آموزشی, قطعه شناسی خودرو

آشنایی با استکان تایپیت خودرو

استکان تایپیت

 به نقل از “یدک مال ” استکان تایپیت یکی از قطعات موتور خودروست که نیرو را از میل سوپاپ به سوپاپ منتقل می کند و در واقع استکان تایپیت نیرو خود را از میل بادامک می گیرد. شکل ظاهری این قطعه گرد و تقریبا کشیده بوده و علائم خرابی آن به خوبی در کارکرد کلی خودرو نمود پیدا می کند.

انواع استکان تایپیت

دو نوع استکان تایپیت ممکن است در خودروها وجود داشته باشد:

استکان تایپیت نوع اول مکانیکی است و در آن، نیرو از طریق میل انگشتی که ظاهری میله ای و استوانه ای دارد، به سوپاپ منتقل می‌شود. تنظیم کردن این نوع استکان تایپیت سخت است.

استکان تایپیت نوع دوم که میزان کارایی و کیفیت انتقال نیروی بیشتری دارد، روغنی است و فشار روغن باعث می‌شود که نیرو از طریق انگشتی به سوپاپ منتقل شود. استکان تایپیت در موتورهای میل سوپاپ رو، وسط بادامک و ساق سوپاپ جای دارد. تایپیت روغنی خود به خود با تغییر میزان خلاصی سیستم محرک تنظیم می‌شود. خلاصی سیستم محرک سوپاپ از انبساط یا سایش نشأت می‌گیرد.

خرابی استکان تایپیت

استکان تایپیت نقش مهمی در سوپاپ موتور خودرو دارد. استکان تایپیت از جنس چدن ساخته شده است که بتواند در هنگام تماس زیاد با میل بادامک، مقاوم باشد. استکان تایپیت در یک سوراخ قرار می‌گیرد. از آنجایی که استکان تایپیت درون محفظه و جایگاه خود، حرکتی بالا و پایین مانند دارد. به خاطر اصطکاک زیاد با میل بادامک اشاره کرد، استکان تایپیت خراب می شود.
قبل از تعویض استکان تایپیت، به سالم بودن میل بادامک خودرو توجه کنید. هنگام تعویض استکان تایپیت، بهتر است میل بادامک نیز تعویض گردد.

استکان تایپیت
استکان تایپیت

علائم خرابی استکان تایپیت

۱- نوسان دمای موتور : نوسان دمای موتور که منجر به بالا و پایین رفتن غیر عادی آمپر آب خودرو می‌شود، به مرور زمان کار موتور با اختلال مواجه می‌کند. این اتفاق، حرارت موتور را کاهش داده و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می‌دهد.

۲-ریخته شدن مایع خنک کننده به زیر خودرو : بر اثر خرابی ترموستات مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می‌کند. نشت مایع خنک کننده علل زیادی می‌تواند داشته باشد. ادامه پیدا کردن این مشکل باعث می‌شود تا با گذشت زمان شلنگ ‌های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و باید فکری به حال آن کنید.

۳- جوش آوردن موتور خودرو : اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو  در ۱۵ دقیقه حرکت اول است. همین مساله باعث خوب کار نکردن ترموستات خودرو می‌شود .

استکان تایپیت
استکان تایپیت
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات
مسعود
1 سال قبل

باسلام
ماشین بنده ef7 هستش . و سرسیلندر خودرو رو دادم برای آب بندی سوپاپ ها .بعد تعمیر،ماشین دییر استارت میخورد . تمامی قطعات اعم از سنسور دور موتور . شمع و واییر ، استارت ، سویچ ، رله های ماشین تازه هستن سیم کشی کل ماشین تست شده .
میل سوپاپ و سوپاپ ها سالم و قدرت سوپاپ ها روی ۱۵۰ هستش ولی بازم دیر استارت می خورد . یکی از مکانیک ها تماس گرفتم و گفت اگر روغن ۲۰w50 بریزی و درست شد که هیچ اگه درست نشد امکانش زیاده از استکان تاپیت های خودرو به مشکل برخورده و دیر استارت میخورد . هنوز که هنوزه هیچ کدوم مشکل این رو پیدا نکردند .
سوالم اینه که اگه روغن ۲۰w50 رو به ef7 بریزم مشکی نیست ؟
دوم اینکه امکانش هست که از استکات تایپت ها باشه ؟
اگه مشکل خاصی باشه که مربوط به دییر استارت خوردن هست یا نه ؟
لطفا اگه چیزی بغییر از این ها به ذهنتون میرسه با شماره ۰۹۰۳۶۰۴۹۹۴۷ تماس یا پیام بدید