آموزشی

دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو

کم شدن آب رادیاتور

به نقل از ” یدک مال” کم شدن آب رادیاتور یکی از مشکلات شایع در بین خودروها محسوب می‌شود، زیرا که  رادیاتور  نقش خنک کننده را در خودرو ایفا می کند و اب رادیاتور برای اینکه بتواند موتور اتومبیل را خنک کند باید از طریق آب به کانال ها جریان پیدا کند و اگر آب رادیاتور کم شود مشکلاتی نظیر سوختن واشر سرسیلندر ، سوختن موتور ، و گیرپاژ کردن پیستون ها اتفاق می افتد .

اجزای تشکیل دهنده رادیاتور

۱- فن بخاری ۲- مجاری آب ۳- ترموستات

۴-منبع انبساط  ۵-لوله برگشت آب از موتور

۶-شبکه رادیاتور ۷- محفظه پایین رادیاتور 

۸- فن  ۹- واتر پمپ

۱۰- لوله ورودی آب به بخاری

۱۱- لوله برگشت آب از بخاری

۱۲- بخاری

کم شدن آب رادیاتور
کم شدن آب رادیاتور

دلایل کم شدن آب رادیاتور

۱- ایجاد نشتی در اتصالات ۲- از کار افتادن فن مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه ۳- ایجاد خرابی در رادیاتور ۴- سوراخ بودن رادیاتور ۵- ورود آب ب داخل سیلندر ۶- خروج آب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر ۷- گیر کردن توموستات ۸- نشتی ازبخاری ماشین ۹- خراب شدن پمپ آب یا واتر پمپ ۱۰- هواگیری نکردن رادیاتور ۱۱- نشتی آب از در رادیاتور ۱۲- خراب شدن قمقه رادیاتور ۱۳- جوش آوردن خودرو به علت نداشتن ضدیخ ۱۴ – رسوب گذاشتن داخل موتور بدلیل نداشتن ضدیخ و کیپ شدن منافذ آب ۱۵- نشتی از بلوکه سیلندر بخاطر ترک داشتن ۱۶- نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط

کم شدن آب رادیاتور
کم شدن آب رادیاتور

زمان تعویض آب رادیاتور خودرو

برای تعویض اب رادیاتور باید به عقربه و نشانگر موجود در دماسنج موتور در داشبور خودرو توجه نمایید. چنانچه این عقربه به ناحیه قرمز حرکت کرد به این معنا است که آب رادیاتور کم شده، موتور بیش از اندازه گرم است و یا اینکه میزان خنک کننده در رادیاتور کاهش یافته است. همچنین ممکن است چراغ دماسنج موتور نیز روشن شود که این از مشکلاتی در رادیاتور خبر می‌دهد. بلند شدن بخار از رادیاتور و همچنین سخت کار کردن فن خودرو همگی از نشانه‌های داغ شدن موتور و کمبود آب در رادیاتور است.

خطرات کم شدن آب رادیاتور

 اگر آب رادیاتور کم شود مشکلاتی مثل سوختن واشر سر سیلنر، سوختن موتور و گیرپاژ کردن پیستون‌ها را به همراه داشته باشد. بنابراین میزان آب درون رادیاتور باید مرتب توسط راننده چک شود تا از خطرات و خسارات جلوگیری شود.

برای رادیاتور از چه آبی استفاده کنیم؟

آب مقطر به تنهایی نمی‌تواند این دما را تحمل کند، بنابراین مکانیک‌ها توصیه می‌کنند که ۷۵ درصد از مخزن رادیاتور را آب مقطر بریزید و ۲۵ درصد آن را با ضد یخ پر کنید. ضد یخ باعث می‌شود که در زمستان که دما پایین می‌آید آب رادیاتور یخ نزند. یکی دیگر از موادی که در فصل تابستان به آب رادیاتور اضافه می‌شود ضد جوش است. ضد جوش باعث می‌شود نقطه تبخیر و جوش آب کمتر شود و از خسارات ناشی از تبخیر آب رادیاتور جلوگیری می‌کند.

اضافه کردن آب به رادیاتور

به هر دلیلی که آب رادیاتور خودروی شما کم شده باشد نیاز به افزودن آب دارد، در غیر اینصورت موتور دچار آسب جدی خواهد شد. پس از آن‌که دلیل کاهش آب رادیاتور آشکار و اصلاح شد؛ می‌توانید به ترتیب زیر، آب به رادیاتور اضافه کنید.

۱- خودرو را در جایی صاف و امن، پارک کنید.

۲ خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید موتور به اندازه کافی خنک شود. اگر برای مدت زمان طولانی رانندگی کرده‌اید حداقل ۱ ساعت باید صبر کنید تا دمای موتور پایین آمده و پایدار شود.

۳- میزان مایع داخل منبع انبساط را چک کنید.

۴- ضدیخ و آب مقطر را به مقدار لازم با هم مخلوط کنید. میزان هر یک از این مواد را از دفترچه راهنما چک کرده و چنانچه به آن دسترسی ندارید یا چیزی در آن قید نشده است به میزان یکسان (۵۰-۵۰) از هر کدام را با هم مخلوط کنید.

۵- درب منبع انبساط یا درب رادیاتور را باز کرده و مخلوط را اضافه کنید. هیچگاه پیش از خنک شدن کافی موتور، درب رادیاتور را باز نکنید؛ چراکه رادیاتور تحت فشار کار کرده و هر آن ممکن است آب با فشار زیاد به بیرون فوران کرده و منجر به سوختگی شود و از آنجایی که عمدتا سر افراد بالای رادیاتور قرار می‌گیرد، می‌تواند سوختگی چشم و صورت را در پی داشته باشد. لذا به شدت توصیه می‌شود اگر از پایین آمدن دمای موتور مطمئن نشده‌اید، اقدام به باز کردن درب رادیاتور نکنید.

۶-موتور خودرو را روشن کرده و اجازه دهید مدتی روشن بماند.

۷- لوله‌ها، اتصالات و… را چک کنید تا از وجود نشتی‌های احتمالی مجدد آگاه شوید

زمان مناسب جهت بازدید مخزن آب رادیاتور چه وقت است؟

اگر قصد بازبینی مخزن آب رادیاتور را دارید، باید ابتدا چند ساعتی از خاموش بودن ماشین بگذرد تا آب کمی از حرارت افتاده و خطر سوختگی در پی نداشته باشد.  سپس با اطمینان یافتن از سرد شدن رادیاتور، دریچه آن را باز نموده و سطح آب را بررسی کنید.

کم شدن آب رادیاتور
کم شدن آب رادیاتور

علائم کم شدن آب رادیاتور خودرو چیست؟

کم شدن آب رادیاتور در طول زمان و پس از گذشت یک ماه، به اندازه نیمی از سطح مخزن، طبیعی است. اما گاهی این مقدار از حد مجاز بیشتر بوده و مشکلاتی در خودرو ایجاد می‌کند. برای اطلاع یافتن از کاهش سطح آب رادیاتور بیش از اندازه مجاز، نشانه‌هایی وجود دارد. اولین نشانه روشن شدن چراغ چک آب رادیاتور و بالا رفتن دمای آب است  این چراغ بر روی صفحه جلو داشبورد قرار گرفته و میزان افزایش دما را به شما نشان می‌دهد. در صورتی که دما از حد مشخصی بالاتر رود، احتمال کاهش سطح آب در رادیاتور وجود داشته و باید خودرو را به سرعت خاموش کنید.

کم شدن آب رادیاتور چه خطراتی در پی دارد؟

 رادیاتور به عنوان اصلی ترین بخش در سیستم خنک کردن موتور ماشین شناخته می شود بنابراین کم شدن آب رادیاتور به هر دلیلی که باشد خطرات و آسیب های جدی ای برای موتور و قطعات آن به همراه خواهد آورد از جمله این آسیب‌ها می‌توان به سوختن واشر سرسیلندر، سوختن موتور و گیرپاژ کردن پیستون‌ها اشاره نمود. بدیهی است هزینه‌های تعمیر ناشی از سوختن موتور و سیلندرها بسیار گزاف است. از این رو در اولین اقدام باید به رادیاتور آب اضافه کرده و مانع از داغ شدن موتور شویم. سپس در مرحله بعد به سراغ یافتن علت نشتی آب رادیاتور رفته و در پی تعمیر و حل مشکل برآیید.

عوض نکردن آب رادیاتور خودرو چه تأثیری بر روی خودرو می‌گذارد؟

جهت بالا بردن طول عمر رادیاتور  و دیگر قطعات سیستم خنک کننده ماشین بهتر است هر ساله یکبار آب رادیاتور را به طور کامل تخلیه نموده و با آب جدید جایگزین کنیدعده‌ای معتقدند که هیچ‌گاه نباید آب اولیه رادیاتور تخلیه شده و همواره باید آب فابریک آن را حفظ کرد. این یک باور غلط است که پس از مدتی هزینه‌های هنگفتی جهت تعمیر رادیاتور و قطعات آن از جمله پمپ آب مسیرهای حرکت آب و مشکلات ناشی از گرم کردن و جوش آوردن ماشین بر دوش این افراد سنگینی خواهد نمود

علت پس زدن آب رادیاتور چیست؟

اگر خودرو پس از خاموش شدن شروع به پس زدن آب رادیاتور نموده و حالاتی شبیه به جوش آوردن نشان می دهد به احتمال زیاد واشر سر سیلندر نیم سوز شده است زیرا زمانی که واشر سرسیلندر می‌سوزد، ماشین دچار جوش آوردن کاذب در رادیاتور شده و دلیل آن نشت آب به پیستون‌ها، مخلوط شدن آب با روغن و گرمای بیش از حد موتور است. در این شرایط باید به تعمیرکار مراجعه نموده و برای تعمیر واشر سرسیلندر اقدام کنید.

کم شدن آب رادیاتور
کم شدن آب رادیاتور

کم شدن آب رادیاتور در زمستان چه علتی دارد؟

در فصل زمستان مشکلات زیادی به سبب یخ زدگی برای خودرو رخ می‌دهد. یکی از این مشکلات سوختن فیوز فن رادیاتور در اثر یخ زدن پروانه می‌باشد. سوختن فیوز و از کار افتادن پروانه موجب جوش آوردن ماشین و داغ شدن بیش از حد آن شده و در نتیجه آن شاهد کم شدن آب رادیاتور خواهیم بود.

مطالب مرتبط

2.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات