آموزشی, قطعه شناسی خودرو

اهمیت نقش کاپوت خودرو و معرفی پنج مدل از جالب‌ترین آرم‌های روی کاپوت

کاپوت خودرو

 کاپوت خودرو در بعضی خودروهای موتور  جلو  ممکن است در لبه جلو یا عقب لولا شود، یا در مدل‌های قبلی (مانند فورد مدل T) ممکن است به دو بخش تقسیم شود، یکی در هر طرف، که هر کدام در امتداد خط مرکزی لولا شده است. و معمولاً از همان موادی ساخته می شوند که بقیه بدنه دارند. این می تواند فولاد، آلومینیوم، فایبرگلاس یا فیبر کربن باشد.نوع دیگری کاپوت و قوس چرخ را در یک بخش ترکیب می کند و به کل بدنه جلو اجازه می دهد تا در اطراف یک محور نزدیک جلوی خودرو به جلو متمایل شود.

زینت کاپوت خودرو چیست؟

زیورآلات کاپوت خودرو  (یا زیور کاپوت خودرو  در انگلیسی مشترک المنافع)، که درپوش رادیاتور، طلسم موتور یا طلسم خودرو نیز نامیده می‌شود، یک مدل خاص ساخته شده است که نماد یک شرکت خودروسازی مانند یک نشان است که در قسمت مرکزی جلوی کاپوت خودرو قرار دارد. تقریباً از زمان پیدایش اتومبیل ها به عنوان یک زینت استفاده می شده است.

مهمترین وظایف کاپوت خودرو

۱-محافظت از موتور : مهمترین قسمت یک ماشین موتور آن است. با توجه به اهمیت زیاد موتور خودرو، لازم است از آن به خوبی محافظت شود تا از آسیب های احتمالی در امان بمانند. وظیفه اصلی کاپوت محافظت از موتور خودرو است. در واقع، در صورت عدم وجود روکش، اجزای داخلی موتور ممکن است به دلیل ضربه های احتمالی یا شرایط نامساعد آب و هوایی آسیب ببینند. اصولا کاپوت خودرو با پوشاندن تمام سطح موتور و قطعات آن از موتور خودرو محافظت می کند.

۲-عایق صدا :کاپوت خودرو از ورود صدا نیز جلوگیری می کند. هنگامی که موتور خودرو شروع به فعالیت می کند، از خود صداهایی تولید خواهد کرد. صداهایی که ناشی از احتراق درون موتور خواهد بود. به همین علت شرکت‌ های خودروسازی قصد دارند با استفاده از تکنولوژی‌ هایی میزان صدای تولید شده را کاهش دهند. بدون تردید قرار دادن یک پوشش می‌تواند بر روی موتور خودرو ساده ترین راهکار شناخته شود.

کاپوت خودرو  قادر است هم موتور را به طور کامل بپوشاند و هم صدای تولید شده را در محفظه موتور را حفظ نماید.

کاپوت
کاپوت

۳-مراقبت از سرنشینان :همانگونه که بیان کردیم علاوه بر اینکه می‌تواند بر روی زیبایی اتومبیل تاثیر گذار باشد، برای محافظت از خودرو نیز کاربردی است. در عین حال یکی دیگر از وظایف اصلی درب موتور خودرو، محافظت از سرنشین خواهد بود. با توجه به پیشرفت هایی که در ساخت خودرو به دست آمده است، به واسطه بهره‌ گیری از فناوری‌ های مدرن، کاپوت ها هنگام وقوع تصادف می توانند ضربات را به خوبی کنترل کرده و از شدت وارد شدن ضربه به اتاق خودرو جلوگیری نمایند. در نتیجه تا حد زیادی آسیب های وارد شده به سرنشینان کاهش خواهد یافت.

۴- قابلیت دسترسی به موتور:ساده‌ترین وظیفه کاپوت خودرو که در نگاه اول به آن‌هم قابل‌درک خواهد بود این است که این امکان را به ما می‌دهد تا به‌سادگی به موتور خودرو دسترسی داشته باشیم. اهمیت این دسترسی زمانی مشخص می‌گردد که خودرو در اثر خرابی نیاز به تعمیر داشته باشد و ضروری باشد که به موتور خودرو دسترسی داشته باشیم.

۵- زیبایی خودرو :علاوه بر تمامی کارایی هایی که در بالا ذکر شد کاپوت خودرو در زیبایی خودرو نقش بسزایی دارد ، از این رو صنعت خودرو سازی در طراحی درب موتور خودروها هم اهمیت فوق العاده ای دارد

نحوه باز کردن کاپوت خودرو

 در عین حال بخش زیادی از خودروها استاندارد مشابه ای در ساخت خود داشته و برای باز شدن درب موتور از یک اهرم کمک می‌ گیرند. با کشیده شدن اهرم باز کننده کاپوت خودرو می توانید روی به بررسی روغن موتور بیاورید. معمولا در زیر فرمان و سمت چپ، اهرم باز کننده را مشاهده خواهید کرد. با کشیدن اهرم به سمت بالا درب موتور خودرو از ضامن جدا می شود. فراموش نکنید که نیاز است ضامن قفل تعبیه شده بر روی کاپوت را نیز برای باز شدن جابجا نمایید. این ضامن در وسط کاپوت قرار گرفته و به سمت چپ آن را بکشید.

چگونه کاپوت گیر کرده را باز کنیم؟

گاهی اوقات، کاپوت خودرو باز نمی شود، حتی زمانی که در آن را آزاد کرده باشید چفت جانبی از مراحل زیر برای شل کردن کاپوت و باز کردن آن استفاده کنید.

مرحله ۱: فشار اضافی روی کاپوت  وارد کنید. با کف دست های باز، کاپوت را به سمت پایین فشار دهید.ممکن است لازم باشد به آن ضربه بزنید، اما از نیروی بیش از حد مانند مشت خود استفاده نکنید، در غیر این صورت خطر فرورفتگی کاپوت خود را دارید.

مرحله ۲: کمک بگیرید. اگر دوستی دارید که به شما کمک کند، طرف مقابل را در خودرو رها کنید، اهرم داخلی را رها کنید و در حالی که کاپوت را بلند می‌کنید، در وضعیت باز کردن قفل نگه دارید. این روش اغلب در صورتی کار می کند که قفل زنگ زده باشد یا کثیفی یا کثیفی روی آن وجود داشته باشد.

مرحله ۳: بگذارید موتور گرم شود. هوای سرد اغلب از باز شدن کاپوت جلوگیری می کند زیرا تراکم یخ زده آن را در جای خود نگه می دارد.

موتور را روشن کنید تا قطعات یخ زده ذوب شوند. وقتی ماشین شما گرم شد، دوباره کاپوت را باز کنید.پس از باز کردن کاپوت، قفل را تمیز کنید. همچنین ایده خوبی است که با یک مکانیک تماس بگیرید تا قفل را بررسی کند و در صورت لزوم آن را روغن کاری یا تعویض کنید.

 از استفاده از روان کننده به تنهایی خودداری کنید، زیرا نوع نامناسب آن می تواند سنسور اکسیژن را آلوده کند که بر عملکرد موتور شما تأثیر می گذارد.

کاپوت
کاپوت

پنج مدل از جالب‌ترین آرم‌های روی کاپوت خودرو

 اولین آنها تزئینی های شبیه انسان است. در واقع همانطور که از اسمش پیداست؛ در این مدل از انسان برای تاثیرگذاری استفاده می‌شود. این نمادها نه تنها به خاطر یادآوری نشانه های زیبای کشتی های چوبی جالب هستند؛ بلکه در آنها از معماری مدرن نیز استفاده می‌شود. تنها چیزی که می‌تواند این نمادهارا برای ما توجیه کند؛ این است که ماشین ها را تا از خیلی سال قبل تا امروز برای ما زیبا کرده است. مانند نماد ماشین رولزرویس به اسم:‌ روح سرخوش.

این نمادها نه تنها زیبا هستند بلکه یک فریفتگی خاصی در آنها است. این نماد در ابتدا توسط صاحب رولز به عنوان یک نشان عشق برای معشوقه اش طراحی شده بود و سپس پس از درخواست رولزرویس، طراح همان مدل را در ابعاد بزرگتر ساخت.

دومین مدل، نمادهای شبیه تاج است. این نماد بیشتر شبیه یک کت است و معمولا نام کارخانه‌ها روی آن حک شده و از شکل های ساده بهره می‌گیرند. شاید با خود بگویید این نشان‌ها هنوز هم وجود دارند اما به صورت تخت به روی ماشین‌ها چسبیده‌اند. شرکت خودروسازی Studebrake به مانند بوییک و میباخ از نماد تاج استفاده کردند اما نماد مورد علاقه ما مربوط به کادیلاک است.

این نماد هویت خود را از فامیلی سازنده اش آنتوی دلا موته کادیلاک گرفته است. تاج شبیه یک دایره ای از جنس گندم بود و این از نبوغ ذاتی کادیلاک نشات گرفته‌بود. تنها مشکل این بود که کادیلاک خون شاهانه ای نداشت و خودش این نماد را ساخته بود

آرم خودرو
آرم خودرو

سومین مورد نمادهای انتزاعی است. این نماد های می‌توانند سرعت، شکوه و یا راحتی یک ماشین را با یک طراحی بی‌نظیر نشان دهند. مطمئنا نمادهای آمریکایی زیادی وجود دارند که در عصر جت مشهور شدند و افزایش اعتماد را گسترش می‌دادند. نماد مورد علاقه ما به روی ماشین بوییک سوپر۸ خودنمایی می‌کند. این نماد به اسم بمب انداز شناخته می‌شد که درواقع اسم جالبی بود. این نماد در سال ۱۹۴۶ دیده شد؛ دقیقا بعد از جنگ جهانی دوم که تولیدات آغاز شد. این نماد بعدا در ماشین راکت۸ بوییک دیده شد. ماشینی که به خاطر تولید گشتاورش معروف شد.

چهارمین مورد این نمادهای کوچک هستند که معمولا یک سری اجسام خاص را هدف قرارمی‌دهد. مانند سبک انتزاعی این نمادها نیز در دوران جت در آمریکا معروف شده بودند. در این نمادها نیز از معماری مدرن استفاده شده و بیشتر مورد استفاده شرکت های Moon Motor Cars و Oldsmobile قرارگرفته است. بعضی وقت ها این نمادها فقط در ارتباط با سرعت نیست! در مبنای صداقت؛ مدیرفروش شرکت کریزلر اذعان کرد که نام شرکت را بعد از نامگذاری یک شرکت قرقره سازی گذاشته اند. آنها می خواستند مشتری های فورد بعدها با این ترفند بدزدند. این نمادها هرچه هستند؛ زیبا و تک هستند.

در نهایت نماد حیوانات!‌ رایج ترین نوع از ابزار تزئینی برای خودرو. شرکت هایی که از حیوانات درشت جثه برای نشان دادن کارایی خودرو خودشان استفاده می‌کنند. نماد حیوانات نه تنها راجع به سرعت بلکه خیلی چیزهای دیگر از این نماد برداشت می‌شود. بوگاتی از یک فیل استفاده می‌کرد تا در مقابل نماد اژدهای لیموزین قراربگیرد؛ درحالی که بنتلی از نماد یک سگ انگلیسی استفاده می‌کند. 

آرم خودرو
آرم خودرو
آرم خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات