آموزشی, قطعه شناسی خودرو

کالیپر ترمز چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کنیم؟

کالیپر ترمز

کالیپر ترمز بخشی از سیستم ترمز دیسک است ،نوع دیگری از خودرو های موجود در ترمز های جلویی آن ها. پستانک های پیستون و پیستون های ماشین شما در دستگاه کالیپر ترمز قرار دارد. کار آن این است که چرخ های خودرو را با ایجاد اصطکاک با روتور ترمز کم کند. کالیپر ترمز مانند گیره در روتور چرخ متناسب است تا هنگام حرکت روی ترمزها چرخش چرخ را متوقف کند. در داخل هر کالیپر یک جفت صفحه فلزی وجود دارد که به عنوان لنت ترمز شناخته می شود.کالیپر بخشی از سیستم ترمز دیسک است 

انواع کالیپر ترمز

دو نوع اصلی از کالیپرها وجود دارند که عبارتند از : کالیپرهای شناور (یا کشویی) و دستگاه های ثابت. کالیپرهای شناور نسبت به روتور در داخل و خارج حرکت می کنند و یک یا دو پیستون فقط در قسمت ورودی روتور دارند. این پیستون هنگام اعمال ترمز، به کلیه کالیپر فشار می آورد و اصطکاک را از روی لنت های ترمز در دو طرف روتور ایجاد می کند. همانطور که از نام آن برمی آید ، کالیپر های ثابت حرکت نمی کنند بلکه پیستون هایی را در طرف های روتور ترتیب داده اند. اما از نوع شناور گران تر هستند. 

کالیپر ترمز
کالیپر ترمز

علائم خراب شدن کالیپر ترمز

نشت ترمز سیال: از آنجا که مایع ترمز برای کمک به گیره و فشار دادن پد ترمز به روتور به داخل کالیپر شما فشار می آورد ، هرگونه نشانه ای از مایع ترمز نشتی می تواند به معنای این باشد که کولیس نشتی از مهر و موم شکسته دارد ، که می تواند بر توانایی کلی ترمز تأثیر بگذارد.

وسیله نقلیه به سمت جلو کشیده می شود : هنگامی که وسیله نقلیه شما و سیستم ترمز در معرض گرمای شدید قرار دارد می تواند منجر به ضبط پیستون شود. وسیله نقلیه آسیب دیده به وسیله نقلیه به سمت آن می رود ، بنابراین اگر متوجه کشیدن لاستیک های خود نشدید ، باید دستگاه را بررسی کنید.

صداهای غیرمعمول : شنیدن صداهای عجیب و غریب که از وسیله نقلیه شما ناشی می شود ، هرگز نشانه بزرگی نیست. اگر سر و صدا با الگوهای ترمز شما ارتباط دارد ، می تواند یک کولیس ترمز شل یا چسبنده باشد.

 و همچنین لنت ‌های فرسوده ، کشش خودرو ، لرزش ، پدال ناپایدار ،تعمیر و نگهداری کالیپر ترمز از دیگر علائم خراب شدن 

وظیفه کالیپر ترمز

کالیپرهای ترمز جزء خاصی از سیستم ترمز شما هستند که برای عملکرد ترمزهای شما بسیار مهم است. بر روی هر چرخ کالیپرها قرار دارند و لنت‌های ترمز را روی روتورها فشار می‌دهند تا چرخش چرخ را کاهش دهند و خودرو را وادار به کاهش سرعت کنند. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، فشار هیدرولیک را بر روی پیستون های کالیپر فشار می دهد تا لنت ها را به روتورها فشار دهد.

کالیپر ترمز
کالیپر ترمز

چه زمانی باید کالیپر ترمز خودروی خود را چک کنید ؟

۱- اگر که در حین ترمز گرفتن از سیستم ترمز صدایی شنیده شود باید کالیپر ترمز بررسی شود . در واقع صداهای عجیب و غریب در سیستم ترمز نشان دهنده خرابی احتمالی کالیپر ترمز است .

۲- اگر که چراغ ترمز ABS و چراغ چک خودرو در نمایشگر پشت غربیلک فرمان و یا بر روی مانیتور خودرو روشن شود قطعا کامپیوتر مرکزی خودرو مشکلی را در سیستم ترمز خودرو تشخیص داده است که بهتر است خودرو را به یک مکانیک نشان دهید .

۳- اگر که در حین گرفتن ترمز اتومبیل شما مسافت طولانی را طی می کند و این مسافت از حالت عادی خود بیشتر باشد ، همچنین اگر که در حین ترمز گرفتن به ماشین ضربه وارد شود این دو مورد می تواند نشان دهنده مشکلی در سیستم ترمز و کالیپر خودرو باشد .

۴- اگر که پدال ترمز خودرو بیش از اندازه سفت یا نرم باشد باید کالیپر ترمز چک اگر که در حین گرفتن ترمز اتومبیل شما مسافت طولانی را طی می کند و این مسافت از حالت عادی خود بیشتر باشد  میزان فشار وارد شده به پدال ترمز نه باید بیش از اندازه باشد و نه باید کم باشد .  در واقع شما باید با یک فشار کم به پدال ترمز قادر به توقف خودرو باشید و حتما نباید پدال را تا انتها فشار دهید تا سیستم ترمز دست به کار شود .

۵- اگر که در زیر خودرو یا اطراف چرخ ها و حتی در ناحیه موتور خودرو روغن و نشتی دیده شود حتما باید سیستم ترمز و کالیپر ترمز را بررسی کنید 

دلایل چسبیدن کالیپر ترمز

 پیستون کالیپر زنگ زده و چکمه پیستونی : پیستون های کالیپر جزء ضروری سیستم ترمز هستند. آنها لنت های ترمز را به دیسک ترمز فشار می دهند تا ماشین سرعت را کاهش دهد.پیستون های کالیپر ترمز دارای یک چکمه لاستیکی در اطراف خود هستند تا از ورود گرد و غبار و ذرات دیگر به سیستم ترمز جلوگیری کنند. این بسیار معمول است که این چکمه آسیب ببیند و آب و سایر گرد و غبار وارد پیستون شود. این باعث می شود پیستون شروع به زنگ زدن کند و در نهایت حرکت آن به طور کامل متوقف شود، که باعث می شود لنت های ترمز به دیسک ترمز گیر کنند.

 لنت ترمز زنگ زده و چسبیده : دومین علت رایج چسبندگی کالیپر ترمز در واقع زنگ زدگی لنت ترمز است. لنت های ترمز دارای راهنماهایی هستند که باید روغن کاری شوند تا لنت های ترمز به راحتی روی براکت کالیپر ترمز به جلو و عقب سر بخورند. هنگامی که گرد و غبار و زنگ روی این براکت ها جمع می شود، لنت های ترمز در براکت لنت ترمز گیر کرده و به دیسک ترمز فشار می آورند.

 پین راهنمای کولیس کثیف : پین های راهنمای کالیپر ترمز در براکت کالیپر ترمز قرار دارند و به کالیپر کمک می کنند هنگام ترمزگیری به جلو و عقب بچرخند. معمولاً این پین ‌های راهنما در اثر زنگ زدگی گیر می ‌کنند که از عملکرد صحیح کالیپر ترمز جلوگیری می ‌کند و در نتیجه باعث چسبندگی ترمز ها می‌ شود.این پین های راهنما دارای چکمه های لاستیکی در اطراف خود هستند تا از آب و گرد و غبار محافظت کنند. چکمه های لاستیکی را بررسی کنید و دوباره پین ​​های راهنما را بردارید، 

 و همچنین کابل های فولادی ترمز پارکینگ،  شکستگی شلنگ ترمز ،مایع ترمز کثیف یا قدیمی از دیگر عوامل دلایل چسبیدن کالیپر ترمز می باشند

چگونه از کالیپر ترمز چسبنده جلوگیری کنیم؟

اگر به طور منظم از ترمزهای خود مراقبت کنید، اغلب این مشکلات نباید زیاد اتفاق بی افتند . کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این نوع مشکلات در آینده انجام دهید. در اینجا رایج ترین آنها این موارد  هستند:

  • تعویض روغن ترمز هر ۱ تا ۳ سال یکبار، از زنگ زدگی سیستم ترمز از داخل جلوگیری می کند.
  • لنت‌های ترمز، پین‌های راهنما و پیستون‌ها را هر ۲ تا ۳ سال یکبار تمیز کنید. یا حداقل در دفعاتی که لنت ترمز یا دیسک ترمز خود را تعویض می‌کنید، این کار را به درستی انجام دهید.
  • گاهی اوقات در سرعت های بالا به شدت ترمز کنید. برخی ممکن است فکر کنند که استفاده نکردن از ترمز روی خودرو چیز خوبی است، اما برعکس است. اگر هرگز از ترمزها سخت استفاده نکنید، پس از مدتی گیر می کنند.
  • بسیاری از مردم مسافت های کوتاهی را رانندگی می کنند و هرگز از ترمز خود به درستی استفاده نمی کنند.برای جلوگیری از گیرکردن کامل ترمزها، باید چند بار در سال از ترمز خود با سرعت بالا استفاده کنید.
  • حتی اگر گیربکس اتوماتیک دارید از ترمز دستی خود استفاده کنید. یکی دیگر از مشکلات رایج این است که اگر گیربکس اتوماتیک دارید هرگز از ترمز دستی خود استفاده نمی کنید. این باعث می شود که کابل یا براکت ترمز دستی در یک بار استفاده از آن گیر کند.
کالیپر ترمز
کالیپر ترمز

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات