آموزشی

کنیستر چیست و چه کاربردی در خودرو دارد ؟

کنیستر خودرو

 به نقل از “ یدک مال ” کنیستر  خودرو یک مخزن مملو از زغال فعال (carbon active) است که یک شلنگ ورودی بنزین از باک و یک شلنگ خروجی به سمت موتور دارد و از ورود بخارات بنزین به هوا جلوگیری می‌کند. کنیستر یکی از بخش‌های مهم هر خودرو بنزینی محسوب می‌شود یکی از عوامل مهم در این آلودگی نیز احتراق ناقصی است که در خودروهای بنزینی اتفاق می‌افتد. جهت مرتفع کردن این مشکل (البته نه به‌صورت کامل) قطعه‌ای تحت عنوان کنیستر (Canister) در خودروهای بنزینی وجود دارد.

وظیفه کنیسترخودرو

در خودروهای بنزینی مخزنی وجود دارد به نام کنیستر که وظیفه آن جذب بخارات بنزین است. کنیستر دارای موادی از جنس کربن متخلخل است که به‌واسطه دارا بودن سطوح متخلخل بسیار می‌تواند همچون یک اسفنج، بخارات بنزین را به خود جذب کند. مخزن کنیستر استوانه‌ای شکل بوده و بر روی آن سه خروجی وجود دارد. دو خروجی به صورت لوله‌ای بوده که یکی از آن‌ها با باک بنزین و دیگری با منیفولد هوا در ارتباط است.
برای انجام صحیح وظیفه کنیستر یک خروجی دیگر جهت ارتباط با هوای آزاد تعبیه شده‌است و فیلتری نیز در دهانه آن جهت فیلتر هوای ورودی قرار دارد که همگی این قطعات در کنار هم وظیفه اصلی کنیستر یعنی خروج بخارات بنزین را انجام می‌دهند به‌دلیل خلائی که در منیفولد وجود دارد، بخارات بنزین به داخل مخزن کنیستر مکیده می‌شوند و منیفولد نیز این بخارات را به سمت محفظه احتراق هدایت می‌کند که البته این فرآیند برای زمانی است که موتور روشن باشد. در هنگام خاموشی موتور، این بخارات سمی توسط کربن (زغال فعال) موجود در کنیستر جذب شده و مانع از ورود آن به هوای آزاد می‌شود. پس از روشن شدن مجدد خودرو، بخارات موجود در کنیستر جهت احتراق مجدد به سمت موتور هدایت می‌شوند.  به‌دلیل خلائی که در منیفولد وجود دارد، بخارات بنزین به داخل مخزن کنیستر مکیده می‌شوند و منیفولد نیز این بخارات را به سمت محفظه احتراق هدایت می‌کند که البته این فرآیند برای زمانی است که موتور روشن باشد. در هنگام خاموشی موتور، این بخارات سمی توسط کربن (زغال فعال) موجود در کنیستر جذب شده و مانع از ورود آن به هوای آزاد می‌شود. پس از روشن شدن مجدد خودرو، بخارات موجود در کنیستر جهت احتراق مجدد به سمت موتور هدایت می‌شوند. 

کنیستر خودرو
کنیستر خودرو

نشانه های خرابی کنیستر خودرو

  1. چراغ چک: چراغ چک خودرو روشن می‌شود و زمانی‌که به‌وسیله دیاگ آن را بررسی می‌کنید، کد خطای «شیر برقی کنیستر» قابل‌ رویت است.
  2. بوی بنزین: ایراد به وجود آمده برای کنیستر، از بوی بنزین مشخص است. اگر بوی بنزین دائما احساس شد، ممکن است مشکل از شلنگ‌های متصل به باک بنزین، درب باک و حتی مخزن بنزین باشد، اما درصورتی‌که این بوی بنزین، تنها گاهی قابل‌ استشمام باشد، نشانه خرابی کنیستر است. علاوه‌بر موارد ذکر شده، اگر درب باک بنزین خودرو را باز کردید و بخارات بنزین با فشار از آن خارج شدند، این هم نشان از خراب شدن دریچه قطع کن کنیستر دارد.
  3. صدای تق‌تق: چنانچه خرابی کنیستر به‌علت پارگی شلنگ یا شکستگی مخزن کنیستر باشد، گه‌گاه صدای «تق تق» نیز از آن شنیده می‌شود.
کنیستر خودرو
کنیستر خودرو

اجزای تشکیل دهنده کنیستر خودرو

۱- سرشیلنگی بخار بنزین

۲- سرشیلنگی تصفیه

۳-سرشیلنگی هوای آزاد

۴-  بدنه کنیستر

۵-  درپوش کنیستر

۶- نگهدارنده فیلتر صافی

۷- فیلتر صافی پایین

۸- فیلتر صافی بالا

۹- کربن اکتیو یا همان ذغال اکتیو

نحوه تست کنیستر خودرو

جهت تست کنیستر کافی است شلنگ اتصال باک به کنیستر را جدا کرده و به هنگام روشن بودن موتور، مکش هوا از سرشلنگی‌ها را چک کنید. چنانچه مکش به اندازه کافی وجود داشته باشد، حاکی از عملکرد درست کنیستر و مکش بخار بنزین است؛ همچنین باید مکش هوا از مجرای هوای آزاد نیز کنترل شود. 

چه زمانی باید کنیستر خودرو را تعویض کنیم؟

قابلیت جذب برای زغال‌های کنیستر زمان محدودی دارد. به این صورت که اگر در موعد مقرر تعویض قطعه رخ ندهد، به‌دلیل کاهش قابل‌توجه جذب ذغال‌ها، عملکرد قطعه تا حد زیادی مختل می‌شود. زمان تعویض این قطعه توسط کارخانه تولیدی تعیین‌شده و به‌‌طور متوسط چیزی در حدود ۳۰ هزار کیلومتر یا ۲۴ ماه است 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات
داود
1 سال قبل

سلام وقت بخیر خودرو بنده تیبا ۲مدتیه از زیر باک بنزین خودرو صدای تق تق میده وقتی ماشین سرد هست نشون نمی‌ده وقتی که گرم میشه یا خاموش میکنم ماشین رو صداش تا ۳۰ثانیه شروع می‌کنه تق تق علت چیست ؟

حیدر
8 ماه قبل
پاسخ به  داود

به نظرم علت داغی بیش از حد اگزوز باشد وقتی ماشین را خاموش میکنیم اگزوز شروع به سرد شدن میکند صدای تق تق میدهد.