آموزشی

کیت مکش هوای موتور خودرو چیست؟

کیت مکش هوا

 به نقل از “یدک مال” کیت مکش هوا، راه حلی برای مکش هوای بیشتر از بیرون، برای عبور از فیلتر و ورود به سیستم سوخت در خودرو است. هر چه دمای هوای ورودی به پیشرانه پایین تر باشد، چگالی بیشتری خواهد داشت. هوای چگال تر، اکسیژن بیشتری به همراه دارد و باعث می شود با افزایش سوخت، احتراق بیشتری صورت گیرد و در نهایت، قدرت بیشتری ایجاد شود. در اکثر خودرو ها، به علت قرار گیری محل مکش هوا در نزدیکی موتور، دمای هوای ورودی نسبت به محیط بالاتر می رود و طبق آنچه گفتیم، این موضوع سبب کاهش چگالی هوا می شود که در نهایت، قدرت نه چندان رضایت بخشی از این فرایند حاصل می شود. کیت های مکش هوا به علت قرار گیری در مسیر جریان آزاد هوا و همچنین فضایی دور تر از موتور خودرو، علاوه بر افزایش حجم هوای ورودی، هوایی خنک تر نسبت به حالت قبل را به سمت پیشرانه خودرو می فرستند

ساختار و اجزای کیت مکش هوا

این کیت ها در محل هایی نصب می شوند که هم از مجموعه موتور فاصله داشته باشند و هم در مسیر جریان هوای آزاد قرار گیرند. شیوه مونتاژ این کیت ها به گونه ای است که کم ترین پیچ و خم و تغییر زاویه را برای جریان هوا داشته باشد تا از افت های ناشی از تغییر زاویه کاسته شود و هوا با کم ترین تلفات فشار وارد موتور شود. اجزای تشکیل دهنده این کیت ها به گونه ای هستند که نیاز به جعبه ای پلاستیکی برای قرارگیری فیلتر ندارند (فیلتر هوای فابریک خودروها در یک محفظه قرار می گیرد).

در این کیت ها برای انتقال هوا از لوله هایی با قطری بیش تر و جنسی نرم تر استفاده می شود تا از افت فشار هوایی که جریان می یابد کاسته شود. جنس به کار رفته برای این لوله ها اغلب فلزی یا سیلیکونی است.

کیت مکش هوا
کیت مکش هوا

مزایای فیلتر هوای اسپرت

۱- افزایش قدرت و شتاب با هزینه کم، نصب آسان، بدون افزایش مصرف بنزین ( و حتی در برخی موارد کاهش مصرف بنزین)

۲- اقتصادی بودن بدلیل عدم نیاز به تعویض و محافظت از موتور خودرو به دلیل تصفیه بهتر هوا

۳- ایجاد صدای اسپرت ( به غیر از نوع جایگزین)

۴- کاهش وزن خودرو که این مورد برای رانندگان حرفه ای اهمیت دارد

۵- ایجاد فضای بیشتر برای نصب سایر قطعات

۶- امکان بازگشت تغییرات به حالت اولیه

۷- کاهش اصطحلاک قطعات داخلی – موتور و روان تر کار کردن موتور خودرو

بوجود آوردن یک جلوه و نمایه اسپورت و زیبا در محفظه موتور خودرو

صدای کیت مکش هوا

نصب این کیت روی موتور در حالت رانندگی عادی و هیچگونه صدایی ایجاد نمی کند و مانند فابریک و اولیه موتور  می باشد و فقط در زمانی که پدال گاز خودرو را تخته گاز فشار می دهید موجب ایجاد صدای ملایم اسپورت می گردد

کیت مکش هوا
کیت مکش هوا

راهنمای انتخاب سیستم کیت مکش هوا

۱- طرح مخصوص هر خودرو: اکثر تولیدکنندگان ورودی هوای سرد، آنها را به گونه‌‌ای طراحی کرده‌‌اند که مطابق با نوع، سال تولید و مدل خودرو باشند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید محصولی که سفارش داده‌‌اید و قصد نصب آن را دارید، مطابق با خودرو شما است یا خیر.

۲- جنس ماده: دومین مورد مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، جنس مواد است. همانطور که در بالا بررسی کردیم، هدف سیستم ورودی هوای سرد از بین بردن حرارت است تا هوای سردتری در موتور خودرو شما جاری شود. بدین ترتیب، اطمینان حاصل کنید که محصولی با جنس مقاوم در برابر حرارت انتخاب کرده‌‌اید.

۳- مدل سیستم ورودی هوای سرد: مورد بعدی که باید در نظر گرفته شود، مدل یا نوع سیستم ورودی هوای سرد است. در حالت کلی دو نوع وجود دارد: سیستم مکش هوای کوتاه و سیستم ورودی هوای سرد واقعی

  • سیستم مکش هوای کوتاه: در این سیستم، دسترسی به فیلتر هوا آسان‌‌تر شده است. طراحی آن به لوله‌‌کشی و ساخت کمتری نیاز دارد.
  • ورودی هوای سرد واقعی: در این سیستم، فیلتر هوا به جلوترین قسمت منتقل شده و بر آن تأکید دارد. در این سیستم، جریان هوای سرد بیشتری نسبت به سیستم مکش کوتاه ایجاد می‌‌شود.

۴- جریان لوله ورودی: کارآمدترین راه برای رفتن از نقطه یک به نقطه دو، مسیر مستقیم است، بنابراین در نظر گرفتن جریان لوله نیز بسیار حائز اهمیت است. این مفهوم در سیستم ورودی هوای سرد تفاوت عظیمی ایجاد می‌‌کند. وقتی شیلنگ‌‌های مستقیم دارید، هوا در مقایسه با مسیرهای پر انحنا بسیار کارآمدتر جریان می‌‌یابد.

۵- حفاظت از آب

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات