آموزشی

علت لرزش دنده خودرو

دنده خودرو

دنده خودرو  یا اهرم دنده به‌طور مستقیم با گیربکس در ارتباط است که هنگام تعویض دنده، چرخ‌دنده‌ها در جعبه‌دنده با هم درگیر شده و در نتیجه تغییر سرعت انجام می‌گیرد. دسته‌دنده نیز همانند سایر قطعات خودرو، پس از گذشت زمان می‌تواند دچار خرابی، فرسودگی یا اختلال در عملکرد شود.

دلایل لرزش دنده خودرو

۱- لرزش دنده خودرو به‌دلیل مشکل در دسته موتور :  دسته موتور یکی از مهم‌ترین اجزا در حفظ تعادل خودرو است و وظیفه حفظ وزن خودرو را برعهده دارد. بنابراین دور از انتظار نیست که وجود مشکل یا شکستگی در دسته موتورها منجر به لرزش دنده خودرو و در حالت کلی لرزش موتور شود. بسته به اینکه که خودرو محرک جلو باشد یا عقب، تعداد دسته موتور متفاوت است و شکستگی هر کدام از آن‌ها نیز علائم خود را دارد، اما در حالت کلی صدای تلق‌تلق به هنگام عبور از دست‌اندازها، نشان از خرابی دسته موتور دارد. حتما به صورت منظم، دسته موتورها را بررسی و بازدید کنید تا از شکستگی آن پیشگیری شود. زمانی‌که برای یکی از این دسته‌ها مشکلی پیش بیایید به‌صورت معمول موجب لرزش موتور و سیستم‌های متصل به آن می‌شود که یکی از آن‌ها گیربکس است و به‌غیر از مشکلات دیگری که برای این بخش پیش می‌آید، این لرزش به دنده خودرو نیز منتقل شده و به این صورت موجب لرزش دنده خودرو می‌شود

۲- خرابی ماهک و میل ماهک : ماهک، اهرمی‌هلالی‌شکل است که با حرکت آن، کشویی تعویض دنده هم حرکت کرده و تعویض دنده صورت می‌پذیرد. خرابی ماهک باعث لق شدن دسته دنده، لرزش آن و جا نرفتن دنده می‌شود. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که خرابی ماهک عمدتا به‌صورت عدم توانایی در جا زدن دنده خود را نشان می‌دهد و شانس این‌که خرابی ماهک را با لرزش دنده خودرو متوجه شوید پایین است.

دنده خودرو
دنده خودرو

۳- خرابی پلوس : پلوس وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را برعهده دارد و شکستگی یا خرابی پلوس، در سرعت‌های پایین می‌تواند موجب لرزش دنده خودرو شود. لازم به ذکر است که شکستگی فنرهای داخل پلوس، باعث لرزش دنده در سرعت‌های خاصی خواهد شد. پارگی گردگیر پلوس، سفت نبودن پیچ‌های سر پلوس و همچنین عدم استفاده صحیح از خود دنده خودرو، از دلایل خرابی پلوس است. همچنین صدای تق‌تق چرخ‌ها بیانگر خرابی پلوس است. برای آن‌که متوجه شوید کدام سمت مشکل دارد؛ فرمان را به صورت کامل به آن سمت بچرخانید؛ چنانچه صدای تق‌تق آمد یعنی پلوس آن سمت مشکل دارد.

۴-لرزش دنده خودرو به‌دلیل کیفیت پایین ساخت و مونتاژ

۵- کیفیت پایین واسکازین : واسکازین همان روغن گیربکس است که کیفیت مناسب آن، منجر به کارکرد روان گیربکس، کاهش سر و صدا، کاهش درجه حرارت گیربکس و… می‌شود. چنانچه کیفیت واسکازین پایین بوده یا مقدار آن کافی نباشد می‌تواند باعث لرزش دنده خودرو نیز شود. بهترین راهکار برای پیشگیری از این امر، تعویض به موقع روغن گیربکس است که بسته به نوع روغن، گیربکس خودرو و شرایط آب و هوایی فرق دارد، اما در حالت کلی هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز باید تعویض شود.

دنده خودرو
دنده خودرو

۶- تنظیم نبودن ارتفاع خودرو :تنظیم نبودن ارتفاع خودرو نیز می‌تواند از دلایل لرزش دنده خودرو باشد که با مراجعه به مکانیکی، در اغلب موارد این مشکل به راحتی قابل برطرف کردن است.

۷- ایراد در صفحه کلاچ و دیسک :خرابی صفحه کلاچ و دیسک از دیگر عواملی است که می‌تواند منجر به لرزش دنده خودرو شود. جهت جلوگیری از ایجاد لرزش در دنده و بروز سایر مشکلات، بازدیدهای دوره‌ای را انجام دهید و به موقع اقدام به تعویض آن‌ها کنید. زمان تعویض صفحه کلاچ و دیسک، بسیار به نوع رانندگی بستگی دارد؛ اگر ماشین را در دنده ۱ قرار داده و کلاچ را رها کنید، چنانچه موتور و اتاق خودرو بلرزد نشان‌دهنده زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو  و دیسک است.

دنده خودرو
دنده خودرو

علت لرزش دنده خودرو در نیم کلاچ دنده یک چیست؟

یکی از معدود مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه هستند، لرزش دنده خودرو در حالت نیم کلاچ است. در واقع وقتی که در حالت نیم کلاچ برای رفتن به دنده یک آماده می شوند، با لرزش دنده مواجه می گردند. در صورتی که این لرزش خفیف بود نگران نباشید؛ چرا که کاملاً طبیعی است. اما اگر شدید بود احتمالا از موارد زیر باعث این اتفاق شده اند:

  •  فرسودگی یا ساییدگی فلایویل
  • تمام شدن صفحه کلاچ
  • مشکل در فنرهای سیستم کلاچ
  • تمام شدن دیسک

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات