آموزشی

پاور ویندوز چیست و چه کاربردی دارد ؟

پاور ویندوز

 به نقل از ” یدک مال” پاور ویندوز تکنولوژی است که به‌وسیله‌ی یک قطعه‌ی کوچک پیاده‌سازی می‌شود. درواقع این فناوری، یک موتور الکتریکی است که به شیشه‌های خودرو متصل شده و در بالا و پایین رفتن خودکار شیشه‌های خودرو و همچنین تراز نگه‌داشتن آنها نقش دارد. قطعه‌ی پاور ویندوز، به یک دنده‌ی مارپیچی و چندین چرخ دنده‌ی دیگر وصل شده و گشتاور مناسب برای بالا بردن شیشه را تولید می‌کند. در بعضی مواقع ممکن است، راننده‌ها فراموش کنند شیشه‌های خودروی خود را بالا ببردند و ناخواسته خودرو را در معرض توجه افراد سودجو قرار دهند. پاور ویندوز کار بالا بردن شیشه‌ها در خودروهای قفل‌شده را به عهده می‌گیرد. 

انواع پاور ویندوز

پاور ویندوز دو درب، مخصوص خودروهایی با دو درب و پاور ویندوزهای چهار درب برای خودرو‌هایی با چهار شیشه طراحی‌شده است. بر اساس نوع تحریک ورودی نیز پاور ویندوز را به دو دسته‌ی، تحریک مثبت و تحریک منفی تقسیم می‌کنند. به این معنی که آن‌هایی که تحریک منفی هستند، با یک ورودی تحریک منفی این سیستم فعال‌شده و شیشه خودرو را بالا می‌برند. اما در پاورویندوز تحریک مثبت با یک ورودی مثبت، دستگاه عمل خواهد کرد. البته در حال حاضر اکثر پاور ویندوزها با دو ورودی مثبت و منفی قابل‌نصب شدن می‌باشند.

نوع دیگری از پاورویندور نیز وجود دارد که به نام پاور گارد شناخته می‌شود. پاور گاردها دو با شیشه‌ها را را بالا می‌بردند. به این ترتیب اگر شیشه‌ها کاملاً بالا نرفته باشد، یک دور دیگر رله‌ها کناکت خواهند کرد و از بالا بودن شیشه‌ها مطمئن خواهند شد.

نصب پاور ویندوز

در حالت کلی، برای نصب این دستگاه دو سیم در پشت موتور شیشه‌های برقی وجود دارد. پاور ویندوز در پشت این موتور، طوری قرار می‌گیرد تا هنگامی‌که پاور ویندوز تحریک شود، موتور را به حرکت درآورد. در دیاگرام سیم‌کشی پاور ویندوزهای معمولی در بازار، معمولاً چهار رله و هشت سیم قرار دارد. سیم‌های قرمز مشکی به‌منظور تغذیه پایه‌ی اصلی رله‌های پاور تعبیه‌شده‌اند. این سیم‌ها کوتاه بوده و دارای فیش نری (منفی) هستند. بعد از فشردن دکمه‌ی قفل در ریموت دزدگیر خودرو، یک سیم تحریک‌شده و در‌صورتی‌که سوئیچ باز نباشد؛ رله‌های پاور به ترتیب عمل می‌کنند و شیشه‌ها یکی یکی بالا می‌روند

پاور ویندوز
پاور ویندوز

در هنگام خرید پاور ویندوز به چه نکاتی توجه کنیم؟

۱- رله‌های مرغوب : در هنگام خرید به اولین چیزی که بایستی توجه نمود، کیفیت رله‌های پاور ویندوز می‌باشد. رله‌های ضعیف کارایی کمی دارند و‌ به‌سرعت خراب می‌شوند. در این حالت یا شیشه را بالا نمی‌برند و یا به‌صورت نیمه بالا می‌برند. پاور ویندوز مرغوب از رله‌های قوی استفاده می‌کنند.

۲- توجه به قیمت : در هنگام خرید پاور ویندوز به قیمت آن توجه کنید. دستگاه ارزان‌قیمت ممکن است، مخصوص ماشین‌های دو درب باشد و یا رله‌های بی‌کیفیت داشته باشد. ارزان خرید کردن، در بعضی مواقع پول دور ریختن است. پس به کیفیت کالایی که در حال خرید آن هستید دقت کنید.

۳-نصب پاور ویندوز : نصب Power Windows نیز اهمیت زیادی دارد و اگر به خوبی نصب نشده باشد؛ عملکرد دستگاه با مشکل روبرو می‌شود. پس بهتر است نصب پاور ویندوز را به نصاب ماهر بسپارید.

مزایا و معایب پاور ویندوز

۱- جلوگیری از سرقت : بزرگ‌ترین مزیت استفاده از این سیستم این است که با بالا بردن شیشه‌ها، از سرقت خودرو جلوگیری می‌کند. پاور ویندوز دزدگیر خودرو، بعد از قفل‌کردن درب‌ها توسط ریموت، تمامی شیشه‌های خودرو را بالا می‌برد. استفاده از این ویژگی یکی از مسئولیت‌های راننده‌ها در هنگام ترک خودرو را کم می‌کند. گاهی اوقات کودکان پنجره را پایین آورده‌اند و راننده بدون توجه به این موضوع، خودرو را ترک کرده. همین مسئله بارها منجر به دزدی‌هایی شده که نتیجه‌ی تنها یک بار چک نکردن شیشه‌ی اتومبیل بوده است. استفاده از پاور ویندوز احتمال سرقت خودرو و محتویات ارزشمند آن را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

۲- قفل‌کردن پاور ویندوز : حیوانات خانگی، کودکان و افرادی که از نظر ذهنی مشکل‌دارند؛ ازجمله کسانی هستند که استفاده از شیشه‌های برقی خودروها را حادثه ساز می‌کنند و امکان بروز تصادف در مواقعی که با وجود سرعت ‌بالا، شیشه‌های خودرو را پایین بدهند؛ وجود دارد. بنابراین علاوه بر کلیدهای موجود در نزدیکی هر پنجره، باید یک سوییچ اصلی برای همه شیشه‌ها، در نزدیکی صندلی راننده نیز وجود داشته باشد. پاور ویندوز، این امکان را به راننده می‌دهد تا شیشه‌های اتومبیل را بسته یا نیمه‌باز نگه دارد و یا همگی را قفل کند.

۳-استفاده از دستگاه آنتی پینچ هوشمند : این سنسور این قابلیت را ایجاد می کند که اگر دست کودک و یا چیز دیگری هنگام بالا رفتن، بین شیشه باشد بالا رفتن شیشه به طور خودکار متوقف می‌شود.

پاور ویندوز
پاور ویندوز
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات