آموزشی

کاربرد فیلتر روغن در خودرو

کاربرد فیلتر روغن

وظیفهٔ و کاربرد فیلتر روغن پاک کردن آلودگی های موجود در روغن موتور خودرو است . یک فیلتر روغن ماشین باید ویژگی های جداسازی بالا، قابلیت تحمل فشار، مقاومت در برابر زندگ زدگی و خوردگی، داشتن آب بندی مناسب و … را داشته باشد. از آنجایی که روغن موتور از بین قسمت‌ها و اجزای مختلف موتور حرکت می‌کند و عملیات خنک کردن این قسمتها و قطعات و همچنین عملیات روانکاری آنها را انجام می‌دهد، در حین برگشت کثیفی‌های زیادی داخل آن روغن قرار می‌گیرند. اگر آن روغن کثیف توسط فیلتر روغن تمیز نشود عملیات روانکاری و خنک سازی قطعات موتور با مشکل مواجه می‌شود

ویژگی های فیلتر روغن

۱- توانایی جداسازی بالا

۲-  مقاوم بودن فیلتر روغن

۳- قابلیت تحمل فشار بالا

۴-  مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی

۵- داشتن آب بندی مناسب فیلتر روغن 

۶- دارا بودن سوپاپ اطمینان

کاربرد فیلتر روغن
کاربرد فیلتر روغن

انواع فیلتر روغن

۱- فیلتر روغن‌های کارتریجی : فیلتر روغن‌های کارتریجی شامل چند جز هست. یک جزء اصلی کار تصفیه روغن موتور را انجام می دهد، یک جزء نگهدارنده و یک جزء واشر آب بندی است. برای عوض کردن فیلتر روغن کارتریجی فقط جزء تصفیه در آن‌ها عوض می‌شود و واشر آب بندی و قطعه نگهدارنده ثابت می‌ماند.

۲- فیلتر روغن پیچی یا اسپین فیلتر :  فیلترهای روغن پیچی همه اجزا در هنگام تعویض فیلتر روغن دور انداخته می‌شوند و و یک فیلتر روغن کامل به جای فیلتر روغن قدیمی در موتور خودرو قرار می‌گیرد بدین معنا که المنت نگهدارنده، المنت واشر آب بندی و المنت اصلی تصفیه در این نوع فیلتر روغن‌ ها با یکدیگر و در کنار یکدیگر وجود دارد و در هنگام تعویض همه با هم عوض میشوند. البته فیلتر روغن پیچی اجزای بیشتری نسبت به فیلتر روغن‌های کارتریجی دارد.

زمان تعویض فیلتر رروغن

۱-بالا رفتن دمای موتور خودرو

۲- بد کار کردن موتور

۳- خارج شدن دود آبی یا سیاه یا خاکستری از اگزوز خودرو

۴-  بوی بد در داخل کابین خودرو

۵- مشاهده فشار کم روغن

۶-شنیدن صدای تق تق از موتور خودرو

کاربرد فیلتر روغن
کاربرد فیلتر روغن
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات