آموزشی, قطعه شناسی خودرو

فلاش کردن موتور خودرو چیست؟

فلاش کردن موتور

فلاش کردن موتور خودرو با استفاده از یک مایع پاک کننده شیمیایی انجام میشود و رسوبات، لجن و آلودگی های درون موتور اتومبیل را تمیز میکند. مایع فلاش موتور حاوی موادیست جهت تمیزکردن قطعات متحرک داخلی پیشرانه و جهت بهبود عملکرد آن ساخته شده است. فلاش کردن موتور هنگامی صورت میگیرد که اقدام به تعویض روغن موتور کهنه میکنید بدین جهت، پس از تخلیه روغن موتور قدیمی ، مایع فلاش ، داخل محفظه روغن موتور ریخته میشود و سپس خودرو به مدت ۱۵ دقیقه درجا کار میکند تا مایع فلش به همه قسمت های موتور برسد.

پس از آن این مایع به همراه رسوبات تخلیه میشود. در مرحله آخر فیلتر روغن تعویض و روغن موتور جدید ریخته خواهد شد. روغن موتور های جدید دارای مواد پاک کننده و تمیز کننده میباشد که از ایجاد لجن درون موتور جلوگیری میکنند.

اهمیت فلاش کردن موتور

یکی دیگر از دلایل شکل گیری رسوبات و لجن در موتور خودرو ، سفرهای کوتاه مدت با میزان توقف و حرکت مداوم میباشد. در این شرایط رطوبت ، تایمی برای تبخیر شدن نخواهد داشت. بدین جهت روغن رقیق شده و ویسکوزیته را افزایش میدهد و منجر به افزایش سایش میان قطعات موتور میشود.

فراموش نکنید محیط های گرم و دارای گرد و غبار برای روغن موتور مضر است زیرا ذرات معلق در هوا میتواند وارد موتور شود. گرما زیاد روغن موتور را تجزیه میکند و باعث ایجاد روغن سوخته میشود. با ته نشین شدن روغن سوخته ، این ماده (شبیه لجن) مسیر ورودی روغن را مسدود کرده و اجازه نمیدهد روغن به برخی قطعات مانند سوپاپ ها برسد.

فلاش کردن موتور
فلاش کردن موتور

فواید فلاش کردن موتور خودرو

مزایا و فواید فلاش کردن خودرو برای پاک کردن رسوب موتور خودرو عبارتند از:

  • افزایش طول عمر موتور خودرو
  • کاهش استهلاک موتور
  • بهبود در روغن کاری خودرو
  • بهبود در مسیر روغن رسانی به موتور خودرو
  • پاکسازی موتور از هرگونه ناخالصی
  • بازیابی قابلیت ارتجاعی واشرها

معایب فلاش کردن موتور

هر چند فلاش کردن موتور مزایای زیادی دارد، اما طبق گفته بعضی خودروسازان و افراد، دارای معایبی نیز است. خودروسازی فورد با این کار مخالف است و اعلام کرده در صورت استفاده از مایع فلاش، پیشرانه خودرو دیگر شامل گارانتی نخواهد بود و مسئولیت ایرادات و اشکالات برعهده مالک و راننده خواهد بود. یکی دیگر از معایبی که برای فلاش کردن موتور گفته شده این است که ماده شیمیایی علاوه بر زدودن رسوبات و لجن، امکان دارد به بعضی قطعات لاستیکی و پلاستیکی پیشرانه آسیب بزند.

بعضی از ماشین‌بازها هم برای مخالفت با فلاش موتور می‌گویند که این کار می‌تواند با جدا کردن رسوبات و لجن، این مواد را به طور کامل تجزیه نکرده و آنها را به دیگر بخش‌های موتور منتقل کند.

فلاش کردن موتور
فلاش کردن موتور

۵ مزیت فلاش کردن موتور خودرو

۱. تمیز کردن قطعات موتور : از اصلی ترین قطعات خودرو اجزای موتور است، در صورتی که رسوب‌های بسیاری در موتور تشکیل شده باشد احتمال اینکه قطعات موتور حالت چسبندگی پیدا کنند بسیار زیاد است. با استفاده از فلاش کردن موتور می‌توانید علاوه بر اینکه تمامی رسوبات را از بین ببرید، قطعات نیز به راحتی و روان‌تر کار می‌کنند این عامل موجب افزایش کارایی و عملکرد موتور می‌شود و موجب می‌شود تا مصرف سوخت خودرو به شدت کاهش یابد.

۲. تمیز نگه‌داشتن روغن : یکی از مزایای فلاش کردن موتور خودرو تمیز نگه‌داشتن روغن است. شما می‌توانید با فلاش کردن علاوه بر اینکه تمامی رسوبات را از بین می‌برید می‌توانید برای تعویض فیلتر روغن  اقدام کنید. در حالی که فلاش نکنید و تنها روغن موتور را تعویض کنید موجب خواهد شد که رسوبات داخل موتور خودرو گردش حرکت کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن باعث می‌شود که مجدداً روغن موتور شما کثیف شود و مجبور شوید که دو مرتبه روغن موتور جدید تهیه نمایید. شما می‌توانید از مکمل‌های موتورشوی استفاده کنید تا روغن موتور شما دیرتر کثیف شود و نیاز به تعویض داشته باشد.

۳. از بین بردن رسوب‌ها : زمانی که ما در مسیرهای کوتاه موتور اتومبیل را روشن نگه می‌داریم موجب خواهد شد تا روغن در داخل محفظه روغن موتور ته نشین شود و با گذشت زمان حجم این رسوبات افزایش خواهد یافت تا زمانی که گردش مناسب روغن در داخل موتور را دچار مشکل کند. با استفاده از فلاش کردن موتور می‌توان تمامی رسوبات را از بین برد و مسیر عبور روغن را باز کرد.

۴. کمک به فیلتر در تصفیه روغن 

۵. چک کردن سوابق تعمیر موتور

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات