آموزشی

علت تغییر رنگ آب رادیاتور چیست ؟

علت تغییر رنگ آب رادیاتور

به گزارش پایگاه خبری ” یدک مال ” علت تغییر رنگ آب رادیاتور به عوامل زیادی بستگی دارد زیرا که مخزن آب خودرو که همان رادیاتور آن است وظیفه دارد موتور و دیگر تجهیزات را خنک کند.این مخزن با انتقال سریع حرارت از آب به هوا کمک می‌کند تا دمای خودرو از حد مشخص شده‌ای بالاتر نرود. موتور خودرو که بر پایه سیستم احتراق داخلی سوخت کار می‌کند تولید حرارت در آن امری اجتناب ناپذیر است. اگر حرارت از حد مشخص شده‌ای بیشتر شود خرابی موتور را در پی خواهد داشت. در صورتی که مشکلی برای این قطعه خودرو پیش بیاید آب داخل آن تغییر رنگ می‌دهد

علت تغییر رنگ آب رادیاتور

تغییر رنگ آب رادیاتور : تغییر رنگ آب رادیاتور معمولاً دلایل مختلفی دارد. دلیل اصلی بی‌کیفیتی ماده خنک کننده یا وجود مشکل در خود سیستم رادیاتور است. در هنگام تغییر رنگ آن باید سریع نسبت به رفع مشکل اقدام شود تا سریع با ریشه یابی آن را بر طرف کرد. در هنگام بررسی آب رادیاتور سطح مایع خنک کننده و میزان انبساط آن را هم باید در چک لیست بررسی‌های خودرو قرار داد. نوع و کیفیت مایع خنک کننده در رادیاتور نقش اصلی در بیشتر شدن طول عمر این قطعه دارد. اما مایع خنک کننده دارای طول عمر مشخصی است و پس از مدتی کیفیت خود را از دست می‌دهد و ممکن است نتواند مثل همیشه موتور را خوب خنک کند و بازدهی داشته باشد. هر مایع خنک کننده‌ای از طرف شرکت سازنده دارای طول عمر مشخصی است و در مسافت‌های نزدیک به پنج هزار کیلومتر کیفیت خود را از دست می‌دهد

اگر آب رادیاتور به رنگ قهوه‌ای یا زرد به چشم آمد علت‌های مختلفی دارد مثل:

  • جوش آوردن بیش از حد مایع خنک کننده
  • تخریب لوله‌های لاستیکی
  • اکسیداسیون قطعات فلزی سیستم خنک کننده
  • وجود نشتی در رادیاتور
  • ترکیب شدن روغن موتور با مایع خنک کننده
  • منقضی شدن تاریخ مصرف مایع خنک کننده
  • وجود خوردگی و فرسودگی در سیستم رادیاتور
  • وجود مشکل و خوردگی در سیستم موتور
  • استفاده از آب به‌عنوان خنک کننده
علت تغییر رنگ آب رادیاتور
علت تغییر رنگ آب رادیاتور

دلایل کثیف بودن آب رادیاتور : وجود کثیفی و رسوب در آب رادیاتور اصلی‌ترین دلیل ایجاد اختلال در این سیستم است. حتی این رسوبات ممکن است بر روی ترموستات هم اثر بگذارد در صورت پیشروی کثیفی و رسوبات در آب رادیاتور ممکن است به کانال‌های داخلی سرسیلندر و واشر سیلندر نفوذ کند و سبب سوختن سر سیلندر شود.

کف کردن آب رادیاتور : اگر آب داخل رادیاتور کم باشد و یا اصلاً نباشد ممکن است مقداری کف در داخل آن دیده شود. نبود آب سبب فشار به واشر سرسیلندر و سوختن آن می‌شود. در این شرایط اگر بتوانید خودرو را روشن کنید و درب رادیاتور را باز بگذارید حباب‌هایی می‌بینید که از آن بیرون می‌آیند. رنگ کف معمولاً سفید است ولی در صورت وجود کثیفی و رسوب رنگ این کف در منافذ سیستم خنک کننده قهوه‌ای خواهد بود.

علت تغییر رنگ آب رادیاتور
علت تغییر رنگ آب رادیاتور

علت زرد شدن آب رادیاتور : رنگ اصلی مایع خنک کننده سبز است، در صورت استفاده از مایع های بی کیفیت و نامرغوب بعد از مدتی شاهد تغییر رنگ سبز به زرد هستیم که در بیشتر مواقع نشان دهنده این است که از محصول نامرغوب و بی کیفیت استفاده کرده اید. این موضوع را میتوان علت زرد شدن اب رادیاتور دانست.

علت سیاه شدن آب رادیاتور: مهم ترین علت سیاه شدن آب رادیاتور، تخریب لوله های لاستیکی موجود در رادیاتور است. به عبارت دیگر، زمانی که لاستیک این لوله ها شروع به تخریب می‌کنند با ترکیبات مایع خنک کننده مخلوط شده و در نتیجه رنگ آب رادیاتور تیره و سیاه می‌شود.

علت قرمز شدن آب رادیاتور :رکیب مایع خنک کننده با ذرات تجزیه شده بلوک سیلندر است که تقریبا همان حالت زنگ زدگی را ایجاد می‌کند. هنگامی که بیش از حد در ترافیک های جاده ای باشید و یا خودرو شما به مدت بسیار طولانی با سرعت بالا در حال حرکت است، ذراتی از بلوک های سیلندر جدا شده و با آب رادیاتور ترکیب می‌شوند. ماندگاری بالای این ذرات در مایع خنک کننده سبب قرمز شدن آن می‌شود.

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات