معرفی خودرو, هیوندای

مشخصات هیوندای وراکروز ix55 مدل ۲۰۰۷ – ۲۰۱۵

هیوندای وراکروز ix55 مدل 2007 تا 2015

این روز ها علی‌رغم بازار رو به رشد خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور، وراکروز را می‌توان نمونه ی نه چندان موفق شرکت هیوندای در زمینه ساخت کراس‌اووری بزرگتر از مدل پرفروش سانتافه دانست. هیوندای وراکروز که نام آن از شهر وراکروز در مکزیک گرفته شده، با کد رسمی ix55 هم شناخته می شود. این خودرو در ابتدا عملکرد نسبتا موفقیت آمیزی داشت اما در ادامه نتوانست این موفقیت را ادامه دهد و به همین دلیل هیوندای آن را تنها در قالب یک نسل (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵) به بازار جهانی معرفی کرد.

دراین نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات و آپشن ها، ایمنی، قطعات یدکی و وضعیت فروش این کراس اوور می پردازیم؛ در ادامه با یدک مال همراه باشید.

طراحی

نمای بیرون

طراحی بدنه هیوندای وراکروز در سال‌های میانی دهه ۲۰۰۰ میلادی کاملا مدرن و قابل توجه به نظر می‌رسید اما در مقایسه با زبان‌های طراحی خودروهای جدید، طراحی بیرونی ix55 تا حدودی قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد.

در نمای جلو طرح ساده چراغ‌ها که با انحنای خاصی ترسیم شده‌اند، چهره‌ای نسبتا مهربان و جدی را برای وراکروز پدید آورده اند. جلو پنجره نسبتا باریک و کشیده که سنخیتی با جلو پنجره‌های جدید هیوندای ندارد نیز بخش اعظم فضای مابین چراغ‌ها را به خود اختصاص داده است. ظاهر سپر جلو نیز گرد کهنگی به خود گرفته و نمایی نسبتا ساده اما هماهنگ و مطابق با سایر ویژگی‌های بصری به چهره هیوندای ix55 بخشیده است.

نمای جلو هیوندای وراکروز ix55 مدل 2007 تا 2015
نمای جلو هیوندای وراکروز ix55 مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵

در نمای جانبی می‌توان شباهت‌هایی با برخی مدل‌های قدیمی‌تر لکسوس rx350 را مشاهده کرد. در این قسمت خبری از حجم پردازی‌های اغراق‌آمیز به چشم نمی‌خورد و یک خط شانه‌ای نه‌چندان واضح از انتهای چراغ عقب تا گوشه چراغ جلو روان شده است.

نمای جانبی هیوندای وراکروز ix55 مدل 2007 تا 2015
نمای جانبی هیوندای وراکروز ix55 مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵

در نمای عقب طرح نسبتا دلنشین و مدرن‌تری را شاهد هستیم که در عین سادگی جذابیت‌های خاص خود را به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های دو تکه با سایز بزرگ و طراحی مناسب نظرات را به سوی خود جلب می‌کنند و در یک نقطه به سپر پیوند خورده‌اند. ارتفاع سپر در بخش زیرین درب صندوق خیلی زیاد نبوده و همین امر سبب بزرگتر شدن دهانه ورودی محفظه صندوق عقب و ساده شدن جای دادن اسباب و وسایل کاربران شده است. سر اگزوزهای بیضی شکل نیز در دو انتهای بخش تحتانی سپر در عین سادگی جلوه نسبتا اسپرت‌تری به نمای عقب وراکروز بخشیده‌اند.

در مجموع باید عنوان داشت که گرچه طراحی ظاهری هیوندای وراکروز در مقایسه با محصولات کراس اوور تا حدودی قدیمی و ساده جدید به نظر می‌رسد اما همچنان دارای پختگی و شخصیت خاصی است که مالک آن قطعا از داشتن چنین خودرویی احساس رضایت خواهد کرد.

نمای عقب هیوندای وراکروز ix55 مدل 2007 تا 2015
نمای عقب هیوندای وراکروز ix55 مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵

نمای داخل کابین

سبک طراحی داشبورد و سایر ادوات کابین هیوندای وراکروز در زمان خود بسیار زیبا و چشم نواز بوده و در عین سادگی ویژگی‌های بصری دلپسندی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌داد. با این وجود پس از گذشت حدود ۱۵ سال از آغاز طراحی داخلی این خودرو، مسلم است که نمای داشبورد ix55 نسبت به محصولات جدیدتر اندکی قدیمی به نظر برسد. به هر حال استفاده از تریم دو رنگ کرم – مشکی به همراه تزیینات طرح چوب سبب شده تا زیبایی کابین این کراس اوور، هنوز هم جذابیت‌های خود را داشته باشد. طرح غربیلک فرمان و صفحه کیلومترشمار پشت آن نیز نمایی کلاسیک اما با اصالت را در مقابل چشمان راننده به وجود آورده است.

جنس استفاده شده در کابین هیوندای آی ایکس ۵۵ در مقایسه با سایر محصولات هم‌دوره، از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و در ساخت داشبورد از مواد نرم بهره گرفته شده است. با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، این خودرو کابین بسیار جادار و وسیعی را در اختیار سرنشینان ردیف‌های اول و دوم خود می‌گذارد. هم‌چنین با باز کردن صندلی‌های موجود در محفظه بار می‌توان ظرفیت این خودرو را به ۷ نفر افزایش داد. صندوق عقب نیز فضای کاملا جادار و وسیعی را در اختیار اسباب و وسایل کاربران به ویژه در مسافرت‌های طولانی قرار خواهد داد.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری هیوندای وراکروز در مقایسه با محصولات مدرن‌تر، کمی قدیمی و ساده به نظر می‌رسد؛ اما باید اذعان کرد که راننده این خودرو، همچنان از کلاس شخصیتی کابین اتومبیل خود رضایت و خرسندی قابل قبولی را تخواهد داشت.

مشخصات فنی

هیوندای وراکروز از یک پیشرانه حجیم ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر تنفس طبیعی بهره می گیرد که قدرتی معادل ۲۶۰ اسب بخار و ۳۴۸ نیوتن متر گشتاور را به واسطه یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل با قفل عقب به سوی هر چهار چرخ ارسال می‌کند. شتاب این خودروی ۱۹۴۰ کیلوگرمی بسیار مناسب بوده و حدود ۸.۵ ثانیه می باشد که کاملا سریع‌تر از بسیاری از سواری های کوچکتر و جدیدتر است. بیشینه سرعت ix55 هم ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده و این در حالی است که این کراس اوور کره‌ای حدود ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

عنوان شرح فنی
نام خودرو هیوندای وراکروز - ix55
نسل نسل اول ( EN ) - تولید از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵
محور محرک دو دیفرانسیل با قفل عقب
گیربکس ۶ دنده اتومات
پیشرانه ۶ سیلندر
حجم موتور ۳.۸ لیتر
قدرت ۲۶۰ اسب‌ بخار
گشتاور ۳۴۸ نیوتن متر
شتاب ۸.۵ ثانیه
سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۱۱.۵ لیتر
وزن ۱۹۴۰ کیلوگرم
حجم باک ۷۸ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۳
موتور هیوندای وراکروز ix55 مدل 2007 تا 2015
موتور هیوندای وراکروز ix55 مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵

امکانات و آپشن ها

امکانات و آپشن ها
کیسه هوا راننده - سرنشینان جلو - جانبی - پرده ای - مجموعا ۹ کیسه هوا
سیستم های ترمز و پایداری سیستم ضد قفل ترمز ABS - سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم صوتی تصویری کنترل سیستم صوتی روی فرمان - DVD - نویگیشن - سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و ۶ اسپیکر
سایر تجهیزات حاقظه فرمان - آینه های جانبی و صندلی راننده - کروز کنترل - درب صندوق برقی - سیستم ورود بدون کلید - دوربین عقب - آینه های جانبی برقی با گرمکن - سنسور عقب

مزایا و معایب

طراحی ظاهری شیک و با شخصیت، امکانات رفاهی مطلوب، ایمنی بالا، کابین بسیار جادار و عملکرد فنی بسیار مناسب از جمله مزیت‌های این خودرو به شمار می‌آیند. درباره ی نقاط ضعف هم می‌توان به مصرف سوخت نسبتا زیاد هیوندای وراکروز اشاره کرد.

وضعیت فروش در بازار ایران

هیوندای وراکروز یکی از تولیدات نسبتا محبوب و لوکس هیوندای در ایران به شمار می‌رود که با وجود پایان تولید آن و عدم عرضه ی این خودرو، چه در ایران و چه در بازارهای جهانی، همچنان مدل‌های کارکرده آن با اقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه هستند. بنابراین باید عنوان کرد که وضعیت خرید و فروش ix55 در بازار ایران نسبتا مطلوب بوده و علی رغم قیمت بالای آن، اقشار مرفه همچنان از در اختیار داشتن این شاسی بلند کره‌ای احساس لذت و سربلندی خواهند داشت.

سخن آخر

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای وراکروز ix55 را در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای وراکروز ix55 مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

منبع: خودرو ۴۵

3.3 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات