آموزشی

آشنایی با سیستم ضد سرقت ایموبلایزر

ایموبلایزر

ایموبلایزر نوعی سیستم ضد سرقت خودرو است که امروزه در اغلب ماشین‌های مدرن به کار برده می‌شود . این سیستم به کمک یک قفل نرم افزاری امنیت سوئیچ خودرو را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

ایموبلایزر خودرو در واقع سیستمی ضدسرقت است که با وجود آن امکان استارت‌ زدن خودرو برای سارق و روشن‌ کردنش وجود ندارد. با وجود چنین سیستمی ، دزدیده‌ شدن خودروها تقریبا ناممکن به‌نظر می‌رسد . در ادامه این بخش از مجله یدک مال به توضیحات بیشتر درباره این سیستم میپردازیم .

ایموبلایزر چیست؟

سیستم ایموبلایزر / اعلام خطر در سال ۱۹۱۹ توسط جورج اوانز و ادوارد برکنوئل اختراع و ثبت شد . سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در تمام خودرو ها جدید نصب بوده و نصب آن بر روی خودروهای از سال ۱۹۹۸ در آلمان ، انگلیس ، فلاند ، از سال ۲۰۰۱ در استرالیا ، از سال ۲۰۰۷ در کانادا و همچنین از سال ۱۳۸۶ شمسی در ایران اجباری بوده‌ است .

خودروهای مدرن ، سوئیچ ایموبلایزر دارند و عملکرد آن به این صورت است که یک قفل نرم‌افزاری روی کامپیوتر خودرو گذاشته می‌شود تا از روشن شدن موتور خودرو جلوگیری کند . به عبارتی تا این قفل باز نشود ، استارت زدن خودرو بیهوده است و موتور روشن نمی‌شود .

سوئیچ خودرو داری کدهایی است که این کدها با سیستم ایموبلایزر مطبق هستند . هنگامی که سوئیچ خودرو را می‌چرخانید اگر کدها با یکدیگر هم‌خوانی نداشته باشند ، خودرو روشن نمی‌شود .

اگر خودرویی از سیستم ایموبلایزر (Immobilizer) استفاده کند ، فعال یا غیرفعال بودن سه جز ماشین ‌که موتور استارت ، سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه را شامل می شود ، فقط با سوییچ ضد سرقت کنترل می‌شوند و اگر آن‌ها غیرفعال باشند ماشین اصلا حرکت نمی کند . 

اجزای سیستم ایموبلایزر چیست؟

  1. بورد الکترونیکی (UCH) 
  2. آنتن ترانسپوندر : از آن برای دریافت کد ثبت شده در کامپیوتر و انتقال آن به UCH استفاده می‌شود .
  3. کامپیوتر خودرو (ECU) که کد یکسان با سوئیچ را درون خود ذخیره نموده و برای بررسی در اختیار UCH قرار می‌دهد .
  4. قفل نرم‌ افزاری موجود در رایانه خودرو .

کد خوانی سوئیچ چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که سوئیچ باز می‌شود، سیستم کنترل تجهیزات (UCH) به کمک میدان مغناطیسی از چیپ ECU درخواست کد ثبت شده را می‌کند . این میدان مغناطیسی توسط ترانسپاندر ایجاد می‌گردد سپس کامپیوتر کد ذخیره شده را برای UCH ارسال نموده و در صورت مطابقت آن با سوئیچ ، موتور اجازه روشن شدن را دریافت خواهد نمود .

علائم خرابی ایموبلایزر خودرو

  1.   بازنشدن درهای خودرو : گاهی‌ اوقات ، دکمه بازکردن قفل را روی سوئیچ فشار می‌دهید اما درها باز نمی‌شوند . در صورت وقوع چنین مشکلی باید برای بررسی عملکرد ایموبلایزر به متخصصان مراجعه کنید .
  2. درست قفل‌نشدن درها
  3. کار نکردن دزدگیر خودرو

  4. موتور استارت نمی زند : در حالت معمول اگر کد درست به سیستم ایموبلایزر ارسال نشود از استارت زدن موتور جلوگیری می کند . بعضی اوقات ممکن است بتوانید وسیله نقلیه خود را قفل و باز کنید اما موتور هنوز استارت نمی زند .
  5. خاموش‌ نشدن آژیر هشدار : زمانی که سیستم ضدسرقت نتواند به‌درستی عمل و درهای خودرو را براساس پروتکل‌ های خودش قفل کند ، با روشن‌کردن آژیر خبر از نقص موجود در سیستم می‌دهد .

معنای چراغ‌ های هشدار ایموبلایزر

  • اگر چراغ در هر ثانیه یک چشمک بزند یعنی سوییچ بسته است و سیستم سوییچ ضد سرقت فعال است .
  • اگر چراغ دستگاه کاملا خاموش باشد سیستم سوییچ ضد سرقت غیرفعال است .
  • اگر چراغ در هر ثانیه ۴ چشمک بزند یعنی سیستم ایموبلایزر فعال است و سوییچ باز است .
  • اگر چراغ سیستم دائما روشن باشد یعنی سیستم آن ایراد دارد و به درستی کار نمی کند و سوییچ هم باز است .

مزایای این سیستم چیست ؟

مزایای این سیستم به‌ عنوان یک دستگاه ضد سرقت واضح است : قطعه‌ای که اغلب معمولا در لیست تجهیزات استاندارد خودرو قرار گرفته است و نیازی به نصب اضافی ندارد و سطح خاصی از محافظت و امنیت در برابر سرقت ایجاد می‌کند.

درجه حفاظت این قطعه به نوع و همچنین محل نصب آن بستگی دارد. هرچه با باز کردن ماشین راحت‌تر به آن دسترسی داشته باشید، محافظت بالقوه کمتری در برابر سرقت ارائه می‌کند.

ایموبلایزر با دزدگیر چه تفاوتی دارد؟

سیستم ایموبلایزر در صورت استفاده از سوئیچ غیر مجاز اجازه روشن شدن به خودرو را نمی‌دهد . اما دزدگیر به کمک سنسورهای مختلفی که دارد ، تنها ورود غیر قانونی را شناسایی نموده و آژیر کشیدن مالک را باخبر می‌سازد . در واقع این دو سامانه ضد سرقت در کنار دیگر سیستم های موجود می‌توانند امنیت بیشتری برای خودرو فراهم آوردند .

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات