آموزشی, قطعه شناسی خودرو

اسنورکل، لوله تنفسی خودروهای آفرود چیست و چگونه کار می ‌کند؟

اسنورکل

اسنورکل (Snorkel) یا لوله تنفسی یکی از تجهیزات بسیار مهم خودروهای آفرود است که وجود آن به سلامت خودرو کمک بسیار زیادی می‌کند. لوله‌های مشکی رنگی که به وفور روی خودروهای آفرود دیده می‌شود به این خودرو‌ها کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشند. خودروهای آفرود حتما باید تجهیزات لازم را داشته باشند که بتوانند به درستی کار کنند. خودرو هنگامی در آب در حال حرکت است به این لوله‌های تنفس نیاز دارد تا موتورش بتواند به درستی کار کند.

انواع اسنورکل

اسنورکل Vortex :  اسنورکل‌های vortex ساختار پیچیده‌ای دارند و شکل ظاهری آن نیز شبیه به قارچ است که علت آن نیز استفاده از یک توربین در آن است. در زمان‌هایی که خودرو حرکت نمی‌کند و متوقف می‌شود هوای مورد نیاز سیلندرها از قسمت‌های زیرین اسنورکل تامین می‌شود اما هنگامی که دور موتور بالا می‌رود نیاز به هوا بیشتر شده و در نتیجه مکش هوا نیز زیاد می‌شود در این وضعیت توربین استفاده شده در لوله اسنورکل شروع به چرخیدن می‌کند 

و یک گرداب در بالای آن تشکیل می‌شود که در نتیجه آن گرد و غبار به اطراف پخش می‌شود و هوای تمیز و فیلتر‌ شده را به سیلندرها می‌رساند البته از اسنورکل تا منیفولد (وسیله‌ای که دود را به بیرون می‌فرستد و ترکیب هوا و سوخت را به محفظه احتراق می‌رساند( فیلترهایی وجود دارد که هوا را فیلتر می‌کنند و به موتور می‌رسانند.

اسنورکل ram :  در مقاسیه با Vortex ساختار ساده‌تری دارد. زمانی که خودرو حرکت نمی‌کند فلیترهای هوا گرد و غبار وارد شده را جذب می‌کند و هوا به صورت عادی به موتور می‌رسد. زمانی که دور موتور بالا می‌رود، مکش هوا نیز زیاد می‌شود و هوا با شدت بیشتری وارد سیلندرها می‌شود در اثر مکش بالای هوا، ذرات گرد و غبار به دیوارهای اسنورکل برخورد می‌کند و اطراف آن جمع می‌شود. به یاد داشته باشید که تمیز کردن اسنورکل Ram از اسنورکل‌های Vortex آسانتر است.

اسنورکل چگونه کار می‌کند؟

لوله‌های اسنورکل روی ماشین‌های ۴WD یا چهار چرخ متحرک نصب می‌شوند این لوله‌ها که سایز و اندازه متفاوتی دارند از مجرای ورودی هوا تا سقف بالا می‌روند. هوای مورد نیاز موتور این خودروها به جای اینکه از زیر کاپوت به موتور برسد به وسیله لوله‌های اسنورکل یا لوله‌های تنفس از ارتفاع بالا تامین می‌شود تا موتور خودرو‌های آفرود بتواند به راحتی نفس بکشد.

هدف از بکارگیری اسنورکل

مزیت‌هایی که در بخش قبل گفتیم، می‌تواند اهداف اصلی استفاده از اسنورکل باشد، یعنی جلوگیری از نفود آب به اتاق احتراق به هنگام عبور از رودخانه و همچنین تامین یک هوای تمیز با گرد و غبار کمتر به هنگام آفرود نوردی مواردی هستند که به عنوان اهداف اسنورکل شناخته می‌شوند، ولی در کنار این دو مورد، تامین هوای خنک هم می‌تواند یکی از اهداف استفاده از آن باشد، زیرا بخشی از سیستم خنک کاری اتومبیل وابسته به جریان هوا در سرعت‌های بالاست.

اما خودروهای آفرودی معمولا با سرعت بسیارکم آفرود نوردی می‌کنند و از طرفی دیگر هم فشار بالایی بر روی پیشرانه آنان وجود دارد که باعث گرم شدن موتور شده و سیستم خنک کاری هم عملکرد مطلوب خود را وابسته به سرعت‌های بالا می‌داند، به همین دلیل استفاده از اسنورکل می‌تواند به مکش هوای خنک و تازه کمک کند.

اسنورکل
اسنورکل

مزایای اسنورکل خودرو چیست؟

  1. بزرگترین مزیت این وسیله نقلیه این است که اجازه نمی دهد آب وارد سیستم ورودی هوا شود (زیرا ورودی هوا اکنون از سطح زمین بالاتر است). به این ترتیب، SUV شما در هنگام عبور از نهرها یا حتی مناطق پرآب کمتر دچار توقف می شود.

۲- همچنین این قطعه موتور خودرو  را با هوای نسبتا تمیزتر تغذیه می کند، نه هوای  آلوده که نزدیکتر به زمین می نشیند. همچنین، به دلیل اثر کوبشی، هوای وارد شده به آن به شدت مانند یک گرد باد عمل کرده و ذرات غبار سنگین را از طریق دریچه‌های کوچک به بیرون میفرستد.

۳- لوله های تنفسی خودرو همچنین باعث بهره وری سوخت میشوند، زیرا هوای بیشتری را وارد محفظه احتراق می کنند و در نتیجه چرخه سوختن سوخت را بهبود می بخشند.

چرا از لوله‌های تنفس در خودرو‌های آفرود استفاده می‌شود؟

یکی از مهمترین مزیت‌های آن دسترسی موتور به هوای تمیز در ارتفاع بالاتر از محفظه است. بیشتر آفرود سواران دوست دارند که با خودرو خود از رودخانه عبور کنند که برای این کار حتما باید لوله تنفس روی ماشین نصب باشد تا از مکش آب هنگام عبور از رودخانه جلوگیری کند. اگر خودرویی هنگام عبور از آب لوله تنفس نداشته باشد به احتمال زیاد آب به محفظه احتراق موتور نفوذ می‌کند. 

هنگام رانندگی با خودرو‌های آفرود به موتور خودرو  فشار زیادی وارد می‌شود و در نتیجه این فشار، موتور نیاز به هوای خنک دارد پس یکی دیگر از دلایل به کار گیری این لوله‌ها تامین هوای خنک و تمیز را برای موتور است. همچنین آفرود نوردی در برخی از موقعیت‌ها سبب گرد و غبار می‌شود که این قطعه از ورورد گرد و غبار به میزان زیاد جلوگیری می‌کند و هوای تقریبا تمیز را به خودرو می‌رساند.

کارایی اسنورکل در خودروهای آفرود

اسنورکل ماشین که به نوعی وظیفه تأمین این هوا را در شرایط مختلف دارد، از چند جهت به عملکرد بهتر موتور کمک می‌کند که عبارتند از:

  • تأمین هوای پاکیزه‌تر برای موتور
  • تأمین هوای موتور هنگام عبور از آب
  • تصفیه هوای ورودی به موتور از آلاینده‌های موجود در مسیر
  • خنک کردن هوای ورودی به موتور و افزایش راندمان آن
اسنورکل
اسنورکل

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات