آموزشی, قطعه شناسی خودرو

آشنایی با شیلنگ رادیاتور

شیلنگ رادیاتور

شیلنگ رادیاتور برای انتقال جریان مایع خنک‌­کننده از نقطه­‌ای به نقطه‌­ی دیگر و اطمینان از گردش مناسب مایع خنک­‌کننده در اطراف موتور طراحی شده است. سیستم خنک­‌کننده خودروهای جدید و پیشرفته شامل شیلنگ­‌های زیادی با اهداف مختلف است که گرچه ممکن است پیچیده به­‌نظر برسند ولی از عملکرد ایده‌­آلی برخوردار می­باشند. به­‌بیانی دیگر، در طراحی یک سیستم خنک‌­کننده­‌ی موتور یا رادیاتور، از شیلنگ­‌های مختلفی برای گردش مایع ­خنک­‌کننده استفاده می­شود که جریان این مایع را از پمپ آب به هیتر (بخاری / گرمکن) مدیریت می­کنند. این شیلنگ­‌ها یا لوله‌­های قطور بخشی ضروری سیستم خنک‌­کننده خودرو هستند که مایع خنک­‌کننده­ ی موتور را بین موتور و رادیاتور حمل کرده و به­‌سمت پمپ آب بازمی­گردانند. این شیلنگ ­ها دارای جنس­‌های متفاوت و بالطبع خواص موادی متفاوتی هستند، چراکه برخی از آن­ها برای مقاومت در برابر گرمای مایع خنک­‌کننده و برخی دیگر فقط برای عبور مایع خنک­‌کننده‌­ی سرد طراحی شده ­اند با تولید گرمای فوق­ العاده­ای موتور در حین کار کردن، سیستم خنک­‌کننده نیز شروع به انتقال مایع خنک­‌کننده از رادیاتور می­کند. رادیاتور دارای دو شیلنگ بالایی و پایینی است که عریض­‌ترین شیلنگ‌­های مورد­استفاده در سیستم به­‌‌حساب می­‌آیند. مایع خنک‌کننده از طریق شیلنگ پایینی به موتور منتقل می‌شود و با گذشت از شیلنگ بالایی، رادیاتور را خنک می­کند. بنابراین، شیلنگ بالایی رادیاتور طوری طراحی شده است که در برابر گرما مقاومت کند.

انواع شیلنگ رادیاتور

۱- شیلنگ پایین : شیلنگ پایینی یکی از شیلنگ­‌های بزرگی است که نمی­تواند گرمای شدید را ار مایع خنک‌­کننده جذب کند. این شیلنگ که در پایین رادیاتور واقع است به پوسته‌­ی پمپ­ آب موتور متصل شده است. همان­طور که پمپ آب در حال ایفای نقش خود است، خنک­‌کننده‌­ی سرد از طریق شیلنگ به موتور منتقل می­شود.

۲- شیلنگ بالایی :این نوع شیلنگ­، شیلنگ بزرگ دیگری است که در قسمت بالایی رادیاتور قرار دارد و برای جذب گرمای شدید از مایع خنک­‌کننده طراحی شده است زیرا تنها مایع خنک­‌کننده­ی داغ اجازه عبور از آن را دارد. به‌­همین‌­دلیل است که شیلنگ‌­های بالا و پایین قابل­‌تعویض نیستند. از آن­جایی که مایع خنک‌کننده، گرمای تولید­شده طی فرآیند احتراق را جذب می‌کند، از طریق شیلنگ بالایی به رادیاتور می‌رود تا خنک‌سازی اتفاق بیفتد. شیلنگ بالایی به شیلنگ بخاری نیز معروف است

شیلنگ رادیاتور
شیلنگ رادیاتور

۳-شیلنگ بای‌­پس :به­‌خاطر وجود یک ترموستات، رسیدن مایع خنک­‌کننده به دمایی خاص قبل از ورود به رادیاتور تضمین می­شود. یک شیلنگ بای­‌پس به مایع­ خنک­‌کننده اجازه­ی بازگشت به موتور را در صورت رسیدن به آن دما می­دهد. در صورت نرسیدن دما به­‌حد مطلوب برای باز کردن شیر، ترموستات همچنان قفل باقی می­ماند و مایع خنک‌­کننده را مسدود می­کند. بنابراین، مایع خنک­‌کننده در حالی که مسیر شیلنگ را دنبال می­کند از رادیاتور عبور می­کند

۴-شیلنگ سر ریز :انواع شیلنگ سر ریز، کپ فشار رادیاتور و مخزن سر ریز را به هم متصل می­کنند. با وارد شدن فشار به مایع خنک­‌کننده­‌ی داغ در رادیاتور و انبساط آن، کپ فشار باز و خنک­‌کننده‌­ی داغ خارج می­شود. مایع خنک­‌کننده از طریق شیلنگ سر ریز به مخزن راه می­یابد. این شیلنگ نیز یک شیلنگ بخاری است.

شیلنگ رادیاتور
شیلنگ رادیاتور

عملکرد شیلنگ رادیاتور

عملکرد شیلنگ در سیستم خنک­‌کننده­‌ی خودرو در زیر بیان شده است:

  • هدف اصلی شیلنگ این است که مایع خنک­‌کننده را با دمایی بهینه از موتور عبور دهد.
  • طراحی آن به­‌‌نحوی­‌ست که در برابر ارتعاشات ناشی از موتور مقاومت می­کند.
  • مایع خنک­‌کننده به­‌کمک شیلنگ، رادیاتور را به مقصد موتور ترک کرده و به آن باز می­گردد.
  • کپ (درپوش) فشار، مایع خنک‌‌­کننده­‌ی داغ منبسط را به مخزن سر ریز هدایت می­کند. این امر از آسیب یا نشت سیستم خنک­‌کننده جلوگیری می­کند.

تفاوت بین شیلنگ رادیاتور بالایی و پایینی چیست؟

شیلنگ رادیاتور، وسیله‌­ای از جنس لاستیک مصنوعی یا فلز است که گرمای اضافی مایع خنک‌­کننده را قبل از بازگشت به موتور می­زداید تا چرخه دوباره تکرار شود. شیلنگ­‌های اصلی سیستم خنک­‌کننده‌­ی خودرو شیلنگ­‌های بالا و پایین رادیاتور هستند. شیلنگ کاربردی دیگر شامل شیلنگ مخزن (منبع) سر ریز، شیلنگ هسته‌­بخاری (شیلنگ رادیاتور بخاری) و شیلنگ ترموستات هستند. این شیلنگ‌­ها به‌­همراه دیگر اتصالات و قطعات به سایر قسمت‌­های موتور محکم شده­اند. از آن­جا که شیلنگ‌­های بالا و پایین رادیاتور برای اهداف متفاوتی طراحی شده اند، قابل­‌تعویض نبوده و در طول­ها و شکل­‌های متفاوتی موجود هستند. گرچه هر دو شیلنگ یکسان بوده و مایع خنک­‌کننده را حمل می­کنند ولی دارای نقش‌­های متفاوتی در سیستم خنک­‌کننده هستند.

مشخصات شیلنگ بالایی رادیاتور:

  • در درجه­ی نخست، یک شیلنگ فشاری است؛
  • موتور را به رادیاتور وصل می­کند؛
  • مایع خنک­‌کننده‌­ی داغ به‌‌­واسطه‌­ی این شیلنگ از موتور وارد رادیاتور می­شود؛

مشخصات شیلنگ پایینی رادیاتور:

  • در درجه نخست، یک شیلنگ مکشی است؛
  • دارای یک فنر سیمی یا سیم­‌پیچی (سیم­‌پیچ­‌شده) در قسمت داخلی خود است که مقاومتش را بالا برده و از تخریب آن جلوگیری می­کند؛
  • به پایین رادیاتور و پمپ موتور متصل است.
شیلنگ رادیاتور
شیلنگ رادیاتور

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات