آموزشی, قطعه شناسی خودرو

آشنایی با هوزینگ ترموستات خودرو

هوزینگ ترموستات

هوزینگ ترموستات یا به انگلیسی Thermostat Housing در اصل به محفظه ای گفته می شود که ترموستات در داخل آن قرار می گیرد و اصلی ترین نقش را، در عملکرد ترموستات بر عهده دارد. جالب است بدانید که شکل ظاهری مربوط به هوزینگ ترموستات ، سیلندری بوده و داخل آن را ، موم پوشش داده است. یکی از مهمترین موضوعاتی که در خصوص هوزینگ وجود دارد، محل قرارگیری قطعه ی یاد شده می باشد. محفظه در میان رادیاتور و موتور قرار میگیرد و دسترسی به آن نیز بسیار راحت می باشد .

در واقع بدون نصب ترموستات در اتومبیل ها، نمی توان رانندگی راحت و بی خطری را داشته باشید. لازم به ذکر می باشد که ترموستات های تعبیه شده در خودرو ها، از قسمت ها و اجزای مختلفی تشکیل شده اند. یکی از اصلی ترین قطعات متعلق به ترموستات را ، هوزینگ شکل میدهد .

تا زمانی که درجه حرارت مایع خنک کننده در محدوده عملکرد موتور قرار داره. گردش مایع خنک کننده فقط در بلوک سیلندر خودرو جریان پیدا میکند و در زمانی که از این محدوده بالاتر رفت نیاز به خنک شدن مایع توسط فن و رادیاتور میباشد . همچنین در درون ترموستات یک میله کوچک متصل به سوپاپ آن وجود دارد.

زمانی که آب در محدوده عملکرد موتور قرار داشته باشد این میله ثابت میباشد . و حرکت مایع خنک کننده در بلوک موتور انجام میگردد . اما زمانی که موتور به دمای طراحی ترموستات برسد . سبب میشود تا موم داخل سیلندر هوزینگ ذوب شود و هنگامی که موم ذوب گردید منبسط شده و میله را به جلو هدایت میکند تا دریچه را باز کند . در این حالت مایع خنک کننده به سمت رادیاتور هدایت میشود . تا پس از عبور از رادیاتور و خنک شدن دوباره جریان پیدا کند .

برندهای تولید کننده هوزینگ ترموستات ، همیشه سعی دارند تا از باکیفیت ترین موم ها، در داخل محفظه های یاد شده استفاده کنند تا به محض رسیدن به دمای بالای هشتاد درجه سانتی گراد، ذوب شده و بتواند عملکرد خود را، انجام دهد.

اگر سیستم موتور خنک نشود باعث می شود که موتور بسوزد و خسارت های زیاد و پر هزینه ایی به خودرو وارد می کند. گرد و غبار خروجی آب خنک کننده موتور و کمک به نگه داشتن موتور در شرایط نهایی بالا با فراهم آوردن مناسب تر شدن شلنگ رادیاتور و حفظ هوای خارج از سیستم خنک کننده برای عملکرد بدون مشکل می باشد.

جنس مربوط به هوزینگ ترموستات

شرکت های تولید کننده قطعات ، به دنبال طراحی مقاوم ترین انواع هوزینگ ها هستند که مقاومت بالایی را در برابر حرارت و گرما از خود نشان دهند. فضای میان رادیاتور و موتور، معمولا از گرمای بالایی برخوردار می باشد و همین امر نیز سبب شده تا جنس مربوط به هوزینگ ترموستات ، اهمیت بیشتری را داشته باشد.

جنس متعلق به هوزینگ ها از آلیاژهای فلزی و مواد پلیمری هستند. لازم به ذکر می باشد که هوزینگ های پلیمری از جدیدترین انواع هوزینگ های عرضه شده در بازار هستند و مقاوم ترین مواد آلی در طراحی قطعات یاد شده، استفاده شده است. با این حال بسیار از کاربران به دنبال راهنمای خرید هوزینگ های فلزی هستند.

هوزینگ های فلزی ، در مقایسه با هوزینگ های پلیمری، به سرعت داغ می شوند و این امر فرایند مربوط به تعویض قطعه ی یاد شده را، دشوار می کند . مهمترین مزایای مربوط به استفاده از هوزینگ های پلیمری شامل موارد زیر میباشند : 

  • قیمت بسیار مناسب
  • تعویض راحت
  • مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت
  • عمر مفید طولانی

انواع هوزینگ ترموستات

مهمترین انواع هوزینگ ترموستات عبارتند از :

  • هوزینگ یکپارچه با ترموستات : هوزینگ های یکپارچه با ترموستات یکی از جدیدترین و کارآمدترین انواع هوزینگ های مورد استفاده در اتومبیل های مدل بالا می باشد . در حال حاضر بسیاری از شرکت های تولید کننده خودرو ، در تلاش هستند تا از هوزینگ های یکپارچه در طراحی سیستم خنک کننده ی محصولات خود، استفاده نمایند .
  • هوزینگ مستقل : هوزینگ های مستقل به نوعی از محفظه هایی گفته می شود که هیچ گونه اتصالی یا ارتباطی را با ترموستات نداشته باشد . لازم به ذکر می باشد که در اتومبیل های قدیمی، هوزینگ های مستقل استفاده شده است که این مدل از قطعات ، یک سری از مشکلاتی را به دنبال خود داشتند . افزایش دما در محفظه های مستقل، سبب خرابی ترموستات و هوزینگ ترموستات می شود و مکانیک ها جهت تعویض ترموستات، مجبور میباشند زمان بسیار زیادی را صرف کنند و این امر نیز به نوبه ی خود، هزینه های مربوط به تعویض هوزینگ مستقل را ، افزایش می دهد .

نشانه های خرابی ترموستات

علائم شایع مانند جوش آوردن خودرو ، تغییر نامنظم آمپر آب و نشت مایع خنک کننده از نشانه های وجود مشکل در ترموستات خودرو میباشند .

ترموستات در خودرو وظیفه دارد تا مایع خنک کننده را در موتور به جریان در بیاورد به همین دلیل به طور باور نکردنی در عملکرد موتور خودروی شما موثر میباشد . زمانی که موتور گرم نیست ترموستات بسته می شود . هنگامی که موتور گرم می شود و دمای لازم برای عملکرد بی نقص را به دست میاورد . در ادامه به بررسی نشانه های خرابی این قطعه میپردازیم :

  • دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد : اولین نشانه ی ترموستات خراب بالا رفتن درجه ی آب به محدوده ی قرمز و جوش آوردن خودرو در ١۵ دقیقه ی اول حرکت خودرو میباشد.
  • تغییر دما نامنظم : تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ی درجه ی حرارت آب، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود.
  • نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسیله ی نقلیه : نشانه ی دیگر خرابی این قطعه نشت مایع خنک کننده میباشد که بر اثر خرابی ترموستات اتفاق می افتد ، زمانی که ترموستات اجازه نمی دهد مایع خنک کننده به جریان در بیاید و مایع خنک کننده در حالت بسته ی ترموستات گیر کرده است نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی خود را نشان بدهد ، اما بیشتر در اطراف هوزینگ ترموستات دیده می شود. این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه شما مشاهده می کنید که خودروی شما نشتی دارد و بر روی زمین زیر خودرو مایع خنک کننده نشتی داشته است .

نتیجه گیری

قطعه ی هوزینگ ترموستات از حساس ترین قطعات جانبی مورد استفاده در خودروها می باشد که کوچکترین بی دقتی در حین نصب آن، می تواند مشکلات زیادی را برای سیستم ترموستات اتومبیل به وجود آورد.

بنابراین توصیه می کنیم که جهت تعویض هوزینگ ترموستات، نزد معتبرترین مکانیک و تعمیرگاه شهر خود مراجعه نمایید . هزینه های مربوط به تعویض قطعه ی هوزینگ ترموستات بسیار ارزان بوده و مکانیک ها می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن، هوزینگ متعلق به اتومبیل شما را تعویض کنند .

همچنین بعد از تعویض کردن هوزینگ ترموستات اتومبیل خود، سطح مربوط به مایع رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید. هواگیری ترموستات و سیستم خنک کننده ی اتومبیل نیز، از مهمترین اقداماتی می باشد که بایستی بعد از تعویض هوزینگ حتما آن را انجام دهید .

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات