آموزشی

رینگ پیستون چیست؟

رینگ پیستون

 به نقل از ” یدک مال “رینگ پیستون یکی از قطعات مصرفی در موتور های بنزینی است که در فاصله بین پیستون و سیلندر قرار گرفته و آب بندی مناسبی را جهت جلوگیری از نشت گاز و سوخت ایجاد می‌کند. این قطعه به تعداد مناسب براساس نوع موتور در خودرو نصب می‌شود.

ساختار رینگ پیستون

رینگ پیستون حلقه های فلزی از جنس چدن خاکستری می‌باشد و در فاصله بین سیلندر و پیستون به عنوان عامل مهمی در ایجاد آب بندی در این قطعه قرار می‌گیرد. علت استفاده از چدن خاکستری برای ساخت این قطعات به دلیل وجود مقاومتی است که این فلز نسبت به حرارت دارد؛ در واقع، چدن های خاکستری حساسیت کمی در برابر گرما از خود نشان داده و خاصیت ارتجاعی مناسب آنها نیز از دیگر فاکتورهای قابل توجه می‌باشد.

 معمولا تعداد رینگ موتور در یک ماشین بین ۳ تا ۷ عدد است . در خودرو های موتور بنزینی معمولاً ۳ تا ۴ رینگ موتور در خودرو وجود دارد. و بین ۵ تا ۷ عدد رینگ نیز در موتورهای دیزلی ماشین ها موجود است، علت این تفاوت وجود انواع مختلف موتور با تراکم های مختلف است 

انواع رینگ پیستون

۱- رینگ فشاری (کمپرس) : رینگ های فشاری یا کمپرس در بخش بالایی پیستون قرار دارند و وظیفه آنها جلوگیری از خروج سوخت و هوای فشرده تولید شده در حین تراکم یا گاز محترق شده می‌باشد. این نوع رینگ ها با انبساط به طرف خارج دیواره، به سیلندر چسبیده و گازبندی مناسبی را برای این بخش به وجود می‌آورند.
این انبساط حاصل فشار احتراقی است که در زمان محترق شدن سوخت اتفاق می‌افتد و نیروی لازم را به رینگ ها وارد می‌کند.
خاصیت رینگ های متراکم به این صورت است که به سمت بیرون منبسط می شوند و به دیواره سیلندر می چسبند و همین خاصیت باعث می شود که این نوع رینگ های موتور جلوی نشت گاز را بگیرند. رینگ های موتور فشاری در نزدیک سر پیستون و روی شیارهای آن قرار می گیرند. مواد مورد استفاده در ساخت آن ها چدن است. چدن هایی که در ساخت رینگ های فشاری به کار می روند برعکس چدن هایی که می شناسیم خم می‌شوند ولی شکسته نمی شوند.

۲- رینگ روغنی : دومین دسته بندی رینگ پیستون، نوع روغنی آن است که در بخش پایینی شیارهای بالای انگشتی پیستون قرار می‌گیرد. این رینگ ها همچنین می‌توانند در شیار نزدیک به انتهای بدنه پیستون نیز قرار گیرند. اصلی ترین وظیفه رینگ های روغنی، کنترل میزان روغن پخش شده بر روی جدار سیلندر است و از مصرف غیر ضروری روغن جلوگیری می‌کند. رینگ روغنی مقدار روغن های اضافی را نیز به کارتر بازمی‌گرداند.

رینگ پیستون
رینگ پیستون

جنس رینگ پیستون

 این حلقه ها از جنس فلز  چدن خاکستری ساخته ‌می شوند. چدن خاکستری نوعی فلز است که در مقابل گرما مقاومت بسیار بالایی دارد.  این ویژگی یعنی مقاومت در برابر دمای بالا برای رینگ موتور فوق العاده مهم است، چرا که این قطعه که یکی از قطعات موتور خودرو به شمار می آید و همواره در معرض درجه حرارت بسیار بالایی است. ویژگی دیگر فلز چدن خاکستری این است که به خوبی قابلیت ارتجاعی از خود نشان می دهد.

وظیفه رینگ موتور در خودرو

۱- جلوی نشت گاز را از اطراف پیستون می گیرد.

۲-سطح تماس پیستون و دیواره سیلندر را کم می‌کند و باعث کم شدن ساییدگی می شود.

۳-روغن را از دیواره سیلندر جمع می کند و جلوی ورود روغن موتور به محفظه احتراق خودرو را می گیرد.  همچنین محفظه احتراق بنزین را نیز آب بندی می کند.

۴-گرما را از دیواره سیلندر پیستون با درجه حرارت کمتری انتقال می دهد.

۵- روغن را در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون کنترل می کند.

۶- از اصطکاک جلوگیری می کند.

رینگ پیستون
رینگ پیستون

خرابی در رینگ پیستون

۱-  خارج شدن دود آبی از اگزوز

۲- شنیدن صداهای غیرعادی در حین فعالیت موتور

۳- بد کار کردن موتور

۴- کم شدن قدرت موتور

نشانه های خراب شدن رینگ پیستون موتور خودرو

 ۱- خارج شدن دود آبی تیره یا خاکستری از اگزوز خودرو

۲-مصرف بیش از حد روغن موتور توسط  خودرو

۳- کم شدن شتاب ماشین

۴-روغنی شدن ورودی هوای ماشین

۵- کار نکردن خودرو

رینگ پیستون
رینگ پیستون

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات