معرفی خودرو, هیوندای

معرفی و مشخصات هیوندای سوناتا YF | سوناتا وای اف ۲۰۰۹ – ۲۰۱۴

هیوندای سوناتا YF مدل 2009 تا 2014 Hyundai Sonata YF

معرفی هیوندای سوناتا YF

هیوندای سوناتا یک سدان سایز متوسط کره‌ای است که نسل اول آن در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و تاکنون ۷ نسل از آن وارد بازار جهانی شده است. اما نسل ششم سوناتا که با نام سوناتا YF شناخته می‌شود، یکی از جذاب ترین مدل های آن است. ساخت نسل ششم هیوندای سوناتا یعنی سوناتا وای اف یکی از گران‌ترین پروژه‌های تاریخ هیوندای موتور بود؛ پروژه‌ای که ۴ سال طول کشید و بیش از ۳۷۰ میلیون دلار برای این خودروساز کره‌ای هزینه داشت.

طراحی ظاهری انقلابی این خودرو، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های آن است و طرف داران بسیار زیادی در جهان دارد؛ درواقع هیوندای سوناتا وای اف بعد از توسان ix35 دومین معرف زبان طراحی جدید هیوندای یعنی “مجسمه سیال” یا Fluidic Sculpture بود.

هیوندای موتور برای این خودرو از گیربکس ۶ سرعته کاملا جدیدی بهره گرفته بود؛ ضمن اینکه هیوندای برای اولین‌بار از پیشرانه سری Theta II، در خانواده سوناتا استفاده می‌کرد.

این خودرو در بازارهای استرالیا، نیوزلند ، سنگاپور و کلمبیا، تحت نام هیوندای i45 فروخته می شود.

تولید YF از سال ۲۰۰۹ آغاز شد ولی اولین مدلی که وارد ایران شد مدل ۲۰۱۱ این خودرو بود.

YF نه مثل نسل قبلی اش یعنی سوناتا NF ظاهری کلاسیک داشت و نه مثل نسل بعدی اش یعنی سوناتا LF چهره‌ای لوکس.

سوناتا وای اف از یک طراحی اسپرت و بسیار جذاب بهره می‌برد که در آن زمان در نوع خود بی نظیر بود؛ طراحی خشن این خودرو به “ضربه ارکیده” مشهور است.

در این نوشتار به معرفی و بررسی مشخصات هیوندای سوناتا YF مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    طراحی

    نمای بیرون

    همانطور که گفته شد؛ طراحی سوناتا YF بر اساس زبان طراحی هیوندای یعنی مجسمه سیال انجام شده است؛ سوناتا وای اف با چهره ی خشن خود در واقع نه کلاسیک است و نه لوکس که این نکته این خودرو را در بین همه ی اقشار بسیار محبوب کرده است.

    نمای ظاهری سوناتا YF را در واقع میتوان برگ برنده اصلی این خودرو در برابر رقبایش دانست. این طراحی زیبا و چشم نواز در زمان خود سبب شد تا نسل ششم سوناتا، معروف به CLS کره‌ای ها شود. (اشاره به بنز CLS)

    طراحی خودرو حالتی بسیار اسپرت دارد؛ چراغ‌های جلوی کشیده شده و جلو پنجره بزرگ کرومی که در واقع امضای هیوندای است همگی بسیار خوب طراحی شده اند. نمای جانبی سقف، حالتی شیب دار داشته و نمایی کوپه مانند را به خودرو داده است.

    در نمای پشت، چراغ های عقب دارای گرافیک بسیار خاصی هستند که این خودرو را مخصوصا در شب، از بقیه خودرو ها متمایز می کند.

    سوناتا YF زبان طراحی کاملا متفاوت از نسل قبلی را نمایش می‌دهد. از طراحی این خودرو بسیار مشکل می‌توان ایراد گرفت و به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین دلایل خریداران برای رفتن به سمت سوناتا طراحی ظاهری زیبای این خودرو است.

    نمای جلو هیوندای سوناتا YF مدل 2009 تا 2014 Hyundai Sonata YF
    نمای جلو هیوندای سوناتا YF

    نمای داخل کابین

    داخل کابین هیوندای سوناتا بسته به سری سفارش می تواند تماما مشکی یا مشکی و کرم باشد. هیوندای سوناتا از لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار دارد اما با توجه به آمار کیفیت محصولات کیا موتورز کمی بهتر از هیوندای است با اینکه شرکت هیوندای یک شرکت مادر است اما معمولا اینطور می گویند که محصولات کیا کیفیت محصولات استفاده شده شان بهتر است.

    یک نور پس زمینه ی آبی در تمام کابین وجود دارد هم پشت آمپر هم مانیتور هم کلیدهایی که روی داشبورد است و رنگ ملایم و جذابی است. داشبورد خودرو کاملا با نسل های قبلی متفاوت است و یک حالت وای شکل دارد که می تواند با نام خودرو که وای اف است مرتبط باشد! کلیدهای روی فرمان خیلی خوب جای گذاری شده اند و تمام ادوات داشبورد در دسترس راننده هستند. همه ی اینها باعث می شوند که راننده در جایگاه صندلی خویش، موقعیت خیلی خوبی داشته باشد و تمامی کارکردهای اتومبیل در دسترس او باشد. فضای داخلی هیوندای سوناتا خوب است، صندلی ها کمی پایین اند و این حس امنیت خوبی به ما می دهد.

    همچنین این صندلیها نرم هستند و البته باید بگوییم که به دلیل اینکه ستون عقب کمی زود جمع شده، فضای سر ممکن است برای افرادی که قد بلندی دارند کم باشد اما خب به طور کلی هیوندای سوناتا کابین جاداری دارد و مناسب است.

    داشبورد و غربیلک فرمان حالتی ایکس شکل دارند که در آن زمان در دیگر محصولات هیوندای موتور مثل توسان نیز اجرا شد. خروجی‌خای سیستم تهویه در بخش بالایی به شکل عمودی قرار دارند و در میان آنها یک نمایشگر کوچک دیده می‌شود. طراحی صندلی‌ها نیز خوب است و کابین از نظر ارگونومی نمره مناسبی دریافت می‌کند. غربیلک فرمان هم از نوع چند منظوره با کلیدهای کنترلی است و در پشت آن شیفترهای تعویض دنده قرار دارند.

    پشت آمپرها نیز حالتی استوانه‌ای دارند و طراحی آنها جالب است. از نظر فضای داخلی نیز سوناتا فضایی جادار و راحت را به سرنشینان جلو و عقب خود اعطا می‌کند. وجود سقف پانوراما در این خودرو باعث روشن شدن کابین شده است و به همین دلیل سرنشینان احساس تنگی نمی‌کنند. از نظر کیفیت مواد بکار رفته سوناتا یک خودروی متوسط است و در مقایسه با رقبای ژاپنی اش کابینی با کیفیت پایین‌تری دارد.

    نمای داخل کابین هیوندای سوناتا YF مدل 2009 تا 2014 Hyundai Sonata YF
    نمای داخل کابین هیوندای سوناتا YF مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴

    مشخصات فنی

    سوناتا YF بر خلاف ظاهر اسپرت خود خودرویی رام و نه چندان هیجان انگیز است. شتاب این خودرو کاملا معمولی است و عملکرد گیربکس نیز به هیچ وجه مانند خودرو های اسپرت نیست. حتی هنگام تعویض دستی دنده ها ممکن است گیربکس در معکوس دهی تاخیر داشته باشد.

    سواری خودرو گرچه به نرمی رقبا نیست و ضربات، ممکن است تا حدودی به کابین منتقل شوند ولی نمی‌توان آن را آزار دهنده دانست. این خودرو همچنین دارای ویژگی هایی مثل کشش خوب موتور، پایداری متوسط و مصرف سوخت کم است.

    در ادامه مشخصات فنی سوناتا YF بیان شده است.

    عنوان شرح فنی
    محور محرک دیفرانسیل جلو
    گیربکس ۶ دنده اتومات
    پیشرانه ۴ سیلندر MPI
    حجم موتور ۲.۴ لیتر
    قدرت ۱۷۶ اسب بخار
    گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر
    شتاب ۱۰ ثانیه
    سرعت ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۷۹۵ میلی متر
    وزن ۱۴۱۱ کیلوگرم
    حجم باک ۷۰ لیتر
    نمای موتور هیوندای سوناتا YF مدل 2009 تا 2014 Hyundai Sonata YF
    نمای موتور هیوندای سوناتا YF مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴

    آپشن ها و امکانات

    امکاناتی که در سوناتا YF دیده می‌شوند را اگر در آن زمان در یک خودروی آلمانی می‌خواستید باید مبلغ بسیار زیادی را هزینه می‌کردید. این مساله هنوز نیز صادق است و هیوندای موتور همواره امکانات رفاهی فراتر از کلاس خودرو را در سوناتا عرضه می‌کند.

    از امکانات رفاهی سوناتا YF باید به تودوزی چرمی، فرمان چرمی، شیفترهای پشت فرمان، سقف پانوراما، صندلی‌های جلوی برقی، سنسور دنده عقب، سنسور باران، ترمز پارک پایی، چراغ‌های خودکار (اتولایت)، فرمان برقی، چراغ‌های جلوی زنون، سیستم صوتی ۸ اسپیکر ۴۰۰ واتی، مانیتور ۷ اینچی سفارشی، گرمکن و سردکن صندلی‌های عقب سفارشی، تهویه خودکار دوگانه سفارشی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه عقب الکتروکرومیک و آینه‌های تا شونده برقی جانبی اشاره کرد.

    تجهیزات ایمنی سوناتا نیز شامل ۶ عدد ایربگ، ترمز ABS، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش هستند.

    فیلمی از تست تصادف سوناتا YF مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴

    امنیت

    سوناتا yf توانسته است از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا، که معتبرترین موسسه تست ایمنی جاده‌ای در آمریکا و جهان است، ۵ ستاره ایمنی را دریافت کند. تعداد بسیار اندکی از خودروهایی که وارد بازار ایران شده‌اند، توانسته‌اند چنین امتیاز بالایی را در بخش ایمنی دریافت کنند. نسل ششم این خودرو درعین‌حال که خودروی بسیار زیبایی است، بدنه مقاوم و ایمنی دارد.

     نسخه‌های فول این خودرو دارای ایربگ راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی (مجموعاً ۶ ایربگ در ۱۰ نقطه) هستند. علاوه‌بر‌این، پشت‌سری فعال و ترمزهای ABS، ضدقفل و کمکی، از دیگر امکانات امنیتی این خودرو به‌حساب می‌آیند. درمجموع، امنیت، یکی از مهم‌ترین موارد در لیست مزایای هیوندای سوناتا yf است.

    فیس لیفت ۲۰۱۴

    در سال ۲۰۱۴ هیوندای سوناتا فیس لیفت شده برای بازار آمریکا رونمایی شد. هیوندای موتور در زمان معرفی به ۵۰ مورد تجهیزات جدید و یا اصلاح‌شده اشاره کرد که برای تیپ‌های مختلف GLS، SE، SE 2.0T و مدل‌های Limited، به صورت استاندارد و سفارشی در نظر گرفته شده است. تغییرات ظاهری مدل ۲۰۱۴ شامل طراحی جدید جلوپنجره، طرح اصلاح‌شده سپر عقب، چراغ‌های جلوی زنون، چراغ‌های عقب LED و رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ اینچی سفارشی می‌شود.

    نمای پشت هیوندای سوناتا YF مدل 2009 تا 2014 Hyundai Sonata YF
    نمای پشت هیوندای سوناتا YF

    ورود به ایران

    با اینکه اکثر سوناتا های YF شرکتی از نوع فول هستند اما نسخه‌های نیمه فول زیادی هم وارد بازار کشورمان شده‌اند که آپشن هایی مانند کیلس استارتر (روشن شدن خودرو بدون کلید)، پدال شیفتر (تعویض دنده با استفاده از فرمان)، گرمکن و سردکن، کیسه هوا یا ایربگ های جانبی و پرده‌ای و همچنین مانیتور بزرگ و … از روی آنها حذف شده است.

    هیوندای سوناتا نسل ششم در بازار ایران تنها با یک موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری عرضه شد. این موتور تنفس طبیعی می‌تواند ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی این موتور با کمک یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو ارسال می شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر و حداکثر سرعت هیوندای سوناتا YF معادل ۱۰ ثانیه و ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت است.

    این خودرو در سیکل ترکیبی مصرف سوختی معادل ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. از این نظر می‌توان سوناتا نسل ششم را از بهترین‌های این کلاس دانست.

    با‌این‌که از سال ۲۰۱۵ نسل هفتم این سدان محبوب هیوندای جانشین نسل قبلی شد، اما هنوز هم سوناتا yf محبوبیت بسیار زیادی در بازار ایران دارد و خرید این خودرو، کماکان برای افرادی که می‌خواهند یک سدان خانوادگی زیبا و با امکانات نسبتاً لوکس داشته باشند، جذاب به نظر می‌رسد. بازار دست‌دوم این خودرو هم‌چنان پررونق است و تقاضاهای زیادی در دسته خودروهای سدان‌ متوسط خانوادگی دارد. نمای داخلی سوناتا وای اف را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

    نمای جانبی هیوندای سوناتا YF مدل 2009 تا 2014 Hyundai Sonata YF
    نمای جانبی هیوندای سوناتا YF

    رقبای هیوندای سوناتا YF در بازار

    از اصلی‌ترین رقبای سوناتا YF باید به کیا اپتیما، نیسان تیانا و تویوتا کمری اشاره کرد. نیسان تیانا از نظر قدرت و شتاب در مقایسه با سوناتا برتری دارد، راحتی سواری این خودرو نیز بسیار بهتر از سوناتا است و امکانات آن خوب هستند اما گیربکس CVT این خودرو چندان مورد علاقه بازار نیست و از سویی ظاهر آن نیز بیش از حد ساده و حتی تا حدودی قدیمی است.

    تویوتا کمری هم در سال ۲۰۱۱ امکانات چندان زیادی نداشت و ظاهر مدل ۲۰۱۱ این خودرو نیز با مدل‌های ۲۰۰۷ تفاوتی ندارد و به همین علت خودرویی قدیمی‌تر در مقایسه با سوناتا YF است. تویوتا کمری از نظر امکانات رفاهی بسیار عقب‌تر از سوناتا است به طوری که حتی از تودوزی چرمی نیز در آن خبری نیست.

    اصلی‌ترین رقیب سوناتا YF کیا اپتیما ۲۰۱۲ است. گرچه از نظر امکانات تفاوت چندانی بین این دو خودرو وجود ندارد و قوای فنی آنها نیز با هم یکسان است ولی اپتیما از طراحی اسپرت‌تر و بهتری استفاده می‌کند و این می‌توان مشتریان جوان‌تر را به سمت اپتیما جلب کند.

    بازار دست دوم

    این خودرو از بدو ورود به ایران، توانست دل خریداران ایرانی خود را به‌دست آورد. نسل ششم سوناتا، خیلی زود به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران تبدیل شد. مزایایی که در بالا نام بردیم، سبب شده است تا علی‌رغم قیمت محصولات هیوندای، بازار خریدوفروش این خودرو در ایران هنوز هم پررونق باشد.

    معمولاً صاحبان سوناتا YF تمایلی به فروش خودروی خود ندارند؛ اما اگر قصد فروش داشته باشند، به‌هیچ‌وجه نگرانی بابت پیدا‌شدن خریدار نخواهند داشت.

    در سمت مقابل، خریداران نیز معمولاً دست بازی در انتخاب بین آگهی‌های فروش پرتعداد این خودرو دارند. تعداد فراوان سوناتا YF های واردشده به ایران و تنوع بالای آگهی‌های فروش، به آن‌ها قدرت انتخاب زیادی می‌دهد.

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی سوناتا YF در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای سوناتا YF را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

    گالری تصاویر

    فهرست منابع

    مطالب مرتبط

    3.5 2 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات