آموزشی, قطعه شناسی خودرو

انواع فیلتر خودرو و اهمیت تعویض فیلترها

فیلتر خودرو

فیلتر خودرو به ۴ نوع است که عبارتند از : فیلتر کابین، فیلتر روغن، فیلتر بنزین و فیلتر هوا. گرد و غبار و آلاینده های موجود در هوا، ناخالصی های موجود در سوخت یا کثیفی در روغن موتور باعث میشود  انواع فیلتر در خودرو استفاده شوند و همچنین استفاده از قطعات ارزان قیمت باعث می شود که در فواصل زمانی مناسب نیاز به بررسی و تعویض  داشنه باشند . اگر می خواهید ماشین محبوب شما مانند یک قهرمان کار کند، بررسی سالم بودن فیلترهای خودرو ضروری می باشد.

انواع فیلتر خودرو

۱- فیلتر هوای کابین

۲- صافی روغن

۳- فیلتر بنزین

۴-صافی هوای موتور

عملکرد همه این فیلترخودروها در  فعال کردن جریان ها و گرفتن ناخالصی ها است، گرد و غبار و آلاینده های موجود در هوا، ناخالصی های موجود در سوخت یا کثیفی در روغن موتور می باشد. اگر فیلتر خودرو شما به موقع تعویض نشوند، به درستی کار نمی کنند و در نهایت می تواند بر سیستم مکانیکی خودرو تاثیر بگذارند

فیلتر کابین  خودرو چیست ؟ این قطعه هوای وارد شده به داخل خودرو را با فیلتر کردن تمیز می کند. گرد و غبار، آلاینده ها و سایر ذرات معلق در هوا را فیلتر می کند. اگر این وسیله کربن فعال دارید، گازهای خروجی و بوها را نیز جذب می کند. اگر آلرژی یا مشکلات تنفسی دارید، داشتن هوای تمیز در ماشین شما بسیار مهم است.

دلایل تعویض به موقع فیلتر کابین خودرو

۱- برای تنفس هوای تازه تر: این قطعه به شما امکان می دهد با فیلتر کردن باکتری ها، گرده ها و مواد آلاینده، هوای تمیز را تنفس کنید. اگر فیلتر کابین خودرو خود را به طور مرتب تعویض نکنید، ممکن است متوجه بوی نامطبوع و واکنش های آلرژیک (عطسه، سرفه و غیره) شوید.

۲- برای جلوگیری از مشکلات ایمنی و دید کافی: وقتی فیلترکابین مسدود می‌شود، ممکن است تا حدی جریان هوای ورودی به خودروی شما را مسدود کند. این می تواند مشکل ساز باشد، به خصوص زمانی که باید پنجره ها را مه زدایی کنید.

۳- افزایش عمر سیستم گرم کننده خودرو: داشتن فیلتر کابین تمیز و سالم جریان هوا را به حداکثر می رساند و عمر سیستم گرمایش و تهویه مطبوع خودروی شما را افزایش می دهد.

فیلتر هوا خودرو چیست؟

 ماشین برای فرآیند احتراق به اکسیژن نیاز دارد. فیلتر هوا خودرو از ورود حشرات، گرد و غبار، ماسه یا زباله به موتور جلوگیری می کند. و از ترکیب مناسبی از هوا و سوخت برای پشتیبانی از عملکرد آنها اطمینان حاصل می کند.

انواع فیلتر هوای خودرو 

  • پانل
  • دایره‌ای
  • استوانه‌ای

فیلترهای موجود در خودرو به صورت چین دار ساخته می شوند و ممکن است از پنبه، کاغذ مصنوعی یا فوم باشند.

دلایل تعویض فیلتر هوا  خودرو

۱- برای عملکرد بهتر خودرو: وقتی هوای ورودی به موتور تمیز باشد، ترکیب سوخت و هوا حداکثر قدرت را برای به حرکت درآمدن موتور بوجود می آورد.

۲- برای صرفه جویی در مصرف سوخت: با اطمینان از احتراق خوب، مصرف سوخت را کاهش دهید.

۳-برای جلوگیری از تولید دود سیاه در اگزوز: وقتی فیلتر هوا مسدود می شود، احتراق سوخت ناقص است و منجر به تولید دود کثیف در اگزوز می شود که نشانه بدی است.

فیلتر خودرو
فیلتر خودرو

علائم کثیف بودن فیلتر هوای خودرو چیست؟

  • کاهش مصرف سوخت
  • روشن نشدن موتور
  • نقص در شمع خودرو
  • شتاب پایین
  • روشن شدن چراغ چک
  • خروج دود سیاه از اگزوز
  • فیلتر کثیف یا بی رنگ
  • صدا یا لرزش عجیب موتور

فیلتر روغن خودرو چیست؟

این قطعه جریان مداوم روغن را حفظ می کند و ( ذرات کثیفی، روغن اکسید شده، ذرات فلزی) را که ممکن است به دلیل فرسودگی موتور در روغن موتور وجود داشته باشند را حذف می کند. این وسیله موتور را تصفیه می کند تا بتواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد. یک فیلتر روغن خودرو  به اندازه کافی ظرفیت نگهداری آلاینده را دارد و تا زمان تعویض روغن بعدی کاملاً کار می کند.

دلایل تعویض فیلتر روغن خودرو 

۱- برای کاهش سایش موتور: خرابی و فرسودگی فیلتر روغن خودرو  باعث می‌شود ناخالصی‌ها از آن عبور کرده و ورود روغن به موتور را کندتر کند، که می‌تواند منجر به سایش زود هنگام موتور، عملکرد ضعیف یا حتی خرابی موتور گردد.

۲- برای جلوگیری از کثیف شدن روغن جدید: هر زمانی که روغن موتور خودرو تعویض می شود باید فیلتر روغن خودرو  هم تعویض گردد. تا روغن جدید شما کثیف نگردد.

فیلتر سوخت خودرو چیست؟

 این قطعه ناخالصی هایی مانند گرد و غبار، زنگ زدگی و شن موجود در سوخت را حذف می کند. با از بین بردن این آلودگی ها، فیلتر بنزین از انژکتورهای سوخت شما محافظت می کند. و نقش کلیدی در حفظ عملکرد و طول عمر موتور خودروی شما ایفا می کند.

دلایل تعویض فیلتر بنزین خودرو 

۱- برای حفظ عملکرد موتور: اگر فیلتر بنزین شما مسدود شود، می تواند جریان سوخت را کاهش دهد و عملکرد آن را ضعیف کند. مسدود شدن فیلتر بنزین باعث می شود موتور در استفاده از سوخت مشکل پیدا کند. با مسدود شدن و عملکرد نامناسب فیلتر خودرو ، پمپ بنزین بسیار سخت‌تر کار می‌کند و ممکن است هنگام روشن کردن خودرو با مشکل مواجه شوید یا متوجه شتاب ضعیف یا توقف خودرو گردید.

۲- برای نگهداری قطعات خودرو در شرایط مطلوب: فیلتر بنزین به دلیل عملکرد سایشی، کثیفی و آلاینده‌های موجود در سوخت می‌تواند فرسودگی و پارگی را سریعتر کند. صافی بنزین فرسوده می تواند به قطعات گران قیمت آسیب برساند و باعث از کار افتادن پمپ بنزین و انژکتور شود.

فیلتر خودرو
فیلتر خودرو

چه زمانی باید فیلتر هوای خودرو را عوض کنیم؟

به طور معمول، هرگاه برای تعویض روغن می‌روید، مکانیک فیلتر هوای خودرو شخصی شما را بررسی می‌کند. البته خود شما هم می‌توانید در کنار چکاب روزانه یا هفتگی، فیلتر خودرو  را زیر نظر بگیرید. اگر میزان کثیف بودن فیلتر خودرو  به حدی است که فکر می‌کنید باید تعویض و یا شستشو شود، حتما این کار را انجام دهید.

چرا باید فیلتر هوا خودرو را عوض کنیم؟

فیلتری که عمر مفید آن تمام شده باشد، نمی‌تواند مانع ورود آلودگیها به موتور شود. در نتیجه با گذشت زمان فیلتر خودرو کثیف یا مسدود می‌شود و جریان هوا به محفظه احتراق محدود خواهد شد.
در این صورت شما با کاهش شتاب خودرو مواجه می‌شوید، زیرا موتور هوای کافی دریافت نمی‌کند و در نهایت عملکرد درستی نمی‌تواند ارایه کند. اکثر تعمیرکاران معتقدند فیلتر خودرو در هوای کثیف باعث می‌شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند، اما بیش از همه شتاب خودرو آسیب می‌بیند.

تعویض نکردن فیلتر هوا خودرو چه پیامدی دارد؟

  • کاهش مصرف سوخت
  • روشن نشدن موتور
  • نقص در شمع خودرو
  • شتاب پایین
  • روشن شدن چراغ چک
  • خروج دود سیاه از اگزوز
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات