آموزشی

چرا کارشناسی رنگ خودرو قبل از خرید خودرو کارکرده ضروری است ؟

کارشناسی رنگ خودرو

 به گزارش پایگاه خبری «یدک مال» کارشناسی خودرو اولین اقدامی است که برای خریدخودرو کارکرده می توانید از او کمک بگیرید کارشناسی رنگ خودرو قبل از خرید  خودرو کارکرده می‌تواند در پیشگیری از اقدامات سودجویان برای شما قابل اهمیت باشد 

منظور از کارشناسی خودرو بررسی کامل و صفر تا صد خودرو است. در کارشناسی خودرو رنگ و بدنه خودرو، قطعات تعویضی، وضعیت ترمز و فرمان، چکاپ کامل موتور و گیربکس، تست قطعات کامپیوتری و الکترونیکی، تست رانندگی، میزان کارکرد خودرو و سایر موارد لازم به منظور چک کردن سلامت و تعیین ارزش واقعی خودرو بررسی می شود. ممکن است در هنگام بازدید خودرو مورد نظر، با مشاهده ظاهر تمیز و مرتب خودرو مجاب به خرید آن شوید و در نگاه اول خودرو هیچ گونه نقصی در خودرو دیده نشود ، اما همین خودرو سالم می تواند ایرادات فنی فراوانی داشته باشد.

کارشناسی خودرو فرایندی تخصصی است که فقط با آموزش، تمرین و کسب مهارت لازم امکان پذیر است و افراد عادی مهارت لازم برای کارشناسی خودرو را ندارند. همچنین ابزارهای مورد نیاز برای کارشناسی خودرو ، تخصصی و گران قیمت هستند و خرید آنها مقرون به صرفه نمی باشد. به عنوان مثال خرید یک  دستگاه دیاگ که برای تشخیص ایرادات فنی و برقی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین نشان دهنده میزان کارکرد خودرو نیز می باشد چندین میلیون تومان هزینه برای شما دربرخواهد داشت.

طبق آماری که از کارشناسی خودرو به دست آمده ۳۲ درصد خودروها دارای ایراد فنی هستند و ۲۰ درصد آن‌ها هم حداقل دارای یک قطعه‌ی تعویضی بوده‌اند.

کارشناس رنگ خودرو از چه روش هایی برای تست خودرو کارکرده استفاده می نماید ؟

 ۱- روش اول که ابتدایی‌ترین روش می‌باشد، نگاه کردن به خودرو با زاویه‌ی ۳۰ درجه در روشنایی طبیعی روز با نور سفید است. یک کارشناس با یک نگاه می‌تواند بیشتر رنگ شدگی بدنه را به آسانی تشخیص دهد.

۲-روش دوم در شناسایی رنگ شدگی خودرو استفاده از قلم آهنربایی است؛ این روش که دارای ضریب خطای بالایی هم هست بیشتر توسط دلالان خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با چند بار استفاده کردن این روش می‌توانید آن را یاد بگیرید.

۳- و اما روش سوم که بالاترین دقت ممکن را دارد و بهترین روش در شناسایی و تشخیص رنگ شدگی خودرو به حساب می‌رود، استفاده از دستگاه تست رنگ دیجیتال است. این دستگاه این امکان را به ما می‌دهد تا رنگ شدگی، تعویض شدگی و کیلر روی رنگ را به آسانی تشخیص دهید.

۴- استفاده از دوربین عکاسی: با توجه به اینکه اغلب گوشی‌های هوشمند فعلی توانایی عکاسی را دارند می‌توان از این روش برای بررسی رنگ خودرو استفاده نمود. در این روش نکاتی از جمله زاویه عکس گرفتن و فاصله از خودرو دارای اهمیت است و برای استفاده از این روش باید دارای تجربه کافی باشید.

۵- استفاده از حس لامسه: با دست کشیدن بر روی سطح خودرو می‌توان متوجه سطوح صاف و زبر شد که سطوح زبر و دارای برجستگی نشان دهنده ترمیم شدگی یا رنگ شدگی مجدد خودرو است.

بخش های مهم در کارشناسی رنگ خودرو

بررسی سقف، شاسی و ستون ها : این بخش ها، اسکلت خودرو را تشکیل می دهند و اغلب در زمان تصادف ها و آسیب های شدید این بخش ها دچار آسیب دیدگی می شوند.آسیب دیدگی در بخش سقف، ستون و شاسی خودرو تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت خودرو دارد. رنگ خودردگی در قسمت سقف می تواند نشانه ای از واژگون شدن خودرو باشد و آسیب در بخش های ستون و شاسی ها نشان از تصادفات شدید از طرفین یا بخش های عقب و جلو ماشین است.

 سپر، صندوق عقب، کاپوت، درها و گلگیرها : این بخش ها نشان دهنده ظاهر خودرو هستند و در معرض آسیب دیدگی بیشتری نسبت به سایر نقاط قرار دارند و کوچکترین ضربه اثر خود را بر روی این بخش ها نشان می دهد. کارشناس رنگ خودرو در زمان بررسی خودرو مورد نظر باید به بررسی رنگ شدگی یا تعویض شدن قطعات این بخش ها بپردازد. همانطور که متوجه شدید یک تشخص درست می تواند از ضرر شما جلوگیری کند

کارشناسی فنی، موتور و گیربکس

یکی دیگر از سخت‌ترین بخش‌های کارشناسی مربوط به کارشناسی بخش فنی خودرو است. کارشناسی این قسمت مستلزم داشتن دانش فنی حوزه مکانیکی خودرو و آشنایی کامل از قطعات بکار رفته در موتور است. کارشناس در این بخش باید علاوه بر کنترل خودرو نسبت به هر گونه صدا یا لرزش غیر طبیعی خودرو دقت مضاعف داشته باشد تا بتواند مشکلات فنی را برای خریدار بازگو کند. در خودروهای پیشرفته توسط دستگاه دیاگ می‌توان تا حدودی به مشکلات فنی یک خودرو پی برد، اما این یک تصور غلط است که تست دیاگ تمامی عیوب فنی خودرو را مشخص می‌کند. میزان حاد بودن بسیاری از مشکلات فنی خودرو تنها توسط تست رانندگی تعیین می‌شود. 
کارشناسی فنی و موتور از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: 
۱- کارشناسی موتور
۲- کارشناسی گیربکس
۳-کارشناسی جلوبندی
۴- تست دیاگ

کارشناسی موتور: موتور خودرو  اصلی‌ترین بخش یک خودرو محسوب می‌شود. به همین دلیل بررسی و کارشناسی این بخش بسیار حساس و ارزشمند است. توجه داشته باشید که یک موتور آرام، بیصدا و بدون لرزش هم نیاز به کارشناسی دقیق دارد.مشکل روغن‌سوزی، دفرم‌شدن رینگ، پیستون و مواردی از این قبیل که نیاز به تعمیر اساسی موتور و هزینه‌های گزاف آنچنانی دارد را می‌توان با استفاده از ترفندهایی برای زمانی محدود برطرف نمود که این اتفاق معمولا در هنگام فروش خودرو توسط بعضی افراد اتفاق می‌افتد. اگر شما چنین خودرویی را بدون کارشناسی خریداری نمودید، باید بدانید که متحمل ضرر هنگفتی شده‌اید،  زیرا یک کارشناس خبره تا قادر به تشخیص موارد کلاهبرداری در بخش فنی خودرو است.

 

کارشناسی خودرو

کارشناسی گیربگس : انتقال قدرت تولیدشده توسط موتور از طریق سیستم کلاچ و گیربکس به چرخ‌ها صورت می‌گیرد. عدم کارکرد صحیح این بخش، در بالا رفتن مصرف سوخت و هزینه‌های جاری خودرو سهم بسزایی دارد. در خودروهای دنده اتومات روز دنیا سیستم گیربکس و توربو بسیار پیچیده و دارای حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی گران قیمت بوده و کارشناسی آن نیازمند دقت، تجربه و تجهیزات مناسب است.

کارشناسی خودرو

تست دیاگ : امروزه در خودروها از کامپیوترهای صنعتی به نام ECU استفاده می‌شود. این تجهیزات علاوه بر کنترل بخش‌های مختلف خودرو مانند جعبه سیاه نیز عمل می‌کنند. اطلاعاتی چون میزان مسافت پیموده شده، عمل کردن سنسور ضربه، باز شدن کیسه‌های هوا، تعمیرات اساسی موتور، میزان مصرف سوخت و هزاران مورد دیگر بسته به نوع خودرو در ECU ثبت می‌شود.

این اطلاعات توسط دستگاهی بنام دیاگ قابل خواندن و ویرایش کردن است. در این قسمت کافیست کارشناس دستگاه دیاگ را به خودرو متصل نموده و  پارامترهای مهم را بررسی و با تنظیمات اصلی کارخانه تطبیق دهد. توجه داشته باشید که هر شرکت سازنده خودرو فقط دستگاه دیاگ شرکت خود را پیشنهاد می‌کند.

ویژگی‌های یک کارشناس رنگ خودرو مجرب

۱. تجربه: کارشناس رنگ خودرو باید از تجربه کافی برخوردار باشد تا توانایی تشخیص آسیب‌های جدی و میزان آسیب وارد شده به خودرو را برآورد و ارزیابی نماید. کارشناس رنگ مجرب باید توانایی ارزیابی فنی خودرو را نیز داشته باشد و بتواند عیوب فنی خودرو را تشخیص دهد.

۲. دانش و بهره مندی از وسایل روز: کارشناس رنگ خودرو باید بتواند از جدیدترین وسایل روز استفاده نماید و با تمامی روش‌ها و شیوه‌هایی که ممکن است کلاه برداران برای فروش خودرو استفاده نمایند آشنایی داشته باشد. علاوه بر این موارد باید به سیستم‌های جدیدی که روی خودروهای داخلی و خارجی نصب و جزو آپشن های خودرو محسوب می‌شوند مسلط باشد.

۳. ارائه گزارش مکتوب و رسمی: کارشناس فرد مورد اعتماد خریدار یا فروشنده خودرو است و خریدار با توجه به مطالب گفته شده کارشناس اقدام به خرید خودرو خواهد نمود. به همین دلیل ارائه گزارش رسمی و مکتوب که بتواند تضمینی برای کارشناسی خودرو باشد ضروری است.

۴. امکان ارائه خدمات سیار: با توجه به گستردگی شهرها و مشکلات ترافیکی، کارشناس تشخیص رنگ باید امکان ارائه خدمات کارشناسی خودرو در محل را داشته باشد و در محل مورد نظر شما به کارشناسی خودرو بپردازد. بعلاوه حضور در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر از ویژگی‌های بارز یک کارشناس تشخیص رنگ متعهد است.

آپشن و تجهیزات جانبی، بخشی اساسی در کارشناسی خودرو

کارشناسی این قسمت کاملاً بسته به نوع خودروی شما دارد. همانطور که گفته شد  پیشرفت تکنولوژی در خودرو فوق‌العاده سریع است و هر روز در خودروها تکنولوژی نو و تازه‌ای پا به میدان می‌گذارد. اگر برای شما هم آپشن‌ها و تجیهزات جانبی مهم و پراهمیت است پس برای بررسی سلامت آن‌ها به کارشناس خودرو احتیاج خواهید داشت. سنسور و دوربین دنده عقب، آینه بغل برقی، سنسور باران، سانروف، سیستم سرمایشی و گرمایش، کمربند ایمنی و قفل مرکزی خودرو، چراغ مه شکن، پروژکتور و … از مواردی است که باید در هنگام خرید خودرو مورد بررسی قررار گیرد 

تست کردن برخی از این تجهیزات همانند کیسه‌ی هوا برای هیج کارشناسی قابلِ انجام نیست و فقط توسط دستگاه دیاگ انجام پذیر است. دستگاه دیاگ این امکان را می‌دهد تا تمامی آپشن‌های داخلی و خارجی خودرو را مورد بررسی قرار گیرد و سلامتِ آن‌ها بررسی شود. بسیاری از کارشناسان خودرو تمامی این آپشن‌ها و تجیهزات را به صورت دستی مورد بررسی قرار می‌دهند ولی وقتی که یک کارشناس، امکانات و آپشن‌های خودرو را با دستگاه دیاگ مورد بررسی قرار دهد تمامی بخش‌های اصلی و فرعی از سیم‌کشی‌ها، کلیدها، سنسورها و پردازنده مورد بررسی قرار می دهد .

دستمزد یک کارشناس رنگ خودرو

هزینه کارشناسی خودرو در ماشین‌های دنده اتومات با خودروهای معمولی مانند پراید متفاوت است. قیمت کارشناسی خودرو با توجه به برند خودرو، سال تولید ماشین، نرخ دلار روز، میزان کارکرد مشخص می‌شود.

کارشناسی رنگ خودرو قبل از خرید خودرو به شما کمک می‌کند تا خودرو را بدون نگرانی از مشکلات آتی و متحمل شدن مخارج اضافی خریداری نمائید. خرید خودرو بدون کارشناسی و فقط با تکیه بر تجربیات شخصی می‌تواند در آینده هزینه‌های زیادی برای شما در بر داشته باشد در حالی که با صرف هزینه بسیار اندک می‌تواند از به وجود آمدن این مخارج جلوگیری نمائید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات