معرفی خودرو

مشخصات رانا مدل ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰

رانا مدل 1391 تا 1400

رانا خودروی سدان خانوادگی ایران خودرو است که تولید آن از سال ۹۱ آغاز شد. رانا در حقیقت همان پژو ۲۰۶ صندوقدار است که از نظر ظاهری و آپشن کمی تغییر کرده است. رانا با موتور TU5 عرضه می شود که مشخصات آن در زیر قرار داده شده است. ایران خودرو برنامه هایی برای صادرات رانا به کشورهایی نظیر بلاروس نیز دارد. روی رانا گیربکس ۵ سرعته خودکار کد BE4 نصب شده است.

معرفی

در سبد محصولات قابل عرضه ایران خودرو می توان خودروهای متنوع و مختلفی را پیدا کرد؛ عموم آنها هم محدوده قیمتی نزدیک به هم دارند و همین موضوع باعث شده تا در نبود رقیب خارجی، محصولات ایران خودرو خودشان در قامت رقیب برای همدیگر قرار بگیرند.

در سال ۱۳۹۱، ایران خودرو محصولی جدید با نام رانا معرفی کرد و از آنجایی که مشتریان ایرانی بویژه اقشار کم درآمد جامعه متاسفانه چاره ای جز خرید خودرو های ایرانی ندارند، این خودروی تکامل یافته بر اساس پژو ۲۰۶ هم با استقبال خوبی در بازار مواجه شد. هرچند فروش آن به پای محصولات پژو نرسید.

با این حال شرکت های خودروساز داخلی طی سال ها فعالیت و کسب تجربه کافی، یاد گرفته اند که با اضافه کردن چند امکانات ساده و ایجاد تغییراتی در ظاهر خودرو، می توانند محصولات قدیمی خود را بروزرسانی کرده و به عنوان خودروی مدل روز به بازار عرضه کنند و مشتریان برای خرید آن صف بکشند.

به همین دلیل پس از نسخه معمولی رانا و فعالیت چندین ساله آن در بازار، نسخه رانا پلاس رونمایی شد و با تغییراتی ساده و دریافت یکسری امکانات اضافه، به عنوان خودروی مدل روز وارد بازار شده و در دسترس مشتریان قرار می گیرد.

ایران-خودرو-رانا-مدل-1391-تا-1400

طراحی ظاهری

رانا در سال ۱۳۹۱ به عنوان محصول جدید ایران خودرو معرفی شد، اما این خودرو در واقع همان خودروی پژو ۲۰۶ صندوقدار است که در ظاهر و آپشن های خود تغییراتی تجربه کرده است، هرچند هنوز تعداد زیادی هستند که همان طراحی قدیمی و تخم مرغی جذاب پژو ۲۰۶ را بیشتر دوست دارند.

در نمای جانبی و با نگاهی به فرم بدنه، طراحی درب های خودرو و یا حتی طراحی پنجره ها، می توان خودروی پژو ۲۰۶ صندوقدار را به خوبی مشاهده کرد، اما ایران خودرو با ایجاد تغییراتی در قسمت جلو و عقب خودرو سعی کرده تا به شما یک خودروی جدید را معرفی کند. در قسمت جلو تقریبا چهره خودرو به طور کامل تغییر کرده و بجای چهره جذاب تر و بروز، شاهد یک طراحی اتوکشیده و ساده تری هستیم که صرفا یک طراحی جدید بر روی پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوقدار ارائه کرده است، اما این طراحی باعث نشده تا جذابیت آن بیشتر از خودروی پژو ۲۰۶ صندوقدار باشد.

نمای-جلو-رانا-مدل-1391-1400

با این حال قسمت عقب طراحی بهتری نسبت به خودروی پژو ۲۰۶ صندوقدار داشته و در نسخه رانا پلاس این قسمت با نصب چراغ های جدید، جذاب تر از نسخه معمولی شده است. برخلاف طراحی قسمت جلوی پژو ۲۰۶ صندوقدار، طراحی عقب آن جذابیت و خلاقیت کمتری داشته و همین امر باعث شده تا ایجاد تغییراتی در این بخش موجب بهبود طراحی و افزایش جذابیت آن بر روی رانا شود.

نمای عقب رانا مدل 1391 1400

داخل کابین

داستان در بخش طراحی داخل کابین کمی متفاوت‌ است، زیرا پژو ۲۰۶ صندوقدار یکی از خودروهایی بود که در زمان ورود به بازار ایران، به دلیل داشتن کابینی مدرن و با کیفیت تواست نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. با این حال رفته رفته با آغاز داخلی‌ سازی قطعات کابین، افت کیفیت هم آغاز شد و شاهد تنزل جدی در کیفیت متریال مصرفی در کابین پژو ۲۰۶ صندوقدار بودیم.

این روند در سال ۹۱ و با آغاز تحریم ‌ها و نرسیدن قطعات اصلی پژو به کشور شدت گرفت و قطعات چینی و ایرانی جایگزین قطعات با کیفیت فرانسوی شد. اما کابین رانا که از طرحی مستقل بهره گرفته است، به عقیده بسیاری از کارشناسان کاملا ناهماهنگ و ناموزون بوده که به هیچ عنوان احساس خوشایندی که درون کابین ۲۰۶ به سرنشینان منتقل می ‌شد را بازگو نمی ‌کند.

موضوع دیگری هم که به وضوح در داخل کابین رانا مشاهده می شود، جنس بی ‌کیفیت و نامرغوب داشبورد آن است که یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف رانا در مقایسه با پژو ۲۰۶ صندوقدار به شمار می آید. باوجود بازنگری طراحی در رانا، مشکمل کمبود فضای پا برای سرنشینان عقب پژو ۲۰۶ صندوقدار و هاچ بک به قوت خود باقی مانده و این مشکل همچنان در خودروی رانا هم وجود دارد و از نقاط ضعف آن به شمار می ‌رود.

داخل کابین رانا

مشخصات فنی

رانا طبق اعلام شرکت ایران خودرو، طول کلی ۴۲۹۲ میلی متر، عرض ۱۶۵۵ میلی متر، ارتفاع ۱۴۵۶ میلی متر و فاصله بین دو محور ۲۴۴۱ میلی متر دارد که با تمامی تجهیزات خود به وزن خشک حدودا ۱۱۰۹ کیلوگرمی رسیده است.

برای تامین نیروی مورد نیاز این خودروی بیش از ۱.۱ تنی، پیشرانه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی تنفس طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است که در محدوده ۵۶۰۰ دور بر دقیقه توانایی تولید ۱۰۸ اسب بخار قدرت و در محدوده ۴۰۰۰ دور بر دقیقه می تواند خروجی گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری تولید کند، همان موتور معروف TU5 که در خانواده پژو ۲۰۶ هم مورد استفاده قرار گرفته است.

حاصل ارسال این نیرو با استفاده از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو، ثبت حداقل شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر برساعت خواهد بود. به صورت ترکیبی، پیشرانه تنفس طبیعی رانا می تواند مصرف سوخت ۶.۶ لیتری به ازای کارکرد ۱۰۰ کیلومتری طبق اعلام شرکت سازنده داشته باشد، این درحالیست که میزان سوخت مصرفی برای پیشرانه یورو ۴ بوده و در شرایط کاملا استاندارد خودرو و جاده بدست آمده است که در استفاده های واقعی مصرف سوخت بالاتری خواهد داشت.

مشخصات فنی رانا
نام خودرو رانا - ایران خودرو
کشور سازنده ایران
نسل و مدل نسل اول: EL و LX - تولید : ۱۳۹۱ تا کنون
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱.۶ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
قدرت ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۵ دنده دستی
شتاب ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۱۰۹ کیلو گرم
ابعاد طول : ۴۲۹۲ | عرض : ۱۶۵۵ | ارتفاع : ۱۴۵۶ میلی متر
فاصله ی بین دو محور ۲۴۴۱ میلی متر
مصرف ترکیبی ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۵۰ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
موتور رانا LX

امکانات رفاهی و تجهیزات

خودروی رانا با دو تیپ EL و LX به بازار عرضه می‌ شوند که تنها تفاوت آن‌ ها در وجود برخی از امکانات رفاهی خواهد بود. رانا EL از نظر امکانات رفاهی از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست و تنها دارای دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی، تنظیم برقی آینه ‌های جانبی و یا شیشه ‌های دستی برای قسمت عقب است.

اما نمونه LX این خودرو دارای امکانات بیشتری نظیر بالابر برقی هر چهار شیشه با قطع کن خودکار و قفل شیشه ‌های عقب، سیستم عیب یابی (مالتی پلکس)، مه شکن جلو و عقب، تنظیم زاویه نور چراغ، تنظیم دستی صندلی‌ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و کمربندهای سه نقطه‌ ای پیش کشنده است.

با این حال پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 به عنوان رقیب اصلی این خودرو دارای امکانات بیشتری نسبت به خودروی رانا EL است که این موضوع برای مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

از امکانات این تیپ می‌ توان به دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای دیسکی جلو و عقب مجهز به سیستم ABS و EBD، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینه ها به همراه گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی با قطع کن اتوماتیک، قفل شیشه ‌های عقب، فرمان هیدرولیک و تنظیم ارتفاع نور چراغ ‌های جلو اشاره کرد که نسبت به نسخه EL امکانات بسیار بیشتری دارد، اما نسبت به نسخه LX تقریبا در یک سطح قرار می گیرند.

امکانات رانا
ترمز و پایداری ترمز ضد قفل ABS و EBD, ترمز جلو دیسکی, ترمز عقب دیسکی
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو
سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی CD خوان - بلندگوهای جلو
دیگر تجهیزات فرمان هیدرولیک - سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق - تنظیم آیینه های جانبی برقی - آینه آرایش روی آفتابگیر - شیشه بالابر درهای جلو برقی و عقب دستی - ایموبیلایزر - سیستم عیب یابی هوشمند (مولتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت کنترل - رینگ فولادی ۱۴ اینچ - صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع - بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل اتاق - گیربکس ۵ دنده دستی

وضعیت در بازار

باتوجه به شرایط کشور و محدودیت های زیادی که برای ورود و فعالیت خودروهای خارجی وجود دارد، خودروی رانا قابل مقایسه با هیچ خودروی خارجی و یا حتی خودروهای چینی مونتاژی نخواهد بود و به عبارتی دقیق تر، تنها محصولات خودرو سازان داخلی هستند که با دیگر محصولاتشان مقایسه شده و انتخاب آخر مشتریان وابسته به سلیقه آنان می شود.

در بخش فنی تقریبا اکثر محصولات ایران خودرو دارای مشخصات فنی تقریبا یکسانی هستند و همین خودرو در بخش موتوری با چندین محصول دیگر ایران خودرو مشترک است و تنها سلیقه افراد و همچنین در مدل پلاس، تعداد انگشت شماری امکانات رفاهی خواهد بود که مشتریان را به خرید محصولات شرکت های خودروساز داخلی ترغیب می کند.

از آنجایی که خودروی رانا پلتفرمی مشترک با خودروی پژو ۲۰۶ صندوقدار دارد، از همین جهت در بازار کشور با خودروی پژو ۲۰۶ صندوقدار مقایسه می شود که بزرگ ترین تفاوت آنان در بخش ظاهری آنان خواهد بود که در حال حاضر خیلی ها طراحی قدیمی پژو ۲۰۶ صندوقدار را به خودروی جدیدتر رانا ترجیح می دهند و طراحی تخم مرغی آن جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارد. مگر اینکه مشتریان توانایی خرید رانا پلاس را داشته باشند، در این صورت امکانات بیشتر رانا پلاس می تواند دست برتر نسبت به خودروی پژو ۲۰۶ صندوقدار داشته باشد.

رقبای رانا مدل 1391 تا 1400

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات