آموزشی

چرا روغن موتور خودرو کف می کند؟

کف کردن روغن موتور

کف کردن روغن موتور یکی از مشکلاتی است که برای روغن موتورها بوجود می آید که علت های مختلفی داردروغن موتور یک مایع مصرفی است که پس از طی مسافتی مشخص به تدریج سطح آن کاهش پیدا خواهد کرد. وظیفه روغن موتور روان کردن حرکت قطعات درون موتور و جذب ذرات درون موتور و کاهش دمای موتور می‌باشد. با توجه به موارد ذکر شده لازم است هر چند وقت یک بار نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کرده و کیفیت آن را بسنجید. گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف روغن موتور کف کند و بالا بیاید

منظور از کف کردن روغن موتور چیست

کف مجموعه ای از حباب های کوچک هوا است که روی سطح سیال یا نزدیک آن جمع می شوند. کف یک عایق حرارتی کارآمد است، بنابراین کنترل دمای روغن ممکن است دشوار شود. وجود کف ها در سیال می تواند منجر به اکسیداسیون بیش از حد، کاویتاسیون و کاهش خواص روانکاری روغن و خرابی سیستم هیدرولیک شود.

اگر روغن موتور ماشین کف کرده باشد به دلیل اینکه اساساً توسط میل لنگ کوبیده و هوادهی می شود می تواند خیلی سریع آسیب زیادی را به ماشین وارد کند. اگر رنگ کف روشن است، ممکن است به دلیل آلودگی آب یا مایع خنک کننده باشد. اگر اینطور نیست، این احتمال وجود دارد که واشر سر سیلندر  نشتی دارد و یا اینکه در بلوک موتور تَرک خوردگی وجود دارد.

علت کف کردن روغن موتور
علت کف کردن روغن موتور

علت های کف کردن روغن موتور

علت سفید شدن رنگ روغن موتور و یا کف کردن روغن موتور شامل موارد زیر می باشد:

۱- آلودگی آب (ترکیب آب با روغن موتور)

۲- آلودگی مواد جامد

۳- تخلیه شدن کف زدا (احتمالاً به دلیل استفاده از فیلتراسیون بسیار ریز و فناوری جداسازی الکترواستاتیکی)

۴- مشکلات مکانیکی که باعث تهویه بیش از حد سیال می شود

۵- آلودگی متقابل سیال با روان کننده نامناسب

۶- آلودگی سیال با گریس

۷-افزودنی کف زدا بیش از حد

۸- نشتی واشر سرسیلندر

مشاهدات لازم برای کف کردن روغن موتور

تنها جایی که می توان مشاهده کرد که روغن موتور خودرو کف کرده یا خیر، درب محل ورود روغن موتور به خودرو است. شما با باز کردن این درب و مشاهده ی پشت آن در صورتی که کف یا رنگ شیری خاصی، پشت درب ورودی خودرو دیدید، می توانید متوجه شوید که روغن موتور شما به حالت کف درآمده است پس باید علت را جویا شوید و مشکل را حل کنید. 

دقت کنید در صورت عدم حل مشکل اساسی موتور خودرو که باعث کم کردن روغن موتور می‌شود و به مرور زمان این علت ممکن است گسترش پیدا کرده و هزینه‌های بیشتری برای شما باقی میگذارد. پس اگر میخواهید کمتر هزینه کنید، باید در سریعترین زمان ممکن علت را جویا شوید و موتور را تعمیر کنید.

از کجا بفهمیم روغن موتور کف کرده است

از کجا می توان فهمید روغن موتور کف کرده است که باید گفت تنها جایی که می توان این موضوع را مشاهده کرد، درب محل ورود روغن موتور به موتور است. زمانی که شما این درب را باز می کنید می توانید ببینید که در پشت درب آیا کف های شیری رنگ یا سفید رنگی وجود دارد یا خیر. در صورت مشاهده این موضوع باید اقدام به رفع مشکل کنید چراکه بی توجهی به کف کردن روغن موتور می تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگتری برای خودروی شما شود و هزینه های گزافی را برای شما ایجاد کند.

علت کف کردن روغن موتور
علت کف کردن روغن موتور

چگونه نیروهای نگهداری و تعمیرات ، دلیل اصلی ظاهر شدن کف کردن روغن موتور را پیدا می کنند ؟

پیدا کردن دلیل کف کردن روغن موتور اگر رفع نشود، ممکن است آسیب‌های جدی به ماشین‌آلات وارد کند. زمانی که روغن در معرض هوا قرار بگیرد، کف هم به زودی بر روی سطح نمونه ظاهر خواهد شد. مقادیر کم هوا در روغن به خصوص در محصولاتی مانند روغن گیربکس‌ها که برانگیخته می‌شوند، غیر معمول نیست. اما اگر به روغن هوای بیشتری برسد، حباب‌های هوا هم به سطح نمونه می‌رسند. بسته به میزان برانگیختگی سطحی، این حباب‌ها ترکیده و یا به شکل کف باقی می‌مانند.

افزونه‌هایی مانند کف‌زداها به شکافتن حباب‌ها و پایین نگه داشتن سطح کف کمک می‌کنند. اگر واکنش با هوا کنترل نشود، کف‌زداها هم ناکارآمد می‌شوند. برانگیختگی سطحی در حضور آلاینده‌هایی مانند آب، ذرات خشک، گریس و باقی شوینده‌ها و صابون‌ها افزایش خواهد یافت. نوع طراحی سیستم‌ها و تجهیزات هم در برخی موارد باعث واکنش بیشتر روغن با هوا می‌گردد.

مقادیر کف و حباب نگران کننده نیستند. اگرچه، در صورت عدم رسیدگی و بالارفتن سطح کف و عدم بازگشت آن به مقدار اولیه یا کاهش سطح روغن در دستگاه به دلیل وجود کف، مشکلات بزرگی پیش می‌آیند. زمانی که موضوع حساس سطح کف در روغن‌ها را بازرسی‌‌ کردید، آن را گزارش و حتماً پیگیری کنید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات