آموزشی, قطعه شناسی خودرو

اتولایت خودرو چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

اتولایت خودرو

اتولایت خودرو یا نور خودکار (Auto light)، همان‌طور که از اسمش پیداست، سامانه روشنایی اتوماتیک خودرو است که می‌تواند بر اساس تغییرات نور محیط، چراغ‌های ماشین را روشن یا خاموش کند. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست که راننده به صورت دستی روشن و خاموش کردن چراغ‌های ماشین را انجام دهد.اتولایت برای  رانندگی در جاده  هنگام غروب یا هنگام رانندگی در باران بسیار اهمیت دارد؛ زیرا بسیاری از راننده‌ها تا هوا کاملا تاریک نشود چراغ‌های ماشین را روشن نمی‌کنند  بعضی‌ها هم خیال می‌کنند با این کار طول عمر باتری خودرو  و  دینام خودرو را افزایش می‌دهند،

تاریخچه اتولایت خودرو

تاریخچه سنسور نور یا همان اتولایت خودرو به دهه ۱۹۶۰ میلادی برمی‌گردد. در آن زمان شرکت کادیلاک اولین بار از آپشن چراغ‌های خودکار روی محصولات خود پرده‌برداری کرد. نام این سیستم در آن زمان Twilight Sentinel به معنی نگهبان سپیده‌دم گذاشته شد؛ چراکه در آن روزها اکثر رانندگان از روشن کردن چراغ‌ها هنگام  رانندگی در شب و نزدیک صبح خودداری می‌کردند. این قضیه باعث می‌شد تا آمار تصادفات ناشی از دیده نشدن خودروها با چراغ خاموش هم‌زمان با تاریکی هوا افزایش پیدا کند. بنابراین شرکت کادیلاک این نوآوری را به بازار آورد و ایمنی محصولات خود را افزایش داد.

نحوه عملکرد اتولایت خودرو

اتولایت خودرو که با نام سنسور نور هم شناخته می‌شود، در واقع یکی از اجزای سیستم برق خودرو  به حساب می‌آید. در این سامانه، سنسورهای نور روی داشبورد یا پشت آینه وسط نصب می‌شوند. این سنسورها، انرژی نور خورشید یا همان فوتون‌ها را دریافت می‌کنند و بر اساس تغییراتی که در میزان نور محیط به وجود می‌آید، ولتاژ خروجی و مقاومت الکتریکی مختلفی را از خود نشر می‌دهند.

اتولایت خودرو
اتولایت خودرو

مزایای استفاده از اتولایت در خودرو

۱- افزایش ایمنی: مهم‌ترین مزیت استفاده از اتولایت خودرو جنبه ایمنی آن است. همان‌طور که اشاره شد بسیاری از رانندگان در مواقعی که نور محیط رو به کاهش است، همچنان از روشن کردن چراغ‌های ماشین امتناع می‌ورزند، به‌ویژه در سپیده‌دم یا اوایل غروب این اتفاق زیاد در جاده‌ها دیده می‌شود. این مسئله می‌تواند احتمال دیده نشدن آنها و برخورد با دیگر ماشین‌ها را افزایش دهد.

۲- افزایش عمر باتری: در برخی موارد، به‌خصوص در خودروهای قدیمی‌تر که فاقد سیستم‌های هشداردهنده است، دیده شده که راننده در اواسط روز، بعد از ورود به تونل‌های تاریک چراغ خود را روشن کرده و بعد از خروج از تونل آنها را خاموش نکرده است. بدین ترتیب در تمام طول روز چراغ‌ها روشن مانده و این قضیه فشار زیادی را به باتری و دینام وارد آورده است. گاهی مواقع هم رانندگان ماشین را با چراغ روشن پارک کرده و رفته‌اند و بعد از بازگشت متوجه خالی شدن و خوابیدن باتری شده‌اند‌. 

کاربرد اتولایت خودرو

کاربرد اتولایت خودرو  شامل دو جنبه رفاهی و ایمنی است. از لحاظ رفاهی، وجود سیستم اتولایت باعث می‌شود که کار راننده کمی راحت‌تر شده و تمرکز او بر جاده افزایش پیدا کند. همان طور که اشاره شد سنسور نور می‌تواند جلوی فراموشی راننده در خاموش کردن چراغ‌ها بعد از خروج از تونل را بگیرد و مانع از خراب شدن و خوابیدن باتری خودرو شود.

در مورد جنبه ایمنی اتولایت خودرو باعث می‌شود که هم‌زمان با کاهش نور محیط، چراغ های  خودرو روشن شوند و در نتیجه احتمال دیده شدن آن توسط سایر رانندگان بسیار بالا برود. هم‌زمان دید راننده نسبت به جلو نیز افزایش پیدا خواهد کرد

تفاوت دی‌لایت با اتولایت چیست؟

سیستم اتولایت خودرو  نقش مکمل  دیلایت را ایفا می‌کند. این دو سیستم به هیچ عنوان در یک زمان روشن نخواهند بود، چرا که یکی از آن‌ها برای شب و دیگری برای روز است. در حقیقت هنگامی که وظیفه دیلایت به پایان می‌رسد، اتولایت فعالیت خود را آغاز می‌کند.

اتولایت خودرو
اتولایت خودرو

مزیای استفاده نور خودکار در خودرو

استفاده از نور خودکار سبب کاهش تصادفات می‌شود.
افرادی که معمولا فراموش کار هستند و فراموش می‌کنند چراغ خود را روشن و خاموش کنند می توانند با استفاده از سیستم اتو لایت(auto light) این مشکل را برطرف کنند.
کنترل خودکار چراغ ها باعث بهبود و تمرکز بیشتر راننده در شهر و جاده می‌شود.
استفاده از نور خودکار در خودرو باعث عدم جریمه شدن به دلیل روشن نبودن چراغ ها در تونل ها ،خیابان و پارکینگ می‌شود.
کمک به روشنایی مسیر بعد از ترک خودرو در محیط های تاریک توسط سیستم follow me
محافظت از تخلیه باتری خودرو.
مهمترین کاربرد نور خودکار تنظیم نور در شب و هوای نامساعد طوفانی رعدو برق و تونل و …

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات