آموزشی

کاربرد دیاگ خودرو و نحوه دیاگ زدن خودرو

دیاگ خودرو

 به نقل از “ یدک مال ” اما اصطلاح دیاگ زدن خودرو به این معنی است که بتوان با استفاده از اطلاعاتی که کامپیوتر خودرو در اختیار ما قرار می دهد، خودرو خود را عیب یابی نموده و بتوانیم اشکالات بروز امده در آن را شناسایی نماییم. اصولا هر کارخانه خودرو سازی سیستم عیب یابی مخصوص به خودش را داراست و از این لحاظ نمی توان هر خودرویی را با هر سیستمی عیب یابی نمود یا اصطلاحا دیاگ زد معمولا هنگام مراجعه به تعمیرگاه ها برای عیب یابی خودرو هنگام اتصال دستگاه دیاگ به خودرو اولین سوالی که توسط دستگاه پرسیده خواهد شد، انتخاب نوع خودرو و مدل آن می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه دیاگ ماشین

به واسطه‌ی دستگاه دیاگ و البته کامپیوتری که در خودروها قرار داده شد، موسوم به ECU، دیگر برای تشخیص ایراد خودرو یا به قول معروف عیب یابی خودرو ضرورتی برای زیر و رو کردن قسمت فنی خودرو نیست، چرا که کلیت عمکرد خودرو و البته ایرادهای به وجود آمده در هر قسمت خودرو در کامپیوتر آن ثبت و ضبط می‌شود و به واسطه‌ی دستگاه دیاگ می‌توان ایراد را پیدا کرده و سپس با یافتن آن نسبت به رفع ایراد اقدام نمود. صرفه جویی در وقت، یکی از مزیت های دستگاهی به نام « دایاگنوستیک » ( Diagnostic ) معروف به دیاگ است که در حال حاضر، استفاده از آن، توصیه ی همه کارشناسان و تعمیرکاران خودرو است.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه دیاگ

۱- کامپیوتر : کامپیوتر دستگاه دیاگ وظیفه پردازش اطلاعات دریافت شده از ECU خودرو را داشته و با استفاده از آن اطلاعات و بهینه سازی آن ها دانشی را در رابطه با وضعیت کارکرد قطعات و نحوه عملکرد خودرو نشان می دهد. اصلی ترین بخش یک دستگاه دیاگ همان کامپیوتر می باشد که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد.

۲- سخت افزار یا اینترفیس :  منظور از سخت افزار یا اینترفیس همان مترجم میانی بین ECU و کامپیوتر معمولی دستگاه دیاگ می باشد. با استفاده از اینترفیس و کابل های رابط ما قادر خواهیم بود خودرو را عیب یابی کرده و مشکلات احتمالی عملکردی آن را شناسایی کنیم.

دیاگ خودرو
دیاگ خودرو

۳- کابل های رابط و کانکتورها : وظیفه اتصال دستگاه دیاگ به کامپیوتر خودرو را بر عهده داشته قادرند اطلاعات را بین ECU و دستگاه دیاگ منتقل نمایند. این کابل ها و کانکتورها از یک طرف به دستگاه دیاگ و از طرف دیگر مستقیما به کامپیوتر خودرو متصل می شوند.

۴- نرم افزار دیاگ خودرو :  یکی دیگر از مهمترین قسمت های دیاگ می باشد که برای هر مدل خودرو متفاوت می باشد. هر خودرو از یک سری دستورالعمل های کارکردی متفاوت استفاده می کند. به همین علت نمی توان هر خودرویی با هر نرم افزاری دیاگ زد. برای هر خودرو باید از نرم افزار خاص خود آن خودرو استفاده نماییم تا دستگاه بتواند نحوه کارکرد فعلی خودرو را با استاندارهای نوع خودرویی که انتخاب شده است تطبیق دهد و آنگاه اقدام به عیب یابی نماید.

انواع دستگاه دیاگ خودرو

۱- دیاگ مولتی

۲- دیاگ شرکتی

خودرو چه زمانی به دیاگ زدن نیاز دارد؟

۱- روشن شدن چراغ های هشدار خودرو 

۲-استارت خوردن ناقص 

۳- ریپ زدن ماشین

۴-سوخت غیر عادی

۵-وجود صدا در هنگام ترمز گیری

۶-اشکال در تعویض دنده

۷-پایین آمدن  توان و کشش خودرو

۸-لرزش ماشین هنگام ترمز با حرکت

 

دیاگ خودرو
دیاگ خودرو

آموزش دیاگ زدن خودرو

  1. ابتدا برنامه نرم افزاری مخصوص به دیاگ را روی موبایل یا لپ تاب نصب می کنید؛
  2. سپس دستگاه را با کمک کابل و فیش مخصوص هر خودرو به ECU وصل می کنید؛
  3. بعد سوئیچ خودرو را باز می کنید؛
  4. به محض برقراری ارتباط ECU  و دستگاه دیاگ از طریق سوکتی به نام OBD اطلاعات به صورت کدهایی از طریق بلوتوث یا اینترنت برای موبایل یا لپ تاب شما ارسال می شود؛ OBD نوعی پورت مخصوص و رابط میان کامپیوتر خودرو و دیاگ است که امروزه اکثر خودروها به آن تجهیز شده اند.
  5. در این مرحله، گزینه هایی روی برنامه نرم افزاری نمایش داده می شود و شما گزینه های مرتبط با خودروی تان را مثل نوع خودرو و ECU آن، انتخاب می کنید.
  6. در این مرحله باید نوع دیاگ خودرو مشخص شود که نوع آن می‌توان دیاگ برق خودرو و… باشد.
  7. دستگاه شروع به خواندن کامپیوتر خودرو می‌کند و آن را با اعداد و نمودار نمایش می‌دهد.
  8. پس از انجام مراحل فوق، کدهایی برای شما ارسال می شود که اطلاعات موردنیاز شما هستند. بخش کدخوانی مهمترین و سخت ترین بخش آموزش دیاگ زدن است. در این مرحله از دیاگ زدن خودرو، با کدهایی مشابه و ترکیبی مواجه می شوید. تحلیل این اطلاعات، نیازمند وجود کارشناسی حرفه ای در کنار شماست.
  9. اگر در کامپیوتر خودرو اخطار باشد باید آن را پاک کنید و اگر با پاک کردن خطا برطرف شد یعنی کامپیوتر خودرو درست عمل کرده در غیر این صورت مشکل جدی تری وجود دارد و لازم است که به تعمیرکار مراجعه کنید.
دیاگ خودرو
دیاگ خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات