آموزشی

برای رفع کدری چراغ ماشین چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

رفع کدری چراغ ماشین

به گزارش پایگاه خبری ” یدک مال ” برای رفع کدری چراغ ماشین روش های ساده و زیادی وجود دارد و از آنجایی که چراغ‌های بزرگ جلو یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو هستند، در شب یا در آب‌ و هوای نامساعد، به شما کمک می‌کنند رانندگی راحت‌تری داشته باشید. آنها علاوه بر اینکه راه را برایتان روشن می‌کنند، به خودروهای روبه‌رو هم کمک می‌کنند شما را ببینند. به همین دلیل اگر کدر شده باشند و نور چراغ به‌خوبی از لنز پلاستیکی عبور نکند، هم ماشینتان ظاهر قشنگی نخواهد داشت و هم خطرآفرین خواهد بود.

دلایل کدر شدن چراغ‌های بزرگ ماشین

چراغ‌های بزرگ خودرو، لنزی دارند که از پلاستیک پلی‌کربنات ساخته شده است. این پلاستیک آن‌قدر قوی است که می‌تواند بدون اینکه بشکند، شرایط سخت جاده‌ای را تحمل کند.متأسفانه این پلاستیک در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید آسیب‌پذیر است. با اینکه سازندگان خودرو با فیلم محافظ UV روی لنزها را می‌پوشانند، باز هم با گذشت زمان این لایه محافظ از بین می‌رود و پلاستیک شروع به اکسیدشدن می‌کند.از سوی دیگر شن‌ها و سنگریزه‌های جاده و نیز تغییر رنگ این پلاستیک به‌مرور زمان، ممکن است باعث کدری و زردی آن شوند.

روش های رفع کدری چراغ ماشین

۱-روش اول: مایع ظرفشویی : استفاده از مایع ظرفشویی ساده‌ترین روش رفع کدری چراغ ماشین است. مقداری از مایع ضدچربی ظرفشویی را بردارید، روی یک پارچه خیس بریزید و چراغ‌ها را تمیز کنید. همیشه قبل از گزینه‌های دیگر، این روش را امتحان کنید. ممکن است با همین روش ساده چراغ‌ها شفاف شوند و نیازی به گزینه‌های ساینده‌تر نباشد.

۲-روش دوم: سرکه : برای شفاف کردن چراغ ماشین و ازبین‌بردن آلودگی‌ها و کثیفی‌های آن مفید باشد

سرکه سفید؛ آب؛ بطری اسپری؛حوله میکروفیبر.

ماشین را با آب بشورید تا گرد و غبار و کثیفی از روی سطح آن از بین برود یک قسمت سرکه سفید را با سه قسمت آب ترکیب کنید.محلول را در یک بطری اسپری بریزید و روی لنز چراغ جلو اسپری کنید.پنج دقیقه بگذارید بماند و سپس با یک پارچه میکروفیبر تمیز و با حرکات دایره‌ای پهن آن را پاک کنید.اگر با سرکه از بین نمی‌رود، از جوش شیرین استفاده کنید.

۳-خمیردندان : خمیردندان برای رفع کدری چراغ ماشین عالی است ، آب و مایع یا شیشه‌پاک‌کن؛ خمیردندان غیرژله‌ای؛ حوله میکروفیبر؛ نوارچسب کاغذی

چراغ جلو را با آب و مایع یا شیشه‌پاک‌کن بشویید. همه چربی‌ها، کثیفی و گردوغبار باید از روی چراغ ها  پاک شوند با پارچه میکروفیبر تمیز چراغ‌ها را خشک کنید.دور چراغ‌ها را با چسب مخصوص بپوشانید؛ زیرا خمیردندان رنگ ماشین را از بین می‌برد. از هر چسبی استفاده نکنید. ممکن است رنگ خودرو را از جا بکَند.خمیردندان غیرژله‌ای (همان خمیردندان قدیمی خودمان) برای این کار مناسب است. می‌توانید به آن کمی جوش شیرین هم اضافه کنید. خمیر را بمالید و پارچه‌ای نرم را با حرکات دایره‌ای روی آن بکشید تا پخش شود. یادتان باشد فقط به مقدار کمی خمیردندان نیاز دارید.گوشه‌ها و شکاف‌ها را با مسواک تمیز کهنه پاک کنید.حالا چراغ را آب بکشید و چسب‌ها را بردارید. چسب را با دقت بکشید تا رنگ را جدا نکند.

رفع کدری چراغ ماشین
رفع کدری چراغ ماشین

۴-نوشابه گازدار: نوشابه‌های گازدار حاوی اسیدیته کافی هستند و به همین دلیل می‌توانند اکسیداسیون را حل کرده و رسوبات روی سطوح مختلف از جمله فلز، کاشی، آلیاژ و حتی پلاستیک را از بین ببرند. اسیدسیتریک موجود در نوشابه به پاک‌سازی لکه‌ها کمک می‌کند و اسیدفسفریک آن رسوبات را از بین می‌برد. نوشابه در مقایسه با سرکه و خمیردندان کندتر عمل می‌کند؛ اما جایگزین ارزان‌تری است. نوشابه ،حوله میکروفیبر یا اسفنج ، آب و شوینده

مایع شوینده را روی اسفنج یا پارچه میکروفیبر تمیز بریزید و چراغ‌های خودرو را کامل بشویید. سپس آنها را خشک کنید.طراف چراغ را چسب بزنید که نوشابه به رنگ ماشین برخورد نکند.بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با حوله تمیز آن را پاک کنید. اگر چسبناک شده است با آب گرم و شوینده آن را بشویید. باید چند بار این فرایند را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

۵-سنباده مرطوب : این راه‌حل بادوام‌تر است و مدت طولانی‌تری چراغ‌ها را شفاف می‌کند 

دستمال توالت ، کیسه زباله یا ورقه پلاستیکی ، بطری الکل مالشی ایزوپروپیل ، سه تکه کاغذ سنباده ۲۰۰۰ – ۳۰۰۰ ، موم کارنائوبا ،آب گرم ، نوار چسب مخصوص

لبه های چراغ را با چسب بپوشانید لنزهای چراغ را با آب خیس کنید سمباده مخصوص را هم خیس کرده و به صورت دورانی روی چراغ بچرخانید  الکل را روی دستمال کاغذی بمالید و با آن لنز را پاک کنیدحالا محلول شفاف‌کننده را روی چراغ اسپری کنید و اجازه دهید ۲۴ ساعت بمانددر نهایت یک لایه موم روی لنز چراغ بمالید و بگذارید بماند تا خشک شود.

۶-استفاده از کیت مخصوص چراغ خودرو : بسته به اینکه کیت خریداری‌ شده شما چقدر کامل است، محتویات داخل آن باهم کمی فرق دارند محتویات داخل کیت شامل : حوله میکروفایبر ، نوار چسب مخصوص  ، سنباده مخصوص

جایی را انتخاب کنید که سقف داشته باشد و نور مستقیم خورشید به ماشین نتابد. زیر باران یا در هوای یخبندان این کار فایده ندارد.با استفاده از نوار چسب ، دور چراغ‌ها را خوب بپوشانید تا به رنگ بدنه آسیب نرسدکیت‌ها طوری فرموله شده‌اند که به رنگ خودرو آسیب نرسانند.یکی از پدهای موجود در کیت را بردارید، مقدار کمی از محلول تمیزکننده را روی آن قرار دهید و با حرکات دایره‌ای و جلوعقب کل لنز را تمیز کنید. با یک حوله تمیز لنز را پاک کنید و بررسی کنید که آیا نیازی به تکرار فرایند هست یا نه. اگر هنوز تمیز نشده است، دوباره محلول تمیزکننده را به آن بمالید. زمانی که ظاهری یخ‌زده روی کل لنز چراغ جلو مشاهده کردید، یعنی کار تمام شده است.لنز را با پارچه مرطوب پاک کنید و بگذارید کاملا خشک شود. تا خشک شدن آن سراغ چراغهای دیگر بروید و همین مراحل را برای آنها تکرار کنید و ۲۴ ساعت در جایی که رطوبت ندارد فرصت بدهید و بگذارید خشک شوند بعد از خشک شدن  شفافیت را مشاهده خواهید کرد.

رفع کدری چراغ ماشین

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات