آموزشی, قطعه شناسی خودرو

کاسه چرخ خودرو و عملکرد آن در خودرو

کاسه چرخ

کاسه چرخ که به انگلیسی Brake Drum نامیده می شود، یک قطعه چدن استوانه ای شکل است. به طور کلی باید گفت که این قسمت وظیفه کاهش سرعت توسط ترمز را بر عهده دارد و علاوه بر آن کاپ چرخ مکانی است که چرخ خودرو باید در آن قرار گیرد. گفته می شد جنس کاسه چرخ چدن است، در برخی خودروها این دستگاه آلومینیومی است یکی از اساسی ترین نقش های قوس چرخ در خودرو کمک به کنترل سرعت هنگام ترمز گرفتن راننده است.  عملکرد صحیح ترمز نقش بسیار مهمی در امنیت جانی و مالی افراد دارد که می توان گفت تا حد زیادی به نقش توپی چرخ بستگی دارد

قطعات و تجهیزات اساسی در سیستم ترمز

یکی از مهمترین قطعاتی که در سیستم ترمز خودرو های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، کاسه چرخ می باشد که نقشی مهم در کنترل و توقف خودرو دارد. در این قسمت، در مورد دیگر اجزای به کار رفته در سیستم ترمز که به نوعی مکملی برای عملکرد صحیح آن محسوب می شوند، صحبت می کنیم.

کاسه ترمز: یکی از قطعاتی که در سیستم ترمز مورد استفاده قرار می گیرد کاسه ترمز است. این قطعه می تواند به عنوان یک سطح ترمز گیر کاربرد داشته باشد که در کنترل و توقف چرخ تاثیر بسزایی دارد.

توپی چرخ: این قطعه به عنوان یک نگهدارنده شناخته می شود که کاسه ترمز و چرخ نیز به آن متصل است.

گرد گیر: یکی دیگر از اجزای نگهدارنده است که به عنوان صفحه پشتی شناخته می شود. گرد گیر یا صفحه شناختی تمام اجزای سیستم ترمز را کنار هم نگه می دارد.

کفشک ترمز: یکی از اجزای سیستم ترمز محسوب می شود که باعث کنترل بر روی چرخ می شود و می توان گفت با اصطکاکی که بین لنت ترمز و کاسه چرخ به وجود می آورد، دلیلی برای آهسته تر شدن حرکت چرخ محسوب می شود.

فنر نگه دارنده و فنر برگشتی: در قسمت قبلی گفته شد که کفشک های ترمز باعث کنترل بر روی چرخ می شوند، این فنر ها کفشک های موجود در سیستم ترمز را بر روی صفحه پشتی نگه می دارند و دوباره آن را به همان حالت قبلی بر می گردانند.

سیلندر چرخ: از دیگر اجزایی که با کفشک ترمز ارتباط دارد و یک قطعه هیدرولیکی است که توانایی فشار دادن کفشک ترمز به سمت بیرون را دارد. اگر بخواهیم در مورد این قسمت توضیح دهیم باید گفت زمانی که شما در خودرو بر روی پدال ترمز فشار وارد کنید، سیلندر چرخ می تواند کفشک های ترمز را به سمت بیرون هدایت کند. روغن هیدرولیک می تواند پیستون های سیلندر چرخ و کفشک ها را با فشار هل داده و این فرآیند در ترمز کاسه ای بین لنت ترمز و سطح داخلی کاسه اصطکاک ایجاد می کند و در نتیجه این واکنش ها خودرو از حر کت می ایستد و متوقف می شود.

کاسه چرخ
کاسه چرخ

کاسه چرخ و نقش آن در ترمز خودرو

یکی از اجزای بسیار مهم در خودرو ها می باشد برخی از خودرو ها که قدیمی و فرسوده هستند، کاسه چرخ اهمیت زیادی برای آن ها دارد به دلیل این نه مانند خودرو های جدید و امروزی نمی توانند به صورت اتومات و پیشرفته ترمز کنند و اگر ذره ای  آسیب دیده باشد نمی توان خودرو را کنترل کرد همچنین خودرو های امروزی و جدید نیز دارای کاسه چرخ هستند اما با کاسه چرخ های قدیمی تفاوت های بسیار زیادی دارند و متفاوت هستند.

ساخت این قطعه برای انواع خودرو ها متفاوت است و برخی از آن ها دارای قوس های بیشتری نسبت به کاسه چرخ های دیگر دارند ولی بسیار دقیق و حرفه ای عمل می کنند و در حد توان خود در کنترل خودرو موثر است.  و این قطعه از برخی از قطعات خودرو محافظت هم می کند

کاسه چرخ و ترمز های کاسه ای در خودرو

این قطعه  در انواع خودرو ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و معمولا قبل از شروع سفر  اقدام به بررسی آن می باشد ترمز های کاسه ای در خودرو بسیار سبک هستند و می توان به راحتی آن ها را نصب کرد ولی یکی از معایبی که می توان در ترمز های کاسه ای عنوان کرد گرم شدن سریع آن ها می باشد.

ترمز های کاسه ای خودرو ها به دلیل این که از چدن ساخته شده اند به صورت کاسه ای هستند و به همین دلیل در صنعت خودرو سازی و… به ترمز های کاسه ای معروف شده اند. خودرو هایی که قدیمی هستند معمولا از ترمز های کاسه ای برای همه چرخ ها استفاده می کردند ولی امروزه به دلیل پیشرفت علم و صنعت خودرو سازی از ترمز های کاسه ای فقط برای چرخ های عقب استفاده می شود تا عملکرد بهتر و سریع تری داشته باشند.

فواید و مزایای ترمزهای کاسه ای در خودرو

۱- یکی از مزایای ترمز های کاسه ای این است که اگر زمانی خراب و فرسوده شد می توان به راحتی و در سریع ترین زمان اقدام به تعویض یا تعمیر آن کرد به دلیل این که اگر تعمیر آن توسط افراد متخصص انجام شود به سرعت و بدون اتلاف وقت می باشد.

۲- برای تعمیر ترمز های کاسه ای به قطعات یا ابزار های گوناگون و… نیاز نیست و اگر تعمیر آن توسط افراد حرفه ای انجام شود نیازی به قطعات خاصی ندارد.

۳- ترمز های کاسه اگر به مدت طولانی استفاده شود عملکرد کمی دارند به همین دلیل برای این که کیفیت اولیه آن به دست آید نیاز به تعویض دارد و تعویض آن ها معمولا در امداد خودرو ها یا مکان های دیگر انجام می شود.

کاسه چرخ
کاسه چرخ

کاسه چرخ در ماشین های سنگین

این قطعه  در ماشین های سنگین بسیار تاثیر گذار است و اهمیت زیادی به آن ها داده می شود.
کاسه چرخ خودرو های سنگین به دلیل بالا بودن وزن خودرو و شرایط خودرو بسیار مهم است. خودرو های سنگین معمولا در جاده هستند و برای این که ترمزهای کاسه ای خودرو همیشه سالم باقی بمانند یا از سالم بودن آن ها مطمئن شویم بهتر است که برخی کار ها را انجام دهیم.

۱- برای حفظ کاسه چرخ خودرو های سنگین بهتر است زمانی که می خواهید ترمز کنید، به صورت نیش ترمز عمل کنید و به صورت یک بار ترمز نگیرید به دلیل این که به کاسه چرخ فشار وارد می شود و ممکن است آسیب ببیند.

۲- اگر خودرو زمان زیادی در حرکت است بهتر است که هر چند وقت یک بار خودرو را به مرکز های تعمیر یا مکانیکی ها ببرید تا کاسه چرخ و… خودرو توسط متخصصین ارزیابی و چک شود تا اگر کاسه چرخ آسیبی دیده باشد اقدام به تعویض یا تعمیر آن شود.

۳- برای این که این قطعه را درخودرو های سنگین به مدت طولانی حفظ کنیم بهتر است که اگر در ترافیک های شدید قرار گرفتید به مدت طولانی ترمز نگیرید به دلیل این که کاسه چرخ فشار زیادی را تحمل می کند و بهتر است در این مواقع خودرو را به صورت خلاص قرار دهید یا دستی خودرو را بکشید تا فشار بالایی به کاسه چرخ خودرو وارد نشود.

کاسه چرخ خودرو های سنگین بسیار مهم است همچنین کاسه چرخی که برای این گونه خودرو ها استفاده می شود متفاوت است و با خودرو های سواری تفاوت دارد همچنین قیمت آن با سایر ترمزهای کاسه ای بالاتر  است به همین دلیل سعی کنید موارد ساده را رعایت کنید تا کاسه چرخ خودرویتان آسیبی نبیند و مانند روز اول عمل کند.

آسیب دیدن این قطعه و تعمیر نکردن آن آسیب های جانی و مالی زیادی را ممکن است برای شما ایجاد کند به همین دلیل اگر با خرابی آن ها رو به رو شدید هر چه سریع تر اقدام به تعمیر یا تعویض آن ها کنید.

نکات مهم در مورد کاسه چرخ و سیستم ترمز خودرو

در مورد قطعات و لوازم به کار رفته در انواع خودرو نکات مهمی وجود دارد که کاسه چرخ نیز از این موضوع مستثنی نیست. از جمله این نکات به موارد زیر دقت کنید.

  • کاسه چرخ ها قطعاتی به شکل استوانه می باشند که نگهدارنده چرخ خودرو هستند. کاسه چرخ ها را به خصوص در ماشین های سنگین در چرخ های عقب تعبیه می کنند.
  • محل قرار گرفتن کاسه چرخ ها در خودرو بر روی محور چرخ ها می باشد.
  • یکی از نکاتی که در مورد سیستم های ترمز وجود دارد، با وجود اینکه سیستم ترمز دیسکی نسبت به سیستم ترمز کاسه ای جدید تر است که البته کاسه چرخ ها در سیستم های ترمز کاسه ای همچنان کاربرد خود را دارند و در ماشین های سنگین جایگزینی برای آن ها وجود ندارد.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات