۴-بهتر است چادر خودرو را با مواد شوینده نشویید تا مدت زمان بیشتری عمر کند و دوام بیشتری داشته باشد.

کاربرد چادر خودرو

۱٫ جلوگیری از تابش نور آفتاب
یکی از اصلی ترین عوامل از بین برنده رنگ خودرو آفتاب می باشد درواقع آفتاب دشمن اصلی رنگ خودرو است که در طولانی مدت می‌تواند سبب پوسته شدن رنگ خودرو شده که به مرور زمان باعث کنده شدن آن از روی بدنه شود.

همچنین نور مستقیم آفتاب موجب گرم شدن قطعات پلاستیکی به کار رفته درفضای داخل کابین خودرو شده که نتیجه آن انتشار گازهای بدبو بوده که برای سلامتی سرنشینان مضر می باشد و به همین دلیل هست که در ایام گرم سال بایست چند دقیقه شیشه ها را پایین آورده تا پس از تهویه هوای داخل کابین اتومبیل نسبت به روشن کردن کولر اقدام کرد.

۲٫ جلوگیری از فضله پرندگان
از دیگر فاکتورهای تهدید کننده رنگ خودرو، فضله پرندگان است. به خاطر اسیدی بودن فضله کبوترها، اگر مدت زیادی بر روی بدنه خودرو باقی بمانند، پس از این که از روی بدنه پاک شدند مشاهده می‌شود که رنگ آن بخش با سایر قسمت ها متفاوت می‌شود.در نتیجه باید هرچه زودتر اقدام به پاک کردن آن کرد.

۳٫ جلوگیری از ایجاد گرد و غبار روی بدنه خودرو
عامل بعدی گرد و غبار است. هنگامی که گرد و غبار بر روی بدنه خودرو می‌نشیند، به هیچ عنوان نباید با دستمال خشک اقدام به تمیز کردن خودرو کرد، به این دلیل که ممکن است موجب ایجاد خط و خش بر روی بدنه شود.

حال می توان درباره اهمیت و کارکرد چادراظهار نظر کردکه سه وظیفه محافظتی دارد.

محافظت از بدنه خودرو در برابر آسیب اجسام خارجی، آفتاب، باران، خاک و…، مباحث مختلفی دارد که به دو بخش پیشگیری و ترمیم دسته بندی می شود اساسا متداول ترین راه برای پیشگیری از وارد شدن هر گونه صدمه به بدنه خودرو، استفاده از چادر و یا همان روکش پارچه ای بدنه اتومبیل است که در انواع مختلفی به تولید می رسد.

چادر خودرو
چادر خودرو

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید چادر خودرو باید به آن ها توجه کنید:

۱- قیمت چادر: قیمت همیشه مهم‌ترین نقش را در انتخاب شما ایفا می کند. قبل از هر کاری مشخص کنید که برای خرید روکش خودرو چه میزان قرار است هزینه نمایید. زمانی مقدار بودجه را برای خرید چادر خودرو مشخص کنید، خود به خود خیلی از مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند حذف می شوند.

۲- نوع چادر: شما می توانید با توجه به فصل مورد نظر برای استفاده از چادر خودرو چادر مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. چادر خودرو همان گونه که در قسمت قبل به طور کامل توضیح داده شد انواع مختلفی دارد. از چادر های تابستانی گرفته تا زمستانی و چهار فصل.

۳- جنس چادر: جنس پارچه ای که روکش خودرو از آن ساخته می شود نقش مهمی در طول عمر چادر ایفا می کند به طوری که چادر هایی از جنس پارچه و پلاستیک خالی در مقایسه با پارچه هایی که ترکیباتی از چند ماده ساخته می شوند، طول عمر کمتری دارند.

۴- وزن و حجم چادر: چادرهایی که وزن کمی دارند معمولا موقع جمع شدن فضای کمتری را اشغال می کنند، در واقع به راحتی می توان آن را در صندق عقب خودرو نگهداری نمود و یا به راحتی آن را با خود جا‌به‌جا کنید.

۵- نوع دوخت: بیشتر علت های خرابی چادر خودرو مربوط به پاره شدن چادر در محل های دوخت است، اگر دوخت چادر از کیفیت لازم برخوردار نباشد هر چند جنس پارچه آن خوب و با کیفیت باشد، در قسمت دوخت پاره شده و از بین خواهد رفت.

۶- کیف نگهداری: داشتن یک کیف برای نگهداری چادر بسیار ضروری است به طوری که اگر چادر شما دارای کیف یا کاور نگهدارنده نباشد شما با گذاشتن چادر خاکی و کثیف درون صندوق عقب باعث کثیف شدن صندوق خودرو می شوید. همچنین کیف حمل چادر را آسان می کند.

۶ مزایا و معایب انواع چادر خودرو

از جمله مزایای انواع چادر ماشین عبارت اند از:

  • جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب
  • جلوگیری از ریزش برف و باران روی ماشین در مناطق پربارش
  • محافظت در برابر فضولات پرندگان و سایر عوامل محیطی
  • جلوگیری از ایجاد آلودگی و گرد و غبار
  • جلوگیری از ایجاد خط و خش و رنگ پریدگی ماشین
  • محافظت در برابر پوسته پوسته شدن رنگ بدنه
  • جلوگیری از سرقت ماشین
چادر خودرو
چادر خودرو

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات