آموزشی

چگونه ارتفاع خودرو را کم کنیم ؟

ارتفاع خودرو

 ارتفاع خودرو را باید یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی روی خودروها محسوب کرد که به کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی ، اصطلاحا ارتفاع زدن یا ارت زدن گفته می شود . شایع ترین روشی که برای ارتفاع زدن استفاده می شود ، کم کردن و یا بریدن کمک فنر خودرو می باشد که بسیار غیر استاندارد بوده و معمولا سبب می شود تا خودرو در سواری دچار مشکلات گوناگونی شود 

روش‌های تغییر ارتفاع خودرو

۱- بریدن کمک فنرها

۲- گرم کردن فنر

۳- استفاده از کمک فنرهای مخصوص

۴- سیستم تعلیق بادی

۵- سیستم تعلیق هیدرولیک

۶- افزایش ارتفاع بدنه

معایب کاهش ارتفاع خودرو

  1. وارد شدن ضربه به کف خودرو هنگام عبور از دست‌انداز ها
  2. خرابی سیستم جلوبندی
  3. استهلاک ماشین
  4. کم شدن ‌چرخش فرمان
  5. حرکات خشک سواری همراه با ضربه به اتاقک خودرو
  6. فشار به سیستم‌های زیربندی و فنر
  7. شکستن و یا ترک خوردن سیستم های تعلیق و چرخ ها
  8. افزایش صدای خودرو
  9. وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودروهایی که ارتفاع کمتری از حد استاندارد دارند از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی
  10. و مشکلات دیگر

مزایای کاهش ارتفاع خودرو

۱- تقویت ایرودینامیک: وقتی خودرو به زمین نزدیک باشد این یعنی هوای کمتری به زیر خودرو هدایت می شود و این به نوبه‌ی خود یعنی هوای کمتری به داخل خودرو کشیده می شود. این خاصیت ایرودینامیکی همان دلیلی است که اکثر خودرو های به روز و اسپروت دنیا که شتاب و سرعت در آن ها از اهمیت بالایی بر خرودارد است معمولا ارتفاع کمی نسبت به زمین دارند.

۲- تقویت کنترل و کشش: به طور کلی پایین تر آوردن سطح خودرو و نزدیک تر شدن آن به زمین چسبندگی تایر ها به زمین را افزایش می دهد که این باعث تقویت کنترل روی ماشین می شود. در واقع اولین اتفاقی که با کاهش ارتفاع خودرو برای شما و خودرو می افتد افزایش مشترک کنترل بر روی خودرو است. اما این در مورد همه‌ی خودرو ها صدق نمی کند چرا که سیستم تعلیق پایین در برخی از وسایل نقلیه در واقع در کنترل ماشین اخلال ایجاد می کند.

۳ – کاهش خطر واژگونی در پیچ: این مورد را شاید بیش از سایر موارد شنیده باشید که خودرو هایی که ارتفاع کمتری دارند احتمال واژگونی هم در آن ها کاهش می باید.  بالا بودن مرکز ثقل برای هر خودرویی بار مسئولیت بیشتری را به همراه دارد، چرا که خطر واژگونی را افزایش می دهد. پایین آوردن سیستم تعلیق خودرو، مرکز ثقل را پایین می آورد و خطر واژگونی را کاهش می دهد.

۴- زیبایی خودرو: همانطور که در اکثر خودرو های به روز و اسپورت در سراسر دنیا مشاهده می کنید کاهش ارتفاع خودرو و نزدیک بودن اجزای خودرو به زمین یک ظاهر قدرتمند و زیبایی را به خودرو های می بخشد و در طراحی خودرو های به روز دنیا تا جای امکان و استاندارد این مورد را رعایت می کنند.

ارتفاع خودرو
ارتفاع خودرو

انواع روش های ارتفاع زدن

ارتفاع زدن ماشین به چند روش انجام می شود . در روش اول که معمولا ارزان ترین و شایع ترین روش هست ، با برش فنر ، اقدام به کاهش ارتفاع فنر می کنند . این کار باعث می شود تا فنر حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد و در نتیجه سیستم تعلیق ، عملکرد خود را در دست اندازها و ناهمواری های جاده از دست بدهد . بریدن فنرها اصلا روش استانداردی نبوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود .

روش دیگری که برای این کار وجود دارد ، گرم کردن فنر است . با گرم کردن فنر ، فاصله دورهای فنر به یکدیگر نزدیک تر شده و در نتیجه ارتفاع فنر کاهش می یابد ، اما این روش نیز به دلیل اینکه میزان کارایی فنر را در دست اندازها و ناهمواری های جاده کاهش می دهد ، اصلا توصیه نمی شود و کاملا غیر استاندارد است .

چگونه به ارتفاع خودرو خود را درست کنیم ؟

۱- خودرو در یک جای صاف و بدون شیب قرار دهیم .

۲- زیر ماشین از سمت عقب را جک بزنید .

۳- چرخ ها دو طرف ماشین را باز کنید .

۴- با اچار دو عدد پیچ روی سر میله هزار خاری را باز کنید و در سمت دیگر این میله ها لوله روغن ترمز جلوی آن را گرفته آن را باز کنید تا راحت تر بتوانید کار کنید .

۵- ۳ عدد میله هزار خاری وجود دارد که دو عدد آن هر کدام برای تنظیم ارتفاع هر طرف باید در بیاید و تنظیم ارتفاع شود .

۶- قبل از در آوردن میله ها از وسط گل گیر تا لبه کاسه را با متر ارتفاع بگیرید .

۷- در صورت گیر پاژ بودن میله ها بهتره چند دقیقه قبل از در آوردن میله ها جای سر هزار خاری میله ها روغن ترمز زده شود .

۸- وقتی پیچ سر هزار خاری باز شود ، حالا نوبت به درآوردن واشر نگهداری میله رسیده که باید از بسته شدن میل جلوگیری شود .

۹- حال با یک چکش و قلم خوب از سر میله هزار خاری ضربه بزنید بهتره پیج هزار خاری را جای خود قرار دهید و ضربه بزنید .

۱۰- اگر می خواهید ارتفاع را کم کنید از زیر کاسه جک زه و ارتفاع را بیشتر کرده و بین چرخ و گل گیر را تنظیم کنید .

کف خواب کردن ماشین چه مزایایی دارد

۱- افزایش جذابیت و زیبایی خودرو

۲- بهبود وضعیت آیرودینامیک و حالت بادشکنی ماشین

۳- بالارفتن فرمان پذیری و هندلینگ ماشین

۴- بهبود عملکرد ماشین در پیچ های شدید

چرا ارتفاع خودرو را کاهش دهیم؟

ارتفاع خودرو
ارتفاع خودرو

مهم‌ترین علت کاهش ارتفاع خودرو را باید در مباحث زیباشناسی جستجو کرد. ماشین کف‌خواب مورد علاقه خیلی‌هاست، ربطی هم به سن و سال ندارد. اما کم کردن ارتفاع ماشین به هر قیمتی ممکن است از سطح ایمنی خودرو بکاهد و ماشین و سرنشینان را با مشکلات جدی مواجه کند. بنابراین اگر علاقمند به ماشین‌های اصطلاحا بخواب هستید، یا باید در هنگام حرید خودرو گزینه‌ای را انتخاب کنید که ارتفاع کمتری دارد یا خودتان به شیوه اصولی و حرفه‌ای ارتفاع را کم کنید.

چرا ارتفاع خودرو طرفدار زیادی دارد

۱- برای خوش رخ شدن ماشین و چشم و هم چشمی :  بعضی از خودرو ها با قابلیت پیمایش مسیر های خاکی و کمی ناهموار طراحی می شوند که مهم ترین تفاوت آنها ارتفاع بالا تر از سطح زمین نسبت به مدل ها استاندارد است که می توان رنو ساندرو را نام برد .

۲- برای بهبود هندلینگ :  کاهش ارتفاع به روش اصولی باعث خوش دستی و افزایش هندلینگ ماشین می شود یعنی اینکه در سرعت ها بالا بدون احساس غوطه وری با خیال راحت تری می نوان پیچید .

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات