آموزشی

علت جا نرفتن یا سخت جارفتن دنده خودرو چیست ؟

علت جا نرفتن دنده خودرو

به گزارش پایگاه خبری ” یدک مال ” علت جا نرفتن دنده خودرو گاهی بعد از جا رفتن، دوباره به حالت خلاص برمی‌گردد. علت این مشکل موارد زیادی می‌تواند داشته باشد که برخی از آنها با یک سرویس دوره‌ای حل شده و خیلی جدی نیست، اما برخی برای شما و یا سرنشینان خودرویتان می‌تواند حادثه‌آفرین باشد که در ادامه به آنها پرداخته می شود .

علت جا نرفتن دنده خودرو

۱-کم شدن سطح واسکازین گیربکس :  ممکن است سطح واسکازین گیربکس ماشین‌تان پایین به هر دلیلی پایین آمده و سیستم انتقال را با مشکل روبرو کرده است. مثلا ممکن است از جایی نشتی داشته باشید که باید خیلی سریع جلوی آن را بگیرید. بهتر است گیربکس را بررسی و سطح واسکازین را چک کنید. اگر کیفیت واسکازینی که استفاده کرده‌اید نیز پایین باشد می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود

۲- عملکرد نادرست دنده‌ها : عامل دیگر جا نرفتن دنده‌ها، اختلال در عملکرد آنهاست. بدین صورت که ممکن است تنظیم چرخ‌دنده‌ها بر هم خورده باشد. اگر هنگام تغییر و جابه‌جایی دنده‌ها صدای عجیبی می‌شنوید مشکل از قرار گرفتن اشتباه دنده‌ها روی هم است. در کل بهتر است هنگام رانندگی و تعویض دنده‌ها به صدای جا رفتن آن به دقت گوش دهید، چنانچه صدای متفاوت و عجیبی شنیدید، از رفتن به تعمیرگاه غافل نشوید. اگر بعد از جا رفتن دنده ماشین، دوباره به حالت خلاص برگشت احتمال دارد که غلاف کشویی و یا دنده شما دچار ساییدگی شده باشد. همچنین امکان دارد بلبرینگ‌ها و بوش‌های داخلی دچار خرابی شده‌ باشند.

علت جا نرفتن دنده خودرو
علت جا نرفتن دنده خودرو

۳- وجود مشکل در سیستم کلاچ :مشکلات زیادی ممکن است برای کلاچ‌تان پیش بیاید که شما تاثیر آن را روی عملکرد دنده‌تان ببینید. مثلا ممکن است سیم کلاچ ماشین شما سفت یا خشک شده باشد که باعث شده سیستم انتقال قدرت به مشکل خورده و دنده جا نمی‌رود. البته احتمال دارد که سیم کلاچ شما کیفیت لازم را نیز نداشته باشد اگر هنگام خاموش بودن ماشین، دنده راحت‌تر از موقعی که ماشین روشن است جا می‌رود، پس یعنی مشکل از کلاچ شما است.

۴-نقص سنسور الکترونیکی : در ماشبن‌هایی که به اصطلاح مدل بالاتری دارند، انتقال توسط سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته کنترل می‌شود. اگر این سیستم با مشکل روبرو شود، می‌تواند در عملکرد دنده نیز اختلال ایجاد کند

۵-اشتباهات رانندگی : حتما برای شما هم پیش آمده که حین رانندگی کلاچ را به طور کامل نگرفته باشید و دنده‌تان جا نرود و به اصطلاح صدای آن دربیاید. که خوب قطعا این مورد به عدم درگیری کامل کلاچ برمی‌گردد. یا ممکن است حین حرکت بدون آنکه متوجه شوید ماشین‌تان خاموش شده که در این صورت هم دنده درست جا نمی‌رود.

علت جا نرفتن دنده خودرو
علت جا نرفتن دنده خودرو

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات