آموزشی

ساسات چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

ساسات خودرو

 به نقل از “ یدک مال ” ساسات خودرو ، این قطعه کوچک که در زبان انگلیسی CHOKE VALVE نامیده می‌شود، در درجه اول به راحت‌تر روشن شدن خودرو در هوای سرد و روزهای زمستانی کمک می‌کند. برای دست یافتن به یک احتراق خوب و کامل در سیلندرها، باید مخلوط سوخت و هوا، با درصدی دقیق و مشخص درون محفظه احتراق ریخته شوند. هر چه این درصد و میزان مخلوطی که وارد اتاقک احتراق می‌شود دقیق‌تر باشد، انفجار کامل‌تری خواهیم داشت و بازده موتور بالاتر می‌رود. اما میزان مخلوطی که موتور به آن نیاز دارد و درصد این مخلوط معمولاً در شرایط مختلف موتور تغییر می‌کند. در واقع، حالت ایده‌آل نسبت سوخت و هوا در شرایط آب و هوایی مختلف و با شرایط متفاوت سوخت برای موتور تغییر می‌کند.برای تامین این ایده‌آل در شرایط مختلف، در سیستم‌های کاربراتوری، از کاربراتور و در سیستم‌های انژکتوری از انژکتور استفاده می‌شود.

انواع ساسات خودرو

۱ – ساسات مکانیکی : در این نوع ساسات ، همانطور که از نامش مشخص می‌شود، همه چیز به صورت دستی انجام شده و تحت کنترل راننده است. به این معنی که، بستن دریچه هوای کاربراتور به صورت دستی و با اختیار راننده انجام می‌شود. اگر تجربه سواری با پیکان را داشته باشید، متوجه چنین موردی شده‌اید. دکمه‌ای که جایی نزدیک داشبورد تعبیه می‌شود و راننده هنگام خاموش یا روشن کردن خودرو، این دکمه را می‌فشارد یا رها می‌کند. این دکمه یا ضامن به دریچه ساسات متصل است و راننده با کشیدن آن، مسیر هوای ورودی به کاربراتور را مسدود می‌کند. پس از استارت خوردن و گرم شدن موتور، راننده دکمه ساسات را رها کرده تا دریچه هوای کاربراتور باز شود و موتور به فعالیت عادی خود بازگردد. درصورت فراموشی کشیدن دکمه ساسات‌های مکانیکی در سرما، راننده با روشن کردن خودرو با مشکل مواجه خواهد شد

۲ – ساسات خودکار : از آنجا که این نوع ساسات کمی جدیدتر از نوع قبلی است، احتمال مواجه شدن تان با آن بیشتر است. چرا که این نوع ساسات در پراید‌ها و پژوهای کاربراتوری دیده می‌شود. برای فعالیت این نوع ساسات، از ابتدا تنظیماتی مشخص روی منیفولد‌های خروجی و ورودی هوا صورت می‌گیرد. اجزای این نوع ساسات عبارتند از:

۱-پوسته

۲-پیستون

۳-فنر ترموستاتی

۴ دریچه

اجزای ساسات خودکار درون پوسته آن قرار دارند که در یک سمتش دریچه‌ای تعبیه می‌شود. مکش هوای سرد درون منیفولد ورودی، فنر کوک شده و پیستون را به سمت دریچه هدایت کرده آن را می‌بندد. اما پس از گرم شدن موتور، گرمای منیفولد خروجی، فنر را رها کرده و دریچه ساسات نیز باز می‌شود.

 

ساسات خودرو
ساسات خودرو

علائم خرابی ساسات خودرو

خوشبختانه علائم خرابی ساسات کاملا مشخص و ثابت هستند. خرابی ساسات در بین مکانیک‌ها به گیر کردن ساسات معروف است. علائم این مشکل عبارتند از:

۱- پایین آمدن دور موتور منجر به خاموش شدن آن می‌شود (این اتفاق ممگن است حتی در دمای بالا رخ دهد و ربطی به سرما ندارد)

۲- موتور بلافاصله بعد از روشن شدن خاموش می‌شود

۳- افزایش غیر عادی مصرف سوخت

جایگزین ساسات در خودروهای انژکتوری چیست؟

 ساسات در خودروهای انژکتوری کاملا حذف شده است. اما باتوجه به اهمیت ساسات این سوال ایجاد می‌شود که در غیاب آن، چه قطعه یا قطعات وظیفه مهم تنظیم درصد مخلوط سوخت و هوا در شرایط مختلف را بر عهده دارند.

باید گفت در خودروهای انژکتوری، وظایف ساسات به صورت خودکار به به ECU سپرده می‌شود. البته در این امر قطعات دیگری به ECU کمک می‌کنند.

اجزایی که در این سیستم جدید وظیفه ساسات را برعهده داشته و به منظور سهولت استارت خوردن و روشن شدن موتور در شرایط مختلف به‌کار می‌روند، عبارتند از:

۱- سنسور دمای آب

۲- سنسور دور موتور

۳- استپر موتور

۴- سنسور دریچه گاز

این سنسورها وظیفه دارند شرایط موتور و محیط را در هر لحظه برای ECU مخابره کنند. مرکز پردازش اطلاعات مرکزی یا همان ECU نیز اطلاعات مربوط به دمای آب، دریچه گاز و دور موتور را بررسی کرده و دستورات لازم را به استپر که عملگرای معادل ساسات است فرستاده تا شرایط ایده‌آل موتور را در مخلوط سوخت و هوا فراهم آورد.

ساسات خودرو
ساسات خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات